Liian hyvin viihtyvät yövieraat
Meille sukulaisperhe laittoi viestiä, että onko loppuviikolle suunnitelmia, jos he tulis kylään. No saapuivat torstaina päivällä, ovat edelleen, eikä loppua näy..
Muuten olisi oikein mukavaa, mutta asumme kolmiossa, jossa jo valmiiksi me vanhemmat asumme olohuoneessa ja meillä on 4 lasta. Tottakai otamme mielellämme vieraita, mutta ongelma on tällainen:
1. Vievät yhden makuuhuoneen. Osaavat kuitenkin pitää tavaransa siellä.
2. Lapset 2v ja 3 v huutavat ja itkevät ja narisevat koko ajan. Nukkuvat vain 22-06 ja loppuaika on marinaa väsyksissä. Siis koko ajan n. 20 minuutin välein jompikumpi lapsista itkee ja sitä jatkuu 10 min. Asiallisesti ei pyydetä, vaan vingutaan ja rääytään, jos ei saada.
3. Kun minä kiellän, äitinsä lepyttelee ja sama kierre jatkuu.
4. Emme saa syödä esim. karkkia, koska näille lapsille ei ole opetettu, että kaikkea ei tarvitse heidän saada. Huutavat puoli tuntia, jos eivät saa. Ja lopulta tietysti äiti antaa... Grr!! Vaikka olisivat vasta syöneet, tulevat heti syömään, jos joku syö. Syövät siis koko ajan. Äsken söivät päivällisen, kävivät saunassa ja tulivat syömään vielä iltapalan. Siis puoli tuntia kävivät poissa ruokapäydästä!!
5. Minä teen kaikki ruoat. Siis 6 lapselle ja 4 aikuiselle. Ja tietysti siivoan jne.
6. Me maksamme ruuat.. Tiskikone käy 3 kertaa päivässä, 1 sijaan. Ja kaikki syödään ja ei mieltäkään, että hakisivat kaikille lisää, vain itselleen.. Esim. omilleen ostivat vanukkaat, ei muille.. Meidän sapuskat siis yhteisiä, mutta heidän ei.
Saan nukuttua todella vähän, kun omakin vauva vielä valvottaa. Ja nämä vieraat ei tajua lähteä vaikka ulos, että saisimme nukkua pidempään tai edes päikkärit. Ja nukkua voisimme normiäänissä, mutta kun nämä märisevät koko ajan.. Ja tuo, että minä kiellän, siinä missä omiakin, ja äitinsä antaa sitten periksi...
Olen ihan puhki noiden komentamiseen, mutta häätö tulee kohta jos annan niiden rääkyä jatkuvasti..
Miten helvetissä tällaiset saa lähtemään suututtamatta? Ovat kuitenkin rakkaita, mutta rajansa kaikella..
Kommentit (97)
Herranjestas mitä porukkaa! Kysy aamulla heiltä että monelta lähtevät niin jospa ymmärtäisivät vihjeen.. Tai jos ei niin sano suoraan että teidän tarvis päästä normirytmiin, heippa.
Ps. Älä nouse laittamaan aamiaista tai muutakaan. Ja lähtekää lounaaksi jonnekin ravintolaan.
Olisin jo käynyt heidän kanssaan kaupassa ostamassa ruokaa molemmille perheille - heidän piikkiinsä.
Kiitätte käynnistä ja toteatte, että huomenna on työpäivä ja tarvitsette lepoa ennen seuraavaa viikkoa.
Inhottava tilanne ja vaikka mun eka ajatus oli että sanoisin vaan suoraan että "nyt teidän pitää lähteä, ei riitä tila eikä rahat monen päivän täysylläpitoon" niin en tiedä viitsisinkö sanoa, varsinkaan jos ihmiset olisivat mulle tärkeitä.
Joten, hieman raukkamainen tapa: kehittäisin jonkun menon, sellaisen mihin he ei voi lähteä mukaan, mutta joka on sen verran aikaavievä tms, että he tajuaisi lähteä. Mainitsisin vielä varmuudeksi että "meille tuli meno xx, teidän pitää kans lähteä aamusta klo x:n mennessä, että päästään ajoissa lähtee". Jos vieraat alkaa siinä vaiheessa sanoa, et he voi silti jäädä, sanoisin että ei ole varmaa kuinka kauan meillä menee ja että asian/menon xx jälkeen ollaan niin väsyneitä, että pitää saada lastenkin rauhoittua ilman vieraita että jaksavat koulussa/kerhossa/päiväkodissa seuraavana päivänä.
Jatkossa kun kysyvät kyläilyä, vastaisin ystävällisesti mutta tiukasti että päiväselti ovat tervetulleita ja perustelisin tilanpuutteella sitä että olette päätyneet siihen että yövieraita ei majoiteta. Jos ovat niin kaukaa ettei päiväselti käyminen ole mahdollista ja haluatte heitä kylään, lieventäisin sen siihen, että vain yhdeksi yöksi käy taas sen tilanpuutteen vuoksi.
Itsellä on kokemuksia ystävistä, joiden lapset ovat todella hankalia vieraita, rähmivät suklaakäsillä seiniä, eivät pese käsiä pyynnöistä huolimatta, rikkovat tavaroita jne. Ja vanhemmat vaan katsovat päältä, eivätkä tee asialle mitään. Koko kämppä on hävityksen kauhistus vierailujen jälkeen. En pyydä enää kylään, tavataan kaupungilla tai sit ystävyyssuhteet näihin on jääneet, mutta mä en ihan täysin kasvattamattomia lapsia jaksa, kun omat olen opettannut olemaan kotona ja varsinkin kylässä nätisti.
Mitä hittoa? Ihme tossukoita taas liikkeellä. Viimeistään tänään aamulla ap n olisi pitänyt ystävällisesti mutta jämäkästi alkaa ohjaamaan vieraita pihalle, jos ovat niin pölvästejä etteivät tajua itse häipyä ahtaasta kämpästä.
Eikö teillä tai sukulaisilla ole töitä/koulua maanantai aamuna?
Kyllä minä sanoisin ihan suoraan, että kun nyt työviikko alkaa niin tarvitsemme oman rauhan kotiin. Että pidetään sitten joskus myöhemmin taas mukava kyläilyviikonloppu.
Ihan suoraan sanomalla että aikuisten ja lasten pitää päästä rauhoittumaan alkavaan viikkoon, kiva kun kävitte.
Melkoisia tolloja teillä on sukulaisina, jos eivät ymmärrä oma-aloitteisesti poistua. Vieraat alkavat haista kolmantena päivänä!
Kokeile menet Nyt ja rauhallisesti kysyt, josko vieraitten pitäisi jo alkaa lähteä?
Jos ovat oikeita ystäviä niin eivät lopullisesti suutu, sillehän ei voi mitään, jos tupsahtavat.
Tiedän tunteen, sillä joskus takavuosina majoitin kotonani monenlaisia tuttavia. Vanha totuus - "kolmessa päivässä alkaa vieraat ja tuore kala haista" pitää paikkansa erittäin hyvin.
Jos eivät tosiaan huomenna ymmärrä lähteä, niin ota puheeksi, että teillä on muitakin suunnitelmia ensi viikolle.
Selität niin kuin asia on. On liian ahdasta, ei riitä rahat, etkä saa nukuttua.
Siis eikö noista yökyläilyistä sovita etukäteen kauanko ollaan etenkin jos noin ahtaasti täytyy olla? Kolme yötä kotioloissa on maksimi. Mökki ja lomareissut sitten erikseen ja silloinkin oltava jokaiselle perheelle oma rauha. Ja mä en tuosta vaan kokkailis päivästä toiseen vaan kyllä siinä muutkin saisivat osallistua etenkin kuluihin. Että voikin olla rasittavia loisia olemassa.
Miten tuo on mahdollista? Eivätkö perheen aikuiset käy töissä? Ettekö te itse käy töissä? Jos käytte, jääkö vieraileva perhe silloin keskenään teidän asuntoonne?
Kiitos kommenteista!
Ovat tosiaan läheisiä ja jos heidät suututamme, olemme pahiksia..
Varmaan pitää pyytää sukulaiset hätiin, jos joku muu "pyytäisi" heidät luokseen huomenna..
Miten oikeasti sanotte ihmisille, jotka eivät itse tajua, että tänään pitää lähteä? Minä en oikeasti osaa sanoa..
Sano seuraavaa kertaa varten, kun saat perheen ulos, että majoittuvat hotelliin ja tavataan sitten päiväsaikaan omien aikataulujen salliessa. Hei, hei..
Kuinka ajattelematon pitää olla, että menee yökylään perheeseen, jossa vanhemmat joutuvat nukkumaan olohuoneessa? Ei tulis mieleenkään, ei edes yhdeksi yöksi. Ap:n perheessä on neljä lasta, joista yksi on vauva ja vieraat tuovat vielä kaksi pientä mukanaan? Huhhuh.
Sanot suoraan vaan. Jos suuttuvat, niin sitten suuttuvat. Jospa siitä sitten itse ymmärtäisivät. Tai sano suoraan nyt vaan, että et jaksa, kun on vauva siinä vielä, raha on tiukalla, kun on monta suuta ruokittavana. Parempi sanoa suoraan, kun kierrellä, kaarrella selän takana.
Tuollaiset nuukailija lähtevät heti, kun sanot että nyt on heidän vuoronsa käydä kaupassa ostamassa ruuat koko porukalle plus voivat kokata ateriat, te menette uimaan/kirjastoon/yms. Eivät tasan varmasti mene vaan tuleekin kiire kotiin.
Kyllä se sanomisen taito pitää vaan opetella jo ei halua päälleen tallottavan koko elämää.
Apua tosiaan, millaisia ihmisiä onkaan! Miten kehtaavat?? Ihan totaalista hyväksikäyttöä! Teidän vuoro mennä vastavierailulle pian.
Kysy niiltä että mites, jos nyt lähdette nii koska oisitte kotona?
En kyllä osaa samaistua kun meillä ei moisia loisia käy ja nätisti pyytämällä vieraatkin siivoavat meillä. (pitkään majoittuvat siis)