Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabetes ja kotiseuranta

Vierailija
18.08.2016 |

Minulla todettiin RaDi. Arvo ylittyi sokerirasitustestissä 0.1. Olen nyt rv 29.
Olen nyt ollut erittäin stressaantunut viikon verran ja itkenyt joka päivä ja paniikissa. Asia pyörii mielessä 24/7. Tuskin stressi tekee sikiölle hyvää.
Sain mittarin kotiin ja olen nyt muutaman päivän mitannut arvoja. Kaksi päivää meni hyvin, mutta tänä aamuna ennen aamiaista arvo oli 5.5.
Raja-arvot ovat, ennen aamiaista 5.5 ja 1h lounaan ja päivällisen jälkeen 7.8.
Eli menikö nyt pieleen?
Missä vika?
Saanko heti insuliinia?
6 päivää mitä mitata ja 4 kertaa päivässä.
Olen ahdistunut, peloissani. Inhoan piikittämistä. Jo se on itseni ylitys kun pystyn ottamaan sokeriarvon. Olen niin paniikissa, että vatsa menee sekaisin.
Sanottiin että 2 ylitystä saa tulla, ja sen jälkeen jotain... mitä? Insuliiniako?
Minulla niin paha olo ja itken nytkin ja tärisen.
Oliko tuo 5.5 vielä sallittu vai menikö yli?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta stressaaminen ja itsesäälissä pyöriminen. Hankala tässä on kenenkään auttaa, kun et laita mitään konkreettisia esimerkkejä esim. aamupalastasi + muista aterioista.

Harrastat liikuntaa? Liikunta auttaa parempiin arvoihin, ota tavaksi rauhallinen kävelylenkki päivittäin. Kaikki mehut pois, juo paljon vettä. On eriasia syödä kaksi palaa höttöleipää vrt muutama hapankorppu margariinilla ja kurkulla jne jne. Lautaselle paljon salaattia, jätä salaatinkastikkeet pois. Ketsupissa on älyttömästi sokeria.

Nyt tsemppi päälle ja asenne kohdilleen, vauvalle ei tee hyvää turha stressi.

Vierailija
22/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille avusta. Koitan tämän päivän iltapalan muokata yhteen leipään ja vaikka maitorahkaan. Viimeksi söin kahtena iltana kaksi palaa ruisleipää ja maitorahkaa. Eikö sekään riitä kun arvo noussut yönaikana. Päivällisten jälkeen 1h täydelliset arvot. Mutta tuo aamu"paasto" arvo koholla. Pitäiskö aamuyöllä kun käyn pissalla niin syödä joku pikku yöpala että pärjää aamuun eikä arvot olisi "korkealla".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin lopeta se itkeminen, et ole ainoa jolla on radi ja sinun tapauksesi on miedosta päästä. Tiedän ihmisiä, joilla pelkkä kananmuna nosti sokerit 25!!! Siis yli kolme kertaa viitearvojen rajan.

Tee ruokapäiväkirjaa, johon merkitset kaikki syömisesi ja näin huomaat helposti mikä nostaa arvojasi.

Ja nyt tosiaan järki käteen, jos arvot eivät pysy kurissa, niin silloin on lääkitys aloitettava. Teet tämän vauvan takia, et itsesii.

Vierailija
24/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syö yöllä, aamulla otettava paastoarvo ei silloin kerro koko totuutta.

Vierailija
25/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun aikaa annettiin vai 6 päivää testata mikä sopii ja mikä ei. Muuten varmaan lähtee lähete johonki jatko juttuihin... kuinka kerkiän 6 päivässä seuraamaan ja muuttamaan kun vain 6 iltapalaa kerkiän testaamaan... ihan järkyttävällä aikataululla tekevät näin. Ap.

Vierailija
26/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostattaako teillä muilla maitorahka tai maitotuotteet? :) minulla radi pysynyt melko ok:na.

Vierailija
27/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä syö yöllä, aamulla otettava paastoarvo ei silloin kerro koko totuutta.

Nimenomaan pitää myös yöllä ottaa vaikka pähkinää että sokeriarvot pysyy aamuun asti hyvänä. Siksi se arvo onkin korkea. LIIAN KAUAN SYÖMÄTTÄ.

Vierailija
28/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei myöskään sopinut perusterveellinen, suositusten mukainen ruokavalio, ja neuvolasta suosittelivat karppaamista. Aamupalalla esim kaurapuuro ja leipä nostivat sokerit pilviin, vaihdoin maustamattomaan rahkaan ja se auttoi. Ruisleipääkin pystyi syömään hieman, kunhan ensin rahkaa eli kunnolla proteiinia. Myöhemmin päivällä ei tarvinnut enää olla niin tarkka , vaan itselläni aamupala oli ongelma.. Seuraat vaan sokeriarvojasi ja testaa eri ruokien vaikutusta, ei syytä huoleen! Monesti ruokamuutokset auttaa, ja jos eivät, ei insuliini ole katastrofi. Arvot saadaan tavalla tai toisella kuriin, paniikkiin ei ole mitään syytä :)

Vierailija
29/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

RAUHOITU

Vierailija
30/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskaus aikana korkein arvo 1,5h ruokailun jälkeen 5,6. Aamuisin arvo oli 2,9-3,5. Jatkuvasti arvot romahteli 2. Syytä ja apua en vaivaan saanut. Eräs lääkäri totesi että on äärimmäisen harvinaista että menee näin päin sokerit. Onneksi vaiva jäi kun lapsi syntyi.

Vierailija
31/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun aikaa annettiin vai 6 päivää testata mikä sopii ja mikä ei. Muuten varmaan lähtee lähete johonki jatko juttuihin... kuinka kerkiän 6 päivässä seuraamaan ja muuttamaan kun vain 6 iltapalaa kerkiän testaamaan... ihan järkyttävällä aikataululla tekevät näin. Ap.

No et sä täällä itkemällä mitään kerkiäkään. Ala nyt ottaa selvää niistä ruoka-aineista, jotka nostavat verensokeria paljon ja testaa itselläsi sillä mittarilla.

Vierailija
32/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin haluaisin tietää miksi 1h arvot ovat täydelliset, mutta tuo aama arvo ennen aamupalaa heittelee. Vaikuttaako siihen illan syömiset jne. Mutta kun sama iltapala mullakin jo monena päivänä ja joskus aamu arvo korkeempi. Mitä ihmettä se tarkoittaa? Valaiskaa? :D

Vierailija
33/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäänny ap. Kaikki menee hyvin ja kaikki on sinun vauvan parhaaksi. Tulet kyllä selviäämään tästä. Palkintona on vauvasi. Älä stressaa.

Vierailija
34/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko "synnynnäinen radi" sellainen että ruokailumuutoksista huolimatta 1h ja 2h arvot korkeammalla kuin 7.8 ? Silloinko sitä insuliinia tarvitaan? Entä jos ruokailulla saa 1h ja 2h arvot kuntoon eli alle 7.8, niin tarvitseeko silloin insuliinia raskaudessa?

Vierailija
35/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei raskausdiabetes oo mikään maailmanloppu,vaan varsin yleinen ainakin omassa tutttavapiirissä. Itse olin tarkalla ruokavaliolla molemmat raskaudet,ja painoa tuli molemmissa vai alle 2kg. Silti,söin sitte mitä tahansa en saanut sokeriarvoja pysymään rajoissa.Kaurapuuro oli raskausajan mieliteko,ja pienehkön lautasellisen jälkeen sokerit aina melkein 20.Insuliinin alotuksen myötä sokerit normalisoitu,ja pystyi syödä normaalisti.Pistäminen ei satu.Sokeriarvon mittaminen tuntuu paljon ikävämmältä,kun insuliinin pistäminen.Neula on niin ohut ettei sitä tunne juuri ollenkaan.Älä stresssaa..

Vierailija
36/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin todettiin raskausdiabetes.

En kyllä jaksa stressata sitä.

On tullut muutamia ylityksiä,mutta mitä sitten. Se on mahdottomuus kenenkään ihmisen saada pysymään verensokerit täydellisen tasaisina. Niin se elämä vaan menee,oli raskaana tai ei. Sinuna en stressaisi ap aamupaasto arvoista. Olisin huolestuneempi jos nuo 1 H arvot olisi koholla.

Vierailija
37/116 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh mitä oletuksia.

Vierailija
38/116 |
19.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla nykyään radi. Hyvin yleinen sairaus siis

Vierailija
39/116 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa vähemmän karkin syöntiä. Johan auttaa.:)

Vierailija
40/116 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai raskaana oleva ei saa syödä enää hedelmiäkään?

Milläköhän tässä sitten eläisi, kun muuta ei pysty syömään, vaan kaikki tulee ylös. Näin on menty jo kohta puoleenväliin raskautta.

Neuvolassa sanottiin mun syömisestä vain että hyvä. Ettei paino romahda enempää.

Terkalla sitten vanhat tiedot :(

Eli sairaalaan elämään sitten tipassa, kun hedelmiä ei saa syödä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi