Liian hyvin viihtyvät yövieraat
Meille sukulaisperhe laittoi viestiä, että onko loppuviikolle suunnitelmia, jos he tulis kylään. No saapuivat torstaina päivällä, ovat edelleen, eikä loppua näy..
Muuten olisi oikein mukavaa, mutta asumme kolmiossa, jossa jo valmiiksi me vanhemmat asumme olohuoneessa ja meillä on 4 lasta. Tottakai otamme mielellämme vieraita, mutta ongelma on tällainen:
1. Vievät yhden makuuhuoneen. Osaavat kuitenkin pitää tavaransa siellä.
2. Lapset 2v ja 3 v huutavat ja itkevät ja narisevat koko ajan. Nukkuvat vain 22-06 ja loppuaika on marinaa väsyksissä. Siis koko ajan n. 20 minuutin välein jompikumpi lapsista itkee ja sitä jatkuu 10 min. Asiallisesti ei pyydetä, vaan vingutaan ja rääytään, jos ei saada.
3. Kun minä kiellän, äitinsä lepyttelee ja sama kierre jatkuu.
4. Emme saa syödä esim. karkkia, koska näille lapsille ei ole opetettu, että kaikkea ei tarvitse heidän saada. Huutavat puoli tuntia, jos eivät saa. Ja lopulta tietysti äiti antaa... Grr!! Vaikka olisivat vasta syöneet, tulevat heti syömään, jos joku syö. Syövät siis koko ajan. Äsken söivät päivällisen, kävivät saunassa ja tulivat syömään vielä iltapalan. Siis puoli tuntia kävivät poissa ruokapäydästä!!
5. Minä teen kaikki ruoat. Siis 6 lapselle ja 4 aikuiselle. Ja tietysti siivoan jne.
6. Me maksamme ruuat.. Tiskikone käy 3 kertaa päivässä, 1 sijaan. Ja kaikki syödään ja ei mieltäkään, että hakisivat kaikille lisää, vain itselleen.. Esim. omilleen ostivat vanukkaat, ei muille.. Meidän sapuskat siis yhteisiä, mutta heidän ei.
Saan nukuttua todella vähän, kun omakin vauva vielä valvottaa. Ja nämä vieraat ei tajua lähteä vaikka ulos, että saisimme nukkua pidempään tai edes päikkärit. Ja nukkua voisimme normiäänissä, mutta kun nämä märisevät koko ajan.. Ja tuo, että minä kiellän, siinä missä omiakin, ja äitinsä antaa sitten periksi...
Olen ihan puhki noiden komentamiseen, mutta häätö tulee kohta jos annan niiden rääkyä jatkuvasti..
Miten helvetissä tällaiset saa lähtemään suututtamatta? Ovat kuitenkin rakkaita, mutta rajansa kaikella..
Kommentit (97)
Siis oletteko te koko porukka työttömiä? Vai miten vieraat pääsevät tulemaan torstaina päivällä ja te olette heitä vastaanottamassa torstaina päivällä? Ja vierailu jatkuu jatkumistaan päivästä toiseen?
Mitä sitten vaikka suuttuisivat kun pyydätte lähtemään? Tuskin tulisivat uudestaan yökylään= hyvä juttu?
Ei tarvitse aina olla äärimmäisyyksiin asti ystävällinen ja ilmainen hotelli, sillä siitä tulee vain itselleen harmia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteista!
Ovat tosiaan läheisiä ja jos heidät suututamme, olemme pahiksia..
Varmaan pitää pyytää sukulaiset hätiin, jos joku muu "pyytäisi" heidät luokseen huomenna..
Miten oikeasti sanotte ihmisille, jotka eivät itse tajua, että tänään pitää lähteä? Minä en oikeasti osaa sanoa..
Tuo ei ole normaalia kyläilykäyttäytymistä ja veikkaanpa, että ei kovin monille ole käynyt noin. Itse sanon kyllä ihan suoraan, olen heittänyt useasti vieraita kotiin bileistä - ystävällisesti tietenkin. Juhlat on hyvä lopettaa, kun tunnelma on vielä hyvä ja kaikille jää niistä hyvä mieli. Sitä paitsi juuri läheisille, pitäisi olla helpompaa puhua suoraan, kuin tuntemattomille. Teidän kokoisessa asunnossa meillä ei edes otettaisi yövieraita vastaan. Ja ihan yleisestikin isännät kutsuvat kylään, ei vieraat itse!
Tietenkin he voivat jäädä vielä viikoksi, jos hinnasta sovitaan.
Majoitus perheeltä: 130 euroa, aamiaiset 45 euroa, lounas 60 euroa, suihkunkäyttö 50 euroa, päivällinen 80 euroa ja iltapala 45 euroa. Maanantaista lähtien tuplahinnat.
No helpointahan on tietty sopia etukäteen, että vaikka kaksi yötä sopii.
Nyt kun ette ilmeisesti ole mitään sopineet eikä kenelläkään ole mitään erityistä ohjelmaa, niin luontevinta on varmasti sanoa, että nyt teidän omat lapset tarvitsevat rauhaa ja vauva valvottaa, niin nyt olisi hyvä aika päättää vierailu.
Ensi kertaa varten tosiaan sovitte pelisäännöt ennen vierailun alkua.
Heti huomen aamulla aamiaisella kiität heitä vierailusta ja että olipa mukavaa, kun olivat vierailulla. Jos menevät hämilleen, että eivät he vielä ole poistumassa, niin sä voit siihen taas vuorostaan vetää hämmennyskortin ja sanoa, että olit saanut käsityksen, että lähtevät tänään. Jos he siihen vielä jotain, niin sanot, että ei mitenkään nyt käy, että jäävät vielä vierailulle, että onpas ikävä väärinkäsitys käynnyt, mutta teillä on muita suunnitelmia päivälle ja seuraavillekin päiville.
Mikä teitä ihmisiä vaivaa, kun annatte toisten kyykyttää itseänne miten haluavat.
Siis oletin, että lähtevät tänään ja petejä korjatessa sanoivat,että jäävät, sopiihan..? No juu enhän minä voinut sanoa ei.. puhe oli viikonlopusta!
Siis vinkkejä on annettu, ymmärretty ei. Viimeksi olivat melkein kaksi viikkoa..
Siis kotiäitejä olemme molemmat. Miehet töissä. Eivät he ymmärrä häiritsevänsä, kun hehän menevät nukkumaan ja heräävät ajoissa.. Eihän heidän arki häiriinny!
Taidan siivota aamulla heidän pedin pois ja katsoa, mikä on reaktio..
Ei helvetti mitä loisia. Miten kehtaavat? Ilmainen täysihoito? Joo, varmaan suuttuvat mutta anna suuttua. Käsittämätöntä kuppaamista. Sano suoraan vaan että ei riitä tila eikä raha etkä saa nukutuksi. Pitkän pennin ovat jo säästäneet kun syövät ilmaiseksi päivätolkulla. Käyttekö te vastavuoroisesti heillä tai saatteko samanlaista palvelua oallistumatta kustannuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Siis oletin, että lähtevät tänään ja petejä korjatessa sanoivat,että jäävät, sopiihan..? No juu enhän minä voinut sanoa ei.. puhe oli viikonlopusta!
Siis vinkkejä on annettu, ymmärretty ei. Viimeksi olivat melkein kaksi viikkoa..
Siis kotiäitejä olemme molemmat. Miehet töissä. Eivät he ymmärrä häiritsevänsä, kun hehän menevät nukkumaan ja heräävät ajoissa.. Eihän heidän arki häiriinny!
Nyt oikeesti pidä puolesi ja lopetat heidän majoittumisen!
Vierailija kirjoitti:
KAKSI VIIKKOA??? Nyt vaan keräät pedit aamulla ja sanot että tarvitte huoneen omaan käyttöön. Parasta kun ette ota yökylään enää.
Mitä ihmettä? Vierailijaperheen mies käy siis töissään teiltä käsin? Eli heidän oma kotinsa/työpaikkansa ovat jossakin ihan lähellä? Miksi ihmeessä siis noin pitkiä vierailuja?
(Ajattelin ensin, että ovat tulleet jostakin Utsjoelta kylään Hankoon, ja siksi vähän pitemmäksi aikaa...)
Ei, kyllä tän täytyy olla provo. Siis vierailevan perheen isä on työssäkäyvä ja myös on päivittäin töissä eikä lomalla... ja silti perhe saapui teille arkipäivänä keskellä päivää.
Sanot aamulla, että on ollut mukava että saitte heidät käymään, mutta että nyt et enää jaksa emännöidä viidettä päivää, vaan haluat rauhaa ja hiljaisuutta pelkän oman ydinperheen kesken, että kyllä heidän on jo korkea aika jatkaa matkaansa.
Kummastuttaa, että miksi ei voi jo kyläilystä sopiessa kysyä että jäättekö yöksi. Ja sitten seuraavana päivänä jos eivät tee lähtöä, niin kysyä että koska ovat suunnitelleet lähtevänsä - ja sitten vastaukseen voi kommentoida vaikka että kaksi yötä kertakyläilylle on maksimi mitä jaksat, että ovat tervetulleita sitten toisella kertaa uudestaan.
Kaikki eivät hoksaa. Silloin pitää vähän avittaa ja kysyä/sanoa/opastaa. Ystävälliseen sävyyn.
Pitää olla pimeää että näkee tähdet
Lähtekää itse jonnekin kylään! Sano että tuli yllättävä pakkorako ja menkää ystävän luo yhdeksi yöksi. Ei ne VOI jäädä siksi aikaa että te ette oo siellä, ja jos yrittää ni sä voit sanoo hyvällä omalla tunnolla että "en mielelläni vieraita jättäis kotiini kun itse en ole siellä"
Tai alat suunnitella kaikkien lasten kanssa tarpeettoman paljon innostaen mitä teette kun meette itse kylään heille. Mitä teille kokataan ja mitä leikitte ja missä käytte.
Ja tietenkin kieltäydyt kokkaamasta. Ulos syömään. Mielellään joku sellanen että sopii vain sun lapsillesi ja sulle, ja vauvahan on halpa ottaa matkaan ku se ei syö mitään, toisin kuin sen toisen perheen muksut
Sanot aamulla, että nyt pidetään siivouspäivä, ja rupeat jakamaan raskaita hommia. Mattojen tamppaus, pyykinpesu yms. Lähetät jomman kumman loisivista vanhemmista kauppaan pitkän ostoslistan kanssa, mutta et anna rahaa mukaan. Mutta kaikki lapset vois mennä mukaan kyllä. lähtee kuin ohjus omaan kotiin.
Ehdota, että jospa he käyvät kaupassa ja ostavat sekä kokkaavat koko porukalle ruuat, kun te olette jo monta päivää huolehtineet heidänkin ruuista. Ja ala oikeasti jakaa niitä kotitöitä heillekin. Aamiaisen jälkeen toteat vieraille, että nyt on teidän vuoro siistiä keittiö ja tyhjätä ja täyttää tiskikone. Jos vielä ovat kiinnostuneita jatkamaan vierailua, teetä se suursiivous heillä, kuten Pätevä Pirkko neuvoi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten vaikka suuttuisivat kun pyydätte lähtemään? Tuskin tulisivat uudestaan yökylään= hyvä juttu?
Ei tarvitse aina olla äärimmäisyyksiin asti ystävällinen ja ilmainen hotelli, sillä siitä tulee vain itselleen harmia.
Olen samoilla linjoilla. Eihän teillä tunnu olevan heistä mitään iloa, pelkkää vaivaa (ja rahanmenoa) vain.
Mäkin ihmetteln vieraiden toimintaa, normaalien käytöstapojen puutetta. Meidän pitkänmatkalaiset ystävät tulevat tietyksi ajaksi, joka sovitaan etukäteen kaikille sopivaksi. He tuovat tuliaisia, osallistuvat ruuanlaittoon ja kaikkeen muuhunkin. Eivät myöskään roiku meidän nurkissa jatkuvasti, vaan heillä on omaa ohjelmaa, joku juttu jonka takia ovat tulleet kaupunkiin jne. Ja ovat vielä älyttömän mukavia ihmisiä!
Torstaista sunnuntaihin ei silloin ole kohtuuton kyläily, pitkä viikonloppu vain.
Ensin ajattelin, että eihän tuollaisia ihmisiä olekaan. Sitten muistin kaverini ulkomailla asuvan sukulaisen, joka vain julistaa, että tulee päivänä X, viipyy viikkoja, osallistuu kuluihin, mutta sentilleen (kaikki kuitit käydään läpi nipasta nappaan) ja valittaen. Tarjoaa viikkojen kyläilystä kiitokseksi ravintola-aterian, jonka aikana jatkuvasti päivittelee hintoja niin, että kaverini uskaltaa tilata tuskin mitään. Molemmat ovat jo eläkkeellä olevia, vanhempia, yksin eläviä naisia. Sukulainen on varsin varakas, mutta pihi kuin mikä. Hän voisi aivan hyvin asua hotellissa tai yökyläillä muillakin sukulaisilla, mutta ei. Eikä hän koskaan kysy, sopiiko tulla. Kerran kaverini tuli meille yöksi vain saadakseen levätä vähän. :)
Tuota, onko perhe käymässä ilman isää? Kertoiko ap miehen olevan mukana? Olisikohan nyt paossa perheriitaa, jos tätä on sattunut ennenkin? LAita ap joku esite turvakodista vaivihkaa pöydälle tai vihjaa jollain muulla hienovaraisella asialla.
En ole ap, mutta nyt on vielä kesälomakausi, syyskuukin vielä on. Ap:llahan on vauva, joten kai on äitiyslomalla.
Meille on kyllä tullut kutsumattomia vieraita työviikollakin - nää vieraat olleet eläkeläisiä, jotka eivät omasta mielestään ole vaivaksi, "ei se haittaa vaikka teillä on töitä, kyllä me pärjätään".