Turhia kotitöitä, jotka tehdään, koska joku näin ohjeistaa ja koska näin on "aina tehty?
Kommentit (331)
Yhteenvetona todettakoon, että hyvin hyvin harva tällä palstalla tietää siivouksesta ja siivoamistekniikoista hölkäsen pöläystä, joten töiden turhuudesta tuskin on kovin hedelmällistä edes keskustella!
Vierailija kirjoitti:
Ikkunoiden peseminen 2 kertaa vuodessa. En edes muista milloin olen pessyt ikkunat. Tässä asunnossa en kertaakaan. Ikkunanpesusuihkeella pyyhkäisen kissan nenän jäljet laseista ja sillä hyvä. Äitini kauhistelee aina tätä.
Joskus pesin keväällä ja syksyllä ikkunat, verhot joka vuosi, nyt tuntuu turhalta. Ikkunoiden pesu tietty aina keväällä, mutta verhot, olivat liian raskaat koneeseen, välillä pysähtyi.
Vierailija kirjoitti:
Äiti opetti, että wc pestään kerran viikossa kunnolla. No eipä tuu pestyä kun kerran kuussa. Pönttöö nyt voi hinkuttaa kun rupee vaihtaa väriä.
Nähty semmoisia joita ei ole hinkattu kuukausiin, eipä irtoa enää muutoin kuin etikalla. Ei iso homma ole kun kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunoiden peseminen 2 kertaa vuodessa. En edes muista milloin olen pessyt ikkunat. Tässä asunnossa en kertaakaan. Ikkunanpesusuihkeella pyyhkäisen kissan nenän jäljet laseista ja sillä hyvä. Äitini kauhistelee aina tätä.
Joskus pesin keväällä ja syksyllä ikkunat, verhot joka vuosi, nyt tuntuu turhalta. Ikkunoiden pesu tietty aina keväällä, mutta verhot, olivat liian raskaat koneeseen, välillä pysähtyi.
Äly hoi, älä jätä :)
Vierailija kirjoitti:
Verhojen pesu. Kankaat vain menevät huonoksi. Imurointi ja raikasteen käyttö on helpompaa ja järkevämpää.
Kyllä ne verhot alkaa haisemaan tunkalta jos ei niitä vuosikausiin pestä. Ja koska verhoja pestään todellakin harvoin , ei se kangas siitä kärsi. Ja kuka edes pitää samoja verhoja 20v? Itse pesen verhot kun vaihdan toiset esim. keväällä kesäverhot(kevyemmät) ja talveksi vahvemmat(en vaihda kaikkiin huoneisiin). Eli verhot tulee pestyä kerran vuodessa. Ja en pidä 100vuotta samoja verhoja, koska verhoja on kiva vaihdella ja saa eri ilmettä huoneisiin. Näin ollen samoja verhoja ei montaa kertaa pestä kun joutavat jo kiertoon. Ei ole suuri vaiva verhonpesu.
SouthernGrove kirjoitti:
Sille joka ei pese housujaan:
Etkö koskaan istu minnekään, mikä ei ole ehdottoman puhdas? Esim puistonpenkille, puutarhakeinuun, laiturille, hiekkalaatikolle tai kannon nokkaan? Etkö koskaan huomaamattasi nuohoa vaatteillasi likaista auton kylkeä ahtaassa paikassa ovea avatessasi? Nojaa seinään tai aitaan? Kurottele pakastealtaaseen niin, että vaatteesi (reitesi) pyyhkivät altaan ulkoseiniä? Huomaamattasi tai tarkoituksella pyyhkäise pölyjä käsistäsi etureisiin? Kulje rapaista tietä niin että kura roiskuu kengistä lahkeille? Tai kulje rapaista tai märkää tietä niin, että ohiajava auto tai pyöräilijä roiskuttaa kuraa päällesi?
Vaikka nyt unohdettaisiin kaikki ihmisen omat ihobakteerit ja muu vaatteen sisäpuolen lika, niin kyllä mun housut ainakin sotkeentuu jo ulkopuoleltakin sen verran, että muutaman päivän käytön jälkeen ovat vähintäänkin nuhjuiset ja pesun tarpeessa. Tai ehkä mä olen vain erityisen sotkuinen...? 😀
Mullekin just vaatekaupan myyjä vannotti, että tuuleta vaan mahd usein, älä pese tätä neuletta kuin harvoin. Siis ööö.. Mitä se tuuletus likaantuvaan vaatteeseen auttaa? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle kylläkin turhia, mutta naiselle evoluution mukanaan tuomalla hoiva- ja siivousinnolla kaikki ns. turhat kotityöt antavat ihanaa tyydytystä (eli turhanpäiväinen kaupallisuuden synnyttämä ja motivoima seksihaahuilukin unohtuu). Eli yllätys, yllätys: naisille ns. turhat kotityöt antavat sisältöä elämään ja tasapainottavat jopa heidän seksuaalisuuttaan!
Kehno mies sellaisella naisella, jonka pitää tasapainottaa seksuaalisuuttaan siivoamalla. Tai no, ehkä unelmavaimo olisi "evoluution" kehittämä siivoushullu nainen sellaiselle miehelle, jo sängyssäkin jankkaa siivouksesta. Kyllä, olen tavannut yhden sellaisen.
Ruuanvalmistuksessa on paljonkin turhia työvaiheita, josta aiemmin mainittu pihvien paisto yksitellen. Ajankohtainen turha työ on marjojen siivilöinti vispipuurosta. Kyllä ne sinne katoavat, maistuukin paremmin tulee kuitua ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenvetona todettakoon, että hyvin hyvin harva tällä palstalla tietää siivouksesta ja siivoamistekniikoista hölkäsen pöläystä, joten töiden turhuudesta tuskin on kovin hedelmällistä edes keskustella!
Todettakoon kuitenkin, että jokainen meistä siivoaa enemmän tai vähemmän, vapaaehtoisesti ja mielellään päivittäin tai hyvin vastenmielisesti vain silloin, kun on pakko. Varsinkin nämä jälkimmäiset, joihin itsekin kuulun, huomaan paljon turhia siivoustöitä ja oikein mielelläni tutustuisin tehokkaimpiin mahdollisiin siivoustekniikoihin ja -välineisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin monen vanhemman ihmisen näkee edelleen esipesevän astiat ennen astianpesukoneeseen laittamista. Jouduin kieltämään tämän sekä anopilta että siskoltani, ihan turhaa veden käyttöä.
Olen nuori parikymppinen ja teen tätä :D
Siksi että tiskikone on täysin tehoton, ja jos jotakin likaa ei esipese pois, se palaa kiinni pesuohjelman aikana ja sitten menee kuitenkin vähintään sama määrä vettä kun hinkkailee sitä irti.
Nyt täytyy kysyä, miten sinuun parikymppiseen ei ole uponnut tämä eko-älylaitehurma? Meillehän väitetään, että esipesu haittaa koneen älyohjelmaa, jos tunnustelee astioitten likaisuutta ja päättelee ne liian puhtaiksi, jos on esipesty.
Mulla on tosin aivan sama kokemus ja toimintatapa kuin sinulla, vaikka olen käyttänyt tiskikoneita melko pitkään ennen kuin sinä olet syntynyt.
Kaikki muut perussiivouksen ulkopuolelle jäävät siivoustyöt.
Vain ruuanlaitto alueen siistinä pito, tiskit, wc ja imurointi ovat tärkeitä.
Loput valitettavan yleiset asiat kuten neuroottinen pölyjen pyyhkiminen, luuttuaminen, silittämiset yms, ovat perussiivouksen ulkopuolisia tai kokonaan täysin turhia askareita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut perussiivouksen ulkopuolelle jäävät siivoustyöt.
Vain ruuanlaitto alueen siistinä pito, tiskit, wc ja imurointi ovat tärkeitä.
Loput valitettavan yleiset asiat kuten neuroottinen pölyjen pyyhkiminen, luuttuaminen, silittämiset yms, ovat perussiivouksen ulkopuolisia tai kokonaan täysin turhia askareita.
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä ne pölyt pitää vähintään kahden viikon välein pyyhkiä. Jo parissa päivässä tasoilla on pieni pölykerros, ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin eri kesä- ja talviverhot. Johtuu siitä, että kesällä pitää olla pimennysverhot ja talvella saa olla verhot, joista pääsee valoa läpi.
Tämäkin on hauska muutos. Ennen oli kesällä ohuet, ilmavat ja raikkaat verhot, ja talvella paksut estämässä ikkunoista tulevaa vetoa.
Minun mieheni ihmetteli tätä tapaa, että kesällä ohuet ja talvella paksut tummat, vaikka talvella on muutenkin pimeää ja meillä on kesällä aivan valoisaa yöllä. Niinpä meillä on makuuhuoneissa kesällä paksummat ja tummemmat, talvella vaaleammat sikäli kuin yleensä vaihdetaan verhoja kesäksi ja talveksi.
"Sesonkisisisustus" on muuten halpa tapa saada aikaan joulun tunnelmaa, kun ei tarvitse ostaa kaikkea krääsää kaupasta. Kaivetaan ne vanhat jouluverhot ja liinat, perinteiset joululaulut, paistetaan tortut ja piparkakut ja se on siinä. Jos rahaa sattuu olemaan, hankitaan joku kukkanen ja kinkkua ym. omassa joulussa tärkeää.
Täällä kirjoitetaan lähinnä siivoamisesta ja pyykkäämisestä.
Yksi älyttömimpiä (Marttojen ja kotitalousopettajien) opetettuja tapoja on vuoan voitelu pullasudilla. Pullasuti pitää tämän jälkeen pestä. Lisäksi tuohon menee huomattavasti enemmän aikaa. Nopeampi tapa on laittaa voinokare vuokaan ja hangata se talouspaperilla tms. Hommaan kuluu about 10 sekuntia. Paperi sen jälkeen roskiin.
Toinen älyttömyys on tämä trendinä oleva irtokalustesisustaminen. Hommataan uudet pyyhkeet kylppäriin kerran vuodessa (entisiäkin pursuaa kaapeista). Samoin kaikenlaisten koristetyynyjen asettelu sovalle (kuka siellä mahtuu sen jälkeen istumaan?). Mitä tehdään niillä pienenpienillä koriste-esineillä siellä hyllyn päällä? Kuinka paljon niiden siivoamiseen menee aikaa vuosittain?
Oon miettinyt joissain kyläpaikoissa että miten vessanpöntön saa noin pinttyneeksi ja lavuaarit näyttää&tuntuu omituisilta, mutta nyt selvisi ettei kaikki vessapesu koetaan turhaksi. Hyi :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällysvaatteiden peseminen.
Neuleet, kauluspaidat ja farkut+ chinot kärsivät selvästi jos niitä pesee paljon. Itse pesen monista paidoista vain kainalokohdat ja niskan lavuaarissa käsin. Farkut kastan viileään veteen ja nostan kuivumaan, napakoituvat näin mutta eivät kulu. Housujen pesu ehkä kaksi kertaa vuodessa.
Hygienisistä syistä kannattaa pestä. Joissain alushousuissakin lukee 40 asteen pesu. Se on 60 kuitenkin missä ne kannattaa pestä. Ennemmin vaatteita kulutan kun altistan itseäni ja atopiaani epähygienisyydelle.
Sanoinko, että en perse persehousuja ja sukkia?
Minulla ei ole atopiaa enkä ole saanut vaivoja siitä, että en pese koko vaatetta koneessa. Miksi ihmeessä jostain neuleesta pitäisi pestä joku mahan edusta tai selkämys? Tai miksi farkut pitäisi pestä kovin usein?
Työnnät käsiäsi taskuun ja kasvatat siellä bakteeri kantaa, pyyhit nenääsi ja sitten laitat käden takin miehustalle seuraavaksi. Arvasin sinun puuttuvan aiheeseen. En pyydä sinua tekemään niin mutta hygienia syistä on vain järkevämpää pestä myös päällys vaatteet kunnolla. Itse huomaan jo kolmen päivän farkkujen käytön jälkeen ettei ne ole enää puhtaat.
Kai sinä samalla logiikalla peset kaikki takit, sohvat, kangastuolit ja auton penkit kolmen päivän jälkeen? Koska muutenhan koskettelet bakteeripesiä ja annat pöpöjen muhia jokapaikassa!
Talvella pitää muistaa pestä mm. hansikkaat ympärikäännettyinä 3 päivän välein koska niiden sisällä on kuolettavia pöpöjä!!!11
Minä pesenkin hanskat talvella vähintään kerran viikossa lavuaarissa, useammin jos likaantuvat pahastii ja omistan monia hanskoja, käytän vain puhtaita hanskoja tai saan niistä ihottumaa eli en voi niitä käyttää. Saan myös kylmästä ihottumaa. Oletko ihan terve? Miksi raivoat kuin hullu? Kerron vain että jo kolmen päiviän jälkeen farkkujen taskuissa kasvaa streptokokkeja kunnon pesue. Mitä se sinua liikuttaa tee ihan niin kuin haluat minä en siihen pysty. Kaiken maailman loukkaantujia....
Kerrotko vielä miten ne streptokokit vaikuttavat elämääni? En ole IKINÄ pessyt hanskojani, ainakaan nahkaisia ja mokkaisia ja takkejani pesen max 2 vuoden välein, farkut pesen puoli vuosittain. Millä tavalla toteasin, että olen sairastunut tai haiseva kun kumpaakaa en ole?
Älä sinä kommentoi jos olet ihosairas joka ei kestä normaalia elämää tai edes ulkoilmaa.
Käytätkö niitä farkkuja sitten muutaman kerran vuodessa? Silloin ymmärtäisin tuon pesun harvuuden, muuten en. Ne sun farkut vaan on likaiset ja luultavasti haisevat pahalle, myös sen vieruskaverin nenään bussissa/kauppajonossa/työpaikalla.
Kierrätän muutamia farkkuja käytössä, mutta ennen pesua yhdet olleet käytössä ehkä 10-50 kertaa.
En tiedä millaisia visvavittuja te olette, mutta ei minun farkut haiset koska ne ovat päällysvaattet.
Kierrätän muutamia farkkuja käytössä, mutta ennen pesua yhdet olleet käytössä ehkä 10-50 kertaa. En tiedä millaisia visvavittuja te olette, mutta ei minun farkut haiset koska ne ovat päällysvaattet.[/quote]
Sepä se kun niitä omia aromeja ei itse haistakaan, luule vaan olevansa hajuton.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan näitä jo mainittuja: raivokas ja ehdoton siivouspäivä ja marjojen mehustaminen/hilloaminen. Kuka edes syö hilloa muuta kuin lettujen/pannarin kanssa kuusi kertaa vuodessa? Kuka haluaa juoda viinimarjamehua muuta kuin flunssassa?
Siivouspäivää ei meillä ole kuin joskus ja jouluna. Marjoja kyllä mehustan ja hilloan sitäkin enemmän, kun meilä niitä syödään noin 6 kertaa viikossa. On pakastimessakin, mutta se on muutenkin niin täynnä, että kellarisäilytyksessä ovat mehut ja hillot. Sokeri ei haittaa, kun nämä korvaavat vielä sokerisempia kaupan mehuja ja hilloja.
Vierailija kirjoitti:
Sepä se kun niitä omia aromeja ei itse haistakaan, luule vaan olevansa hajuton.
Juu, tämä on aina sama virsi tällä foorumilla. Jos ei käy joka päivä suihkussa ja ole posliinipillu niin haisee hieltä ja kuselta. Ja kainalokarvat jos on niin haisee hieltä vaikka kävisi pesulla!
Alusvaatteet pitää vaihtaa 12 tunnin välein ja farkutkin haisee perseeltä kolmen käyttökerran jälkeen. :)
Peskää vaatteita niin paljon kuin huvittaa. Takitkin kerran viikossa koneeseen ;-)
Vanhemmillani ei ole tiskikonetta. Käsin tiskaavat, toisessa altaassa tiskivesi ja toisessa altaassa huuhteluvesi (ei tietenkään juoksevalla vedellä). Monimutkaiset kuivausoperaatiot kyllä on...