Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkoholisoitunut perheen isä

Vierailija
17.08.2016 |

Olen humalassa tai krapulassa käytännössä kaiken vapaa-aikani. Töissä käyn selvinpäin tai jos on jokin sovittu meno, muuten purkki aukeaa. Juon keskimäärin kolmena päivänä viikossa, aina paljon 8-20 annosta kerrallaan, tissuttele en koskaan. Tätä on jatkunut kolmisen vuotta.
Tämä ei ole vielä aiheuttanut suurempia ongelmia, käytökseni ei juuri muutu juodessa, korkeintaan olen hieman puheliaampi ja hyväntuulisempi. Toleranssi on sen verran kova, että pitää juoda kymmenkunta annosta ennen kuin tuntematon edes tajuaa, että onhan se päissään.
Vaimoani juomiseni tietenkin huolestuttaa, mutta riitoja asiasta ei ole juurikaan saatu aikaan. Kaitpa se kohta kyllästyy elleivät asiat muutu. Muksut ovat asiaan päälleppäin ainakin tottuneet ja eivät millään mittarilla oirehdi. Tietenkään tälläistä roolimallia en haluaisi kenellekkään antaa.
Olen useasti päättänyt, että nyt loppuu, mutta päätös kantaa korkeintaan viikon. Aina keksii jonkun itselleen pätevän tekosyyn ostaa se laatikko tai lykätä nenänvalkaisun aloittamista. Tahdonvoima ei riitä. Pitääköhän tässä ottaa pohjakosketus (rattijuopumus, jonkun loukkaantuminen tms.) ennen kuin motivoituu.
Olen harkinnut AA:han menoa tai työterveyteen avautumista, mutta toistaiseksi en ole julkisesti halunnut myöntää ettei asia ole enää omissa käsissä.
Tämä nyt oli anonyymi tunnustus asian oikeasta laidasta, tämä sama asia pitäisi saada sanottua vaimolle ja muille läheisille, mutta sen sanominen ääneen tuntuu niin nololta ja pahalta etten siihen kykene. Mietin olenko jo mennyt sen pisteen ohi, että tämän pystyisi itse korjaamaan vai onkohan ulkopuolinen apu jo välttämättömyys.

Ajatuksia?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
17.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellesi tuo varmasti kuitenkin vaikeinta on. Et varmaan haluaisi juoda noin paljon? Kalja vie miestä ei mies kaljan juontia? Tuttu tunne, vaikka nainen olenkin. Tuo tunnustaminen on tärkeää, että on ongelma. Kuinka sitten selättää ongelma on yksilöllistä. Minulla ongelma loppui kun lopetin alkoholin juomisen. Minulle helpompaa kuin vähentämisen yritys, koska aina aloin tehdä kauppaa itseni kanssa, pyörsin päätöksiä, aina löytyi syitä juoda vaikka oli päättänyt olla juomatta. Enkä ollut rapajuoppo, työssäkäyvä, määrät pienempiä kuin sinulla mutta reippaita pienelle naiselle. Minä hain avun minnesota-tyylisestä hoidosta, kävin päivät töissä ja illat kurssilla muiden töissäkäyvien alkoholin itselleen ongelmaksi kokevien ihmisten kanssa. AA ssa olen käynyt jälkeenpäin, ihan hyvä paikka kun sattuu hyvä ryhmä. A-klinikasta ei ole kokemusta mutta varmaan auttaa sekin. Elämänlaatuni parani huomattavasti kun lopetin viinan kanssa pelleilyn, laihduin ihan kun kalorimäärä väheni, aloin kuntoilla, nukuin paremmin ja lievä masennus katosi. Voi todella hyvin nykyään niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Ja välit perheen sisällä on paljon paremmat, juomiseni rasitti muita enemmän kuin uskalsin itselleni myöntää.

Näytä viestisi vaimollesi, siinä hyvä alku. Vaimo ei pysty sinua paljoa auttamaan, etsi apu itse, sinun se pitää päättää juomisesi ongelmalliseksi ja haluta muuttaa tapojasi, läheiset voivat tukea mutta kontrolloimaan tai hoivaamaan ei kannata ruveta. Lykkyä elämän laadun parantamisprosessiin!

Kiitos tästä, AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla