Äitiraivo
Kävelin eilen punaisia päin Hämeentien pienen poikkikadun yli, kun autoja ei näkynyt mailla eikä halmeilla. Risteyksessä seisoi äiti noin 4-vuotiaan lapsensa kanssa. Se alkoi huutamaan perääni, että miten hän voi lasta kasvattaa, jos aikuiset eivät noudata sääntöjä. Kuulosti aivan siltä, ettei kyseessä ollut keskiverto opettajaluonne vaan nainen näytti romahtavan henkisesti siihen paikkaan. Sättiminen jatkui vielä muutaman lauseen verran, kunnes olin jo hyvän matkaa edellä.
Aloin miettimään, että onko se nainen raivo luonne vai saako lapsi ja hormonit naiset erityisen herkäksi, jopa sekopäiseksi? Onko sinulla omakohtaista kokemusta?
Kommentit (27)
En itse koskaan kävele punaisia päin jos näkemässä on lapsi, mutta en kyllä alkaisi kenellekään asiasta raivoamaan...huono päivä tai muuten ylikireä äiti kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Joku urpo, ei liity äitiyteen.
Terv. itsekin äiti enkä ikinä käyttäytyisi noin ja nauran joka kerta, kun näen suomalaisen orjakansan edustajan napottamassa kuuliaisesti punaisissa valoissa valojen vaihtumista odotellen, vaikka missään ei näy ristinsieluakaan ja tiet on autiot.
Onpa naurettava kommentti! Vai oikein naurat. Ja korjaat kun aloittaja yhdistää em. käytökset äitiyteen, mutta itse yhdistät tuon orjalliseks kuvaamasi käytöksen suomalaisuuteen. Oletkohan edes käynyt missään ulkomailla? Ei Suomessa mikään Afrikan liikennekulttuuri olekaan ja hyvä niin. Mutta en ainakaan suosittele matkustamaan vaikka Singaporeen. Saattaisit siellä äkkiä tukehtua siihen nauruusi.
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin tehnyt lastensuojeluilmoituksen, tietty tuntomerkit talteen ottaen. Raivoava ja mieleltään epävakaa ihminen ei todellakaan sovellu lapsen vanhemmaksi. Voin vain kauhulla kuvitella, mitä lapsi joutuu kokemaan, kun kukaan muu ei näe...
Onko tää vitsi vai kuvitteleeko joku ihan oikeasti että lastensuojeluilmoituksen voi tehdä heti kun näkee jonkun vanhemman vähän korottamassa ääntään jollekin? Tässä ei huudettu edes lapselle ja huomautus ap:lle oli kyllä sinänsä ihan aiheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla aikuisilla on vastuu lapsista. Toimit törkeästi.
En ymmärrä tätä. Ensinnäkin, jos asiaan ei kiinnitä huomiota se ikään kuin pienenee. Voi olla, ettei lapsi kiinnitä siihen huomiota. Lisäksi fiksu lapsi ymmärtää, että liikennevalot ovat hänen omaksi turvakseen, eli niitä kannattaa noudattaa jos haluaa varmemmin selvitä hengissä kadun yli. Kolmanneksi lasten luulisi hoksanneen, että on asioita, joista aikuiset suoriutuu heitä taitavammin ja paremmin, eli turvalaitteet on kehitetty lapsille ja aikuiset eivät kaikkia niitä aina tarvitse. Lapselle voi sanoa, että isompana sinäkin voit mennä yli kadun jos autoja ei tule, koska osaat silloin arvioida sen paremmin.
Mun lapsi on joskus kysynyt, miks toi saa mennä yli vaikka on punainen. Oon selittänyt juuri noin, että aikuinen osaa arvioida paremmin, mutta aina en oo uskonu siihen itsekään.
Eli isompana voi sitten rikkoa lakia äidin luvalla. Meillä vastataan, että koska ko. henkilö on tyhmä, kun haluaa rikkoa lakia. Lapsi sanoo, että se varmaan sitten saa sakot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla aikuisilla on vastuu lapsista. Toimit törkeästi.
En ymmärrä tätä. Ensinnäkin, jos asiaan ei kiinnitä huomiota se ikään kuin pienenee. Voi olla, ettei lapsi kiinnitä siihen huomiota. Lisäksi fiksu lapsi ymmärtää, että liikennevalot ovat hänen omaksi turvakseen, eli niitä kannattaa noudattaa jos haluaa varmemmin selvitä hengissä kadun yli. Kolmanneksi lasten luulisi hoksanneen, että on asioita, joista aikuiset suoriutuu heitä taitavammin ja paremmin, eli turvalaitteet on kehitetty lapsille ja aikuiset eivät kaikkia niitä aina tarvitse. Lapselle voi sanoa, että isompana sinäkin voit mennä yli kadun jos autoja ei tule, koska osaat silloin arvioida sen paremmin.
Kaikilla aikuisilla on vastuu lasten turvallisuudesta liikenteessä. Joko esimerkkinä toimimalla ja/tai lapsen turvallisuudesta huolehtien.
En mä ainakaan näytä lapselleni esimerkkiä siitä kuinka riehutaan julkisella paikalla. Kyllä lapselle voi selittää sen, että jotkut eivät noudata sääntöjä ja asettavat itsensä vaaraan.
Mitä tuntemattomalle räjähtäminen sitten opettaa lapselle...?
Tuo viimeinen on kyllä virhe. Meillä 3,5v:kin tulkitsee itsensä tarpeen mukaan isoksi..