Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin peliriippuvuus, mikä avuksi? Vaihtoehtoista tekemistä kaivattaisiin

Vierailija
19.08.2016 |

Eli minulla on 15v teini joka ei tee muuta kun pelaa. Koulupäivisin 6-8 tuntia, viikonloppuna 12-18 tuntia päivässä.

Häntä ei kiinnosta kavereiden kanssa oleminen, ei koulu, ei kotityöt. Koulussa saa ihan hyviä numeroita (8-10 mutta tiedän että pystyisi parempaankin jos vähän edes yrittäisi), joskin hänen arvosanasta nyt eivät ole se ongelma kun ne ovat ihan hyvät, vaan lähinnä se mitä hänelle tapahtuu amiksessa (työelämästä nyt puhumattakaan) kun toisen asteen kouluissa aletaan käsittääkseni jotain jo vaatimaankin.

Olen koettanut innostaa häntä vaikkapa käymään kävelyllä, ja ostanut lukion fysiikan kirjan, mutta ei se kävelyllä jaksa olla kun 10 min maksimissaan, eikä "fysiikkakaan ole kivaa yksin". Lasken sen kanssa silloin kun jaksan ja ehdin mutta tälläkin tapaa pysyy max tunnin pois pelikoneen äärestä.

Jos koneen takavarikoi niin hän tulee vihaiseksi mikä näkyy siitä ettei suostu puhumaan minulle, ja raivoaa yksin huoneessan, ja sitten vain makaa apaattisena.

Ehdottakaa jotain mielekästä pelaamisen tilalle, minulta loppuu ideat.

Kommentit (103)

Vierailija
101/103 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin vastata vain pikaisesti eli en nyt lukenut kuin muutaman vastauksen. Mietin samoja asioita poikani kanssa hänen ollessaan yläkoulussa. Olin tosi huolissani ja mietin jo sitäkin, pyydänkö hänet "katkolle"  jonnekin osastolle, kun poika on Asperger ja herkkä jumittumaan ym. Nyt olen ihan tyytyväinen, etten oikeastaan tehnyt sitten mitään. Tajusin, että Aspergerinsa takia poika uupui koulussa pahasti, ei sen pelaamisen takia. Sai kouluun lyhennetyt päivät mikä auttoi jaksamaan ja yllätys yllätys alkoi siinä vaiheessa tehdä hieman muutakin kuin pelata. Ymmärsin, että se pelaaminen oli ainoa asia, mikä auttoi poikaa jaksamaan sitä kouluelämää. Pelatessa osasi jotakin, oppi, sai olla samanhenkisten kavereiden kanssa. Nykyisin opiskelee ammattikoulussa ja on tosi motivoitunut. Edelleenkin pelaa suuren osan vapaa-ajastaan, mutta on aivan tasapainoisen oloinen teini :) Toinen poikani on nyt 12 ja pelaa mobiilipelejä paljon, mutta sama juttu: siellä pelimaailmassa ovat ne kivat, reilut kaverit, eivät niinkään koulussa, jossa suuri osa on aika p*rseilijöitä. Poika on kilpaillut noissa peleissä ja se on innostanut oppimaan lisää.

Vierailija
102/103 |
20.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdin vastata vain pikaisesti eli en nyt lukenut kuin muutaman vastauksen. Mietin samoja asioita poikani kanssa hänen ollessaan yläkoulussa. Olin tosi huolissani ja mietin jo sitäkin, pyydänkö hänet "katkolle"  jonnekin osastolle, kun poika on Asperger ja herkkä jumittumaan ym. Nyt olen ihan tyytyväinen, etten oikeastaan tehnyt sitten mitään. Tajusin, että Aspergerinsa takia poika uupui koulussa pahasti, ei sen pelaamisen takia. Sai kouluun lyhennetyt päivät mikä auttoi jaksamaan ja yllätys yllätys alkoi siinä vaiheessa tehdä hieman muutakin kuin pelata. Ymmärsin, että se pelaaminen oli ainoa asia, mikä auttoi poikaa jaksamaan sitä kouluelämää. Pelatessa osasi jotakin, oppi, sai olla samanhenkisten kavereiden kanssa. Nykyisin opiskelee ammattikoulussa ja on tosi motivoitunut. Edelleenkin pelaa suuren osan vapaa-ajastaan, mutta on aivan tasapainoisen oloinen teini :) Toinen poikani on nyt 12 ja pelaa mobiilipelejä paljon, mutta sama juttu: siellä pelimaailmassa ovat ne kivat, reilut kaverit, eivät niinkään koulussa, jossa suuri osa on aika p*rseilijöitä. Poika on kilpaillut noissa peleissä ja se on innostanut oppimaan lisää.

Juu, mutta sinunkaan lapsesi kohdalla kaikki ei ollut hyvin, eikä tilanne ollut sellainen, ettei mitään olisi tarvinnut tehdä. Hänelle hommattiin kouluun lyhennetyt päivät. Mielestäni kyse ei ole pelkästään siitä, onko pelaamisesta haittaa lapselle, vaan siitä, mitä lapsi yrittää paeta peleihin. Ahdistusta, yksinäisyyttä tms. Terve, henkisesti hyvinvoiva ihminen ei mielestäni pakene todellisuutta jatkuvasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/103 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta meillä sama ongelma. Pelaaminen vaikuttaa siihen, että yöuni jää vähäiseksi.

Mikä avuksi? Vai pitääkö teinin saada vain pelata?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän