Mies vaikuttaa mukavalta, mutta ei osaa yhdyssanoja..
Olen tavannut hänet siis netissä. En puhu nyt muutamasta kielioppivirheestä, vaan jokaisesta yhdyssanasta mitä kirjoittaa. Tässä esimerkkilause hänen kirjoitustyylistään: kyllähän sielä on kivojakin ranta maisemia mutta täälä on kivempia ulko paikkoja. Eli saan kyllä selvää asiasta, mutta itseäni jotenkin häiritsee. Hän on muuten mukavan oloinen, mutta olen itse 4v nuorempi ja osaan yhdyssanat niin jollain tasolla häiritsee. Mitä olette mieltä, olisiko tämä turn off teidän mielestänne?
Kommentit (54)
Opeta sille yhdyssanat ja kielioppia. Varmaan pitää sua sitten kivana, eikä yhtää nipottavana akkana. :)
Saattaisi vaivata. Mutta huomioi se, että jos et tutustuisikaan netissä vaan kasvotusten, et tietäisi yhdyssanaongelmasta, jos mies on muuten hyvä, ehtisit ihastua ja sitten yhdyssanajuttu olisikin jo pientä.
Vierailija kirjoitti:
Kielinatseista tulee mieleen tiukkapipoiset ja pienirintaiset äidinkielenopettajat. Ihme, että joku vielä nykyisin korreloi oikeinkirjoitustaidon älyyn tms asiaan.
Ah, tiukkapipoinen ja pienirintainen äidinkielenopettaja! Unelmanainen! <3
M39
Minun isäni ei osannut yhdyssanoja, kun tapasi äitini. Isälläni oli todella rankka lapsuus ja koulunkäynti ei ollut onnistunut. Äitini opetti isälleni yhdyssanat ja muutenkin kannusti elämässä. Auttoi, tuki ja kannusti yrittämään.
Nyt he ovat olleet jo todella pitkään naimisissa. Omakotitalo, kaksi lasta ja hieno autokin pihassa. Isäni sai ylennyksenkin juuri ja hän on nykyään todella hyväpalkkaisessa työssä. Äitini palkka taas ei ole niin hyvä. Mutta he ovat onnellisia yhdessä.
Muakin kieltämättä häiritsisi suuresti, jos tapailemani ihmisen verbaalinen ulosanti olisi tuota luokkaa. :D Kielellinen ilmaisu kertoo kuitenkin aika paljon ihmisestä, minun mielestäni ainakin. Ymmärtäisin, jos suomi ei olisi kyseessä olevan henkilön äidinkieli, tyypillä olisi oppimisvaikeuksia, lukihäiriö tai muuta vastaavaa, mutta muuten kyllä pitäisin empatiapisteet omassa pussissani.
Suomenkielen kieliopin perusteet opetellaan kuitenkin jo ala-asteella, enhän tapailisi sellaistakaan miestä, joka ei uusavuttomuuttaan osaisi esimerkiksi kellonaikoja.
Toivottavasti tyyppi hallitsee sanallisuuden edes kasvotusten, jos ei kirjoittaminen luonnistu.
En pystyisi jatkamaan. Yhdyssanaongelma varsinkin noin pahana (yksi sana sinne tänne tai muunlainen virhe ei merkkaa mitään) kertoo miehen yksinkertaisuudesta aivan liian paljon. Antaa todella juntin kuvan ellei edes halua oppia noin helppoja asioita.
Siihen tottuu kyllä. Mun mies on ruotsinkielinen ja kirjoittaminen on hankalampaa kuin puhuminen. Kannattaa siis jutella ihan livenä ja katsoa miltä vaikuttaa.
Vittu mitä nipoja ämmiä. Teillä oo mitää varaa valittaa, senki appelsiiniperseet!
kauheen hyökkääviä kommentteja. ihan asiallisesti ap kysy, kyl itteeki häiritsis jos naisen teksti olis virheitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Kielinatseista tulee mieleen tiukkapipoiset ja pienirintaiset äidinkielenopettajat. Ihme, että joku vielä nykyisin korreloi oikeinkirjoitustaidon älyyn tms asiaan.
Valitettavasti nämä palstan kielinatsit ei mitään äidinkielen maistereita ole, kieliopista pitäviä lähäreitä ja opinnot kesken jättäneitä humanistikotiäitejä. En ylpeilisi. Ja ainakin minun kännykkäni jakaa yhdyssanat automaattisesti enkä aina jaksa tuota korjata. Mutta jostainhan se ylemmyydentunto pitää repiä, kun ei tekstin sisällöllä voi ylpeillä niin onpa ainakin kirjaimet oikein paikalleen tällätty.
Vierailija kirjoitti:
kauheen hyökkääviä kommentteja. ihan asiallisesti ap kysy, kyl itteeki häiritsis jos naisen teksti olis virheitä täynnä.
On kai olemassa pahempiakin ongelmia, kun jotkut yhdyssanat? Jos sellaisestakin jo nipottaa, niin entäs sitten muut asiat? En alkaisi oleen sellasen kaa......
Musta on vähän narsistista etsiä ihmisistä samoja ominaisuuksia, kuin mitä itsellä sattuu olemaan. Esimerkkinä, jos on kielinero, niin arvostaa hyvää kieltä erinomaisena ominaisuutena, jopa ylitse muiden ominaisuuksien. Jotenkin vähän vajaata, ettei ymmärrä erillaisuutta, ja näe pintaa syvemmälle. Kertokaa mulle, että olen väärässä.
Minä tapasin mieheni ihan tuolla tosi maailmassa, seurusteltiin ja mentiin naimisiin. Vasta myöhemmin tajusin, ettei mies osaa kirjoittaa yhdyssanoja ja en ole antanut sen häiritä. Ainoastaan silloin vähän hävettää, kun hän julkaisee Facebookissa jotain ja hänen tekstinsä pursuaa virheitä, niin yhdyssanoissa kuin normaaleissa (täällä on täälä ym). Muuten hän on kelpo mies, enkä vaihtaisi häntä mihinkään. P.S. Kukaan ei ole täydellinen, jokaisessa on jotain virheitä.
Voi voi mikä maailmanloppu, vai pitäisikö sanoa maa ilman loppu..... :)