Miksi portsarit ovat niin inhottavia? :(
Ymmärrän kyllä, että känniääliöiden ja riekkujien kanssa pitää olla tiukkana, mutta en ymmärrä sitä, että selvinpäin oleville/vähän juoville pienille naisille äristään ja tiuskitaan välillä todella rumasti.
En ole mitenkään erityisen kaunis, tavallinen pulliainen, mutta olen huomannut että saan portsareilta paljon rumempaa käytöstä kuin kauniimmat ystäväni.
Olimme kerran menossa viettämään syntymäpäiviäni, täytin tuolloin 21, ja ystäväni vänkäämällä vänkäsivät, että mennään erääseen K25 paikkaan, kyllä sinne kaikki pääsee sisään.
Kaikilta meiltä katsottiin henkkarit ovella, mutta minä olin ainoa jota ei laskettu sisään, vaikka seurueessa oli myös 18-20-vuotiaita ihmisiä. Koitettiin vielä sanoa, että päästäisi vielä minutkin, kun on minun syntymäpäiväni, poke ärähti MINULLE, että mene muualle siitä vikisemästä.
Toinen mielestäni törkeä portsari oli eräässä baarissa, jossa olimme opiskelukavereidemme kanssa. Istuimme asiallisesti pöydässä juttelemassa, kun viereisessä pöydässä kaksi känniläistä alkoi tappelemaan. Toinen tuupattiin meidän pöytäämme sillä seurauksella, että kaikki pyödällä olleet juomat ja lasit kaatuivat meidän päällemme.
Poke tuli ajamaan meidätkin ulos ko. baarista, vaikka baarimikkokin oli nähnyt, että me emme olleet edes osallisina. Joku seurueestamme marmatti harmistuneena, että kiva kun meni juomat hukkaan ja nyt pitää kävellä pakkasessa märillä vaatteilla kotiin. Portsari nappasi riveleistä ja retuutti ulos, rähisten samalla, että ole iloinen ettet haise paskalle ja jokaikinen saa elinikäistä porttikieltoa.
Kolmas kerta olimme menossa baariin. Hymyilin ovella seisovalle portsarile ja tervehdin, portsari tiuskaisi minulle, etä "mitä vittua sä siinä napitat?!"
Kaupungista sen verran, että Lahdessa nämä kaikki.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäistapauksiin vaikea kommentoida, mutta noin yleisesti ottaen poket joutuvat jatkuvasti kaitsemaan sääntöjä rikkovia aikuisia, jotka ovat usein vielä humalassa. Ei niitä kiinnosta perustella ja jankuttaa känniääliöiden kanssa. Ja esim. siinä vaiheessa kun asiakas on päätetty poistaa ravintolasta, siis portsari on sen päätöksen tehnyt, se on jo tapahtunut fakta. Jos siitä aletaan neuvotella, koko toiminnalta menee uskottavuus. Ja lähes aina kun on tappelu tai pöytiä ja juomia kaatuu jne. löytyy kyllä todistajia ja mielipiteitä puolesta ja vastaan ja jokaisella on aina perustelu ja tekosyy. Mutta kun portsari ei ole tuomari tai edes poliisi, vaan sen tehtävä on pitää paikka siistinä ja se onnistuu kaikkein tehokkaimmin kun pistää kaikki osalliset ulos yhdellä kertaa.
Tähän liittyen olen aina kummastellut miten ihmiset kuvittelevat olevan ihan ok neuvotella poliisin tai portsarien kanssa voimankäyttötilanteissa. Että kun annetaan suorasanainen käsky poistua paikalta, niin sitten vasta alkaa muka jonkinlainen kaupankäynti. Anarkistien ja baaririehujien pitäisi ymmärtää, että siinä vaiheessa asia on jo ratkennut ja ainut neuvoteltavissa oleva asia on se käveletkö itse vai kannetaanko sinut väkivalloin.
Tuo ulosheittotilannekin oli todella epäselvä. Ensin meiltä ja baarimikolta kysyttiin, että mitä tässä oikein tapahtui. Baarimikko puolsi meidän tarinaamme, eli emme olleet mitenkään osallisina tappelussa. Sitten vaan yhtäkkiä tuli käsky tyyliin "Nyt vittuun täältä!" olimme jo tekemässä lähtöä, kun tuo yksi vaatteiden kastumisesta marmattava revittiin väkivalloin pihalle.
ap
Jep, eli suunsoitto oli syynä. En puolustele käytöstä, mutta ei se sattumanvaraistakaan ole. Usein humalassa olevat ihmiset ovat hyvin rasittavia kun "asiallisesti" perustelevat kantaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäistapauksiin vaikea kommentoida, mutta noin yleisesti ottaen poket joutuvat jatkuvasti kaitsemaan sääntöjä rikkovia aikuisia, jotka ovat usein vielä humalassa. Ei niitä kiinnosta perustella ja jankuttaa känniääliöiden kanssa. Ja esim. siinä vaiheessa kun asiakas on päätetty poistaa ravintolasta, siis portsari on sen päätöksen tehnyt, se on jo tapahtunut fakta. Jos siitä aletaan neuvotella, koko toiminnalta menee uskottavuus. Ja lähes aina kun on tappelu tai pöytiä ja juomia kaatuu jne. löytyy kyllä todistajia ja mielipiteitä puolesta ja vastaan ja jokaisella on aina perustelu ja tekosyy. Mutta kun portsari ei ole tuomari tai edes poliisi, vaan sen tehtävä on pitää paikka siistinä ja se onnistuu kaikkein tehokkaimmin kun pistää kaikki osalliset ulos yhdellä kertaa.
Tähän liittyen olen aina kummastellut miten ihmiset kuvittelevat olevan ihan ok neuvotella poliisin tai portsarien kanssa voimankäyttötilanteissa. Että kun annetaan suorasanainen käsky poistua paikalta, niin sitten vasta alkaa muka jonkinlainen kaupankäynti. Anarkistien ja baaririehujien pitäisi ymmärtää, että siinä vaiheessa asia on jo ratkennut ja ainut neuvoteltavissa oleva asia on se käveletkö itse vai kannetaanko sinut väkivalloin.
Tuo ulosheittotilannekin oli todella epäselvä. Ensin meiltä ja baarimikolta kysyttiin, että mitä tässä oikein tapahtui. Baarimikko puolsi meidän tarinaamme, eli emme olleet mitenkään osallisina tappelussa. Sitten vaan yhtäkkiä tuli käsky tyyliin "Nyt vittuun täältä!" olimme jo tekemässä lähtöä, kun tuo yksi vaatteiden kastumisesta marmattava revittiin väkivalloin pihalle.
ap
Esille tuodulla kuvakulmalla voi ko. paikan portsaria pitää henkisesti hyvin epävarmana, joka oikeasti pelkää tilanteita joissa joutuu poistamaan asiakkaita ravintolasta. Tällöin koittaa hyökkäävällä, agressiivisella käytöksellä saada etulyöntiaseman.
Portasarien ammattitaitoa voisi myös joku taho testailla tekemällä tekaistun tuilanteen, johon portsari joutuu reakoimaan. Saataisiin siistittyä ammattiryhmää ammatillisesti taitavammaksi, jolloin myöskin kapakatkin hyötyisivät.
Vierailija kirjoitti:
No tuo Lahti kertookin kaiken. Lahden yöelämä on ihan kuvottavissa kantimissa. Wt-riehujien ja meikkivoidelissujen pinnallinen lihatiski koko kaupunki kello kahdeksan jälkeen. Grillijonossa saat turpaan, jos jono on liian pitkä.
Syksyllä ja kevättalvella on ihan ok meininki, kun korkeakouluopiskelijat vähän tasoittavat tuota pubiruusujen ja amismakejen määrää.
Ei keskustassa ole ainuttakaan paikkaa, missä normaali ihminen haluaisi viettää aikaansa.
Ainoa kokemukseni Lahden yöelämästä oli se, kun jossain keskustan pikkubaarin naistenhuoneessa joku nainen meinasi käydä päälle kun "mhithäs vhttua shinä shiinä sheisot?!"
Jonotin siis vessaan ja tämä nainen tuli vessasta.
Yhä useamman ravintolan portsarina liivijengiläinen. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001245274.html
Vierailija kirjoitti:
No tuo Lahti kertookin kaiken. Lahden yöelämä on ihan kuvottavissa kantimissa. Wt-riehujien ja meikkivoidelissujen pinnallinen lihatiski koko kaupunki kello kahdeksan jälkeen. Grillijonossa saat turpaan, jos jono on liian pitkä.
Syksyllä ja kevättalvella on ihan ok meininki, kun korkeakouluopiskelijat vähän tasoittavat tuota pubiruusujen ja amismakejen määrää.
Ei keskustassa ole ainuttakaan paikkaa, missä normaali ihminen haluaisi viettää aikaansa.
Lahdessa korkeakouluja? En ole kyllä koskaan kuullut Lahden yliopistosta, Lahden teknillisestä yliopistosta tai Lahden yliopistollisesta sairaalasta tms.
En juurikaan käy baareissa kun olen huippu-urheilija, mutta silloin harvoin kun käyn pääasiassa Helsingissä niin portsarit ovat aina kohtelijaita. En todellakaan ole mikään julkkis, koska lajini ei ole niin suosittu ja seurattu eikä esillä mediassa hirveästi, niin ei johdu siitäkään. Kaikke portsarit ovat olleen joko neutraaleita tai ystävällisiä. Tosin käyttäydyn itsekin aina hyvin enkä ole ikinä liian humalassa.
Portsarit työskentelevät asiakaspalveluammattissa, vaikka usein ei tosiaan uskoisi. Tiukkana saa ja pitääkin olla, mutta eivät kaikki asiakkaat ole lähtökohtaisesti känniääliöitä. Jos ei kestä hiprakkaisia ja humalaisia ihmisiä, niin ovat väärällä alalla. Jos vaikkapa baarimikkona tai kaupan kassalla työskentelisi käytöstavoiltaan noin puutteellisia tyyppejä voisi asia herättää isompaakin närää ja haloota. Portsareilta se yleensä vaan hiljaisesti (jostain kumman syystä) hyväksytään.
Vierailija kirjoitti:
Portsarit työskentelevät asiakaspalveluammattissa, vaikka usein ei tosiaan uskoisi. Tiukkana saa ja pitääkin olla, mutta eivät kaikki asiakkaat ole lähtökohtaisesti känniääliöitä. Jos ei kestä hiprakkaisia ja humalaisia ihmisiä, niin ovat väärällä alalla. Jos vaikkapa baarimikkona tai kaupan kassalla työskentelisi käytöstavoiltaan noin puutteellisia tyyppejä voisi asia herättää isompaakin närää ja haloota. Portsareilta se yleensä vaan hiljaisesti (jostain kumman syystä) hyväksytään.
Ainakin oma mielipiteeni on, että Helsingissä portsarit ovat siivoutuneet vuosien varrella ystävällisempään suuntaan. Nuorempana oli ovilla vielä sellaisia hormoniheikkejä hullun kiilto silmissä jotka örähtelivät ja saattoivat olla vittumaisia nykyään sellaisia ei juuri missään näe ja ne ovat korvautuneet sellaisilla urheilullisilla ja sosiaalisemmilla tyypeillä. Ainakaan itse en ole aikoihin törmmänyt sellaisiin pokeihin mitä silloin joskus aikoinaan ovilla oli. :D
Steroidikuurit päällä on pinna jatkuvasti kireällä ja johonkin se oma huono itsetunto pitää kohdistaa, joko ravintolan asiakkaisiin tai sitten omaan muijaan kotona.
Lahessahan on keskustan anniskelupaikoissa mitä vetreimmät ukot kiinni ovenkahvassa. Ei ole ollut ikinä ongelmia. :)
Niin, että muut pitää hakata, vaikka ihan vain varmuuden vuoksi ja huvikseen. Muikkeleita voi vähän läpsiä perseelle ja miehiä naamaan? No, onhan tuo nähty. Sitä vain odotellessa, että viranomaiset herää näiden mielenvikaisten hormooneita käyttävien, taistelulajia harrastavien sikojen suhteen.
Onhan se varmaan tosi kivaa kun pääsee toteuttamaan kamppailulaji juttuja itseään heikompiin reppanoihin... Täytyy olla kyllä todella sankarillinen ihminen....
Koskaan ne ei ole sen isoimman karjun kimpussa, useimmiten pienten reppanoitten ja säälittävien juopuneiden... Mitä kovaa siinä on, kysyn vain? Sori nyt, ett kysyn... Älkää ottako mua kohteeksi sen takia, no ette te pystykään ottamaan kun ei teidän rupusakkien räkälöissä käy. Rupusakki poket sopii ihan hyvin räkälä rupusakki porukan joukkoon. Ja he ovat heitäkin vielä alempana usein yhteiskunnallisesti. Eli se siitä.
Yleensä näihin poke hommiin hakeutuu pahimmat elämänkallut. On vähän käyty salilla ja päästään käyttämään pikkuisen omaa "auktoriteettia" räkälän ovella. Joillakin nousee tämäkin työ päähän, ja ollaan niin olevinaan jotain.
" Jep, eli suunsoitto oli syynä. "
Tämä kertookin kaiken oleellisen vähäisellä älyllä varustettujen rupusakkiportsareiden ajattelumaailmasta.
" Suunsoitto"... Joo, vaikka sellaista olisikin niin se ei ole mikään peruste pahoinpidellä ihmistä. Valvontakamerat lain vaatimuksesta vahtimaan vähä-älyisten touhuja. Veikkaan, ettei olisi montaa pokea ovilla sen jälkeen kun kaikilta lähtisi pahoinpitelyjen seurauksena JV kortit. Se vain ilmeisesti vaatii sen, että joku ns. tärkeä ihminen joutuu noiden sika apinoiden kouriin... Sitten herätään, että oho, tollasia ne siis oikeasti onkin, eikä itse mitään uhreja kuten silmät kirkkaana usein valehtelevat. Juu poket " sylkykuppeina " empä ole koskaan nähnyt, onko joku muu? Tuskin. Kyllä he käyvät suoraan päätä kimppuun, eli mitään kehotuksia ei ennen sitä tule, kuten ilmeisesti virallisen ohjeistuksen mukaan pitäisi? Neuvot, kehotukset, käskyt. Tuollaisen olen kuullut. Kyllä se on kuulkaa ihan vain, nyrkkiä, potkuja, kuristamista. Miksi viranomaiset ei valvo noita hormoonihulluja oikeesti? Kuka vain voi joutua uhriksi, koska vain...
Portsarit yleensä vetäneet jotain hormooneja ja eivät kestä yhtään poikkipuolista sanaa.Päässä kihisee ties mikä aine.
Olen nuoren näköinen nainen, 170cm pitkä, kasvoni vain ovat lapsekkaat, olen lähemmäs 30v. Kerran jonotin ystävieni kanssa baariin ja kun tuli minun vuoro jonossa, päätti poke heittää vitsin että "mitä sä olet, jotain 15?!" Ja räkäset naurut päälle ja otti henkkarit kädestäni. Katsoi paperit ja "joo no tuu sisään". En ymmärrä, yrittikö olla hauska mutta mielestäni turha kommentti. Eikö voi hoitaa hommaa asiallisesti? Ilmeisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen nuoren näköinen nainen, 170cm pitkä, kasvoni vain ovat lapsekkaat, olen lähemmäs 30v. Kerran jonotin ystävieni kanssa baariin ja kun tuli minun vuoro jonossa, päätti poke heittää vitsin että "mitä sä olet, jotain 15?!" Ja räkäset naurut päälle ja otti henkkarit kädestäni. Katsoi paperit ja "joo no tuu sisään". En ymmärrä, yrittikö olla hauska mutta mielestäni turha kommentti. Eikö voi hoitaa hommaa asiallisesti? Ilmeisesti ei.
Purus kusipäistä toimintaa pokelta. Ammattitaitoinen poke olisi kysynyt huomiotaherättämättömästi ja kohteliaasti papereita. Tarkastanut iän ilman sen kummempaa kommentointia ja toivottanut hauskaa iltaa.
Useimmat portsarit ovat lihaksikkaita ja tyhmiä, tällaiset eivät hanki lihaksiaan rehellisellä työllä vaan oikopolkuja käyttämällä ja nämä oikopolut aiheuttavat impulsiivisuutta ja aggressiivisuutta.
Portsarit tosiaan kohtelee eri näköisiä ihmisiä eri tavalla. Sen takia monella on niin erilainen kokemus. Taas yksi hyvä syy jättää baarikierros väliin.