Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Moni allekirjoittaa työsopimuksen ymmärtämättä ja lukematta mihin kaikkeen sitä sitoutuu

Vierailija
09.10.2024 |

Seurauksena monelle on tullut yllätyksiä ja on seurannut katumus liian myöhään kun nimi on jo alla ja soppari virallinen. Siksi olisi erittäin tärkeää lukea myös työsopparin pikkupräntti ennen kuin laittaa nimensä alle.

https://www.ts.fi/teemat/6431707

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai lukee ja ymmärtää, mutta ei uskalla vaatia muutoksia ettei mene koko työpaikka alta. #paikallinensopiminen

Vierailija
2/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin irtisanoutumaan hyvästä työstä koska tuli siirtopyyntö kokonaan toiseen maahan, mutta kun kusyin että maksaako työnataja muuton toisen maahan niin olisi kuulema työntekijän itse pitänyt tuo hoitaa ja kustantaa. Nykyään töissä Prisman kassalla ja palkka paljon pienempi, mutta eivät ainakaan S-ryhmässä vaadi että pitäisi extenpporee lähteä Suomen ulkopuolelle töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2024 ja ihmiset eivät siltikään osaa lukea pikkupränttiä.

Vierailija
4/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt sopimuksen allekirjoittamatta, koska siellä oli asioita, joista ei ollut mitään puhetta ilmoituksessa eikä haastattelussa, eikä suostuttu edes keskustelemaan.

Karenssi tuli, mutta oli periaatteideni arvoista. 

Vierailija
5/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin soppareissa on myös "tässä työsuhteessa noudatetaan xxx tesiä", eli senkin sisältö kannattais katsoa

Vierailija
6/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt sopimuksen allekirjoittamatta, koska siellä oli asioita, joista ei ollut mitään puhetta ilmoituksessa eikä haastattelussa, eikä suostuttu edes keskustelemaan.

Sama. Äkkäsin lukea että konkurssin sattuessa yrityksen vastuu olisi siirretty kokonaan työntekijöille ja yrittäjä itse olisi päässyt kuin koira veräjästä ja veloitta. Siinä otti mieluummin karenssin kun tekee töitä moraalittomalle selkäänpuukottajalle.

Vierailija
7/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki asiat ole lainvoimaisia vaikka sopimuksessa niin lukisikin. Työntekijä on kuviossa se heikompi osapuoli ja sitä suojellaan juridiikassa monella tavoin. Mutta tietysti sopimukset pitää lukea ennen kuin ne allekirjoittaa.

Vierailija
8/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikki asiat ole lainvoimaisia vaikka sopimuksessa niin lukisikin. Työntekijä on kuviossa se heikompi osapuoli ja sitä suojellaan juridiikassa monella tavoin. Mutta tietysti sopimukset pitää lukea ennen kuin ne allekirjoittaa.

Tämä on vanha tilanne, mutta ensi vuonna muuttuu kun tulee paikallinen sopiminen ja yleissitovat työehtosopimukset muuttuvat laittomiksi. Siksi sopimukset kannattaa opetella lukemaan entistä tarkemmin läpi ennen kuin allekirjoittaa mitään.

Vierailija
9/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt liity aloitukseen suoraan, mutta kaikista eniten ärsyttää työpaikkailmoituksissa palkkauksen kohdalla TES:n mukainen. Ei silti ole viitsitty viitata edes mikä TES ja mikä palkkaluokka/tehtävä. Tai mikä on palkka alkaen. 

Itse toki tunnen oman alani TES:n ja osaan sitä lukea, koska työtä tehnyt pitkään, mutta muiden alojen osalta en kyllä tiedä yhtään.

Onneksi olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että ei näitä tarvii nyt miettiä, mutta silti aika ympäripyöreitä nuo tiedot usein ovat.

Vierailija
10/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siitä mitään katenssia tule, jos ei ole te-toimiston listoilla ja etsii itse omat/uuden työpaikat/-n.

Ei kaikki ihmiset ole kusseetkaan TE-toimistoon, sossuun/kelaan päin.

Moni selviää ominpän - ilman apuja.

Ei karenssit ole automaattinen selviö, itsestään selvyys.

Vierailija
11/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siitä mitään katenssia tule, jos ei ole te-toimiston listoilla ja etsii itse omat/uuden työpaikat/-n.

Ei karenssit ole automaattinen selviö, itsestäänselvyys.

Vierailija
12/17 |
09.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalanpääsoppaa vaan lisää lukutaidottomalle kansalle. 

Vierailija
13/17 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työsopimuksessani lukee, että en saa olla nyt tai tulevaisuudessa mukana sellaisessa toiminnassa, joka liittyy millään tavalla prostituutioon tai paritukseen. Olen kyllä miettinyt, mitähän seurauksia siitä tulisi, jos lopettaisin työt firmassa ja sitten sen jälkeen ryhtyisin prostituoiduksi.

Vierailija
14/17 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei karenssit ole automaattinen selviö, itsestäänselvyys.

Niin no aika itsestäänselvää ettei työkkäriltä tule karenssia ellei kuulu työkkäriin. Ei missään ole väitettykään sellaista.

Vierailija
15/17 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det är frågan om folk som inte lär sig av andras misstag. Då finns det ännu två kategorier kvar.

16/17 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt liity aloitukseen suoraan, mutta kaikista eniten ärsyttää työpaikkailmoituksissa palkkauksen kohdalla TES:n mukainen. Ei silti ole viitsitty viitata edes mikä TES ja mikä palkkaluokka/tehtävä. Tai mikä on palkka alkaen. 

Tämä juuri! Edes palkkahaarukka euroina ois kiva. 

Vierailija
17/17 |
12.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työsopimuksessani lukee, että en saa olla nyt tai tulevaisuudessa mukana sellaisessa toiminnassa, joka liittyy millään tavalla prostituutioon tai paritukseen. Olen kyllä miettinyt, mitähän seurauksia siitä tulisi, jos lopettaisin työt firmassa ja sitten sen jälkeen ryhtyisin prostituoiduksi.

Olisi kyllä myös mielenkiintoista tietää, missä työsopimuksessa on tällainen kertomasi maininta?

Sinkkumies