Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten pukeminen kauniisti on tapakasvatusta, ei hienostelua!

Vierailija
22.08.2016 |

Opetat lapsesi luultavasti myös olemaan kaivamatta nenää, puhumatta vessajuttuja ruokapöydässä, kiittämään ruuasta ja odottamaan omaa vuoroa. Se, että lapsi puetaan nätisti, siisteihin ja puhtaisiin vaatteisiin, joissa voi olla edukseen, kuuluu ihan samaan sarjaan! On tärkeä tapakasvatuksen osa-alue opettaa, että jopa pieni lapsi käyttää "ihmisten ilmoilla" vaatteita, jotka ovat ehjiä, puhtaita, muiden vaatteiden kanssa yhteensopivia ja tilanteeseen kuuluvia.

Ei, nätisti pukeminen ei ole kallista eivätkä nätit vaatteet ole automaattisesti epämukavia. Omalla tyttärelläni on tällä hetkellä päällä sukkahousut, trikoopusero ja väljä "farkku"mekko. Asukokonaisuus on maksanut ehkä 30 euroa, ja on sikäli harvinainen, että kaikki päällä oleva on meille uutena ostettua. Olemme keskivertoa pienituloisempi perhe kun mies opiskelee ja minä olen matalapalkkainen, mutta se ei ole ikinä estänyt pukemasta lasta kauniisti. Nättejä vaatteita saa myös kirpputoreilta tai sitten ketjuliikkeistä etenkin alennusaikaan hyvin huokeasti.

Nätit vaatteet eivät myöskään ole epämukavia. Miksi kuvitellaan, että lapsen on automaattisesti kiva olla, kun on reikäiset ja haalistuneet collegehousut ja t-paita jonka printti halkeilee ja saumat kiertää, mutta kurjaa, jos on ehjät, yksiväriset trikoo(leggingsi)t ja siisti t-paita ja neuletakki?

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on riittävän nättiä on makuasia. Ei sille ole mitään kiinteää jokaiselle joka  paikkaan ja tilanteeseen sopivaa määritelmää. Siksi avauksellasi ei ole kovinkaan paljoa pointtia.

Vierailija
42/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteeseen sopiva pukeutuminen on avainasiassa. Sienimetsään laitetaan eri vaatteet kuin kouluun ja kouluun eri vaatteet kuin liikuntaharrastukseen ja liikuntaharrastukseen taasen eri vaatteet kuin hääjuhliin. Tämä on se pihvi. Jokaisessa näissä kategoriassa on sekä kauniita että rumia vaatteita, nimenomaan kategorian sisällä verrattuna. Koulussa voi olla kauniit kouluvaatteet tai rumat kouluvaatteet. Samoin häissä voi olla kauniit häävaatteet tai rumat häävaateet. Mutta ei kouluvaatteita ja häävaatteita voi verrata toisiinsa. Eri paikka, eri vaatteet. Kaunis vaate voi olla myös käytännöllinen ja mukava päällä. Kauneus ei ole synonyymi epämukavuudelle.

Nuorelle tästä taidosta on myös myöhemmin hyötyä; hänen hakiessaan kesätyöpaikkaa tai harjoittelupaikkaa, antaa ensivaikututelman se, miten pukeutuu haastatteluun. Tässäkin taasen pitää olla järki mukana siitä, minne hakee. Jos haet siivousfirmaan siivoamaan, niin farkut, tennarit ja huppari on ihan ok vaate työpaikkahaastatteluun ja joku tumma puku olisi ylipukeutumista. Sitten taasen jos haet töihin pankkiin, olisi farkut, tennarit ja huppari täysin väärä tapa pukeutua, mutta nyt se tumma puku olisi ihan oikea tapa.

Tässäkin asiassa siis tapauskohtainen järki pitää olla mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

Minua huvittaa ajatus aloittajasta aamulla lähtemässä päiväkotiin/kouluun kolmen lapsen kanssa.

Yrittää siinä laittaa kolmelle villille pojalle/tytölle "sopivia" asukokonaisuuksia :D

No, mutta trollihan tämä on...

Illalla katson seuraavaksi aamuksi vaatteet kaikille lapsille, vie noin puolitoista minuuttia. Tottahan kaikki on hankalaa, jos ei yhtään organisoi ja jos hankkii lapsiakin yli omien jaksamisen rajojen.

Vierailija
44/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trine kirjoitti:

Minua huvittaa ajatus aloittajasta aamulla lähtemässä päiväkotiin/kouluun kolmen lapsen kanssa.

Yrittää siinä laittaa kolmelle villille pojalle/tytölle "sopivia" asukokonaisuuksia :D

Illalla katson seuraavaksi aamuksi vaatteet kaikille lapsille, vie noin puolitoista minuuttia. Tottahan kaikki on hankalaa, jos ei yhtään organisoi ja jos hankkii lapsiakin yli omien jaksamisen rajojen.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta monella lapsella on itselläänkin sanottavaa siihen asukokonaisuuteen. Toisissa perheissä taas opeteaan lapsille hakemaan kaapista vaatteet itse. Ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa tehdä näitä asioita.

Vierailija
45/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pyhä sylvi, mitähän helvetin väliä on pipon haalarin sävyihin sopimisella pikkulapsella metsän keskellä? Kasvatatte lapsistanne pinnallisia pissiksiä.

Vierailija
46/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksennan aina kun puhutaan "nätisti puetuista lapsista", kuulostaa mammaäitylin nukkeleikeiltä merkkivaatteiden ja pitsimekkojen kanssa.

Silti tulit tähän ketjuun. Taidat pitää oksentelusta. Mieltymyksensä kullakin.

Vierailija
47/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa taas että köyhät keskustelee hienostelusta. Ja tässä kohtaa köyhyys ei tarkoita rahaa.

Mihin on kadonnut kiinnostus paljon syvällisempiin asioihin, luontoon, oikeisiin arvoihin, empatiaan, oman itsen ja toisten ihmisten ymmärtämiseen, luovuuden lisäämiseen ja omien taitojen kehittämiseen? Jos ihmiset kulkevat luonnossa, keräilevät sieniä, kasveja yms luonnonmateriaaleja mitkä sopivat luonnonkuitujen värjäämiseen, ovat kiinnostuneita yrteistä ja niiden käytöstä rohtoina, mihin he tarvitsevat pinnallisia arvoja? Jos henkilö osaa ommella lähes vaatteen kuin vaatteen suunnitellusta piirroksesta, samoin kuin valmistaa paljon tekstiilejä, mitä merkitystä on enää lasten vaatteiden printeillä? Kaikki opiskelu, työnteko, uusien asioiden opettelu ja yhteiskunnallisiin asioihin perehtyminen luovuuden lisäksi menee pinnallisten asioiden ohi.

Mihin tarvitsen turhia hienosteluvaatteita? Miten jokin "siisti, tilanteeseen sopiva turha hienostelu pukeutuminen voisi olla tärkeämpää? Ei mitenkään. Arvot kohdilleen. Jos elämässä ei ole muuta kuin vaatteiden kuosit, niin minä en voi sille mitään, mutta te itse voitte. Miettikää mikä on oikeasti tärkeää. Minä en kiinnitä mitään huomiota muiden vaatteisiin, joten minun kohdallani teidän lastenne vaatteet vain menevät ohi. En osaa antaa niistä mitään lisäpisteitä, vaan pisteet tulee siitä minkälaisen itsetunnon, ymmärryksen ja sosiaaliset taidot henkilö omaa. Puutteita noissa asioissa ei voi vaatteilla korjata, peittää eikä korvata.

Mutta ap taisikin olla vain provo.

Vierailija
48/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksennan aina kun puhutaan "nätisti puetuista lapsista", kuulostaa mammaäitylin nukkeleikeiltä merkkivaatteiden ja pitsimekkojen kanssa.

Silti tulit tähän ketjuun. Taidat pitää oksentelusta. Mieltymyksensä kullakin.

Suuttuiko odd molly -mamma? :)

Vierailija
49/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse katson aina sitä nätisti puetun lapsen äitiä ja isää, pääosin äitiä, ja siitä on helppo päätellä onko kyse tapakasvatuksesta vai nukkeleikistä.

Jos äiti ei ole itse viimeisen päälle pyntätty niin on kyse nukkeleikistä.

