Lasten pukeminen kauniisti on tapakasvatusta, ei hienostelua!
Opetat lapsesi luultavasti myös olemaan kaivamatta nenää, puhumatta vessajuttuja ruokapöydässä, kiittämään ruuasta ja odottamaan omaa vuoroa. Se, että lapsi puetaan nätisti, siisteihin ja puhtaisiin vaatteisiin, joissa voi olla edukseen, kuuluu ihan samaan sarjaan! On tärkeä tapakasvatuksen osa-alue opettaa, että jopa pieni lapsi käyttää "ihmisten ilmoilla" vaatteita, jotka ovat ehjiä, puhtaita, muiden vaatteiden kanssa yhteensopivia ja tilanteeseen kuuluvia.
Ei, nätisti pukeminen ei ole kallista eivätkä nätit vaatteet ole automaattisesti epämukavia. Omalla tyttärelläni on tällä hetkellä päällä sukkahousut, trikoopusero ja väljä "farkku"mekko. Asukokonaisuus on maksanut ehkä 30 euroa, ja on sikäli harvinainen, että kaikki päällä oleva on meille uutena ostettua. Olemme keskivertoa pienituloisempi perhe kun mies opiskelee ja minä olen matalapalkkainen, mutta se ei ole ikinä estänyt pukemasta lasta kauniisti. Nättejä vaatteita saa myös kirpputoreilta tai sitten ketjuliikkeistä etenkin alennusaikaan hyvin huokeasti.
Nätit vaatteet eivät myöskään ole epämukavia. Miksi kuvitellaan, että lapsen on automaattisesti kiva olla, kun on reikäiset ja haalistuneet collegehousut ja t-paita jonka printti halkeilee ja saumat kiertää, mutta kurjaa, jos on ehjät, yksiväriset trikoo(leggingsi)t ja siisti t-paita ja neuletakki?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaapa tekin Asperger lapsi. Olette tyytyväisiä, että lapsella on edes joitain vaatteita joita suostuu pitämään. Vaikka ne sitten ovat ne kuudet samanlaiset collegehousut ja yläosina pelkkiä huppareita. Niin ja vuodenajasta riippumatta pitkät aluskalsarit. Kyllä tekisi mieli nauraa teille vaatteiden matsaajille.
Eiköhän erityislapset automaattisesti jätetä näiden yleiskommenttien ulkopuolelle. Kun puhutaan tavoista, pukeutumisesta, harrastuksesta, käytöksestä jne. Kaikki me ymmärrämme automaattisesti, että erityislasten kohdalla tilanne on eri. Vaikka se toteamus, että jätän erityislapset kommenttini ulkopuolelle jääkin pois.
No esim. As-lapsiahan ei tunnista mitenkään ulkonäöstä, joten muut äidit ovat varmaankin sitä mieltä, että "tuo äiti ei lainkaan ota huomioon muita ihmisiä ja heidän esteettisiä tunteita" Kun lapsella on aina jotain verkkarit ja collaria.
Olisko täälä joku suunnittelija ja ompelija, joka suunnittelisi uuden koulupuvun. Sellaisen sinivalkean vaikka. Olisi niin suomalainen kuin olla voi .Nostaisi me henkeäkin koulussa.
Vaatteet voivat olla rikkinäiset ja repaleisetkin ja silti ne voivat olla esteettisesti kauniita. Tärkeintä on vaatteiden puhtaus. Mutta siinäkin on etenkin lasten kohdalla poikkeuksia. Tietenkin. Jos likaisuudelle on ilmiselvä ja tilanteeseen liittyvä syy niin sehän sopii taas helposti esteettiseen kokonaiskuvaan. Edelleen henkilökohtaisena mielipiteenä sanoisin, että ja vaikka siitä lipsuminen on alituista on kauneinta jos vaatekerrasta ei voi päätellä aikakautta. Eli kaikki logot ja päivänuutiset loistaisivat vaatteista poissaolollaan eivätkä kirkuisi esimerkiksi valokuvissa. Mutta tämä ei valtaosin meillä kyllä päde. Mutta sellainen ihanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaapa tekin Asperger lapsi. Olette tyytyväisiä, että lapsella on edes joitain vaatteita joita suostuu pitämään. Vaikka ne sitten ovat ne kuudet samanlaiset collegehousut ja yläosina pelkkiä huppareita. Niin ja vuodenajasta riippumatta pitkät aluskalsarit. Kyllä tekisi mieli nauraa teille vaatteiden matsaajille.
Miksi? Ai muut eivät saa pukea lastaan nätisti koska sinun lapsesi on autisti? Anna kun arvaan, pukeudut itsekin kulahtaneisiin henkan trikoisiin.
Eikö teille saa nauraa, kun tuollainen pikkuasia on noin tärkeä. No sori vaan😀
No siinähän hirnut kuin hevonen jos haluat. Typeryytesi ei ole minulta pois.
Taidat olla aika lapsellinen, kun suutut tuollaisesta. Suutu vaan, sekin on hupaisaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tyttö on helppo pukea siisti ja mukavasti. Helpompi kuin pojat. Meillä tyttö käyttää päiväkodissa legginsejä ja kollegemekkoja. Kokonaisuus on aina nätti ja siisti, vaikka vaatteet varmasti ovat myös mukavat päällä. Vapaa-ajalle on sitten farkkuja, neuleita, biker-nahkatakki ja parit Vansin tennarit.
Kokonaisuus on yhtä toimiva kuin pojalla sukkahuosut/colleget ja collegepaita. Kyse on väreistä jamm. oikeasta koosta.
Pue lapsesi kuin lapsi, ei todellakaan mitään vitun bikernahkatakkia. Jokainen tajuaa, että se ei ole nahkaa vaan muovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, kannattiko hankkia asperger-lapsi? Kannattiko?
Ai kun sille ei voi pukea hienoja vaatteita.... Kuule eiköhän oma lapsi kelpaa niissä collegehousuissakin. Kannattiko Sun hankkia lapsia?
No itse ehdotat muille moisen riippakiven hankkimista...
Kannatti kyllä hankkia lapsia, kun ovat terveitä, siistejä ja meillä on kyllä rahaa panostaa lapseen muutenkin, kuin kirppisroinaan :D
Eli lapsesi olisi riippakivi, jos hänellä olisi jokin sairaus, joka estäisi sinua pukemasta häntä haluamallasi tavalla... Onpas erikoista äidin rakkautta.
Vierailija kirjoitti:
Koulupuku olisi paras ratkaisu. Kaikilla samat vaatteet. Eikö se olisi sitä tasa-arvoa mitä vaaditaan.
Niinhän monessa maassa onkin, mutta ei sovi markkinavoimille, kun vaatteiden kulutus sakkaa.
Itseasiassa koulupukukaan ei välttämättä ratkaisisi tätä. Esim. tuloerot näkyisivät ihan samalla tavalla. Rikkaiden lapsilla olisi uudet koulupuvut. Köyhempien/ekoihmisten lapsilla kuluneet sisarukselta tai serkulta toiselle kiertäneet puvut. Sama väittely täällä olisi, mutta vähän eri aiheesta.
Minä olen aina pitänyt kirkkaista väreistä. Nuorena lempivaatteitani oikein paheksuttiin. Silloin oli muotia harmaa, beige, luonnon valkoinen, vanha roosa, hyvin vaalea sininen...
Lapsetkin puettiin näihin haaleisiin, mitään sanomattomiin väreihin. Sitä pidettiin sivistyneenä, siistinä ja hyvänä käytöksenä. Kirkkaat värit olivat suoranainen loukkaus muita kohtaan. Tosin siihen aikaan myöskään ei sopinut leikkiä, innostua mistään eikä muutenkaan tuoda mitään tunteita esille. Se oli kaikki huonoa käytöstä. Kahvipöydässä istuttiin paskajäykkänä "nätit" mekot päällä, yritettiin kuolemanrangaistuksen uhalla olla murustelematta keksiä tai tiputtamatta mehua.
Itselläni on tämän takia rento meininki. En ikinä huomauttele muiden vaatteista, enkä yritä päteä omillanikaan. Kaikissa sosiaalielämän riennoissa minulle tärkeintä on se, että ihmiset viihtyvät, ja että tapaamisesta jää hyvä mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tyttö on helppo pukea siisti ja mukavasti. Helpompi kuin pojat. Meillä tyttö käyttää päiväkodissa legginsejä ja kollegemekkoja. Kokonaisuus on aina nätti ja siisti, vaikka vaatteet varmasti ovat myös mukavat päällä. Vapaa-ajalle on sitten farkkuja, neuleita, biker-nahkatakki ja parit Vansin tennarit.
