Sikiön "suuri" koko
Hei!
Olen raskaana nyt rv 28+6.
Viikko sitten (rv 27+6) lääkäri ultrasi ja sanoi, että sikiö(poika) vastaa viikkoa 29 kokonsa puolesta. On kuulemma kuitenkin sopusuhtaisen näköinen/kokoinen. Painoa oli melkein 1400 g.
Minulla fundus mitat ovat olleet neuvolassa yläkäyrän yläpuolella. Sokerirasituksessa kävin ja 1h arvo oli pienestä kiinni. Nyt olen seuraillut arvoja kotona ja arvot kunnossa.
.
En osaa nauttia tästä raskaudesta, joka on ensimmäinen minulle. Pelkään, että vauvalla ei ole kaikki hyvin tai hän on vammainen.
.
Voiko laskettu aika muuttua? Voiko sitä muuttaa?
Tasaantuuko/hidastuuko vauvan kasvu?
.
Olen peloissani ja shokissa. :( Tämä vaivaa minua joka päivä.
.
Kommentit (74)
Älä huolehdi. Se mitä nyt voit tehdä, on syödä terveellisesti ja välttää liiallista sokeria . Voit toki herkutella mutta kohtuudella. Syö kasviksia, kuituja ja huolehdi proteiinin ja hyvien rasvojen saannista. Uskoisin että lapsellesi on kaikki hyvin. Voi olla, että kuukautisten mukaan laskettu laskettu aika ei pidä paikkaansa ja siksi heittelyä. Myös minulla lapsi oli raskausviikkoihin nähden isompi, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Poika syntyikin sitten viikko ennen laskettua aikaa, ja näin kätilö silloin ultrassa veikkasikin :) ja lapsi painoi syntyessään vajaa 3400. Myös mittausvirhe on mahdollinen. Jos syöt terveellisesti niin ei vauvasi paisu valtavaksi sokerivauvaksi. Enemmän huolestuttaisi jos kasvua ei tapahtuisi ja olisi viikkoihin nähden liian pienikokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Älä huolehdi. Se mitä nyt voit tehdä, on syödä terveellisesti ja välttää liiallista sokeria . Voit toki herkutella mutta kohtuudella. Syö kasviksia, kuituja ja huolehdi proteiinin ja hyvien rasvojen saannista. Uskoisin että lapsellesi on kaikki hyvin. Voi olla, että kuukautisten mukaan laskettu laskettu aika ei pidä paikkaansa ja siksi heittelyä. Myös minulla lapsi oli raskausviikkoihin nähden isompi, mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu. Poika syntyikin sitten viikko ennen laskettua aikaa, ja näin kätilö silloin ultrassa veikkasikin :) ja lapsi painoi syntyessään vajaa 3400. Myös mittausvirhe on mahdollinen. Jos syöt terveellisesti niin ei vauvasi paisu valtavaksi sokerivauvaksi. Enemmän huolestuttaisi jos kasvua ei tapahtuisi ja olisi viikkoihin nähden liian pienikokoinen.
Olen samaa mieltä.
Jos vaikka oletkin syönyt hieman epäterveellisesti raskausaikana, vielä ei ole liian myöhästä ja voit vaikuttaa asiaan. Jätä tosiaan sokerit pullat karkit pois.
Syön vain terveellisesti. Vaikka Raskausdiabetes ruokavaliolla. Ei ole vielä hätää. Nyt kaikki hiilarit minimiin, pitsat ja hampparit pois ja oikeaa täysjyväviljaa ja kasviksia tilalle. Vielä voit vaikuttaa. Tekee hyvää ruokavalion muutos,jos siitä kiinni. Toki voi olla mittausvirhe tai kuukautusissa häikkää eli ovis ollutkin aiemmin jne. ja LA on vain nyt virheellinen. Luonto on ihmeellinen. Älä huolestu ystävä hyvä! :)
Mitat on tarkkoja aina. Että kyllä tuo paikkansa pitää....
Älä hätäile ap! Mulla oli tooosi iso maha ja painoarvio vauvvallakin oli vkoilla 36+ 3kg vaikka keskimääräinen sikiö on silloin yleensä 2,5kg. Tuli sektiolla rv42 4,1kg ja 52cm jäntevä poika, ei ollut radia tai muutakaan häikkää raskausaikana ja itse olen pienikokoinen. Helppo käsitellä jäntevämpää vauvaa ja aivan terve oli syntyessään:) suuriruokainen ollut alusta asti ja vieläkin on ikäistään isompi, ikää nyt 5kk ja on jo 7kk kokoinen:D mutta ei "lihava" vauva näyttää vain ikäistään vanhemmalta:)
Iso vauva on valmiimpi maailmaan ja helpompi käsitellä kaikin puolin. Olen itse synnyttänyt kaksi isoa, ei diabeteksen vaan sukumme perimän takia. Yhtään alle 4 kg ei ole syntynyt sukuumme kahteen sukupolveen ja minäkin sisarussarjani kevyimpänä painoin syntyessäni 4900g. Omat lapseni 4,7kg ja 4,2kg. Kaikki hyvin; hienoja, terveitä, rauhallisia lapsia jotka jaksavat syödä ja jaksavat nukkua. Sinun vauvassasi ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Iso vauva on valmiimpi maailmaan ja helpompi käsitellä kaikin puolin. Olen itse synnyttänyt kaksi isoa, ei diabeteksen vaan sukumme perimän takia. Yhtään alle 4 kg ei ole syntynyt sukuumme kahteen sukupolveen ja minäkin sisarussarjani kevyimpänä painoin syntyessäni 4900g. Omat lapseni 4,7kg ja 4,2kg. Kaikki hyvin; hienoja, terveitä, rauhallisia lapsia jotka jaksavat syödä ja jaksavat nukkua. Sinun vauvassasi ei ole mitään vikaa.
Mistäs sinä tiedät onko Apn vauvassa vikaa?
Vierailija kirjoitti:
Mittaukset eivät ole niin tarkkoja. Itse kävin ultrassa joka toinen viikko sikiön suuren koon takia. Poika oli syntyessään kuitenkin vain 51 cm ja 3,9 kiloa. Nyt hän on normaali ja terve 2-v. Ei kannata stressata.
Mittaukset todellakin ON TARKKOJA ja on 99%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mittaukset eivät ole niin tarkkoja. Itse kävin ultrassa joka toinen viikko sikiön suuren koon takia. Poika oli syntyessään kuitenkin vain 51 cm ja 3,9 kiloa. Nyt hän on normaali ja terve 2-v. Ei kannata stressata.
Eivät ole tarkkoja! Päin honkia mennyt minulla kaikki mittaukset. Piti olla hirmu suuri poika yli 4.8 kg arvioivat ja synnärillä olikin kun sain pojan tissille,niin painoikin 3,6 kg. Että kyllä ne arviot heittää.
Löysin tämän ketjun äsken. Minä sain viikolla rv 30. vauvan painoarvioksi 2,100. Ei siitä oltu kovin huolissaan. Sanottiin vain että se voi siitä tasaantua kyllä. Eli tuo sinun Ap on ihan normaali. Älä huolehdi.
No en huolehtis tuommosesta kokoarviosta. Eihän se ole kuin muutamaa päivää isompi ja tosiaankin vain arvio. Mä oon kans nyt viikolla 36+0 ja tiistaina pääsen uudestaan ultraan jossa arvioidaan myös kokoa (oon verenpaineen takia seurannassa), tähän mennessä vauva on joka ultrassa ollut n. viikon isompi kuin "pitäisi". Ei paljon ressaa! Esikoinen oli syntyessään 40+3 tasan 3400g ja tää tuleva on ehkä muutaman sata grammaa isompi, ei paha yhtään.
Esikoisesta muuten ultralla loppuraskaudessa tehty painoarvio osui täysin nappiin! Käsikopelolla äitipolin lääkäri arvioi pienemmäksi mitä olikaan.
Mitat on tarkkoja. Miksi syyllistätte mittaajaa? Eiköhän ammattilaset osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitat on tarkkoja. Miksi syyllistätte mittaajaa? Eiköhän ammattilaset osaa.
Kuka on syyllistänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo kuka?
Riippuu ihan mittaajasta.
Kokematon mittaaja voi erehtyä usein tai jopa osua nappiin. Tai kokenut mittaaja voi osua nappiin myös mutta erehtyäkin voi. Se on sattumankauppaa.
Noin varhain tehdyillä arvioilla on loppupeleissä todella vähän mitään tekemistä lopullisen syntymäpainon kanssa. Se että lapsi on tuollaisilla viikoilla isompikokoinen on vain hyvä asia ja viittaa että kaikki on hyvin. Yleensä jos koko jätättää viikoilla on suurempi riski kehityshäiriöille. Meilläkin oltiin jo 20+5 viikoilla koon mukaan 22+0. :D
Ota rennosti ja odota rauhassa sinne rv 36 tutkimukseen, siellä saadaan jo luotettavampaa tietoa sikiön koosta. Toki niilläkin viikoilla voidaan saada vaikka minkälaisia tuloksia mutta pääasiallisesti ne ovat luotettavia. Toki jos äidillä on radi niin se monimutkaistaa tuloksien luotettavuutta, mutta yleensä ne menevät suhteellisen oikein. Meilläkin oli esimerkiksi jo rv36 sikiön koko 3,5 kg ja laskettuna aikana arvio oli 4,2-4,5 kg riippuen kasvunopeudesta. No likka syntyi sektiolla rv39+2 ja painoi 4,2 kg eli olisi ollut juurikin tuon 4,5 kg laskettuna aikana. :) Onneksi lääkäri sanoi että yli lasketun ajan ei anneta mennä ja aloitettiin ajoissa käynnistelemään. :) Minullakin oli paastoarvo juuri rajalla joten sain radi-diagnoosin ja kotimittauksissa arvot aina hyvät. Meillä taisi vaikuttaa enemmän perimä. Minä 180 cm ja lapsen isä yli 190 cm ja minä painanut syntyessäni 3,9 kg ja lapsen isä 4,5 kg joten ei mitään pientä lasta odotettukaan ja likan paino olikin tasan keskiarvo meidän syntymäpainoista. :D
Kannattaa keskustella mieluummin neuvolassa raskauteen liittyvistä huolista.
Onhan niitä hyvinkin isoja vauvoja. Pate Mustajärvi oli syntyessään kuusikiloinen ja häntä sanottiin sairaalassa Mariankadun pikkujättiläiseksi.