Teinin peliriippuvuus, mikä avuksi? Vaihtoehtoista tekemistä kaivattaisiin
Eli minulla on 15v teini joka ei tee muuta kun pelaa. Koulupäivisin 6-8 tuntia, viikonloppuna 12-18 tuntia päivässä.
Häntä ei kiinnosta kavereiden kanssa oleminen, ei koulu, ei kotityöt. Koulussa saa ihan hyviä numeroita (8-10 mutta tiedän että pystyisi parempaankin jos vähän edes yrittäisi), joskin hänen arvosanasta nyt eivät ole se ongelma kun ne ovat ihan hyvät, vaan lähinnä se mitä hänelle tapahtuu amiksessa (työelämästä nyt puhumattakaan) kun toisen asteen kouluissa aletaan käsittääkseni jotain jo vaatimaankin.
Olen koettanut innostaa häntä vaikkapa käymään kävelyllä, ja ostanut lukion fysiikan kirjan, mutta ei se kävelyllä jaksa olla kun 10 min maksimissaan, eikä "fysiikkakaan ole kivaa yksin". Lasken sen kanssa silloin kun jaksan ja ehdin mutta tälläkin tapaa pysyy max tunnin pois pelikoneen äärestä.
Jos koneen takavarikoi niin hän tulee vihaiseksi mikä näkyy siitä ettei suostu puhumaan minulle, ja raivoaa yksin huoneessan, ja sitten vain makaa apaattisena.
Ehdottakaa jotain mielekästä pelaamisen tilalle, minulta loppuu ideat.
Kommentit (103)
Olin 70 luvun teini ja ei ollut pelejä asuimme ihan korvessa eihän siellä ollut mitään tekemistä.
Aloitinkin sitten seksin harrastamisen jotain 13 vuotiaana. Kyllähän se nyt tuntuu hurjalta, mutta tuolloin tuntui ihan normaalilta.
Nykylapset roikkuvat netissä tai pelaavat ja aloittavat seksin vuosi vuodelta yhä myöhemmin.
Tuolloin ei tiedetty mitään AIDSista.
Voi vittu mitä peliaddikteja ja tekniikan puolestapuhujia täällä taas pyörii. Se on ihan helvetin sama mitä hyötyjä pelaamisesta tai teknologiasta ylipäätään on, jos sen hinta on se että oikeasti istutaan tai maataan perse homeessa koneen äärellä niin överiksi että koko oikea elämä lipuu ohi eikä saada mitään aikaiseksi liikunnan, liveihmissuhteiden ja lukemattomien eri aisteja ja kykyjä vaativien asioiden suhteen. Onko teille oikeasti ihan ok että lapsistanne kasvaa fyysisesti saamattomia ja hyvin todennäköisesti omat seurustelusuhteensa tai pahimmassa tapauksessa oman perhe-elämänsä pelin takia uhraavia ihmisiä?
T. Joku jonka lasten isä ei tee muuta kuin pelaa. On ihan älyttömän surullista seurata sivusta kun toinen hukkaa suuren osan potentiaalistaan hyvin moniin muihinkin asioihin istumalla vain koneella. Kaikki lahjat joita olisi, jäävät käyttämättä koska peli. Lisäksi lapsille ei osata antaa mitään muuta viihdykettä. Heidät aivopestään samaan saatanalliseen koukkuun, ja se toimii. Ehdotukset että "iskä, mennäänkö ulos pallotteleen" on jo saaneet väistyä lähes kokonaan. Elämän totaalista tuhlausta! Ja kyllä, ollaan erottu. Eikä vähiten tämän väkivaltaisuuteen asti johtaneen addiktion takia. En ole mikään amish mutta helvetti joku raja!
Vierailija kirjoitti:
Voi vittu mitä peliaddikteja ja tekniikan puolestapuhujia täällä taas pyörii. Se on ihan helvetin sama mitä hyötyjä pelaamisesta tai teknologiasta ylipäätään on, jos sen hinta on se että oikeasti istutaan tai maataan perse homeessa koneen äärellä niin överiksi että koko oikea elämä lipuu ohi eikä saada mitään aikaiseksi liikunnan, liveihmissuhteiden ja lukemattomien eri aisteja ja kykyjä vaativien asioiden suhteen. Onko teille oikeasti ihan ok että lapsistanne kasvaa fyysisesti saamattomia ja hyvin todennäköisesti omat seurustelusuhteensa tai pahimmassa tapauksessa oman perhe-elämänsä pelin takia uhraavia ihmisiä?