Kokonaisuus on yhtä toimiva kuin pojalla sukkahuosut/colleget ja collegepaita. Kyse on väreistä jamm. oikeasta koosta.
Pue lapsesi kuin lapsi, ei todellakaan mitään vitun bikernahkatakkia. Jokainen tajuaa, että se ei ole nahkaa vaan muovia.
Tapakasvatus ei näköjään ole tarttunut sinuun. Kielenkäytöstä päätellen. Biker-takki on lapsen itse valitsema(kummitädillä on samanlainen). Itse en pukisi pojalle sukkahousuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tällainen näkemys edustaa pinnallista näkemystä tapakasvatuksesta. Lopulta tärkeintä on se, millaista suhtautumista toisiin ihmisiin opettaa. Siinä on yhdentekevää se, onko kauniit vaatteet vai ei. (Ja kyse ei ole siitä, etten minä tykkäisi pukea lapsiani nätisti, puen kyllä ja saan siitä usein kehujakin. Mutta se on vain pintaa.)
On muiden ihmisten kunnioittamista ja myönteistä suhtautumista muihin ihmisiin pukeutua nätisti. Nämä asiat eivät myöskään ole mitenkään toisiaan poissulkevia - lapsi voi osata kiittää, pyytää anteeksi ja olla kaivamatta nenää, vaikka hänellä olisikin hame ja paita jossa on pitsiyksityiskohtia. Oikeastaan jopa väittäisin, että useammin ne nätisti puetut ovat muutenkin hyvätapaisempia kuin tämä rikkinäistä kolitsia -väestönosa.
En sanonutkaan, että ovat poissulkevia asioita, sanoinpa vain, että edustaa näkemystä, jota en allekirjoita - enkä allekirjoita edelleenkään. Mä sanoisin, että kauniisti pukeutuminen kertoo ihmisen estetiikantajusta, eikä niinkään suhtautumisesta toisiin ihmisiin. Toisilla sitä on, toisilla ei. Ne, jotka eivät välitä estetiikasta, eivät panosta siihen myöskään lastensa pukeutumisessa. Kokemuksen perusteella en allekirjoita sitä, että vaatteet kertoisivat yhtään mitään lasten kohteliaisuudesta.
Sivusta seuraajana haluan vielä tarkentaa että estetiikantaju ei mielestäni ole -ainakaan aina- pinnallisuutta.
ja jotkut pukevat lapsensa kauniisti estetiikanhalusta, toiset näyttääkseen joltain, osa huomioidakseen muita jne..
Olet aivan oikeassa että pukeutumistyylistä ja huolitellusta/huolittelemattomasta ulkonäöstä ei voi ehdottomasti vetää oikeaan osuvaa johtopäätöstä käytöstavoista.
Ihmiset ovat erilaisia. Sellaiset ihmiset, joita lastenvaatteet eivät kiinnosta, eivät ymmärrä, miksi jotkut saavat iloa siitä, että lapsilla on nättejä vaatteita. Ja ehkä päinvastoin. Itse ihmettelen kyllä, jos lapsella on tilanteeseen täysin sopimattomat vaatteet. Muuten en hirveästi laita merkille, millaisia vaatteita muiden lapsilla on. Ainoa mitä en ymmärrä, on se, että puetaan aivan liian pieniin tai suuriin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta! :) Aistiherkkä lapseni suostuu pitämään vaan tiettyjä vaatteita, ja ne eivät aina ole niitä edustavavimpia todellakaan. Valitsen taisteluni tarkasti, muuten saisin burn outin. Eli häihin ja hautajaisiin laitetaan kauluspaita (edeltää tuntikausien väännön, itkua ja hammasten kiristystä), muuten mennään rennommalla kaavalla.
Onhan lasten juhlapukeminen rasittavaa, asuja käytetään kerran, pari ja sitten kasvetaan niistä ulos. Kuitenkin usean lapsen äitinä en ole huomannut, että suomalaislapset olisivat mitään ryysyläisiä koulun tai päikyn juhlissa. Pääosin ihan nätit vaatteet kaikilla, tytöt osaavat jo aikaisin vaatiakin jotain rimpsua päälle. Jos nyt joku on sitten vaikka t- paidassa, onko se niin vakavaa! Älkää kyttäilkö! Lapset vasta kasvavat ja vaatekiukut kuuluu asiaan. Oma tyttäreni halusi pukeutua muotileggareihin ja t- paitaan pianokoulun esitykseen. Muilla oli sifonkimekot. Kyllä siitä meillä kotona huudettiin, mutta ei tosiaan maailman vakavinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, kannattiko hankkia asperger-lapsi? Kannattiko?
