Kirjoita tähän sen koulun nimi missä sinua on kiusattu
Ja voit myös kertoa miten sinua on siellä kiusattu?
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on aloitettu vuonna 2016 ja kattaa koko Suomen. Surullinen yhteenveto: ihan kaikkialla kiusattu ja aina. 😔
Se on ihmisluonto. Ihminen kilpailee aina ja kaikkialla. Koko elämä on kilpailua eri resursseista. Eihän meitä muuten edes olisi eriarvoisia ja eriarvoisessa asemassa. Näin tämä menee, vaikka teeskenneltäisiin mitä kivakouluja ym.
Eri. Ihmisiä on joka lähtöön. Ei ole olemassa yleistä ihmisluontoa, älä yritä oikeuttaa pahuutta ja muuntaa sitä miksikään "kilpailuksi". Jotkut ihmiset myös raiskaavat ja kiduttavat ja tappavat. Se ei myöskään ole "kilpailua" eikä yleinen ihmisluonto ja oikeutus sille, että niin on ollut ja niin tulee olemaan, joten hip hurraa rikolliset.
Joten eipä lähdetä ylistämään rikollisen tai sadistin tai moraalittoman maailman näkemystä. Sellaisilta puutuu selkärankaa ja kuuluvat lieroihin, joilla on lieron luonto. Lierot "kilpailevat" lieruudesta, ei kunniaa.
Ei ehkä jokainen yksilö ole kilpailuhenkinen, mutta fakta on, että ilman kilpailua edes jossain määrin, ei pärjää tässä maailmassa. Lähtien opiskelupaikoista, työpaikoista, kumppanin valinnasta, harrasteryhmistä, kilpaharrastuksista jne. Jos kaikki ovat sinua parempia, jäät ilman. Näin siis pääsääntöisesti. On myös poikkeuksia. Tästä johtuu myös ryhmien muodostuminen, syrjiminen, oman aseman pönkittäminen, huomion hakeminen jne. Joidenkin kohdalla se oman aseman hakeminen kärjistyy muiden kiusaamiseksi. Emme tule koskaan pääsemään siitä.
Ei. Kyse ei ole "kilpailemisesta" eikä "kilpailuhenkisyydestä" vaan kiusaamisesta. Samoin kuin väkivallassa on kyse väkivallasta ja päävikaisuudesta.
Voi olla että sekoitat kilpailemisen sairaalloiseen, rikolliseen dominoinnin tarpeeseen. Pelkuruudesta lähtevä alistaminen ja oman aseman korottaminen toisen kustannuksella, se on halveksittavaa. Siitä voi päätyä vaikka vankilaan.
Yhteiskunta ja maailma tulisi paremmin toimeen ilman näitä pahaperäisiä tapauksia, jotka nimenomaan vievät resursseja muulta yhteiskunnalta ja ovat haitaksi. Näin kärjistetysti.
Sitten on ihmisiä jotka pystyvät muuttumaan, katuvat kiusaamista oikeasti, kehittyvät parempaan. Varmaan vähemmistö. Koska luonne on mikä on monilla.
En sekoita. Kilpailu on kaiken ydin. Jos meillä ei olisi tarvetta kilpailla, emme edes olisi koulussa. Eläisimme kaikki omannäköistä elämäämme, jossa silti saisimme ruokaa pöytään ja kaiken muun tarvittavan ilman tarvetta pyrkiä yhtään minnekään. Ei olisi tarvetta olla parempi kuin toinen.
Nykyjärjestelmä, tai oikeastaan lähes kaikki aiemmatkin ihmisen luomat järjestelmät, ovat perustuneet eriarvoisuudelle ja pyrkimykselle päästä parempaan asemaan. Siihen se kiusaaminenkin liittyy. Siinä alistetaan toinen, että tuntisi oman asemansa paremmaksi. Näin siis ilkeimpien ihmisten toimesta.
Tekstin läpisaaminen on nyt vaikeaa, joudun kirjoittamaan koodein. :D
Kilpailemisen tarvetta pidetään tervehenkisenä. Sairaalloinen alistamisen tarve on eri asia.
Kiusaajat, rai7 kaajat, ki *uttajat ja ta00ajat eivät ole "kovia kilpailijoita". He ovat sai raal loisia (tai pahoja) alistajia ja rikollisen mielen laadun omaavia, mm vailla empatiaa ja vailla omatuntoa. He ovat pimeitä.
Karrikoidusti sanoen.
Se siitä. Kilpaileminen on kilpailemista, ki7uttaminen jne on ihan sitä mitä se on.
Jos puhutaan "kilpailemisen" käsitteellä ja sinun näkemyksesi sisällä, niin tulen siihen asti vastaan, että ne joilla "kilpaileminen" menee sairaaksi, siis vä kivaltaan ja kiusaamiseen ja rikollisuuteen, se ei ole enää normaalia kilpailemista, josta puhutaan yhteiskuntaa eteenpäin vievänä ja positiivisena elämistä ja ihmisiä eteenpäin vievänä "viettinä". Sairaalloinen "kilpaileminen" on miinusta.
Kyseenalaistaisin ylipäätään sen, että kun ki4uttaja ki4uttaa, niin onko hänen tarpeensa sai raalloisessa "kilpailuvietissä" vai onko se ihan vaan tarve saada k iksit ja nautintoa toisen kustannuksella. Kun rai *kaaja rai * kaa, tekeekö hän sen kilpaillakseen ja nostaakseen asemaansa, vai tekeekö hän sen koska hän saa mielihyvää toisen alistamis esta se99uaalisesti ja koska hänellä on esim im7oten55siongelma noin muuten. Tai kun kiusaaja kiusaa ryhmässä, niin tekeekö hän sen kilpaillakseen suosiosta ryhmänsä silmissä vai tekeekö hän sen saadakseen kokea valtaa ja jälleen kokea nautintoa siitä, että uh 4ia sa*utetaan.
Eli se ei ole kilpailemista, silloin kun puhutaan sair**lloisesta ali stamisesta ja sa9uttamisesta, tai jos tulen sinua vastaan, niin sanotaan, että se ei ole vain sairasta kilpailemista (jos erotetaan normaali kilpaileminen ja sairas kilpaileminen) vaan siihen liittyy pa huutta.
Joko et kykene tai et halua ymmärtää pointtiani. Olkoon sitten niin.
Jos unohdetaan nyt kiusaajat hetkeksi, niin onko sinusta tervehenkistä kilpailua, että käymme peruskoulua 9 vuotta, lukion, jatko-opintoja 3-6 vuotta? Matkalla opiskelijoita uupuu, menettää mielenterveytensä, voi pahoin, tuntee, että heiltä vaaditaan liikaa, heitä arvostellaan, heidän täytyy menestyä? Minusta se ei ole tervettä, ja koko järjestelmä on armoton. Jotkut ovat luonnostaan lahjakkaita ja pärjäävät siinä helposti, mutta todella monelle se on vaikeaa. Tämä on yksi asia kaikkien ongelmiemme taustalla.
Olkoonkin, että on myös esim. ankeista kotioloista lähtöisin olevaa porukkaa, jotka ovat saaneet mallin väkivaltaan ja jatkavat sitten samaa pahuutta itsekin. Lisäksi pieni osa on psykopaatteja ja se taitaa olla ihan geneettistä. Kaikki kiusaajat eivät ole samoista lähtökohdista pahoja, mutta olen sataprosenttisen varma, että kiusaamisesta ei tulla pääsemään koskaan.
Järjestelmä on armoton ja siinä ei edes ole järkeä monessakaan kohtaa, se on uuvuttavaa ja ihan eri lailla pitäisi katsoa että nuoret pääsevät eteenpäin elämässään, ettei jää ties mihin mankeliin pyörimään. Aiemminhan oli niinkin, että vaikka olisit menestynyt koulussa, niin et päässyt eteenpäin yliopistoon kuin pääasiassa yhden päivän valintakokeen kautta. Ihmisillä on haluja kouluun ja uraan, mutta ei päästä eteenpäin tai tiputaan matkalla. Tms Ei ole systeemi ok. Pitäisi nähdä mihin koululla pyritään, järjestää nuoret elämään. Samoilla linjoin olen kaikesta mitä nyt kirjoitit.
Pataluodon yläaste. Vedettiin hiuksista, tökittiin viivottimella ja kynillä, nimiteltiin. Kukaan ei puuttunut kiusaamiseen. Tästä on kauan.
Myllyharjun yläaste. Minut jätettiin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Harjulan ala-aste ja keskustan yläaste, molemmat Järvenpäässä. Muutettiin pois 8. luokan puolivälissä, kiitos siitä, äiti <3
Vanha ketju jo mutta joo täysin sama Harjulan koulu miten siellä vuodesta vuoteen vaan samanlaiset kiusaajat. Millaista porukkaa alueella oikein asuu🤔.
Tätä ketjua lukiessa en yhtään ihmettele, miksi Suomi on koulu- ja työpaikkakiusaamisen kärjessä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäys, lukiossa tokalla vanhojen juhlissa myös laulettiin pilkkalaulu minusta ja kahdesta muusta tytöstä, olimme kuulemma koulun kammotukset ja rumilukset
Itse en viitsi kirjoittaa sen lukion nimeä missä itseäni kiusattiin. Silti tuli ne ajat nyt mieleen. Olin lähes yksin ne vuodet. Kiusaaminen liittyi siihen kuinka minua oltiin jo aiemmin kiusattu ja porukka tunsi toisiaan. Arvosteltiin vaatteet kuinka rumia olivat. Toisaalta ihan tavallisia vaatteita. Samoin naureskeltiin jos vastasin tunneilla väärin. Opettaja vitsaili ettei muista nimeäni vielä viimeisenä vuonnakaan ja kyseli sitä kesken tunnin. Muut nauroivat. Moni sai tulla myöhässä. Jos taas itse pari kertaa tulin niin minut nolattiin jotenkin ja alettiin kyselemään syytä. Tämä siis opettajan toimesta. Liikunnassa ei syötetty palloa tai otettu joukkueeseen. Juoksin yhdenkin koristunnin muiden perässä koskematta palloon kertaakaan. Ulkonäkö arvosteltiin yhdessä juhlassa ihan kokonaan ja muuten jatkuvaa arvostelua milloin mistäkin. Tämä, vaikka yritin olla huomaamaton.
Jos jonkun piti istua vieressäni niin vain pakosta ja paikkojen loppumisen vuoksi. Opettaja määräsi yhden kerran erään viereeni istumaan ja tämä koko ajan pyysi päästä muualle. Joka tunnin alussa sama toistui. Tuntui kuin olisin ollut jokin roska jonka vieressä ei voi istua. Sama juttu, kun toisen kerran paikat loppuivat ja toiset säälivät vieressäni istunutta. Minua heitettiin myös monilla tavaroilla. Yleensä ne harvat kerrat, kun jotain tunnilla puhuin aiheuttivat jotain pilkkaa. Kukaan ei koskaan puuttunut niihin.
Sitten, kun yhden oppilaan kanssa tunsimme toisemme ennestään ja vietimme koulussa aikaa niin se aiheutti vitsailua. Hän kun sattui olemaan eri sukupuolta. Näin alkoi vitsailu, kuinka olin muka ihastunut häneen yms. En voinut enää hänen kanssaan viettää niin paljon aikaa. Kytättiin jopa vapaa-ajalla sitä kaikkea. En viitsi tarkemmin kirjoittaa, mutta ihan kauheaa touhua. Mihinkään juhliin en osallistunut. Irvailua sain osakseni siitäkin, kun jouduin käymään pidempään. Toisaalta se oli myös itselleni rasitus ja jouduin kestämään sitä kaikkea kauemmin. Oli muutenkin jo raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhempi saa tällaisen kidutuksen lopetettua? Kysyn niiltä jotka ovat asian läpikäyneet en niiltä jotka haluavat näsäillä / jeesustella.
Rikosilmoituksella.
Kun on alle 15-v kyseessä ei tästä ole apua. Tein itse rikosilmon lapseni pahoinpitelystä koulussa. Syyllisen isä keuli sillä, ettei teille tästä ilmoituksesta ole mitään hyötyä, kun on alle 15-v kyseessä. Kertoi miten tälle ilmoitukselle nauretaan jne.
Ei tarvitse yhtään ihmetellä mistä tämä kersa oppinut kiusaamisen taidon, jos isänsä oli noin juntti. Ilmeisesti kiusaaja ollut itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Tiilikoulu, ala asteella, Riihimäki, Eija Lahtista ei kiinnostanut vaikka tiesi, että minua kiusataa, koska ei voinut myöntää, että "sen" koulussa on kiusaamista...
Riihimäellä myös: Eteläinen (kiitti vaan vtusti opet) ja sen jälkeen Karan koulu. Pahimmat kiusaajat oliva opettajat itse, oikein lietsoivat kiusaamista. Eteläisen koulun (mies) rehtoria kiinnosti vaan miten cocs? (käsipallo) pärjää. Sitä piti pelata joka liikkatunnilla, jos herra sattui sijaistaan liikuntatuntia. FU 🤬 Riihimäki
"Nakkilan yhteiskoulu
Kirjoitin äsken mutta kommenttini ei näköjään tullut perille niin kirjoitan uudestaan. Pikkukylän sisäsiittoinen oppilaitois, jos olet muualta muuttanut niin varmasti tulee turpaan näiltä peltilusikka perseessä syntyneiltä kommareilta kun kehtaatkin muuttaa heidän korkeutensa kanssa samalle paikalle. Kiusaaminen ei rajoitu pelkästään kouluun vaan myös nettiin, kadulle ja kauppaan, ihan sama onko kesä vai joulu. Jos erehdyt sanomaan kiusaajia kusipäiksi niin tulee hirveä haloo ja uhkaillaan että haastavat oikeuteen, vaikka itse ovat kylväneet julkisesti nettiin miten *kiusaajan etunimi ja sukunimi* on h****a, menkää kaikki haukkumaan sitä paskiaista"
Kiitos vaan ihan älyttömästi niistä vuosista, toivon elämäänne kaikkea paskaa."
Tämä on kuin omasta kynästä. Hyvin samoja kokemuksia. Tosin paikka eri, mutta samassa maakunnassa ja melko lähellä oleva paikka kyseessä. Tuttua on myös tuo vapaa-ajan kiusaaminen. Ihan sama missä kulki. Moni ei ehkä käsitä sitä, että varsinkaan pienillä paikkakunnilla kaikki ei rajoitu kouluun vaan käsittää pahimmillaan kaiken koulusta kaduille ja kaduilta harrastuksiin. Tähän vielä joillakin netti mukaan. Ei sitä pääse karkuun kuin muuttamalla muualle. Ja jos menet käymään niin eikö joku vieläkin soita suutaan. Itselle on käynyt näin. Pakosta käyn siellä parin asian vuoksi. Muuten en.
Nivan koulu ja Iston koulu sekä lukio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestä on alkanut tuntua, että pienet ilkeämieliset ja sisäänpäin lämpeävät tuppukylät ovat kaikkein pahimpia kiusaamisen kehtoja, joissa touhulla on pitkät perinteet ja sitä katsotaan läpi sormien varsinkin jos kiusaajat ovat jonkun paikallisen "parempiosaisen" kersoja. Terveisiä vaan Simpeleelle ja teille entisille koulun kingeille/kuningattarille, jotka tänä päivänä olette keski-ikää lähestyviä, tuppukylään jämähtäneitä luusereita.
Mikä siinä onkin, että nuo kingit ja kuningattaret usein jämähtävät sinne tuppukyliin siinä vaiheessa kun ikätoverit lähtevät muualle opiskelemaan? Tajuavat itsekin etteivät olisi mitään ns. valtakuntansa ulkopuolella, vaikka peruskoulussa uho on ollut kova? Usein näistä tulee muutenkin väliinputoajia, päihdeongelmaisia, elämänkoululaisia jne...
Joskus käy silti toisinkin päin. Itse olen nyt väliinputoaja, joka ei ole päässyt opiskelemaan ja jolla on tiettyjä kammoja ja pelkoja edelleen. Omat kiusaajat ovat päässeet eteenpäin aika hyvin. Pakko se myöntää, vaikka en tahtoisikaan. Elämä tietenkin omissa käsissä, mutta joitakin kuten minua nuo vuodet lamaannuttivat aika paljon ja on pitkä matka saada muut kiinni ja en tiedä saanko koskaan.
Minua ei koulukiusattu mutta erittäin vaikea kotitilanne sairastutti ja lamaannutti ja olen ollut käytännössä koko nuoren aikuisikäni syrjäytynyt enemmän tai vähemmän. Eteenpäin taistellaan. Halusin vaan sanoa sulle paljon tsemppiä, lämpöä ja valoa!<3
Sattumalta pitkän ajan jälkeen tulin lukemaan ketjua ja huomasin viestisi. Omani kirjoitin jo vuonna 2019. Aika ihmeellistä, että löysit sen ja vastasit minulle. Todellakin se on monesti taistelua eteenpäin. Itsekään en vieläkään voi kovin hyvin. Kiitos kivoista sanoistasi.
Lahden Steiner-koulu. Opettajien edessä oltiin niin hyvää pataa mutta kotimatkalla tuli pataan.
Kontulan Peruskoulu ala ja ylä aste 80 luku .Helsinki 94.Vesalankoulu ala-aste 1lk.2009 aina koko ala-aste. Muitakin sama koulu eri vuosina sukualaiset kun iso suku ja isot märät lasia kullakin haaralla. Puotilan ala-aste ylä aste kuin Mylypuron ala-aste yläaste.Mikän ei ole muttunut edeläminituissa kouluissa 50 vuoteen.Aina tapahtuu jotain ja vimeksi jopa pääsi lehdistöön asti .Viikko vai kaksi sitten pukotustapaus?
Ruotsiope inhosi minua yläluokilla. Aina nähdessään käski käytävään, tai uloshan menin kun tiesin että jaha nyt tuli taas vapaa tunti:). Just ja just pääsin kurssin läpi. Muisen opettajien ja kavereiden kanssa tulin kyllä ihan ok toimeen. Vieläkään en tiedä miksi hän käyttäytyi minua kohtaan noin. Sen muistan että että hänellä oli pinkki ylös tupeerattu tukka ja nyrpeä ilme aina.