T. Joku jonka lasten isä ei tee muuta kuin pelaa. On ihan älyttömän surullista seurata sivusta kun toinen hukkaa suuren osan potentiaalistaan hyvin moniin muihinkin asioihin istumalla vain koneella. Kaikki lahjat joita olisi, jäävät käyttämättä koska peli. Lisäksi lapsille ei osata antaa mitään muuta viihdykettä. Heidät aivopestään samaan saatanalliseen koukkuun, ja se toimii. Ehdotukset että "iskä, mennäänkö ulos pallotteleen" on jo saaneet väistyä lähes kokonaan. Elämän totaalista tuhlausta! Ja kyllä, ollaan erottu. Eikä vähiten tämän väkivaltaisuuteen asti johtaneen addiktion takia. En ole mikään amish mutta helvetti joku raja!
Helppo syytellä muita ja ulkopuolisia tekijöitä, jos ei itsellä riitä eväät oman vanhemmuuden ja parisuhteen hoitamiseen.
Miksi vanhemmilla on aina kuva, että lapsen harrastus on itse saatanasta? Ja sitä pahempi, mitä intohimoisempi ja innokkaampi harrastaja lapsi on.
Niin, paitsi jos se harrastus on sama, mitä mamma halusi itse harrastaa. Se olisi kunniallinen harrastus se, siihen lasta voisi jopa kannustaa.
Vierailija kirjoitti:
:D Oletpa helmen kalastanut ja lapsiakin tehnyt. Oma moka.
Mä en tajua näitä vastauksia!
On tietty paljon helpompi luovuttaa kuin kantaa vastuu alaikäisestä lapsestaan ja kuvitella,että kyllä se itse tietää mikä sille on parasta. Että ei tuo 80 tunnin viikottainen perseellään istuminen mitenkään haitallista ole... koulun ja muun istumisen lisäksi.
Ihan sama mikä harrastus on kyseessä niin tuollaiset tuntimäärät yhtä ja samaa toimintaa ei ole kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle hyväksi. Tarviiko sitä edes sanoa? Nuori on vielä ihan keskeneräinen niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Aivot ja persoona parhaassa kehitysvauhdissa ja kroppa hormoniepätasapainon kourissa. Luusto kasvaa ja lihasmassan määrän pitäisi lisääntyä. Ihan oikeasti kasvava ihminen tarvii monipuolisesti sosiaalisia kontakteja ja fyysistä aktiviteettia. Sosiaalisuuteen kun kuuluu olennaisena nonverbaali viestintä, joka jää kokonaan pois netin/pelien kautta. Kasvata siinä sitten tunneälyltään heikko luuseri joka ei ymmärrä miksi ei tule koskaan läpäisemään yhtäkään työhaastattelu. ...
Ja totta on se,että ei niissä peleissä mitään vikaa ole. Ei ne tee pahaa kenellekään, parhaimmillaan jopa tukevat kasvua ja kehitystä. Mutta osana kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Ai. Minullako elämä lipuu ohi? En saa mitään aikaiseksi? Minä pelaan ammatikseni, kierrän maailmaa, matkustan enemmän kuin keskiverto liikunnallinen mamma kävelysauvojensa kanssa. Näen maailmaa, ihmisiä, nähtävyyksiä, pelaan hurjat määrät ja tienaa paremmin kuin sinä. Ja Minullako ei ole oikeaa elämää?
Vierailija kirjoitti:
Saattaahan olla, että poika hakee pelipuolelle amikseen ja näin on jo valmiiksi syventynyt asiaan. Mitä tulee kavereiden näkemiseen, niin todennäköisesti ne parhaat kaverit pelaavat siellä myös ja poika juttelee heidän kanssaan skypessä.
Hän aikoo hakea sähköalalle, ainakin silloin kun viimeksi kysyin. Fysiikka kiinnostaa vähän, mutta se taas ei kiinnosta ketään muuta hänen tuntemaansa nuorta, ja koulussa edetään tässä aineessa hänen mielestään liian hitaasti. Muuten ei kiinnosta mikään muu kuin pelit. Tosin, ehkä se ei loppujen lopuksi ole niinkään paha asia. Voisihan se pyöriä ryyppyporukoissakin ja pilata terveytensä.
Voisin kyllä ehdottaa josko haluaisi pelialallekin, nouseva alahan tuo tuntuu olevan. Ehkäpä voisin myös kannustaa kävelemään tai harrastamaan jotain pientä liikuntaa ja jos tekee näin ostaisin jonkin uuden pelin. AP
28:lle.
Jos pelaat ammatikseen niin mitä ihmettä pyörittää täällä vauva av sivuilla??? Mun käsityksen mukaan ovat aika erityyppisiä kuin nää mammat täällä...
Aika harva mamma pelaamalla vielä elantonsa ansaitsee....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Joku jonka lasten isä ei tee muuta kuin pelaa. On ihan älyttömän surullista seurata sivusta kun toinen hukkaa suuren osan potentiaalistaan hyvin moniin muihinkin asioihin istumalla vain koneella. Kaikki lahjat joita olisi, jäävät käyttämättä koska peli. Lisäksi lapsille ei osata antaa mitään muuta viihdykettä. Heidät aivopestään samaan saatanalliseen koukkuun, ja se toimii. Ehdotukset että "iskä, mennäänkö ulos pallotteleen" on jo saaneet väistyä lähes kokonaan. Elämän totaalista tuhlausta! Ja kyllä, ollaan erottu. Eikä vähiten tämän väkivaltaisuuteen asti johtaneen addiktion takia. En ole mikään amish mutta helvetti joku raja!Helppo syytellä muita ja ulkopuolisia tekijöitä, jos ei itsellä riitä eväät oman vanhemmuuden ja parisuhteen hoitamiseen.
Se on totta. Mutta tässä ei nyt olekaan siitä kyse. Nuo asiat olivat esimerkkejä seurauksista. Sekä puutteista ihmisenä että siitä mikä on aiheuttanut niitä. Eiköhän ihmisen ole tarkoitus muutakin tehdä kuin datailla. Ihan vain miettimisen aihetta itse kullekin.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelaat ammatikseen niin mitä ihmettä pyörittää täällä vauva av sivuilla??? Mun käsityksen mukaan ovat aika erityyppisiä kuin nää mammat täällä...
Miksen pyörisi?
Mitä se ihmistyyppi tähän liittyy? Koska saan hyvää rahaa pelaamisesta niin en saisi pyöriä kaltaistenne mammojen sivuilla? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen pyörisi?
Mitä se ihmistyyppi tähän liittyy? Koska saan hyvää rahaa pelaamisesta niin en saisi pyöriä kaltaistenne mammojen sivuilla? :D
Ja siinä olet oikeassa että harva mamma pelaa ammatikseen, en olekaan mamma joten ehkä siksi pelaankin hyvistä rahoista. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksen pyörisi?
Ei AV ole moneen vuoteen ollut mikään pelkkien äitien palsta. Kaikenlaisiahan täällä pyörii, ei ole rekisteröitymispakkoa ja foorumi on aktiivinen.
Mun tuntemista ja tietämistä korkeesti koulutetuista vanhemmista ei kukaan anna lastensa pelata noin. Siksi mäkään en anna kun haluan lapsilleni parempaa kun tää mun elämä.
Älä stressaa. Olin aikanaan ihan samanlainen.
Nykyään hyväpalkkaisessa IT-hommassa, naimisissa jne. Joskus harvoin pelaan tietokonepelejä, liikunta vie nykyään voiton.
Mun ex pelasi harrastuksena, ja sekin sai huomattavaa hyötyä siitä, matkoja yms
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemista ja tietämistä korkeesti koulutetuista vanhemmista ei kukaan anna lastensa pelata noin. Siksi mäkään en anna kun haluan lapsilleni parempaa kun tää mun elämä.
Miten ihmeessä kenenkään koulutus tähän liittyy?
En halua olla kukkahattuäiti, ja minulla on kumminkin lapseen hyvät välit mitä en halua pilata. Siksi en halua mitään pakkokeinoja tähän nyt vetää.
AP
DI kirjoitti:
Älä stressaa. Olin aikanaan ihan samanlainen.
Nykyään hyväpalkkaisessa IT-hommassa, naimisissa jne. Joskus harvoin pelaan tietokonepelejä, liikunta vie nykyään voiton.
Silloin kun sinä DI olit 16-v ei tuollaisia pelejä vielä ollut. Pitäisi sun tietää. Jotain mato pelejä väänsi varmaan nokiassassi mutta nykyiset koukuttaa ihan eri tavalla.
Jään mielenkiinnolla odottamaan iltaa kun tavalliset työssäkäyvät aikuiset palaavat palstalle. Muuttuuko sävy ketjussa? Nyt täällä puolustaa peliriippuvuuttaan pari syrjäytynyttä paskahousua. Lopettakaa energiajuomien ja sipsien mussutus ja menkää suihkun kautta ulos! Hakekaa töitä! Hus !
Shakki on mielestäni kyllä malliesimerkki ankeasta lautapelistä. Abstrakti, tylsän näköinen ja vaatii täsmälleen omantasoisen vastuksen ollakseen edes tasaväkinen.