Ai kun sille ei voi pukea hienoja vaatteita.... Kuule eiköhän oma lapsi kelpaa niissä collegehousuissakin. Kannattiko Sun hankkia lapsia?
Eiköhän tuossa viitattu siihen hiukan typerään kommenttiin "hankkikaa asperger-lapsi".
Vierailija kirjoitti:
Kuka päättää mitkä ovat kauniita vaatteita?????
Mun oma tyttö ei suostu laittamaan päälleen mitään mikä minun mielestäni on kaunista. En kuitenkaan ota siitä hernettä nenään vaan annan neidin pukea päälleen just sitä mitä itse haluaa.
Kaapissa ei ole kuitenkaan rikkinäisiä vaatteita....
Taas tämä "neiti", hyvä kun ei pikku sellainen! Grrrrrrrr.
Meillä tyttö on todella valikoiva ja vain tietyt lempivaatteet kelpaa. Sitten hänellä on atopia ja kausia jolloin on todella herkkä kaikille vaatteiden saumoille ja materiaaleille, välillä myös vaatteiden ihonmyötäisyys aiheuttaa ongelmia. Eli yritä siinä nyt pukea kun lapsi haluaisi laittaa siistin lempimekkonsa mutta siihen sopivat sukkikset tai legginsit ahdistavat ja saavat aikaan itkua ja huutoa, koska tuntuvat pahalta. Myönnän olen päästänyt lapsen ihmisten imoille mekko päällä yhdistettyinä löysiin verkkareihin, juu ei aina nättiä, mutta en halua itkettää lasta väkisin ja välillä on vaan päästävä kaupoille lähtemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapakasvatus ei näköjään ole tarttunut sinuun. Kielenkäytöstä päätellen. Biker-takki on lapsen itse valitsema(kummitädillä on samanlainen). Itse en pukisi pojalle sukkahousuja.
Niin, kumma juttu kun aikuiset ovat ihanasti antamassa vinkkejä miten lapsi pukeutuu kuin pieni bikerhutsu, muoviseen kertakäyttöpaskaan vaikka aloituksen idea oli laadukas ja kunnollinen pukeutuminen.
Miksi puet tytölle alusvaatteen jalkaan, mutta et pojalle?
Olen päiväkodissa töissä ja aina toisinaan palaa hermo aika pahasti näihin lapsiin jotka on opetettu pukeutumaan mätsäävästi. Koita siinä sitten selittää lapselle ystävällisesti kuinka nyt on pakko laittaa ne äidin pakkaamat keltaiset varahousut jalkaan vaikka ne eivät sen frozenhupparin kanssa mätsääkkään. Vielä mahtavampia ovat tilanteet joissa lapsella ei syystä x ole omaa varavaatetta mukana ja joutuu lainaamaan päiväkodin vaatteita, ne kun nyt sattuvat olemaan vähän mitä ovat ja harvemmin mätsäävät yhtään minkään kanssa. Toki on hienoa että lapsille opetetaan sitä siistiä pukeutumista mutta voisitteko opettaa myös että aina ei tarvitse olla vimpan päälle?
Trine kirjoitti:
Minua huvittaa ajatus aloittajasta aamulla lähtemässä päiväkotiin/kouluun kolmen lapsen kanssa.
Yrittää siinä laittaa kolmelle villille pojalle/tytölle "sopivia" asukokonaisuuksia :D
No, mutta trollihan tämä on...
Millä saat tästä trollin? Itse katson vaatteet illalla valmiiksi. Itseäni huvittaa ajatus sinusta sähläämässä aamulla viimetingassa juttuja jotka olisit voinut tehdä ajoissa.
Koulupuku olisi paras ratkaisu. Kaikilla samat vaatteet. Eikö se olisi sitä tasa-arvoa mitä vaaditaan.
Niinhän monessa maassa onkin, mutta ei sovi markkinavoimille, kun vaatteiden kulutus sakkaa.