Päivittääkö ihminen tiheästi faceen onnellisena vai onnettomana?
Välillä huomaa, että joillekin kavereille tulee piikkejä, jolloin postaavat tavallista enemmän. Joskus taustalla on muutos henkilökohtaisessa elämässä, vaikkei se postausten sisällöstä näykään. Meneekö ihmisellä yleensä huonommin vai paremmin, kun face-aktiivisuus ja tykkäysten hakeminen lisääntyy?
Kommentit (34)
En ole päivittänyt mitään kolmeen vuoteen. Olen onnellinen.
Minkälainen ihminen viettää aikaansa Vauva-lehden palstalla ja kyselee miksi joku postailee Facebookiin? 😄
Mun exäni ainakin parhaillaan postaa tosi tiiviisti kaikkia liikkeitään, kun erostamme on kulunut vasta viikko.
En postaa ikinä niitä tilapäivityksiä. Olen liian ujo.
En tiedä liittyykö asiaan, mutta en ole koskaan erityisen onnellinen. En varsinaisesti välttämättä onnetonkaan (no ehkä vähän).
Ainoat mitä "postaan", on joskus lyhyt kommentointi toisen päivitykseen tai joidenkin testien tms. tulokset, niitäkin harvoin. En osaa sanoa millainen mielialani on tuolloin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen ihminen viettää aikaansa Vauva-lehden palstalla ja kyselee miksi joku postailee Facebookiin? 😄
En oikein ymmärrä näitä "minkälainen ihminen...?" -kysymyksiä. Miten tuollaisiin voi vastata? Ei minulla ainakaan ole hajuakaan yksittäisen asian perusteella, että millainen ihminen sen tekee.
Utelias ihminen? Emt.
Jos ihmettelet, miksei hän kysy asiaa Facebookissa, niin voisin veikata, että täältä saa paremmin ja enemmän vastauksia ja myös luotettavampia vastauksia ja voi puhua avoimemmin, koska Facebookissa varmaan suututtaisiin, jos alettaisiin puhua toisten mielenkäänteistä, parisuhdetilanteista ym. päivitystiheyteen vaikuttavista seikoista, ja itsestä puhuttaisiin nätimmin (epäluotettavammin) ajatellen koko ajan sitä, että muut näkee kaiken mitä kirjoittaa.
Minä en ole kiinnostunut hakemaan tykkäyksiä. Oletan, että joku tykkää jos tykkää eikä niistä tartte tykätä. Mulla on erilaisia kavereita, jokka tykkää mun jutuista ristiin. Se on OK.
Mä tiputan ehkä jutun, pari päivässä. Joskus jää välistä ja sitten joskus muutaman ylimääräsen. Jos olen kovin hyvällä päällä niin se on sama määrä mitä silloin kuin olen huonolla päällä. Kai sinä osaat itsestäsi nähdä miten toimit? Mulla on kavereita jotka ei laita itsestään henkilökohtaisuuksia eikä käsitä miksi kukaan (minäkään) laittaisin liian syvällistä sinne - ja sitten on niitä jotka selvästi laittaa enempi kun on huono aika menossa ja kaverit tsemppaa. Onko tässä joku sitten oikein/väärin? Minusta on se, että arvostelee toisia tai nostaa itsensä muiden ylle.
Mä laitan omalle sivulleni, omille ystäville niitä asioita joita voin sanoa suustani. En hauku ketään ja seisoin sanojeni takana. Ehkä se jotain rissaa, toivon että siitä voi sanoa minulle. Sehän ei ole minun ongelma vaan hänen omansa. Silloin kannattaa jutella ja saa vähän lisävaloa siihen omaan ahtaaseen kantaansa: koska siinähän itse arvostelee toisen jos "kalastelee tykkäyksiä" -sillä huomaathan että sinä tässä haet jotain.. Sinulla tässä on joku ongelma kun tuijotat miten paljon toisen jutuista tykätään eli sinun ei..
Parisuhdepäivitykset ainakin lisääntyvät kun ongelmaa suhteessa. Epävarmuus tekee sen että täytyy todistella. Sitten loppuu suhdepäivitykset ja sitten pariskunta onkin eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä niiden parisuhteiden hehkuttajien kohdalla. Yleensä ystävät, jotka ovat olleet vakaassa pitkässä suhteessa, eivät kirjoita toisistaan mitään facebookiin. Taasen ne, jotka lähettelevät julkisesti rakkaudentunnustuksiaan, eroavat jossain vaiheessa tai heillä on riitaisa suhde. Itsellä henkilökohtaista kokemusta omasta lähipiiristä.
Eli parisuhteen hehkuttajat ovat oman kokemukseni mukaan onnettomampia suhteessaan.
Saman huomannut!
Epävakaat ja kokonaisuudessaan onnettomat suhteet, heti kun on hyvä ja onnellinen hetki, niin halutaan hehkuttaa.
Nämä hehkuttajat ovat poikkeuksetta eronneet lähipiirissäni ennemmin tai myöhemmin.Eli vastaus: onnettomat postaavat kun tapahtuu jotain kivaa.
Onnelliset eivät koe tarvetta hehkuttaa huippuhetkiään.
Oletusarvo on siis että parisuhde tekee onnelliseksi tai onnettomaksi? Minä olen aina onnellinen eikä siihen vaikuta olenko suhteessa vai en. Ja päivitän kun huvittaa ja on aikaa.
No ei tietenkään! Vaan ihmiset, joilla menee huonosti, hehkuttavat huippuhetkiään somessa yleisemmin.
Ihmiset, joilla menee huonosti parisuhteessa, hehkuttavat yleisemmin parisuhteen hyviä hetkiä.
Ero on aina tietynlainen kriisi elämässä, vaikka suhde olisikin ollut huono ja onni löytyisi eron jälkeen. En ole kuitenkaan kenenkään kuullut kehuvan, että eroprosessi oli helppo ja toi samantien onnen. Raskas se on aina, tavalla tai toisella.
Ainakin suhteestaan epävarmat naiset merkkaavat reviiriään, eli postaavat miehen seinälle julkisia lässyviestejä, ettei kellekään jää epävarmaksi että mies on varattu juuri hänelle.
Onko tämä taas joku pessimistien tapa kokea salaa ylemmyydentunnetta ja vahingoniloa, kun tällaisten päätelmien perusteella voi omassa mielessään "tietää", että onnellisuuttaan julkituovilla ihmisillä "menee oikeasti huonosti"? Minulla ainakin tulee näiden ketjujen kirjoittajista sellainen mielikuva, että toisten onnellisuus on muka jotenkin heiltä itseltään pois ja siksi täytyy kehitellä erilaisia skenaarioita todistaakseen itselleen, että eivät ne toiset oikeasti niin onnellisia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä taas joku pessimistien tapa kokea salaa ylemmyydentunnetta ja vahingoniloa, kun tällaisten päätelmien perusteella voi omassa mielessään "tietää", että onnellisuuttaan julkituovilla ihmisillä "menee oikeasti huonosti"? Minulla ainakin tulee näiden ketjujen kirjoittajista sellainen mielikuva, että toisten onnellisuus on muka jotenkin heiltä itseltään pois ja siksi täytyy kehitellä erilaisia skenaarioita todistaakseen itselleen, että eivät ne toiset oikeasti niin onnellisia olekaan.
Aika pitkälle vietyä analysointia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä niiden parisuhteiden hehkuttajien kohdalla. Yleensä ystävät, jotka ovat olleet vakaassa pitkässä suhteessa, eivät kirjoita toisistaan mitään facebookiin. Taasen ne, jotka lähettelevät julkisesti rakkaudentunnustuksiaan, eroavat jossain vaiheessa tai heillä on riitaisa suhde. Itsellä henkilökohtaista kokemusta omasta lähipiiristä.
Eli parisuhteen hehkuttajat ovat oman kokemukseni mukaan onnettomampia suhteessaan.
Saman huomannut!
Epävakaat ja kokonaisuudessaan onnettomat suhteet, heti kun on hyvä ja onnellinen hetki, niin halutaan hehkuttaa.
Nämä hehkuttajat ovat poikkeuksetta eronneet lähipiirissäni ennemmin tai myöhemmin.Eli vastaus: onnettomat postaavat kun tapahtuu jotain kivaa.
Onnelliset eivät koe tarvetta hehkuttaa huippuhetkiään.
Oletusarvo on siis että parisuhde tekee onnelliseksi tai onnettomaksi? Minä olen aina onnellinen eikä siihen vaikuta olenko suhteessa vai en. Ja päivitän kun huvittaa ja on aikaa.
No ei tietenkään! Vaan ihmiset, joilla menee huonosti, hehkuttavat huippuhetkiään somessa yleisemmin.
Ihmiset, joilla menee huonosti parisuhteessa, hehkuttavat yleisemmin parisuhteen hyviä hetkiä.
Ero on aina tietynlainen kriisi elämässä, vaikka suhde olisikin ollut huono ja onni löytyisi eron jälkeen. En ole kuitenkaan kenenkään kuullut kehuvan, että eroprosessi oli helppo ja toi samantien onnen. Raskas se on aina, tavalla tai toisella.
Omien fb-kavereideni perusteella olen täysin eri mieltä. Ne, jotka ovat huonossa parisuhteessa, eroavat kaikessa hiljaisuudessa. Ne, jotka hehkuttavat parisuhteitaan, ovat olleet pitkään suhteissa, ja hehkutetut asiat ovat tyyliä hääpäivät/vuosipäivät, kihlauksen julkistaminen, toisen tekemät pienet arjen yllätykset ja huomionosoitukset, jne. Näistä pareista näkee myös livenä, että lämpöä ja huumoria heidän väliltään löytyy.
Minä postaan tavallisesta arjesta poikkeavia hetkiä tai kun on jotain erityistä mielessä, ns. asiaa. Vähän samoin kuin avaan suuni ja kerron asiasta muillekin. Ehkä aika luonnollinen tapa kommunikoida? Ehkä joku muukin tekee näin? Ongelmakäyttäjät (fb) asia erikseen.
Itse olen onnellisempi kuin koskaan, kun parivuotta sitten poistuin facebookista. Saa olla rauhassa ihmisten turhilta hössötyksiltä ja elää omaa elämää...