Sikiön "suuri" koko
Hei!
Olen raskaana nyt rv 28+6.
Viikko sitten (rv 27+6) lääkäri ultrasi ja sanoi, että sikiö(poika) vastaa viikkoa 29 kokonsa puolesta. On kuulemma kuitenkin sopusuhtaisen näköinen/kokoinen. Painoa oli melkein 1400 g.
Minulla fundus mitat ovat olleet neuvolassa yläkäyrän yläpuolella. Sokerirasituksessa kävin ja 1h arvo oli pienestä kiinni. Nyt olen seuraillut arvoja kotona ja arvot kunnossa.
.
En osaa nauttia tästä raskaudesta, joka on ensimmäinen minulle. Pelkään, että vauvalla ei ole kaikki hyvin tai hän on vammainen.
.
Voiko laskettu aika muuttua? Voiko sitä muuttaa?
Tasaantuuko/hidastuuko vauvan kasvu?
.
Olen peloissani ja shokissa. :( Tämä vaivaa minua joka päivä.
.
Kommentit (74)
Mitä ihmeen mielihyvää ihmiset saa siitä, että käy huolestuneen vauvanodottajan ketjussa kiusaamassa ja levittämässä mielipahaa ja stressiä?
Onnea odotukseen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 lisää vielä, että minulla meni ekassa raskaudessa kohdunpohjan korkeusmitat ihan älyttömissä sfääreissä, myös yläkäyrän yläpuolella. Vauva oli kuitenkin syntyessään 38+4 2840g, 47cm. Kohdun kasvu on yksilöllistä, ja mitat riippuvat paljon myös äidin ruumiinrakenteesta. Minulle jopa tunnustelemalla ja mittoja toljottamalla joku neuvolantäti lupasi isoa vauvaa. JOopajoo.
Lääkäri kylläkin sanoi minulle, ettei tuo sinun vatsasi mitenkään isolta näytä.
Olen ihan ymmälläni tästä kaikesta. Mikä pojallani on? :/
Ap.
Minulla on kolme poikaa, kaikki syntymäpainoltaan yli nelikiloisia, keskimmäinen oli lähes viisikiloinen. Kaikki olleet siis jo vatsassa isoja ja kooltaan vastanneet isompia mittoja ja mahakin oli joka kerralla valtava kun olen aika lyhyt. Ja sokerit olleet minulla aina normaalit, vauvat eivät olleet syntyessään pulskia vaan pitkiä ja rotevia. Ja synnytyksetkin suht helppoja vauvojen isosta koosta huolimatta.
Älä siis huoli, komea poika tulossa!
Nuo vau.fi -sivun viikko-kohtaiset mitat ovat suuntaa-antavia, luonnollisesti vaihtelua painon ja pituuden suhteen on sikiöiden välillä runsaasti. Eli niiden mittojen täsmäämättömyydestä en sinuna ottaisi paineita. Omalla kohdallani sf-mitta meni koko raskauden ajan reilusti yläkäyrän yläpuolella, tämän ja rd- diagnoosin vuoksi ylimääräisiä painoarvioita oli 3kpl. Vauva oli kuitenkin ihan normaali-kokoinen, keskiarvopainoinen vauva. Itsekin Olin huolissani vauvan koosta ja pelkäsin että kasvaa tosi isoksi vielä vikoilla vkoilla.
Mikäli tilanne on huolestuttava terveydenhoitajan/lääkärin mielestä, he kyllä seuraavat vauvan kasvua tiiviisti ja tarvittaessa synnytys käynnistetään lasketun ajan tienoilla jos vauva todella on niin iso ettei muuten mahtuisi alakautta syntymään.
Älä stressaa, vaan yritä nauttia raskaudesta, meillä Suomessa raskauden seuranta ja vastasyntyneiden hoito on ihan huippuluokkaa :)
Vierailija kirjoitti:
Laskettua aikaa ei enää muuteta. Kasvu voi tasaantua, eikä tuo n. viikon heitto ole vielä kovin iso. Voi mennä ihan mittausvirheidenkin piikkiin. Odottele ihan rauhassa, että saat seuraavan painoarvion, ja vasta sitten stressaat, jos jotain stressattavaa on!
Mä sain yhdestä painoarvion rv35 ja oli olevinaan pieni, viikon päästä ultrassa ei ollukaan enää pieni, mutta lapsivettä oli vähän, taas viikon päästä ei ollu pieni ja lapsivettäkin oli ihan hyvin... käynnistettiin 38+6 ja tyttö oli 3015g, eli ihan ok kokoinen ja kaikki oli muutoinkin ihan kunnossa...
Miksi syötte suklaata ja kasvatatte sikiönne valtaviksi?
Mulle tehtiin useita kokoarvioita. Osa erikoistuvien lääkärien ja osa erikoislääkärien tekemänä. Viimeisen teki ylilääkäri, joka myös selitti että kokoarviota varten lasketaan reisiluun, vatsan ympäryksen ja pään ympäryksen pituus. Vatsan ympärys kertoo vauvan lihavuudesta, kaksi muuta mittaa koosta. Ja arvio ei aina osu oikeaan koska esim. vain yhden luvun suuruus ei näy arviossa oikein. Lisäksi jokainen lääkäri mittaa eri lailla ja toiset eivät ole yhtä hyviä tai kokeneita. Meillä kokoarvio muuttui 700 g 41+6 ja 42+3 päivien välillä. Ihan vain eri lääkäri teki.
Meidän vauvalla kokoarvio hälytti reisiluusta ja päästä, erikoislääkärit tiirasivat myös sikiön hartioita, koska ne ovat synnytyksessä kuulemma vaarallisin osuus. Ja usein radi-vauvoilla on suuret hartiat ja maha. Omallamme näin ei ollut. Ei radia,iso pää ja pitkä vauva.
Mä kävin radin takia ultrassa viisi kertaa. Niistä kerroista yksi poikkesi linjasta kun lääkäri ei saanut kunnon mittoja.
Painoarvio oli suurempi kuin pitäisi, noin viikon enemmän. Samoin vatsanympärys, muut mitat vastasivat täydellisesti viikkoja. Tuolla poikkeavalla kerralla lääkäri sai pienemmät mitat mahaan ja painoon.
Että kyllä ne tarkkoja ovat.
Poikani koko heitteli raskauden aikana paljon. Kun piti olla rv 7, niin vastasi kooltaan 5 tai max 6 viikkoja (enkä osannut edes hätäillä tästä, vaikka joissain tapauksissa merkki edessä olevasta keskenmenosta).
Np-ultra varattiin sitten näiden uusien viikkojen mukaan ja sinne mentiin rv 11. Vaan siellä sitten poitsu vastasikin kokoa rv 12+1 😂
Sen jälkeen kasvoi koko ajan niin, että vastasi kooltaan aina vaan isompia viikkoja. Syntyi lopulta n. 2 viikkoa yli lasketun ajan ja painoa oli ruhtinaalliset 4,1kg.
Oletko ap ylipainoinen? Usein isot vauvat on ns sokerivauvoja jotka kasvaa liikaa äidin lihavuuden ja häiriintyneen insuliinintuotannon takia.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap ylipainoinen? Usein isot vauvat on ns sokerivauvoja jotka kasvaa liikaa äidin lihavuuden ja häiriintyneen insuliinintuotannon takia.
Kuule ei kaikki isot vauvat ole sokerivauvoja vaikka äidillä olisikin radi.
Joko radi pysyy ruokavaliolla kunnossa tai sitten ne ns. isot vauvat ovat vain jänteviä, pitkiä ja lihaksikkaita.
Minun poikani oli lääkärin mukaan iso mutta johtui siitä että oli lihaksikas ja jäntevä poika. Poikani ei ollut lihava mutta minä olin/olen. Ja radikin oli.
Kylläpäs vain ne mitat nyt sattuu pitämään paikkaansa.
Eivät ne mitään painoarvioita ole.
Se mitan oikeellisuus todellakin saadaan reisiluusta ja päänympäryksestä.
Kyllä ne mitat totta on. Uskokaa pois. :)
Terveisin, terveydenhoitaja äippä, jonka aviomies tekee synnärillä juurikin näitä mittauksia äideille sikiöistä.