Raskausdiabetes ja kotiseuranta
Minulla todettiin RaDi. Arvo ylittyi sokerirasitustestissä 0.1. Olen nyt rv 29.
Olen nyt ollut erittäin stressaantunut viikon verran ja itkenyt joka päivä ja paniikissa. Asia pyörii mielessä 24/7. Tuskin stressi tekee sikiölle hyvää.
Sain mittarin kotiin ja olen nyt muutaman päivän mitannut arvoja. Kaksi päivää meni hyvin, mutta tänä aamuna ennen aamiaista arvo oli 5.5.
Raja-arvot ovat, ennen aamiaista 5.5 ja 1h lounaan ja päivällisen jälkeen 7.8.
Eli menikö nyt pieleen?
Missä vika?
Saanko heti insuliinia?
6 päivää mitä mitata ja 4 kertaa päivässä.
Olen ahdistunut, peloissani. Inhoan piikittämistä. Jo se on itseni ylitys kun pystyn ottamaan sokeriarvon. Olen niin paniikissa, että vatsa menee sekaisin.
Sanottiin että 2 ylitystä saa tulla, ja sen jälkeen jotain... mitä? Insuliiniako?
Minulla niin paha olo ja itken nytkin ja tärisen.
Oliko tuo 5.5 vielä sallittu vai menikö yli?
Kommentit (116)
Meillä raja arvo ennen ateriaa 5.5
Saan usein 4.9. Onko se liian korkea muka vielä? Vai pitääkö sen olla 2 tai 3?
Vierailija kirjoitti:
Meillä raja arvo ennen ateriaa 5.5
Saan usein 4.9. Onko se liian korkea muka vielä? Vai pitääkö sen olla 2 tai 3?
Ei, kun 4
Meilläkin tuo arvon on oltava alle 5.5 ennen aamiaista ja aterioiden jälkeen (aamiainen, lounas, päivällinen) 7.8.
.
Mulla arvot olleet alle 5.5 ennen aamiaista ja terkka vinkuu ja valittaa että silti liian korkea. Voi luoja!!!!
Jos arvot ovat alle 5.5. Se riittää kyllä. Kunhan tuo ei ylity usein.
Täällä on ollut kyllä niin väärää tietoa, että hirvittää. Paastoarvon kohoaminen aamuisin on juurikin pahempi kuin aterianjälkeiset, joihin voi vaikuttaa syömällään hiilihydraattimäärällä. Aamuarvoon vaikuttaminen on vaikeampaa ja kertoo siitä, että insuliiniresistenssi kolkuttelee...
Ap saa lähetteen äitiyspoliklinikalle. Tod.näk. kotiseuranta jatkuu, insuliini aloitetaan, jos aamuarvot lähempänä 6 usein.
Älä panikoi. Olet aikuinen ja sinusta tulee äiti. Mitäs läksit.
T: hysteerisiin mammoihin kyllästynyt terveydenhoitaja
Itselläni oli myös useampia arvoja lievästi yli. Ja joskus reippaasti yli. Hoidettiin silti vaan ruokavaliolla. Kaikki flunssat nosti arvoja (kuten diabeteksenkin kanssa). Seuraamalla oppii mikä ruoka nostaa kuinka paljon. Vauva kasvoi silti keskikäyrillä koko ajan ja oli ihan terve.
Ap kyllä kirjoitti että olleet alle 5 usein mutta yksi mitta oli ollut 5.5.
Ei tuon takia saa insuliinia jos muu kunnossa. Meillä jokaisella voi heittää hieman aamuarvo. Ei mikään päivä ole aina samanlainen. Pitää olla kunnon heitot. Jos apllö on tasaista olla muut niin kyllä silloin sokerin tasapaino on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ollut kyllä niin väärää tietoa, että hirvittää. Paastoarvon kohoaminen aamuisin on juurikin pahempi kuin aterianjälkeiset, joihin voi vaikuttaa syömällään hiilihydraattimäärällä. Aamuarvoon vaikuttaminen on vaikeampaa ja kertoo siitä, että insuliiniresistenssi kolkuttelee...
Ap saa lähetteen äitiyspoliklinikalle. Tod.näk. kotiseuranta jatkuu, insuliini aloitetaan, jos aamuarvot lähempänä 6 usein.
Ja sinä vielä lisäät sitä väärää tietoa.
Siis ei tässä haetaan mitään insinöörilukuja ja eikä lukujen pidä täysin samoja joka päivä, kun puhuu raja-arvojen alla. Hei haloo. Riippuu mitä syö ja kuinka paljon on liikkunut, onko stressiä (jota varmasti piikittäminen tekee), miten on nukkunut yönsä. Jos joutuu heräämään monta kertaa pissalle niin sekin voi vaikuttaa aamuarvoon. Kyllä nyt pilkkua viilataan jos joka hemmetin aamu pitöis olla esim. 4.3, 4.3, 4.3, 4.3. Ihan naurettavaa vaatia sellaista. Järki käteen.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei tässä haetaan mitään insinöörilukuja ja eikä lukujen pidä täysin samoja joka päivä, kun puhuu raja-arvojen alla. Hei haloo. Riippuu mitä syö ja kuinka paljon on liikkunut, onko stressiä (jota varmasti piikittäminen tekee), miten on nukkunut yönsä. Jos joutuu heräämään monta kertaa pissalle niin sekin voi vaikuttaa aamuarvoon. Kyllä nyt pilkkua viilataan jos joka hemmetin aamu pitöis olla esim. 4.3, 4.3, 4.3, 4.3. Ihan naurettavaa vaatia sellaista. Järki käteen.
Anteeksi huono kirjoitustapa. Puhelimen automaattinen tekstinsyöttö heittää ihme sanoja väliin. :D
Ateriarytmi kuntoon ja liikuntaa lisää oman kunnon mukaan. Neuvolassa tehdään kaikki vauvan parhaaksi. Et ole ainut jolla on raskausdiabetes. Ja sairaalassa pystytään vauvankin sokeriarvoja hoitamaan. Joten älä huoli kyllä kaikki järjestyy. Nauti raskaudesta!
Pitäisikö tämän yhden mielestä siis jokainen aamuarvo olla aina ihan sama ja 365 kertaa vuodessa? ....Kuka siihen pystyy..... On niin paljon muuttuvia tekijöitä. C'moon hei.....
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan, nimenomaan aterianjälkeiset ovat pahempia ja ne kasvattaa vauvaa.
Aamuarvo on aina jokaisella hieman koholla kuin ennen ruokailuja, koska ateriarytmi on tasaisempi päivällä kun syöt 2-3 h välein. Yöllä nukut sen 9 tuntia, niin silloin olet ruuatta ja siksi aamuarvo hieman korkeampi.
Aamu arvo saa olla koholla, mutta tosiaan alle raja-arvojen kuitenkin. Ymmärsitkö terveydenhoitaja?
Nyt sinun täytyy rauhoittua. Minulla kans Radi ja olen rv 31. Olen saanut pidettyä arvot hyvänä ruokavaliolla, mutta tunnen pari jotka ovat piikittäneet itseään insuliinilla ja lapset ovat terveitä, kohta kouluikäisiä nyt. Ota neuvolaan yhteyttä ja kerro ahdistuksestasi. Lisäksi, tiedän että joskus ruokavalio vain ei auta, mutta sinun täytyy kokoajan olla perillä hiilihydraattien määrästä mitä laitat suuhusi. Itse syön viisi ateriaa päivässä ja joka aterialla nautin 30g hiilihydraatteja. Se on sopinut minulle. Jos joudun syömään ylimääräisen välipalan, syön yhden omenan ja poistan seuraavasta ateriasta 10g hiilihydraatteja. Koeta olla lipsumatta, se on vain hyväksi sinulle ja vauvallesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: hysteerisiin mammoihin kyllästynyt terveydenhoitajaJa sinä vielä lisäät sitä väärää tietoa.
Mikäs sisätautilääkäri sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: hysteerisiin mammoihin kyllästynyt terveydenhoitajaEi vaan, nimenomaan aterianjälkeiset ovat pahempia ja ne kasvattaa vauvaa.
Aamuarvo on aina jokaisella hieman koholla kuin ennen ruokailuja, koska ateriarytmi on tasaisempi päivällä kun syöt 2-3 h välein. Yöllä nukut sen 9 tuntia, niin silloin olet ruuatta ja siksi aamuarvo hieman korkeampi.
Aamu arvo saa olla koholla, mutta tosiaan alle raja-arvojen kuitenkin. Ymmärsitkö terveydenhoitaja?
Niinkö? Miksi sitten ei aloiteta ateriainsuliineja? Ymmärsitkö av-mamma?
Täällä joku kommentoi, että pitää olla sama arvo aina. Pitääkö oikeasti olla ihan joka aamu samat arvot? :D :D Meillä neuvolassa riitti kunhan pysyi aina alle annettujen raja-arvojen. Mistäs tämä tieto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai raskaana oleva ei saa syödä enää hedelmiäkään?
Milläköhän tässä sitten eläisi, kun muuta ei pysty syömään, vaan kaikki tulee ylös. Näin on menty jo kohta puoleenväliin raskautta.
Neuvolassa sanottiin mun syömisestä vain että hyvä. Ettei paino romahda enempää.
Terkalla sitten vanhat tiedot :(
Eli sairaalaan elämään sitten tipassa, kun hedelmiä ei saa syödä?Kysytkö aina joltain luvan syömisiisi? Onko sun vaikea itse tehdä valintoja?
Eli saako niitä hedelmiä nyt syödä vai ei? Vai onko ainut tapa suonensisäinen ruokinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: hysteerisiin mammoihin kyllästynyt terveydenhoitajaEi vaan, nimenomaan aterianjälkeiset ovat pahempia ja ne kasvattaa vauvaa.
Aamu arvo saa olla koholla, mutta tosiaan alle raja-arvojen kuitenkin. Ymmärsitkö terveydenhoitaja?Niinkö? Miksi sitten ei aloiteta ateriainsuliineja? Ymmärsitkö av-mamma?
Toki ne aloitetaan, jos ne ylittävät sallitut arvot. Jos pysyt alle esim. tuon 7.8. Niin ei tarvitse aloittaa.
Kysytkö aina joltain luvan syömisiisi? Onko sun vaikea itse tehdä valintoja?