Turhia kotitöitä, jotka tehdään, koska joku näin ohjeistaa ja koska näin on "aina tehty?
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen monta kertaa täällä on todettu marjojen säilöminen ja mehujen/ hillojen tekeminen turhana kotityönä. Kai se silloin on turha työ, jos ei niitä koskaan syö, mutta esim. meillä ne kuuluvat ihan päivittäiseen ruokavalioon: Marjoja ja mehuja käytetään aamu- ja välipalojen kanssa.
tämä.
Meillä on nyt jo 2 pakastinta täynnä mehuja ja marjoja ja vielä tulee omenaa ja puolukkaa.
Keväällä ne ammottaa tyhjyyttään eikä ole tyrkytetty niitä kenenkään syötäviksi.
Flunssaa ym. sairauksia ei podeta.
Juuri näin. Luulen, että pakastemarjojen kauheudesta tänne kirjoittelevat ihmiset ovat niitä, joille ne eivät jostain syystä maistu. Itse en pidä marjastusta ja siihen liittyvää puuhastelua kotityönä, vaan enemmänkin harrastuksenani. On palkitsevaa katsoa sitä täyttä pakastinta ja tietää, että perheelle riittää puhdasta ja terveellistä syötävää pitkäksi aikaa. Meillä siis nautitaan pakastemarjoja myös päivittäin. Arvostan myös itsetehtyjä mehuja, hilloja ym. jos sellaisia satun saamaan lahjaksi, koska nehän ovat paitsi ihanan makuisia, myös kertovat, että lahjan antaja on halunnut nähdä vaivaa juuri minun vuokseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen monta kertaa täällä on todettu marjojen säilöminen ja mehujen/ hillojen tekeminen turhana kotityönä. Kai se silloin on turha työ, jos ei niitä koskaan syö, mutta esim. meillä ne kuuluvat ihan päivittäiseen ruokavalioon: Marjoja ja mehuja käytetään aamu- ja välipalojen kanssa.
tämä.
Meillä on nyt jo 2 pakastinta täynnä mehuja ja marjoja ja vielä tulee omenaa ja puolukkaa.
Keväällä ne ammottaa tyhjyyttään eikä ole tyrkytetty niitä kenenkään syötäviksi.
Flunssaa ym. sairauksia ei podeta.
Juuri näin. Luulen, että pakastemarjojen kauheudesta tänne kirjoittelevat ihmiset ovat niitä, joille ne eivät jostain syystä maistu. Itse en pidä marjastusta ja siihen liittyvää puuhastelua kotityönä, vaan enemmänkin harrastuksenani. On palkitsevaa katsoa sitä täyttä pakastinta ja tietää, että perheelle riittää puhdasta ja terveellistä syötävää pitkäksi aikaa. Meillä siis nautitaan pakastemarjoja myös päivittäin. Arvostan myös itsetehtyjä mehuja, hilloja ym. jos sellaisia satun saamaan lahjaksi, koska nehän ovat paitsi ihanan makuisia, myös kertovat, että lahjan antaja on halunnut nähdä vaivaa juuri minun vuokseni.
Meille on muutama kaveri sanonut suoraan, että meidän kasvimaa, sienestys, marjastus, kalastus, mehustus ja hillostushommelit on ihan turhia, kun kaupastakin saa ruokaa. Eletään kuulemma askeettisesti, kun joudutaan lämmittämään vanhaa pihasaunaa jos saunomaan halutaan. Nämä ja monet muut ihmettelyn aihetta herättäneet tapamme, ovat ihan täysin meidän oma valintamme. Kenenkään ei varmaankaan tarvitse mitään tälläistä harrastaa, jos ei halua. Ja palstaillessa olen huomannut, että taidan oikeasti olla joku luontoa syleilevä ituhippi, outoine tapoineni.
Meillä ei oo koko 30vuotisen elämäni aikana missään taloudessa ollut mankelia tai silitysrautaa ja oikein hyvin on pärjätty!
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä näille saunassa "hikeä valuville" kertoa, että se kosteus mitä iholle tulee saunoessa ei ole pelkkää hikeä vaan suurimmaksi osaksi vesihöyriä, jota syntyy, kun heität vettä kuumaan kiukaaseen.
Höpö höpö. Menen usein saunaan kuivalla iholla enkä heitä löylyä. Alan hikoilla muutamassa minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jäi toki sanomatta (kun pidin sitä itsestäänselvänä), että ei tietenkään seinäänkään nojata paljaalla iholla, vaan seinän ja ihmisen välissä on pikkuinen (sauna)tyyny. Onhan pehmeään tyynyyn mukavampikin nojata kuin kovaan puuseinään! Ei sitä hikeä nyt niin paljoa valumalla valu, etteikö siitä suurin osa osuisi laudeliinalle ja ko. tyynyyn.
Minä makaan lauteilla ja nostan jalkapohjat seinälle. En kyllä ala mitään pientä tyynnyä siihen asettelemaan! Ja hikoilen kovasti, laudeliina on läpeensä märkä ja kun istun, hikeä roiskuu ja tippuu alemmillekin lauteille. Että kyllä sinun elimistössäsi on jotain vikaa. Kilpirauhanen?
No sulla on kyllä hikirauhasissa jotain vikaa. Ihan että hiki roiskuu. Mahdat olla haisevaa saunaseuraa.
Seinien pesemistä en oikein tajua. Toki pesen tahrat ja liat pois jos sellaista on, mutta jokaiseen siivoukseeni ei kuulu koko seinien pinta-alan moppaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, jäi toki sanomatta (kun pidin sitä itsestäänselvänä), että ei tietenkään seinäänkään nojata paljaalla iholla, vaan seinän ja ihmisen välissä on pikkuinen (sauna)tyyny. Onhan pehmeään tyynyyn mukavampikin nojata kuin kovaan puuseinään! Ei sitä hikeä nyt niin paljoa valumalla valu, etteikö siitä suurin osa osuisi laudeliinalle ja ko. tyynyyn.
Minä makaan lauteilla ja nostan jalkapohjat seinälle. En kyllä ala mitään pientä tyynnyä siihen asettelemaan! Ja hikoilen kovasti, laudeliina on läpeensä märkä ja kun istun, hikeä roiskuu ja tippuu alemmillekin lauteille. Että kyllä sinun elimistössäsi on jotain vikaa. Kilpirauhanen?
No sulla on kyllä hikirauhasissa jotain vikaa. Ihan että hiki roiskuu. Mahdat olla haisevaa saunaseuraa.
Ohis mutta kuinka joku voi olla noin pihalla? Hikirauhaset nimenomaan toimivat oikein sillon erittävät hikeä. Ja tiedoksi niin se hiki itsessään ei haise vaan yhdistelmä ihon ja vaatteiden bakteereiden kanssa. Esim. nuo ylemmän saunatyynyt on kyllä oikeita bakteeripesiä.
Av ei petä koskaan, saunassakaan ei saisi hikoilla :D
Jos ei itse jaksa pessä koskaan omaa saunaa niin älä pese mutta älä ala sitten moittimaan jos joku kertoo pesevänsä saunansa koska hikoilee. Tässä tuli kans uusi rima minkä alle on jo aika hankala mennä!
Vierailija kirjoitti:
Verhojen pesu. Kankaat vain menevät huonoksi. Imurointi ja raikasteen käyttö on helpompaa ja järkevämpää.
En minäkään käsittänyt, mitä järkeä on pestä verhoja, ennen kuin meille tuli koira joka nukkuu seinän vieressä koivet verhoissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mankelointi ehdottomasti :D
Mankelointi on jäänne menneestä. Nykyään ei edes tunneta termiä itsestään siliävät lakanat, kun kaikki on sellaisia. Ennen näin ei ollut.
Liinavaatteiden mankelointi on sellainen mistä en luopuisi. Tulee sileää, ei pölyynny ja puuvillasatiini kiiltää kauniisti. Lisäksi vie vähemmän kaappitilaa, mikä on meillä kortilla.
Ikkunat taas näyttävät tänä vuonna jäävän pesemättä vaikka helsingin keskustassa asutaan. Turhaa niitä syksyllä enää puunata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikkunoiden peseminen 2 kertaa vuodessa. En edes muista milloin olen pessyt ikkunat. Tässä asunnossa en kertaakaan. Ikkunanpesusuihkeella pyyhkäisen kissan nenän jäljet laseista ja sillä hyvä. Äitini kauhistelee aina tätä.
Moni asia ei kyllä vaikuta kodin ulkonäköön niin paljon kuin puhtaat ikkunat! Ennen en ollut tätä mieltä, mutta puhtaat ikkunat tarpeeksi usein nähtyäni olen muuttanut mieltäni.
Tämä riippunee myös vähän siitä, missä asuu. Totta on, että kaupungissa isojen teiden läheisyydessä ikkunat likaantuvat nopeasti katupölystä, joka siis voi olla ihan mustaa likaa. Jos en jaksa pestä kaikkia ikkunoita, pesen ne, joista katsellaan eniten ulos eli lähinnä keittiöstä ja olohuoneesta. Makkarissa esim. ei juuri oleskella, joten siellä verhot ovat useimmiten ikkunan edessä eikä ikkunoiden likaisuutta näe... :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei oo koko 30vuotisen elämäni aikana missään taloudessa ollut mankelia tai silitysrautaa ja oikein hyvin on pärjätty!
Ehkä tunnin olin ilman mankelia, kun vanha hajosi ja kävin ostamassa uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
wc:n pesu. Ei ikinä tässä huushollissa!
Täh? Ai vessan pesu on turhaa? Hyi, mä voin jo kuvitellaan mielessäni rusehtuneen WC-altaan ja tunkkaisen virtsan ja ulosteen hajun. Mahtaa pöntön reunuksetkin lattianrajalla jo kellertää?
Ei kellerrä, koska ei ole miespuolisia huushollissa ja itse osaan pissata pöntön sisälle.
Jos on pulaa kaappitilasta niin pistää lakanoita vaihtoon, ei kai siihen se mankelin hommaaminen auta. Viehän sekin tilaa. Meille ei kaappeihin mankeli mahtuisi ja esille se mahtuisi ainoastaan olohuoneeseen, oispa tyylikästä ja viihtyisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankeloitko froteepyyhkeetkin? Tunnen yhden, joka tekee näin. Itse käytän froteepyyhkeitä, koska ne ovat paksuja, pehmeitä ja pöyheitä. Tutun ovat kovia, litteitä, raapivia korppuja.
Niuhoiluimurointi ja pyyhkiminen ihan ihme paikoista (usein), kuten oven karmien päältä tai verhotangoista. Siis toki muuttosiivousta tehdessä esim. pyyhin tuollaiset paikat, mutta ei niihin nyt niin hirveästi mitään ehdi kertyä, jos muuten siivoaa.
Itselleni ei tule nyt mieleen yhtään kotityötä joka olisi niinsanotusti turha...
Moni oli kirjoittanut tuosta mattojen tamppauksesta... no, eiköhän sekin vähän riipu, mistä roikkuu... Meillä mattojen tamppaukset todellakin tulevat tarpeeseen. Löytyy kyllä tehokkaat umurit (kirby ja dyson) ...Mutta kun asuu omakotitalossa ja on lapsia ja eläimiä ja avoimet ovet, niin sitä hiekkaa kantautuu aikalailla eteisen ja kuistin matoille.. puhumattakaan eläinten hilseestä ja karvoista.. ja kyllä kunnon tamppauksella saa aikalailla sitä tavaraa irtoamaan siitä matosta..
Ja mitä tulee lakanoiden mankeloimiseen, onhan se totta että ne rypistyy, mutta sehän on makukysymys haluaako hypätä sileiden lakanoiden ja pussilakanoiden väliin ainakin kerran viikossa.. Itse tykkään siitä fiiliksestä.. (tyynyliinat silitän) Ehkä teen asiat liiankin vaikeiksi, ja aikaakin liikaa kun vähemmälläkin pääsis,, mutta minkäs tälle omalle luonteelleen voi? =)
Joku voi tietenkin olla erimieltä asioista, mutta jokkainen tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mankeloitko froteepyyhkeetkin? Tunnen yhden, joka tekee näin. Itse käytän froteepyyhkeitä, koska ne ovat paksuja, pehmeitä ja pöyheitä. Tutun ovat kovia, litteitä, raapivia korppuja.
Mun mummo mankeloi froteepyyhkeet. Ensin varmaankin pesee jossain yhdeksässäkympissä, sitten mankeloi ja sitten pistää supertiukoille rullille kaappiin. Pyyhkeet ovat myös noin 20 vuotta vanhoja, koska hän on tietenkin melkoisen pihi (rahaa olisi ostaa kyllä uusiakin). Niillä kuivaaminen on myös ihon kuorintaharjaamista. :D
Tämä kun joku ei pese farkkujaan... Käytän samoja farkkuja ympäri vuoden ehkä noin 28 päivää kuukaudessa. Ja kyllä niitä pitää pestä kun olisivat muuten likaiset :D
Luutulla varmaan saakin edustuskodin lattialat pölyt pois, mutta koiran kuraiset tassunjäljet tai kuivunut kusi, oksennus ja paska eivät kyllä lähde kuin sillä märällä mopilla hankaamalla.