Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vehnätön ruokavalio, kuinka vaikea todellisuudessa?

Vierailija
21.08.2016 |

Yleisin kotimainen viljahan se toki on, ja homma hankaloituu varmasti esim. kahviloissa tai perhejuhlissa, kun lähtökohtaisesti kaikki leivonnaiset sisältävät vehnää. Mutta miten noin muuten? En ole vielä asiaan niin perehtynyt, että sisältävätkö esim. tavanomaiset valmisruuat, lounasravintolaruuat ynnä muut yleensä vehnää? Keliakiasta ei ole kyse eli esim. ruuan valmistusvälineistä tai muista ei tarvitse välittää, ja ohraa, kauraa ja ruista söisin edelleen.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole millään tavoin vaikeaa.

Vierailija
2/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pasta ja leipä nyt ainakin jäisi vaikka niistäkin löytyy vehnättömiä vaihtoehtoja. Otappa itse asiasta selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  minusta ollenkaan vaikeaa, itse en syö vehnän lisäksi ruista, ohraa enkä sokeria. Kaura siis ainut vilja mitä syön. En odota missään mitään erikoistarjoiluja, jos ei ole mulle sopivaa tarjoilua, juon pelkän kahvin tai teen. Yleensähän esim. häissä on ruokaa ja niissä harvemmin on mitään viljaa. Monesti tarjolla on kahvin kanssa leipäjuustoa ja sitä mun ystävät varaa kun tietävät mun tulevan käymään ja monesti vien sitä itse viemiseksi. Tosin ei mua haittaa juoda pelkkää kahviakaan. Valmisruuista en osaa sanoa, kun en koskaan osta niitä. Ravintolassa saa gluteenitontakin ruokaa, niin kyllä sieltä varmasti sulle löytyy syötävää. Ja tavalliselta listalta löytyy kyllä ihan helposti vehnätöntä vaikka kuinka paljon. Lounaspaikoissa voi tietysti olla vehnää vaikka kastikkeessa.

En ole itse kokenut ruokavaliotani hankalaksi, muille se jostain syystä tuntuu sitä olevan.

Vierailija
4/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa mutta vaatii viitseliäisyyttä. Käytännössä voi valita gluteenittoman vaihtoehdon esim ravintolassa. Jos pullasta kieltäytyminen kyläpaikoissa on kynnyskysymys, ehkä kannattaa vielä harkita.

Vierailija
5/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vaikeaa mutta vaatii viitseliäisyyttä. Käytännössä voi valita gluteenittoman vaihtoehdon esim ravintolassa. Jos pullasta kieltäytyminen kyläpaikoissa on kynnyskysymys, ehkä kannattaa vielä harkita.

Gluteeniton ei ole sama kun vehnätön

Vierailija
6/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pasta ja leipä nyt ainakin jäisi vaikka niistäkin löytyy vehnättömiä vaihtoehtoja. Otappa itse asiasta selvää.

Ei leipäkään jäisi pois, mun lempparileipä Real on täysin vehnätön :) Mutta kiitos kommentistasi kuitenkin, tässä parhaillaan otan selvää. 

Vierailija
7/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta esim. pizzapohjissa on yleensä tarjolla ns. normi ja sitten se gluteeniton. AP:n pitäisi valita gluteeniton, vaikka hän on "vaan" vehnätön. Mutta kuten yllä sanottua, niin ei mitenkään mahdoton ruokavalio. Alkuun toki vaatii vähän totuttelua ja ainesosaluetteloiden tarkkaa selailua, mutta potentiaalisesti vehnää sisältävät tuotteet oppii helposti tunnistamaan. Lisäksi jos kyse ei ole edes keliakiasta tai allergiasta, ei liene haittaa, jos ruokavaliosta joskus vahingossa tai tahallaan poikkeaa. 

Vierailija
8/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta esim. pizzapohjissa on yleensä tarjolla ns. normi ja sitten se gluteeniton. AP:n pitäisi valita gluteeniton, vaikka hän on "vaan" vehnätön. Mutta kuten yllä sanottua, niin ei mitenkään mahdoton ruokavalio. Alkuun toki vaatii vähän totuttelua ja ainesosaluetteloiden tarkkaa selailua, mutta potentiaalisesti vehnää sisältävät tuotteet oppii helposti tunnistamaan. Lisäksi jos kyse ei ole edes keliakiasta tai allergiasta, ei liene haittaa, jos ruokavaliosta joskus vahingossa tai tahallaan poikkeaa. 

Totta, mutta se gluteeniton saattaa varsin hyvin sisältää vehnää, josta on vaan gluteeni poistettu. Ei todellakaan aina ole niin, että gluteeniton olis vehnätön. Varsinaista ongelmaa ei toki ole, jos ei ole kyse allergiasta. Mä olen pahiten vehnälle allerginen, mutta oireita saan myös ohrasta, rukiista ja kaurasta.

Vierailija
9/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta sanon, että aika hankalaa. vehnätöärkkelystä on monessa paikassa, ja todellakin moni gluteeniton tuote sisältää vehnätärkkelystä, josta on gluteeni otettu pois. Vehnää on mm. löytynyt kastikkeista, karamelleista, suklaasta, valmisruoista, jäämiä löytyy erilaisista jauhoista, hiutaleista, leivistä, mausteista, mausteseoksista, kauramuroista, oluista,  jne. jne. Vieraisilla monet tietenkin tekevät ne leipomukset niistä gluteenittomista jauhoista, joissa on vehnää.

Vierailija
10/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta käytännössä on helpompi valita valmiiksi gluteeniton kuin vehnätön, sillä harvemmin  käytetään gluteenitonta vehnää. Gluteeniton on aika usein myös kokonaan viljaton varsinkin silloin, kun kyse on tavallisesta ruuasta.

Leipää löytää helposti, mutta muita leivonnaisia harvemmin. Makeissa kakuissakin voi olla vehnää vaikka olisivat gluteenittomia siksi, että niitä tehdään harvemmin muista viljoista.

Vierailija
11/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, mutta käytännössä on helpompi valita valmiiksi gluteeniton kuin vehnätön, sillä harvemmin  käytetään gluteenitonta vehnää. Gluteeniton on aika usein myös kokonaan viljaton varsinkin silloin, kun kyse on tavallisesta ruuasta.

Leipää löytää helposti, mutta muita leivonnaisia harvemmin. Makeissa kakuissakin voi olla vehnää vaikka olisivat gluteenittomia siksi, että niitä tehdään harvemmin muista viljoista.

Ei pidä paikkaansa. Vehnää on vaikka missä gluteenittomissa tuotteissa.

Terveisin vehnäallergikko

Vierailija
12/85 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin gluteenittomissa tuotteissa on vehnätärkkelystä, mutta niin pieniä määriä etten ottaisi stressiä ainakaan erityistilanteissa, jos ei satu olemaan vehnäallergiaa.

Vierailija
13/85 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee ruuat itse se ei ole vaikeaa, esim kastikkeita ei tarvitse suurustaa ollenkaan tai sen voi tehdä maizenalla.

Leivät ja pasta pois, leivonnaiset pois. En ole vehnättömällä (tai viljattomalla) kuurilla mutta syön hyvin vähän (täysjyvä)viljatuotteita ihan omasta halustani.

Vierailija
14/85 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissakin gluteenittomissa tuotteissa on vehnätärkkelystä, mutta niin pieniä määriä etten ottaisi stressiä ainakaan erityistilanteissa, jos ei satu olemaan vehnäallergiaa.

Tosi monet gluteenittomat leivät ovat lähinnä pelkkää vehnää, josta on vaan gluteeni poistettu. Tutkihan joskus huviksesi tuoteselosteita ja katso, mihin kaikkeen sitä vehnää oikein tungetaan! Sitä voi tosiaan olla myös maustekastikkeissa (soijakastikkeessa sitä on yleensä paljon), jäätelöissä, mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Aina sitä ei tiedä edes tuoteselostetta lukemalla, kun aina ei ole merkitty esim. tärkkelyksen lähdettä.

Vierailija
15/85 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisin kotimainen viljahan se toki on, ja homma hankaloituu varmasti esim. kahviloissa tai perhejuhlissa, kun lähtökohtaisesti kaikki leivonnaiset sisältävät vehnää. Mutta miten noin muuten? En ole vielä asiaan niin perehtynyt, että sisältävätkö esim. tavanomaiset valmisruuat, lounasravintolaruuat ynnä muut yleensä vehnää? Keliakiasta ei ole kyse eli esim. ruuan valmistusvälineistä tai muista ei tarvitse välittää, ja ohraa, kauraa ja ruista söisin edelleen.

Leivät, pastat ja pullat vain pois. Hommahan vain helpottuu, kun ottaa kahvilassa ja juhlissa vain kahvin :D

Vehnä muuten ei ole yleisin kotimainen vilja. Ohra on yleisin, jota taitaakin olla lähes puolet viljellystä viljasta.

Vierailija
16/85 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivät, pastat ja pullat vain pois. Hommahan vain helpottuu, kun ottaa kahvilassa ja juhlissa vain kahvin :D

Vehnä muuten ei ole yleisin kotimainen vilja. Ohra on yleisin, jota taitaakin olla lähes puolet viljellystä viljasta.

Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Täällä on jo moneen kertaan kerrottu, että vehnää löytyy mitä yllättävimmistäkin tuotteista (samoin muuten maitoproteiinia, jota on mm. mehujäässä!).

Ohra on eniten viljelty, mutta menee suurimmaksi osaksi eläinten rehuksi. Vehnää käytetään eniten elintarvikkeissa.

Vierailija
17/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Vehnää on myös kasvisliemikuutiossa, muistaakseni Maggin tekemässä versiossa. Vehnää on lähes kaikessa. Myös melkein jokaisessa karkkisekoituspussissakin. Joka ikinen kerta pitää lukea ainesosat niin ei tule yllätyksiä.

Olen 36v ja ollut 5kk täysin vehnätön. Ennen tätä about parisen vuotta ollut kaikkia mitä ihmeellisimpiä oireita, joita lääkäri, eikä silmälääkäri " voi todeta". Aina olen ollut normaalipainoinen, en tupakoi, ryyppää ja normi liikunnallinen.

Oireena, puuskutusta, kovaa ahdistusta, paniikkikohtauksia, stressiä, silmiin sattuu kirkkaat valot, silmiä kirvelee ja vaikea kohdistaa katsetta, (näkö erinomainen), silmävärvettä kai, omituista ihottumaa hiusrajassa ja rintakehässä, niveloireita myös lonkissa, kuiva iho ollut aina. Maha turpoaa välillä.. Kaikkia tämmöisiä oireita..

Nyt 5kk vehnätön ja meni about viikko niin silmiin ei enää sattunut(!) , kasvojen iho oli selvästi kosteampi, myöhemmin järkyttävä stressi on lähes poistunut, en puuskuta, maha ei ole turvonnut ja lihakset on paljon vetreämmät ilman liikuntaa.. Niveloireet poistuneet... Siis kerta kaikkiaan ihan uskomatonta miten ihminen saattaa hyötyä vehnättömästä ruokavaliosta.

Minusta vehnätöntä on helppo noudattaa...

Vierailija
18/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa gluteenittomissa tarkistaa, onko vehnätärkkelystä. Jonkun typerän eu-lain vuoksi luontaisesti gluteeniton merkinnästä luovuttiin, se helpotti monen elämää. Semperin jauhoista osa on vehnättömiä ja osa ei, pakkaukset päälle päin hyvin samanlaisia, joten niiden kanssa kannattaa olla tarkkana. 

Vierailija
19/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita tärkeimmän oireen, monen vuoden huimaus helpotti reilusti vehnättömällä ruokavaliolla. Edelleen kyllä huimaa mutta lievemmin ja päivässä kertoja on vähemmän.

Vierailija
20/85 |
23.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotimaisille viljoille allerginen ja vielä yliherkkä (eri asiat) ja ne aiheuttavat minulle nopeiden oireiden lisäksi tulehduksia. Esimerkiksi niveleni tulehtuvat viljatuotteiden syömisen jälkeen ja saan pitkään kestäviä ihottumia.

Viljattomasti eläminen on ollut yllättävän vaikeaa. Varsinkin lomamatkat ovat haaste ja joudun viemään vilja-allergian ja muiden ruoka-aine ellergioiden vuoksi omat ruoat mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme