Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskausdiabetes pelottaa, miten ennaltaehkäistä?

Vierailija
18.08.2016 |

Rv 21+0 vauvan paino oli 380g, enkä yhtään tiedä onko ylä- vai alakäyrillä. Nyt 22+1 ja itselle kiloja tullut tähän mennessä 1, mitat ennen raskautta 165/67, eli BMI noin 25. Sokerirasitus on jo tuon bmin takia tulossa jossain vaiheessa, mutta pelkään jo tuota radia. Kärsin paljon päänsäryistä, ja luin jostain että se voi olla oire verensokerin liian rajusta heilahtelusta. En pysty syömään paljon kerrallaan ilman että pahoinvointi iskee, ja joudun tämän takia syömään 3-4 tunnin välein jotain. Olen pyrkinyt jättämään ylimääräiset sokerit pois (kaakao -> tee, jogurtti -> maustamaton viili, vaalea leipä ->ruis/täysjyväleipä, sokeriset hedelmät kuten banaani -> marjat jne), mutta mitä muuta voin tehdä, ja mitkä etenkin ovat pahaksi? Millainen raskausdiabeteksen ruokavalio on, kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vhh-ruokavaliota

Vierailija
2/5 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokaudessa 1600-1800kcal johon sisältyy 5-6 ruokailua päivässä. Ei missään nimessä vähähiilarista vaan pitää olla täysviljaa, marjoja, hedelmiä (kuitenkin vain puolikas banaani, 1dl viinirypäleitä) hiukan enemmän hyviä rasvoja ja protskua kuin muut. Aamulla hiukan vähemmän hiilaria ja illalla enemmän. Katso diabetesliiton sivuilta. Siellä on hyvät ohjeet :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä lukemassa diabetesliiton sivuilta ohjeita. Siellä on selkeästi laitettu tietoa ruokailuista. Älä nyt liikaa stressaa. Ei se maailmanloppu ole, jos se todetaan. Mulla todettiin loppuajan radi, mutta sain helposti pidettyä sokerit kohillaan ja vauvan syntymäpaino reilu viikon yliajalla oli 3650g ja pituus 51,5cm. Nyt toinen raskaus ja alkuraskauden rasitus oli ok, mutta taas menen myöhempään käymään jolloin varmaan taas heittoa. Tietysti nykyään on säännöllinen ateriarytmi yms. kun tuon esikoisen kanssa touhuaa. Kyllä sä saat sitten neuvolasta ohjeistusta.

Vierailija
4/5 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulun riskiryhmään ja yhdessä raskaudessa mulla onkin ollu yks sokeriarvo rasituksessa koholla, mutta kolme raskautta sen jälkeen huippuarvoilla, 160/72, että ylipainoa on.. toisaalta joidenkin tutkimusten mukaan kahvin juonti vähentää kakkostyypin diabetesriskiä... syön normaalia ruokaa: aamupalalla kahvia ja ruisleipää oivariinin ja tomaatin kans, lounaaksi monesti hiutalepuuro tai kasvissosekeitto ja jotain marjoja/hedelmä ja lasi maitoa, välipalaks kahvi ja jotain leipää (joskus pullaa tai piirakkaa), päivälliseks riisi/peruna/makaroni, liha/kala ja salaatti, iltapalaks teetä ja ehkä jogurtti. Sit jos muuten tuntuu, et tarvii syödä ni porkkanaa, kukkakaalia, hedemä..

Vierailija
5/5 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetesliiton ohjeilla sairastuu varmasti.