Liian hyvin viihtyvät yövieraat
Meille sukulaisperhe laittoi viestiä, että onko loppuviikolle suunnitelmia, jos he tulis kylään. No saapuivat torstaina päivällä, ovat edelleen, eikä loppua näy..
Muuten olisi oikein mukavaa, mutta asumme kolmiossa, jossa jo valmiiksi me vanhemmat asumme olohuoneessa ja meillä on 4 lasta. Tottakai otamme mielellämme vieraita, mutta ongelma on tällainen:
1. Vievät yhden makuuhuoneen. Osaavat kuitenkin pitää tavaransa siellä.
2. Lapset 2v ja 3 v huutavat ja itkevät ja narisevat koko ajan. Nukkuvat vain 22-06 ja loppuaika on marinaa väsyksissä. Siis koko ajan n. 20 minuutin välein jompikumpi lapsista itkee ja sitä jatkuu 10 min. Asiallisesti ei pyydetä, vaan vingutaan ja rääytään, jos ei saada.
3. Kun minä kiellän, äitinsä lepyttelee ja sama kierre jatkuu.
4. Emme saa syödä esim. karkkia, koska näille lapsille ei ole opetettu, että kaikkea ei tarvitse heidän saada. Huutavat puoli tuntia, jos eivät saa. Ja lopulta tietysti äiti antaa... Grr!! Vaikka olisivat vasta syöneet, tulevat heti syömään, jos joku syö. Syövät siis koko ajan. Äsken söivät päivällisen, kävivät saunassa ja tulivat syömään vielä iltapalan. Siis puoli tuntia kävivät poissa ruokapäydästä!!
5. Minä teen kaikki ruoat. Siis 6 lapselle ja 4 aikuiselle. Ja tietysti siivoan jne.
6. Me maksamme ruuat.. Tiskikone käy 3 kertaa päivässä, 1 sijaan. Ja kaikki syödään ja ei mieltäkään, että hakisivat kaikille lisää, vain itselleen.. Esim. omilleen ostivat vanukkaat, ei muille.. Meidän sapuskat siis yhteisiä, mutta heidän ei.
Saan nukuttua todella vähän, kun omakin vauva vielä valvottaa. Ja nämä vieraat ei tajua lähteä vaikka ulos, että saisimme nukkua pidempään tai edes päikkärit. Ja nukkua voisimme normiäänissä, mutta kun nämä märisevät koko ajan.. Ja tuo, että minä kiellän, siinä missä omiakin, ja äitinsä antaa sitten periksi...
Olen ihan puhki noiden komentamiseen, mutta häätö tulee kohta jos annan niiden rääkyä jatkuvasti..
Miten helvetissä tällaiset saa lähtemään suututtamatta? Ovat kuitenkin rakkaita, mutta rajansa kaikella..
Kommentit (97)
Ap, tänään suursiivous!!
Aloita nyt. Pyydä kantamaan kaikki vuodevaatteet ja matot puisteltavaksi, kaikille rätit käteen, lelujen suursiivous, pyykkikone pyörimään, kylpyhuona ja keittiö kiiltämään ja pyydä että toinen laittaisi lounaan kun sinulla on imurointia ym. Nytkun teitä on noin iso porukka, saatte nopeasti, jo yhdessä päivässä siistiä jälkeä aikaan.
Eikö sun mies voi sanoa asiasta vieraille jos et itse uskalla?
Juoni tihenee. Ensinnäkin on kammottavaa, että ahtautuvat teille viikoiksi.
Toiseksi, kyläilevän perheen mies (kuten ap:nkin) on töissä. Onko hän mukana tällä retkellä, vaiko vain perheen äiti ja kitisevät lapset? Eivätkä miehet ole nyt lomalla.
Perhekriisi menossa, näin päättelen. Kitisevien isä on jäänyt kotipaikkakunnalle. Jos olisit tiennyt siitä etukäteen, ap, tuskin olisit tuskastunut kyläilystä, koska vaikeuksissa olevaa ystävää autetaan aina. Mutta sinulle ei kerrottu tilannetta, vaan jengi vain tuli ja asettui taloksi ja passattavaksi.
Kyllä ystävän voi "heittää ulos", jollei hän jostakin syystä ymmärrä itse lähteä. Miten se sanonta menee, "kalat ja vieraat alkavat haista kahden päivän jälkeen"? Ei ystävälle tarvitse olla vieraskorea.
Joko siellä vieraat saivat lähtöpassit?
Hgissä on hotelleja moneen eri makuun. En majoita kun lähimmät.
Ihmiset on todellakin erilaisia, ja myös vieraat.. Mun läheisen serkun mies sai työkomennuksen aikanaan Helsinkiin ja heillä oli kaksi pientä lasta, toinen vauva vielä,serkku hoiti vauvoja. Asuin avomieheni kanssa alkovillisessa yksiössä jossa keittonurkkaus, kolme erillistä "tilaa" siis 38 neliön alueella. Serkun perhe muutti meille kuukaudeksi, ja oli tosi kivaa! Kävivät ruokakaupassa ja serkku kokkasi usein kun oli lasten kanssa ainoa joka ei ollut työssä.
Ei kertaakaan ottanut päähän, lapset oli ihania ja niiden kanssa leikittiin. Mies oli töissä pitkät päivät ja serkun kanssa käytiin kaupungilla ja mä kävin sitten illat töissä ja mies päivällä. Viikonloppuna käytiin Korkeasaaressa ja Lintsillä.
Ei ollut mitään ongelmia, eikä oltu oikeastaan koskaan kaikki yhtä aikaa, paitsi keskellä yötä. Mä ja mies nukuttiin olohuoneen lattialla ja siskon perhe alkovin isossa parisängyssä.
Joten luulen, että jos henkilökemiat ei toimi niin olo on tuskaisaa. Äitiäni en jaksa yhtäkään yötä, se on niin hankala ja vaativa ja vaatii passaamista multa. Semmoiset vieraat on mukavia, jotka osaavat olla ihmisiksi ja käyvät ruokakaupassa ja ovat omatoimisia.
Ikävä jopa sitä, kun talossa oli eloa. <3
Vierailija kirjoitti:
Tuota, onko perhe käymässä ilman isää? Kertoiko ap miehen olevan mukana? Olisikohan nyt paossa perheriitaa, jos tätä on sattunut ennenkin? LAita ap joku esite turvakodista vaivihkaa pöydälle tai vihjaa jollain muulla hienovaraisella asialla.
Mies on kyllä mukana. Ap kertoi laittavansa jatkuvasti ruokaa 4 aikuiselle ja 6 lapselle. Mies käy kyllä päivät työssä - ilmeisesti siellä kotipaikkakunnallaan - ja sitten taas saapuu kyläilemään.
Että sellainen tarina. :)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on todellakin erilaisia, ja myös vieraat.. Mun läheisen serkun mies sai työkomennuksen aikanaan Helsinkiin ja heillä oli kaksi pientä lasta, toinen vauva vielä,serkku hoiti vauvoja. Asuin avomieheni kanssa alkovillisessa yksiössä jossa keittonurkkaus, kolme erillistä "tilaa" siis 38 neliön alueella. Serkun perhe muutti meille kuukaudeksi, ja oli tosi kivaa! Kävivät ruokakaupassa ja serkku kokkasi usein kun oli lasten kanssa ainoa joka ei ollut työssä.
Ei kertaakaan ottanut päähän, lapset oli ihania ja niiden kanssa leikittiin. Mies oli töissä pitkät päivät ja serkun kanssa käytiin kaupungilla ja mä kävin sitten illat töissä ja mies päivällä. Viikonloppuna käytiin Korkeasaaressa ja Lintsillä.
Ei ollut mitään ongelmia, eikä oltu oikeastaan koskaan kaikki yhtä aikaa, paitsi keskellä yötä. Mä ja mies nukuttiin olohuoneen lattialla ja siskon perhe alkovin isossa parisängyssä.