Vierailija
50/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan liikaakin vaatteita lapsille, kaksi alakouluikäistä tyttöä joita vaatteet kiinnostavat. Silti huvittaa sukulaiset, jotka tärkeilee että pojilla on aina puvut ja tytöillä lakerikengät heidän juhlissaan koska tapakasvatus on tärkeää. Muiden pukuja haukutaan selän takana ja kytätään. Silti he eivät saa ukkojaan kuriin, vaan " hienoissa" sukujuhlissa kirosanat ja rivot jutut raikaa. Peruskäytöstavat kunniaan ihan ensiksi. Itse en ole nähnyt koskaan juhlissa rumasti pukeutunutta lasta, trikoomekkokin voi olla kaunis ja rokahtavampi kauluspaita pojalla. Nykylapsilla on kivoja vaatteita! Kurja, jos juhliin omaksutaan kyttäysmeininki.

Vierailija
51/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trine kirjoitti:

No, meillä ainakin jokaisen vaatteet valitaan olkkariin valmiiksi jo edellisenä iltana. Valintaan menee illalla vartti ja aamulla ne puetaan mukisematta päälle. Lapset saavat siis osallistua valintaan, mutta tietävät ettei aamulla ole aikaa muuttaa mieltään.

Vierailija
52/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynpä vain ihan mielenkiinnosta: Korreloiko tulotaso lasten vaatteisiin käytettävän rahan kanssa? Ja nimenomaan niin, että mitä pienemmät tulot, sitä enemmän satsataan lasten merkkivaatteisiin? Oma ystäväpiirini muodostuu hyvätuloisista akateemisista, hieman boheemeista perheistä, joiden lapset pukeutuvat toki puhtaisiin, mutta välillä myös kulahtaneisiin vaatteisiin, eikä kokonaisuutta juurikaan mietitä. Oma alakoululainen tyttöni lähti tänään kotoa päällään sortstit, bändipaita, huppari ja sandaalit. Käytöstavat toki opetettu.

Vierailija
53/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaapa tekin Asperger lapsi. Olette tyytyväisiä, että lapsella on edes joitain vaatteita joita suostuu pitämään. Vaikka ne sitten ovat ne kuudet samanlaiset collegehousut ja yläosina pelkkiä huppareita. Niin ja vuodenajasta riippumatta pitkät aluskalsarit. Kyllä tekisi mieli nauraa teille vaatteiden matsaajille.

Miksi? Ai muut eivät saa pukea lastaan nätisti koska sinun lapsesi on autisti? Anna kun arvaan, pukeudut itsekin kulahtaneisiin henkan trikoisiin.

Eikö teille saa nauraa, kun tuollainen pikkuasia on noin tärkeä. No sori vaan😀

No siinähän hirnut kuin hevonen jos haluat. Typeryytesi ei ole minulta pois.

Vierailija
54/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaapa tekin Asperger lapsi. Olette tyytyväisiä, että lapsella on edes joitain vaatteita joita suostuu pitämään. Vaikka ne sitten ovat ne kuudet samanlaiset collegehousut ja yläosina pelkkiä huppareita. Niin ja vuodenajasta riippumatta pitkät aluskalsarit. Kyllä tekisi mieli nauraa teille vaatteiden matsaajille.

No niin, kannattiko hankkia asperger-lapsi? Kannattiko?

Ai kun sille ei voi pukea hienoja vaatteita.... Kuule eiköhän oma lapsi kelpaa niissä collegehousuissakin. Kannattiko Sun hankkia lapsia?

No itse ehdotat muille moisen riippakiven hankkimista...

Kannatti kyllä hankkia lapsia, kun ovat terveitä, siistejä ja meillä on kyllä rahaa panostaa lapseen muutenkin, kuin kirppisroinaan :D

Vierailija
55/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä loistava esimerkki idiootista. Kun puet lapset nätisti, leikit pitsimekoilla ja olet paska vanhempi :D

Vierailija
56/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

47:lle en ymmärrä miksi nuo asiat (mitä luettelet ja siisti pukeutuminen) sulkisivat toisensa pois?

Minä pukeudun aina hyvin ja tilanteeseen sopivasti, koska se minusta kuuluu asiaan. Jos menen metsään tänään, laitan päälle goretex takin, housut ja saappaat koska tänään on satanut paljon ja metsä on märkä. Olen ostanut siistin neutraalin ja asiansa ajavan ulkoilupuvun itselleni, ja käytän sitä kun olen ulkona.

Jos menen töihin, pukeudun siisteihin toimistovaatteisiin (kauluspaitaa jne.) koska se kuuluu asiaan. Ei asiakkaita voi kohdata olemalla nuhjuisen näköinen, se antaa huonon kuvan myös yrityksestä jota edustan töissä olleessani.

