Tassutusunikoulu 4kk vanhalle?
Vauva heräilee n.15-20 min välein klo.24.00-6.00 välillä. Syötän n 45min välein kun en enäämuuta keksi, siihen aina siis rauhoittuu hetkeksi kunnes taas hetken päästä herää. Joskus laitan korvikettakin jos siitä olisi apua mutta ei. Vauva osaa kääntyä selälleen ja mahalleen ja nukkuu miten päin tahansa. Voiko noin pienelle tehdä unikoulua vai mitä mun piyäis tehdä?!? Pää hajoaa. Vauvassa ei neuvolan mukaan ole mitään vikaa enkä myöskään sieltä ole apua saanut. Mies tekee yötöitä joten hänestä ei ole apua ja muutakaan tukiverkostoa ei oikein ole. Olen kotona siis vauvan kanssa ja 3 vuotiaiden kaksosten. En kohta enää jaksa.
Olen tehnyt tassutusunikoulun aikaisemminkin n.7kk ikäisille kaksosilleni joille tämä toimi hyvin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin tassutussu? Piti oikein kolme kertaa lukea, että kyllä siinä oikeasti lukee tuollaista paskaa, enkä ole vain saamassa aivoveritulppaa.
Tassu-unikoulu on menetelmä, jossa lasta opetetaan nukkumaan läpi yön ilman yösyöttöjä/vanhempien herättämistä. Käytännössä lapsi laitetaan omaan sänkyyn, kun hän alkaa itkeä häntä silitellään(tassutellaan) kunnes hän taas rauhoittuu. Sitten hänet taas jätetään nukahtamaan itsekseen. Jos vauva herää yöllä sama rutiini toistetaan. Idea on, että vauva huomaa, että itsekseen nukahtaminen on turvallista ja osaa yölläkin jatkaa uniaan itsekseen, kun havahtuu hereille (vauvat havahtuvat hereille useita kertoja yön aikana, avainkysymys on vain se että osaavat he nukahtaa itse takaisin uneen vai tarvitaanko vanhempaa hysyttelemään). Googlaamalla löytyy perusteellisempiä selityksiä ja ohjeita.
"Rakas, tassutatko sen mun sinisen kauluspaidan huomiseksi?"
"Kulta mä niin tykkään, kun tassutat mun hiuksia"
Nyt vittu oikeesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin tassutussu? Piti oikein kolme kertaa lukea, että kyllä siinä oikeasti lukee tuollaista paskaa, enkä ole vain saamassa aivoveritulppaa.
Tassu-unikoulu on menetelmä, jossa lasta opetetaan nukkumaan läpi yön ilman yösyöttöjä/vanhempien herättämistä. Käytännössä lapsi laitetaan omaan sänkyyn, kun hän alkaa itkeä häntä silitellään(tassutellaan) kunnes hän taas rauhoittuu. Sitten hänet taas jätetään nukahtamaan itsekseen. Jos vauva herää yöllä sama rutiini toistetaan. Idea on, että vauva huomaa, että itsekseen nukahtaminen on turvallista ja osaa yölläkin jatkaa uniaan itsekseen, kun havahtuu hereille (vauvat havahtuvat hereille useita kertoja yön aikana, avainkysymys on vain se että osaavat he nukahtaa itse takaisin uneen vai tarvitaanko vanhempaa hysyttelemään). Googlaamalla löytyy perusteellisempiä selityksiä ja ohjeita.
Kuulostaa ihan järkevältä toimintatavalta. Toivotaan, ettei tarvitse itse ottaa käyttöön tätä metodia koskaan.
Voisiko ongelmana olla liian tiheät syötöt yöllä? Vauvalla ei varmaan kuitenkaan ole nälkä ihan noin usein, eli hakee lohtua rinnalta. Meillä itkeskely ja kähinä väheni huomattavasti kun pidennettiin syömisvälejä. Vauvan suolisto saa levätä, ehkä jatkuvassa työssä oleva suolisto vaikeuttaa vauvan rentoutumista siten että nukkuminen ei onnistu?
Jos kokeilisit ensi yönä ottaa vauvan vain syliin ja silitellä etkä antaisi ruokaa joka heräämisellä? Ymmärrän kyllä jos vauva ei rauhoitu muuten kuin ruoalla, että silloin tulee helposti turvauduttua ainoaan toimivaan keinoon :(.
Toivottavasti löydät apua heräilyyn, tiedän kokemuksesta miten järkyttävän olon se aiheuttaa. <3
Huoliiko vauva tuttia? Meillä oli yöhulinat 4-5 kk iässä, piti vain sinnitellä. Puolen vuoden iässä aloitettiin unikoulu tassuttelemalla ja hyvin toimi.
Onko silent refluksi suljettu pois?
Meillä 4 kk vanha tyttö on alkanut nukkumaan levottomasti. Itse nukutan hänet pinnasänkyyn, mutta kun pahin kahina ja pyörintä alkaa niin nostan heti viereen, kun on vähän vielä pökkyrässä (en syötä). Tällöin rauhoittuu ja saadaan kaikki nukuttua. Jos annan kahista liikaa sängyssään niin sitten on jo liian hereillä eikä rauhoitu niin helposti. Voisiko vauvalla olla kuitenkin taipumusta refluksiin, jos on vaakatasossa levoton? Mutta 4 kuukautisilla on tosiaan vähän sellaista hulinaakin. Tsemppiä!!
Kyllä mun mielestä tuossa tilanteessa voisi kokeilla sellaista, että ensin syötät vauvan, ja sitten silittelet ja pidät vaikka ihan kyljessä kiinni, mikä nyt teille luontevaa on, ja kun vauva herää tyyliin 20min päästä uudestaan niin tuota silittelyä/tassuttelua jonkin aikaa (huoliiko huvitutin?) jos ensin pääsisitte siihen että vauva söisi korkeintaan tunnin välein ja siitä sitten pikkuhiljaa yrittäisitte pidentää väliä, sen välin voi kyllä vauvaa rauhoitella/hyssytellä muutenkin, koska ei kyllä varmasti ole noin tiheään nälkäinen. Näin vauva mahdollisesti tosiaan pidentöisi sitä havahtumisväliä ja oppisi nukahtamaan muutenkin kuin tissi suussa. Pääasia kun vauva kuitenkin yölläkin maitoa saa, koska ikää vasta noin vähän, mutta pakkohan sun ja vauvan itsensäkin on myös nukkuakin yöllä, olennaisinta lienee että vauva kokee saavansa silti turvaa ja tarpeisiinsa vastataan, vaikka se vastaus ei olekaan joka kerta tissi/maito. En kannata unikouluja ja omakin lapseni heräili tiheästi alle vuoden iässä, mutta tuo muutaman kymmenen minuutin välein heräileminen on kyllä jo silkkaa kidutusta, joskus täytyy ajatella perheen hyvinvointia kokonaisuutena.
Voi että kuulostaa tosi rankalta! En usko, että vauvalla on nälkä noin tiheästi yöllä. Pikemminkin voi olla kurja olo, jos maha on liian täynnä ja siksi hyöriä ja pyöriä. Jännä, että alkuun on nukkunut hyvin ja sitten alkanut noin touhuta. Osaatko itse yhdistää mikä olisi muuttunut tuossa kohtaa kun levottomuus alkoi? Meillä vauva 4kk ja nyt hampaita teetättää. Meillä oli alkuun tosi levottomia aamuyöt mutta tilanne rauhoittui, kun aloin antaa säännöllisesti aamulla ja illalla disflatyliä. Hyörinät liittyi siis meillä ilmavaivoihin. Miten vauva nukkuu päivisin? Onko samanlaisia vaikeuksia? Jos ei, niin mitä eroa on päivä- ja yöunissa olosuhteissa? Saisiko sieltä vinkkiä öihin? Meillä vauva saattaa heräillä yöllä ja nukahtaminen on välillä illallakin vaikeaa. Meillä selvästi tehdään hampaita, mikä vaikuttaa. Olen ottanut sen periaatteen, etten anna tissiä uudelleen kuin max. tunnin päästä ed. syötöstä. Muuten käytän pienintä mahdollista apua rauhoitteluun, minkä vauva hyväksyy. Eli eka käsi päälle, silittely toinen, tutti kolmonen, syli nelonen ja kun on rauhoittunut takaisin sänkyyn, jos nelonen on jouduttu ottamaan käyttöön. Lisäksi tietty rauhoittava suhina ja unilaulut itkuhälyyttimestä toimii myös joskus. Ajatus siis tässä toiminnassa, että oppii nukahtamaan muutenkin kuin tissille ja ei ylensyötetä, josta tulee hankala olo. Meillä myös kiilatyyny pinniksessä patjan alla, että pää on koholla, vaikka ei varsinaista refluksia olekaan mutta kuitenkin puklailee herkästi. Tämä sama ollut kaikilla kolmella lapsella eikä tuosta tyynystä haittaakaan ole. Unipussi vois kanssa rauhoittaa. 349
Lisäys vielä: Olen imetysdietillä siten, että välttelen yleisimpiä ilmavaivoja aiheuttavia ruokia, mitä joku olikin luetellut, koska noita ilmavaivoja on ollut.
Onko allergiat poissuljettu kunnolla? Kaikki vauvathan ei välttämättä oireile niitä samalla tavalla. Ja jos teillä jo yksi maitoallergikko löytyy perheestä niin miksei voisi olla toinenkin? Kokeilisin kuitenkin eka vähentää syöttöjä ja rauhoitella muilla keinoin. Mietin, että jos vauva nukkuu päivällä vaunuissa voisiko nukkua yötkin? Vaunut viereen ja ei tarvis edes sängystä nousta, ku puoliunessa hytkytät uudelleen uneen? Netistä varmaan löytyy erilaisia huminoita taustalle soimaan, jos haluaa, että ääniympäristö olis suht sama kuin ulkona (ikkuna auki alkaa olla vähän turhan kylmä nukkua).
Laita se lapsi eri huoneeseen nukkumaan, niin et herää joka inahdukseen turhaan. Kuulet kyllä kun on oikea tarve.
Voisiko miettiä että vauva nukkuisi samassa sängyssä kuin sinä? Annat vauvan syödä kun makaat ja torkut? Vauvan syötyä jatkatte molemmat unia.
Meillä toimi hyvin. En olisi muuten
kestänyt 4 pojan vauvarumbaa järjissäni.
Suosittelen lämpimästi järjestelyä.
Jos yhtään lohduttaa niin olisit tullu jo hulluksi, jos olisit tullakseen. Vähän vielä jaksat. Toi 4kk molemmin puolin on raskasta. Varo vain opettamasta huonoja uniassosiaatioita. Joudut muutoin valvomaan vielä vuoden lisää.