Joten luulen, että jos henkilökemiat ei toimi niin olo on tuskaisaa. Äitiäni en jaksa yhtäkään yötä, se on niin hankala ja vaativa ja vaatii passaamista multa. Semmoiset vieraat on mukavia, jotka osaavat olla ihmisiksi ja käyvät ruokakaupassa ja ovat omatoimisia.
edit. serkun perhe. :D Siskokin tosin kävi tuona kommuuniaikana yöpymässä yhden yön, nukkui keittiössä patjalla. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
edit. serkun perhe. :D Siskokin tosin kävi tuona kommuuniaikana yöpymässä yhden yön, nukkui keittiössä patjalla. :D
Aivan eri asia. Teillä oli tiedossa kyläilyn pituus ja vieraat kävivät kaupassa ja osallistui ruoanlaittoon ja ilmeisesti pyykkihuoltoon ja kaikkeen muuhunkin. Ap itse on kotiäiti, joten perheeellä ei taida rahaa olla ruokkia montaa ylimääräistä suuta ja ap maksaa ja tekee ruoat ja huoltaa kaiken.
Tuli mieleen, että taitaa tällä ap:n vierasperheellä olla rahat vähissä ja keksineet hyvän tavan saada ruokaa ja huoltoa ilmaiseksi. Oikeasti ap. Tuo on jotain aivan kummallista käytöstä, että tullaan läheltä toisten nurkkiin asumaan jopa kahdeksi viikoksi eikä mitää syytä.
Nyt oikeasti loppu tuolle vierailulle ja sanot, että on muita suunnitelmia ja seuraavaa kyläilykertaa varten yksinkertaisesti etukäteen harjoittelet kieltämistä ja sanot, että nyt ei yökyläikyt sovi.
Siis tämä ei ole edes mikään lomamatka, vaan he tulevat sinun passuutettavaksesi ja äijä vielä käy töissä teiltä.......just just......Lakkaa olemasta hyväksikäytettävä nössö. Nakita niitä hommia äidille ja tiedustele, voisiko hän vaikka imuroida ja vahtia lapsia, kun sinä käväiset vähän lenkillä ja kaffella itseksesi. Et olekaan päässyt pitkääään aikaan itseksesi lenkille.
Lenkin jälkeen sanohan, että oli oikein mukava kun kävitte ja vierailitte, mutta nyt on sellainen tilanne, että tarvitsemme huoneet omaan käyttöömme, että saamme öisin nukuttua, on ollut viime aikoina ongelmia verenpaineen kanssa ja lääkäri on käskenyt sinun levätä, että saanko pyytää, että menette omaan kotiinne.
Eiköhän ne siitä jo älyä, että riittää. Ei sun tarvitse pelätä sitä että suuttuvat, suuttukoot jos suuttuvat, kun kerran hyväksikäyttävät. Mihin tarvitset elämässäsi hyväksikäyttäjiä, vaikka olisivat kuinka rakkaita?
Ja seuraavaa kertaa ei sitten tule, sanot että "valitettavasti meille ei mahdu, siskoni on tulossa kylään tai vastaavaa".
Meillä yksi yökyläporukka yritti lainailla asuntoamme lomareissujen ajaksi, kerta riitti, sillä kämppä jäi heiltä sellaiseen kuntoon, että meni viikko siivoukseen ja ne viikon yökyläreissutkin oli yhtä tuskaa, kun olivat niin sotkuista väkeä, eikä puhettakaan, että olisivat mitään siivonneet. Meille "tulee anoppi aina talonvahdiksi". On lainailupyynnöt loppuneet jo aikaa sitten ja yökyläänkin ymmärtävät mennä hotelliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan eri asia. Teillä oli tiedossa kyläilyn pituus ja vieraat kävivät kaupassa ja osallistui ruoanlaittoon ja ilmeisesti pyykkihuoltoon ja kaikkeen muuhunkin. Ap itse on kotiäiti, joten perheeellä ei taida rahaa olla ruokkia montaa ylimääräistä suuta ja ap maksaa ja tekee ruoat ja huoltaa kaiken.
Tuli mieleen, että taitaa tällä ap:n vierasperheellä olla rahat vähissä ja keksineet hyvän tavan saada ruokaa ja huoltoa ilmaiseksi. Oikeasti ap. Tuo on jotain aivan kummallista käytöstä, että tullaan läheltä toisten nurkkiin asumaan jopa kahdeksi viikoksi eikä mitää syytä.
Nyt oikeasti loppu tuolle vierailulle ja sanot, että on muita suunnitelmia ja seuraavaa kyläilykertaa varten yksinkertaisesti etukäteen harjoittelet kieltämistä ja sanot, että nyt ei yökyläikyt sovi.
Siis kyllä, eri asia, se olikin pointtini että todellinen syy ap:n ahdistukselle ei ole kodin tilojen riittämättömyys vaan vieraiden typeryys. Kymmenen ihmistä mahtuu yksiöön jos ne kaikki kymmenen ymmärtää, mitä se kultakin vaatii.
Kohtelias parikin yötä viipyvä yövieras antaa lähtiessä muutaman kympin isäntäväelle, tai isännälle, tai emännälle.
Näin varsinkin jos kommunikaatio rajoittuu lähinnä (ehkä joidenkin muodollisten joulu-,pääsiäis- tai nimipäivätervehdysten lähettelyyn ja vaihtoon ) ja tarve on majoituspaikasta vanhalla kotipaikkakunnalla joskus vieraillessa silloin kun siellä on esim. joku tapahtuma meneillään.
Näin vierailusta ei sitten jää vain se paha mieli, kun kokee itsensä pelkästään hyväksikäytetyksi..
Siis mistä näitä ihmisiä sikiää, jotka katsovat sormien läpi tuollasta hyväksikäyttöä? Siis en käsitä... Missä teidän suorapuheisuus on? Miksi ette vaadi hyviä käytöstapoja (osallistukaa kuluihin jne)? Ilmankos eivät lähde, teillähän on ilmainen buffet siellä niin eipä heillä mikään kiire ole palata omaan tylsään arkeensa, jossa kaikki pitää tehdä itse.
Miten olisi suoraan puhuminen? Ja sama käytös takaisin.
Minä sanoisin ihan ääneen, että jaetaanko ruokakulut. Toteaisin myös ääneen, että miksi ostat vain omille lapsillesi vanukkaat kun sinun lapsesi kuitenkin ovat syöneet saman kuin minun lapsilleni ostamat.
Vierailija kirjoitti:
Kysy niiltä että mites, jos nyt lähdette nii koska oisitte kotona?
En kyllä osaa samaistua kun meillä ei moisia loisia käy ja nätisti pyytämällä vieraatkin siivoavat meillä. (pitkään majoittuvat siis)
Tätä - anteeksi - typerää kysymystä täällä on tarjottu eri ketjuissa tosi usein noissa vierastilanteissa.
Reilua käyttäytymistä on sellainen, jossa asioista keskustellaan ystävällisesti. Tuodaan esille ongelmakohdat ja mietitään, mitä tehdään. Näin myös tällaisessa vierastilanteessa. Ei pitäisi olla liian vaikeaa.
Tulee myös mieleen se, että onko aloittaja joskus ollut yökylässä tuossa perheessä tai muuten nauttinut heidän vieraanvaraisuudestaan.
Joka tapauksessa aikuinen ihminen ei epäkohteliaasti vihjaa siitä, että nyt olisi aika häipyä, vaan hän suhtautuu vieraaseen ystävällisesti ja kunnioittavasti siinäkin tapauksessa, että hänen täytyy kertoa vieraille jotakin vaikeaa.
Kyllä omaa provoaan pitäis tulla aina välillä ruokkimaan, muuten se kuolee. Huhuu aapee!!!
Reissu on heille säästöjuttu: etteks ton vertaa hiffaa, täh?!
Ap, tulepa tänne päivittämään tilannetta! Vieläkö vieraat loisivat teillä??
Oliko siis sukua ja kenen? Miehen vai sinun?