Juhlavasti pukeudun mennessäni juhliin, ja tässäkin eri tavalla riippuen siitä onko kyseessä pikkujoulut, häät vai hautajaiset. Juhlavalla pukeutumisella kunnioitetaan sitä toisten ihmisten juhlapäivää, onko sitten kyseessä 70-v syntymäpäivät tai yo-juhlat.

Kannattaa ehkä myös miettiä sitä elätkö sinä nro. 47 omassa kuplassasi? Ihmisillä kun on tapana pukeutua oman viiteryhmän mukaisesti. Voit ajatella että olet Individualisti joka ei "muista piittaa" ja keskityt ns. "tärkeämpiin asioihin" mitä pukeutuminen, mutta jostain tuo sinunkin ajattelusi juontaa.

Itse olen taidelukion käynyt, ja siellä oli paljon ns. taitelijasieluja jotka ajattelivat olevansa hyvinkin uniikkeja, mutta todellisuudessa olivat hyvinkin laumasieluisia. Se ero heissä oli, etteivät esim. pukeutuneet niin kuin muut nuoret, vaan "hipahtavasti", mutta omassa viiteryhmässään olivat kuin toistensa klooneja niin vaatteilta, hennatuilta hiuksiltaan, kuin myös ajatuksiltaan ja puheiltaan.

Huvittavaa on se, että usein ns. laumasielut ovat arvostelemassa toisia laumasieluisuudesta, vaikka syyllistyvät samaan myös itse. Sillä ei ole merkitystä oletko hiphoppari, punkkari, hippi vai bisnesihminen, yleensä ihmisen kun ihmisen pukeutuminen on kannanotto. Ja monesti ne jotka eniten ovat "suvaitsevia" pukeutumisen suhteen, ovatkin kaikista tiukkapipoisempia (ei saa olla ketjuliikkeen paita, pitää olla kirpputorilta ostettu villapaita), mutta sitten jos joku muu alkaa pukeutua noin, se ei enää ole hyvä/aitoa tm. koska oikeasti "ei ajattele niin".

Vierailija
57/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas oksennan suuhuni kun näen huonosti puettuja lapsia surkeissa halvoissa vetimissä jotka roikkuvat reikäisinä, Yleensä näillä lapsilla vielä likaiset naamat ja räkää poskella.

Vierailija
58/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässäkin ketjussa esiintyvä nälviminen ja haukkuminen nyt sitten sellaisten vanhempien käytöstä, jotka opettavat lapsilleen toisten huomioon ottamista ja käytöstapoja?

Vierailija
59/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä opeta lastasi siihen, että itsetunto riippuu siitä mitä sinulla on päälläsi.  Koulupuki olisi kaikken paras ratkaisu. Vähentäisi ihmisten kulutusta. 

Minulle pienenä opetettiin, että rikkaat ne vaatteilla koreilee, mikä sinänsä on väärin. Pitäisi sanoa, että huonon itsetunnon omaavat vaatteilla koreilee. 

Kirpparilta saa lapselle ihan muutamilla euroilla hyvät vaatteet. 

Minusta 30 euroakin on liikaa lapsen vaatteista. Tai tietty, jos jotain saisi huippualesta -80% niin voisin ostaa. 

Ostamme vaatteet kirpparilta ja säästämme lapselle tilille opiskelijan pesämunaa. Lapsilisistä karttuu kumma pesämuna, kun osaa sijoittaa. Ja säästää joka paikasta. 

En ole koskaan järjestänyt hello kitty tms synttäreitä, ei teemaa.  Tärkeintä on kiva tunnelma. Parit ilmapallot ja itse tehty kakku pöytää, kaurakeksejä pitää aina leipoa. Juomana sima, joka on halpaa verrattuna limuihin. Ja mehua. 

Vierailija
60/127 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli muuten maikkarin uutisissa, kun taas MTV ilmaiseksi mainosti jotain lastenasuja, ja uutisessa sanottiin, että "Nettikauppa jopa ruuhkautuu kun on niin kova buumi". Tuolla mainoksella uutisissa yritettään vain lisätä ihmisten hysteriaa. 

Älkää menkö halpaan. 

Jokainen tekemätön ostos on pois rikkaide kukkarosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi