Päivittääkö ihminen tiheästi faceen onnellisena vai onnettomana?
Välillä huomaa, että joillekin kavereille tulee piikkejä, jolloin postaavat tavallista enemmän. Joskus taustalla on muutos henkilökohtaisessa elämässä, vaikkei se postausten sisällöstä näykään. Meneekö ihmisellä yleensä huonommin vai paremmin, kun face-aktiivisuus ja tykkäysten hakeminen lisääntyy?
Kommentit (34)
Olen miettinyt tätä niiden parisuhteiden hehkuttajien kohdalla. Yleensä ystävät, jotka ovat olleet vakaassa pitkässä suhteessa, eivät kirjoita toisistaan mitään facebookiin. Taasen ne, jotka lähettelevät julkisesti rakkaudentunnustuksiaan, eroavat jossain vaiheessa tai heillä on riitaisa suhde. Itsellä henkilökohtaista kokemusta omasta lähipiiristä.
Eli parisuhteen hehkuttajat ovat oman kokemukseni mukaan onnettomampia suhteessaan.
Itse postitan onnellisena. Onnettomana olen hiljaa.
Eiköhän ole aika yksilöllistä? Jotkut päivittävät aina paljon. Ovat yleensä ekstroverttejä. Itsellä on lähes kaikki oikeat ystävät eri maissa kuin minä eli päivittelen ja kommentoin myös paljon muita pitääkseni kaverisuhteita yllä.
Jos on paljon tekemistä, ei kerkiä päivittelemään. Onnellisuuteen en ota kantaa.
Oma tapa; "keskionnettomana" ja väsyneenä postailen paljon hienoja mukapirteitä kuvia. Tarpeeksi allapäin ja väsyneenä en enää jaksa. Iloisena ja tyytyväisenä postailuni on tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä niiden parisuhteiden hehkuttajien kohdalla. Yleensä ystävät, jotka ovat olleet vakaassa pitkässä suhteessa, eivät kirjoita toisistaan mitään facebookiin. Taasen ne, jotka lähettelevät julkisesti rakkaudentunnustuksiaan, eroavat jossain vaiheessa tai heillä on riitaisa suhde. Itsellä henkilökohtaista kokemusta omasta lähipiiristä.
Eli parisuhteen hehkuttajat ovat oman kokemukseni mukaan onnettomampia suhteessaan.
Saman huomannut!
Epävakaat ja kokonaisuudessaan onnettomat suhteet, heti kun on hyvä ja onnellinen hetki, niin halutaan hehkuttaa.
Nämä hehkuttajat ovat poikkeuksetta eronneet lähipiirissäni ennemmin tai myöhemmin.
Eli vastaus: onnettomat postaavat kun tapahtuu jotain kivaa.
Onnelliset eivät koe tarvetta hehkuttaa huippuhetkiään.
Vierailija kirjoitti:
Onnettomana! Epävarmana, haetaan huomiota. Kun menee huonosti.
Tämä on huomattu niin moneen kertaan.
Ne joilla menee hyvin, eivät usein päivitä mitään.Erityisesti ero tai parisuhteen ongelmat ovat aiheuttaneet fb-aktiivisuutta.
Tämä on niiiiin totta. 👍
Vierailija kirjoitti:
Jos on paljon tekemistä, ei kerkiä päivittelemään. Onnellisuuteen en ota kantaa.
Mutta ihmisillä on myös eri energiatasot. Itse olen yleensä aina etsimässä jotain lisähommaa vaikka on suuri perhe ja vaativa työ... Eli mulla ei oo liki koskaan niin paljoa hommaa etten kerkeisi myös someilemaan... ;-)
Vierailija kirjoitti:
Näinhän lähes jokainen tekee, mutta kyse olikin siitä, että mikä kokonaistilanne on tällöin.
Eihän nyt kukaan varmaan v*tutuksissaan postaa, kuinka elämä on ihanaa ja rakkaus kukoistaa, mutta ihmiset, joiden suhde on kokonaisuudessaan epävakaa ja onneton, kokevat yleensä tarvetta sellaiseen hyvien hetkien hehkutukseen julkisesti kaikelle kansalle.
Epävarmuus lienee syy.
Minulla ainakin nyt eron jälkeen on fb-aktiivisuus lisääntynyt. Ja ylipäätänsä eri somekanavien aktiivisempi käyttö. Hehkutan niitä kivoja hetkiä, joita koen. Suurin osa tietää elämäntilanteestani, ja iloitsevat myös, jos saan kokea jotain kivaa. Kun on ollut kovin vaikeaa viime aikoina. Kun taas suhteessa ollessani olin pitkiä aikoja jopa käyttämättä somea. Kun oli muutakin. Olin onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman huomannut!
Epävakaat ja kokonaisuudessaan onnettomat suhteet, heti kun on hyvä ja onnellinen hetki, niin halutaan hehkuttaa.
Nämä hehkuttajat ovat poikkeuksetta eronneet lähipiirissäni ennemmin tai myöhemmin.Eli vastaus: onnettomat postaavat kun tapahtuu jotain kivaa.
Onnelliset eivät koe tarvetta hehkuttaa huippuhetkiään.
Oletusarvo on siis että parisuhde tekee onnelliseksi tai onnettomaksi? Minä olen aina onnellinen eikä siihen vaikuta olenko suhteessa vai en. Ja päivitän kun huvittaa ja on aikaa.
Minä postaan enemmän onnellisena ja silloin kun on kaikenlaista aktiviteettia menossa muutenkin elämässä. Sellainen kiva pirteä vaihe menossa. Jos olen alakuloinen tai on ihan perustyytyväistä perusarkea, en juurikaan postaa.
En hehkuta tai muutenkaan avaudu parisuhdeasioista somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän lähes jokainen tekee, mutta kyse olikin siitä, että mikä kokonaistilanne on tällöin.
Eihän nyt kukaan varmaan v*tutuksissaan postaa, kuinka elämä on ihanaa ja rakkaus kukoistaa, mutta ihmiset, joiden suhde on kokonaisuudessaan epävakaa ja onneton, kokevat yleensä tarvetta sellaiseen hyvien hetkien hehkutukseen julkisesti kaikelle kansalle.
Epävarmuus lienee syy.
Eli siis ketjun aloittanut on tällainen piilovihamielinen en-postaa-ite-mitään stalkkeri ja ideana oli dissata postaavia? Pitääkin muistaa siivota teikäläiset kavereista...
Onnettomana enemmän. Eikö siitä ole joku tutkimuskin (vai onko se vain oma huomioni..) että eron jälkeen ihminen aktivoituu sosiaalisessa mediassa?
Mutta ainakin omassa ystäväpiirissä se on juuri niin että sellaiset parit joilla ei ole mitään todistettavaa eli ei epävarmuuksia toistensa suhteen ovat usein hyvin pienimuotoisia ja hiljaisia parisuhteensa osalta facebookissa kun taas parit joilla on ongelmia ja epävarmuuksia hakevat huomiota toisiltaankin facen kautta, sekä hyvässä että huonossa. Eli laitellaan laimeita mietelauseita tai biisejä, kirjoitellaan hämäriä päivityksiä jossa vihjataan kaikkea mutta ei sanota mitään ja sitten kun puolisolta saa huomion niin laitellaan niitä ylisanoja ja hehkutuksia miten on ihanaa. Sitten on vielä ne ihmiset joilla on tarve maalata sosiaaliseen mediaan ihannekuvaa perhe-elämästä ja parisuhteesta vaikka samaan aikaan ystäville kerrotaan miten paskaa kaikki on, säälin heitä, miksi pitää esittää..
Varmaan juuri parisuhteen löytäneet postaavat myös paljon, osalle sekin on huomionhakua ja eksälle lällättämistä eli sanoisin että ihminen on kuitenkin onneton vaikka esittää onnellista.
Itse päivitän vain onnellisena. Jos olen masentunut tms., ei tee mieli olla sosiaalinen eikä ole syytä postata mitään.
Itse en ymmärrä niitä jotka moittivat parisuhdettaan yms.julkisesti. Ne kun on niitä omia elämän valintoja.
Eikä se jatkuvan päänsäryn hehkuttaminenkaan jaksa kiinnostaa.
Toki saa päivittää elämän huiput ja laskut mutta kohtuus molemmissa.
Riippuu ihan postauksien sisällöstä. Mun mt-ongelmaisesta äidistä näkee hyvin, että mitä kehnommin menee, sitä enemmän erilaisia negatiivisia ja kyynistyneitä artikkelilinkkejä Facebookiin ilmaantuu. Itse taas en masentuneena tai ahdistuneena postaa mitään, koska se ei kuulu someviestintätyyliini. Postaan kepeitä ja hauskoja juttuja, en avaudu tai hae huomiota.
Musta tuntuu, että selfieitä postaavat eniten juuri eronneet ihmiset ja/tai sellaiset, jotka ovat iskeneet silmänsä johonkuhun tai haluavat osoittaa olevansa hyvä "catch" jollekulle.
Pariskunnista en oikein osaa sanoa. Itse postailen miehestäni kuvia, koska se on musta niin hirvittävän valokuvauksellinen (meidän suhde on vielä aika tuore). Kuvat liittyvät aina tekemiseen, eli jos oltaisiin vain kotona tekemättä mitään, niin en postaisikaan mitään. Vanhoista pareista yleensä näkee vain reissu- ja juhlapäiväpostauksia.
Vaikea tietää. Mutta eivätkö ihmiset päivitä Faceen tiheästi, jos heillä ei ole mitään tekemistä eikä ihmisiä, joiden kanssa voisivat olla oikeasti tekemisissä?
Siltä varalta että joku kiihtyy sanon, että minusta oikeasti tekemisissä olemsta on sitä, että ollaan samassa tilassa ja tilanteessa, käytetään kaikkia keskustelun keinoja: puhetta, ilmeitä, eleitä. Puhelimessakin kuulee äänensävyt ja -painot, tauot. Some on lyhyttä, kuittailevaa raportointia, josta suurin osa ei oikeasti kerro oikein mitään.
Onnettomana! Epävarmana, haetaan huomiota. Kun menee huonosti.
Tämä on huomattu niin moneen kertaan.
Ne joilla menee hyvin, eivät usein päivitä mitään.
Erityisesti ero tai parisuhteen ongelmat ovat aiheuttaneet fb-aktiivisuutta.