Turhia kotitöitä, jotka tehdään, koska joku näin ohjeistaa ja koska näin on "aina tehty?
Kommentit (331)
Paapu kirjoitti:
Mutta mikä ihme on luutu? Ihan aito kysymys, ei tarvitse hermostua.
No höpöhöpö. Kyllä sinä pystyt päättelemään mikä on luutu, jossain päin Suomea luuttu. Ihan niin kuin et olisi koskaan kuullut vaikka verbiä luututa. Mitäköhän se tarkoittaa?
Tiskikoneeseen menevien astioiden huuhtelu ennen koneeseen laittoa. Ruuantähteet vain pois ja koneeseen, nykyaineet on niin tehokkaita että huuhtelua ei tarvitse.
323, luuttu on keskiajalla suosittu soitin.
319, pölypunkit on Suomesta kadonneet keskuslämmityksen ansiosta. Ihan fakta. Googlaa vaikka, ellet ole siihenkin liian urpo.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan näitä jo mainittuja: raivokas ja ehdoton siivouspäivä ja marjojen mehustaminen/hilloaminen. Kuka edes syö hilloa muuta kuin lettujen/pannarin kanssa kuusi kertaa vuodessa? Kuka haluaa juoda viinimarjamehua muuta kuin flunssassa?
Mää en taas pidä ollenkaan turhana tuota marjojen mehustamista ja hilloamista. Tyytyväinen olen, kun äiti niin tehnyt koko mun ikäni eli 44 vuotta. Mulla pakasteessa ympäri vuoden punasia ja mustia viinimarjoja, viinimarjamehua ja -hilloa. Aina kun pohjoisessa käyn (ja sama juttu) kylmälaukku lähtee mukaan Helsinkiin juurikin sisältäen noita viinimarjajutskia + hirvenlihaa. Joka aamu jugurttiin menee marjoja + hilloa ja vitamiinit huuhdellaan alas tuolla mehulla. Eli en pidä lainkaan tarpeettomana, päinvastoin kauheat vieroitusoireet tulee, kun äiskä ei enää jaksa noita kerätä ja jalostaa tuotteiksi.
Niin ja matkaa kotikonnuille semmonen 850 km, joten en oikeen itse viitsi lähtee viikonlopuksi pyörähtään keräämistä varten ja sitten ämpäreissä kuljetella marjoja junassa tai Finnairilla....
Datum
Piti sanomani että sama juttu siskollakin....
Datum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaan näitä jo mainittuja: raivokas ja ehdoton siivouspäivä ja marjojen mehustaminen/hilloaminen. Kuka edes syö hilloa muuta kuin lettujen/pannarin kanssa kuusi kertaa vuodessa? Kuka haluaa juoda viinimarjamehua muuta kuin flunssassa?
Mää en taas pidä ollenkaan turhana tuota marjojen mehustamista ja hilloamista. Tyytyväinen olen, kun äiti niin tehnyt koko mun ikäni eli 44 vuotta. Mulla pakasteessa ympäri vuoden punasia ja mustia viinimarjoja, viinimarjamehua ja -hilloa. Aina kun pohjoisessa käyn (ja sama juttu) kylmälaukku lähtee mukaan Helsinkiin juurikin sisältäen noita viinimarjajutskia + hirvenlihaa. Joka aamu jugurttiin menee marjoja + hilloa ja vitamiinit huuhdellaan alas tuolla mehulla. Eli en pidä lainkaan tarpeettomana, päinvastoin kauheat vieroitusoireet tulee, kun äiskä ei enää jaksa noita kerätä ja jalostaa tuotteiksi.
Niin ja matkaa kotikonnuille semmonen 850 km, joten en oikeen itse viitsi lähtee viikonlopuksi pyörähtään keräämistä varten ja sitten ämpäreissä kuljetella marjoja junassa tai Finnairilla....
Datum
Relax (myös vanha äiti)! Ei tarvitse kärsiä vieroitusoireita, marjoja saa ihan toreilta ja kaupoistakin, ihan varmasti lähempää kuin 850 km:n päästä.
Siis siskollakin sama juttu
Datum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Datum
Relax (myös vanha äiti)! Ei tarvitse kärsiä vieroitusoireita, marjoja saa ihan toreilta ja kaupoistakin, ihan varmasti lähempää kuin 850 km:n päästä.
No käyn pohjoisessa kesälomalla heinäkuussa ja jouluna, joten en nyt niitä marjoja varta vasten hae. Äiskä tuo itse silloin kun käy täällä.
En mää nyt hitossa äitiä käske viinimarjoja kerään. Se nyt vaan on niin aina tehny. Kesäpaikan ympärillä kun on kymmenittäin pensaita ja ne asuu kesäpaikassa käytännössä puolet vuodesta, niin keräilee niitä sitten. Tottakai saa kaupasta. Viestini vaan oli tarkoitettu sille, joka piti tuota hommaa turhana ja että ei niitä tuu syötyä...
Datum
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imurointi.
Heitin matot helkuttiin ja nykyään pyyhin lattiat mikrokuitumopilla. Paljon kevyempää ja nopeampaa ja tehokkaampaa. Pöly myös lähtee kokonaan pois talosta eikä vain pöllyä ilmaan, mikä on tärkeää allergikolle. En enää ikinä palaisi imurointiin.Mankelointi ja silittäminen muuta kuin juhlavaatteilla.
Ikkunoiden pesu useammin kuin kerran 5 vuodessa...
Imuri on kätevä etenkin jos pitää saada pois esimerkiksi hiekkaa tai lasinsiruja. Myös jos on paljon mattoja ja muuta vastaavaa, niin imurilla voi vain vetää joka paikan ja enimmät lähtee. Mopilla voi putsata lähinnä vain tasaista lattiapintaa, mutta siihen se on kyllä imuria parempi.
Ikkunoiden pesun tarve riippuu täysin siitä missä asuu. Itse asun ison tien varrella ja pesu on välttämätöntä pari kertaa vuodessa. En tosin pidä tuota edes minään työnä, koska se on mukavaa touhua, kun ei ota mitään aikatauluja ja puhdistaa vaikka yhden kerrallaan.
Imuroinnin voi vaihtaa robotti-imuriin. Nappaa sen päälle joka aamu töihin lähtiessä niin koti on kotiin tullessa siisti, on lähtenyt niin pöly, hiekka kuin koiran karvatkin. Tavallisella imurilla imuroin noin joka toinen viikko, mopilla pyyhin lattiat kerran viikkoon.
Mattojen tamppaaminen rikkoo matot ja pöly tulee hakattua kuitujen sisään. Imurointi riittää kunnon imurilla.
Mutta mikä ihme on luutu? Ihan aito kysymys, ei tarvitse hermostua.