Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko oman leivän leipominen halvemmaksi?

Vierailija
22.08.2016 |

Kysyy työtön. Nyt ois aikaa, vaikka sitten leipoa viikottain.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule. Miellä leivänkulutus on aivan tolkutonta, jos leivon tuoretta leipää itse. Pari pellillistä menee hujauksessa. Halvemmaksi tulee ostaa -30% leipiä pakkaseen ja sulatella sieltä pieniä määriä.

Onko nää vastaajat täysijärkisiä?

"Ei säästöstä ole hyötyä kun viinaan menee kaikki"

Mitä ihmettä  selität? Mitä tekemistä alennuksesta ostetulla leivällä ja sen pakastamisella on viinan kanssa? Kenellähän tässä nyt järki "vähän" vippaa?

Vierailija
22/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvaksi tulee ja hyvää saa! Olen huomannut, että varsin vaatimattomilla taidoilla saa esim. parempia sämpylöitä kuin kaupan Puhkut ja ähkyt. Kannatta leipoa ja pakastaa ne, mitä ei syö heti, niin on aina tuoretta leipää kotona.

Meillä oli tapana ostaa viikonlopuksi erikoisleipiä, jotka maksoivat 3-4 € kpl. Nyt leivon itse ja säästynyt raha laitetaan siihen, että ostetaan 9-10 € viinin sijasta 13-14 € viini. Saamme laadukkaampaa tuoretta leipää ja laadukkaampaa viiniä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vastaajista on yhtä fiksuja kuin Munkkiniemen jäätelönmyyjä: "Sitä jätskiä ei kannata tilata ollenkaan kun se loppuu kumminkin heti."

Tämähän on laskettu moneen kertaan. Itse leivottu tulee n. 90% halvemmaksi. Martat&al

Vierailija
24/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän, mimmoisesta leivästä tykkää. Jotain ranskanpullaa tai vastaavia höttösämpylöitä varmasti onkin halvempaa leipoa itse kun valkeat vehnäjauhot ei paljoa maksa. Jos ostaa kaupasta kalliimpaa täysjyväleipää, missä on esim. erilaisia jyviä, leseitä ja muuta vastaavia kalliimpia mutta myös ravitsevampia valmistusaineita, ei itse leipominen tule paljoa jos yhtään halvemmaksi. Mielestäni vertaillessa itse tehtyä ja valmiina ostettua täytyy huomioida myös tekemiseen kuluva aika, vaiva, materia(leivinpaperi), energiankulutus(paisto, astioiden tiskaus)

Vierailija
25/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäkone=taikakone. Laittoipa siihen mitä tahansa, herkkujauhoa tai sahajauhoa, lopputulos on aina sama! Mutta halpaa on.

Vierailija
26/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on erinomainen kuidun lähde, siis ei se ranskanpulla, vaan kunnon ruisleipä. Ja kyllä siinä vaan on ravintoaineitakin. Googlettakaapa!

Vierailija
27/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän enää puuttuu vastaajista joka selittää että kaupan leipä on parempaa.

Ei vaan osaa itse leipoa hyvää leipää.

Vastaus: Halvemmaksi tulee ja saa kunnon leipää.

Vierailija
28/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tulee halvemmaksi. Vehnäjauhojen kilohinta on suurinpiirtein 40 senttiä Lidlistä haettuna. Tuohon päälle vettä ja suolaa ja sokeria ja hiivaa ei paljoa hintaa nosta. Kaloreita riittää niin pirusti ja kyllä se on muusta syödystä ruoasta suoraan pois rahana mitattuna.

Terveellistä se nyt ei kuitenkaan ole. Vitamiinit, mineraalit, elintärkeät rasvat ja Lysiini (aminohappo) jäävät todella pahasti puutteellisiksi (osa on ihan nollassa, suurin osa jää puoleen, ja vain muutamaa saa tarpeeksi). Edes leivänpäälliset (voi, juusto, kinkku, tomaatti ja kurkku) eivät asiaa korjaa (joskin Lysiini ei tuota ongelmaa, jos käytät juustoa).

Ruisleipää ja täysjyväleipää syömällä suurin osa ongelmista kuitenkin katoaa, mutta eivät nekään ihan optimaalisia ole. Lisänä olisi hyvä syödä porkkana+appelsiini+salaattia tai 50 g pinaattia [vit A + C + K1], sekä rasvaista kalaa [ALA] tai Omega3-kananmunia [ALA] ja banaania [Mg + K] tai perunaa [Mg + K].

Vierailija
29/29 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos haet kaupasta jauhopussin (kaura/sämpylä/jokin muu ei ihan puhdas vehnäjauho) niin hintaa 2 kg pussille tulee 2-3 euroa. Pari kuivahiivapussia taitaa maksaa alle euron.

Öljy, suola ja "mausteet" maksaa enintää euron. Masuteina kuminaa tai anista.

Osan jauhoista voit korvata puurohiutaleilla, joista saat taas vähän eri makua :)

Eli noin viidellä eurolla saat maistuvan litran sämpylätaikinan, josta tulee noin 50 sämpylää.

Eli sämpylälle tulee hintaa noin 10 senttiä. Halvimmat lidl sämpylät on noin 30 senttiä. Eli leipomalla todella säästää, jos on pakastin mihin laittaa omatekemät sämpylät.

Sämpylöiden teko on todella helppoa ja nopeaa puuhaa, kun pari kertaa hajoittelee.

Syksyllä voi taikinaan lisätä puolukoita tai ei makeaa omenasosetta (omppujahan saa monesti ihan ilmoiseksi siirtolapuutarhoista)