Kirjoita tähän sen koulun nimi missä sinua on kiusattu
Ja voit myös kertoa miten sinua on siellä kiusattu?
Kommentit (956)
Linnajoen yläaste, Porvoo.
Systemaattista uhrien etsintää ja julmaa kiusaamista: haukkumista, eristämistä, pahoinpitelyä muutaman tytön ja heitä avustavan pojan toimesta. Pahimmat kiusaajat ”kunnon tyttöjä”, jotka hakivat oikeasti kovista oloista tulevilta öykkäreiltä hyväksyntää. Opettajat yrittivät parhaansa auttaa, mutta laman jälkimainingeissa ei ollut minkäänlaista sosiaalitoimen/nuorisopsykologian/koulukuraattorin tukea nuorille.
Omalla kohdalla mm. pää vessaan, permanenttitussilla vaatteisiin piirtämistä ja jokapäiväistä v*ittuilun kuuntelemista. Pääsin kuitenkin helpommalla kuin se tyttö, joka yritti itsemurhaa. Muutama kiusaajista joutui heti peruskoulun jälkeen syvään päihderikollisuuskierteeseen, mutta osa porskuttaa mm. musiikkiteollisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Pyörön koulu
Kallaveden yläaste
Samat! Vuosina 1999-2003
Tuureporin yläaste, Turku.
Homoteltiin, huudeltiin ja uhkailtiin.
Ylikylän ala-aste, Turenki, Janakkala (oppilaat)
Turengin yläaste (opettaja ja oppilaat)
Turengin lukio (opettaja)
Munkkiniemen ala-aste ja ylä-aste 7 vuotta rankkaa kiusaamista, koulu oli helvettiä ja jätti arvet. Vaihdoin sitten lukioon toiseen kouluun ja vähän ihmettelen, kun englannin opettaa kysyi, että miksi ihmeessä en jatka saman koulun lukiossa.
80-luvulla
Kaustisen yläaste, 90-luvun alku, ”parempien” perheiden tytöt.
Koko yläaste syrjimistä ja halveksimista. Ei yhtään helpottanut se, että
asuin toisella paikkakunnalla kuin tuo yläaste eli kävin koulua toiselta paikkakunnalta. Kerrankin käsityötunnille jälkeen luokan tytöt piirittivät minut ja kysyivät haluanko tietää mitä minun kuvasta luokkakuvassa oli sanottu. Onneksi selvisin, olen
nykyään korkeasti koulutettu ja paljon maailmaa nähnyt, minulla on ihana perhe, fiksut lapset ja
todella hyvä elämä. Mutta kaikille ei käy yhtä hyvin ja kaikki eivät
jaksa. Se tuntuu tosi pahalta. Teen kaikkeni, että omat lapset eivät kiusaa tai
heitä ei kiusata. Mutta yhdyn näihin, jotka kirjoittavat, että tuppukylät pahimpia. Täällä pk-seudulla on enemmän totuttu siihen, että ihmiset ovat erilaisia. Tosin en itse mitenkään erilainen ollut. Ehkä tavallista hiljaisempi, epävarmempi.
Virtain ala-aste. Kiusaamista, omaisuuden varastelua. Opettajat suosi pelottavien (vaikutusvaltaisten) vanhempien lapsia, ei oppilaan lahjojen mukaan. Opettaja höpisi kevätjuhlassa omituisia (humalassa?)
Tammerkosken koulu. Nykyinen Juhannuskylän koulu.
Nimike pitäisi koulumaailmassakin muuttaa mm. Pahoinpitely, kunnianloukkaus, yksityisyyden rikkominen, tapon yritys jne. Kysymys on jo silkasta pahuudesta, ei 'läpästä' tai 'rakkaudesta se hevonenkin potkii' jos joku poika kiusaa/ pahoinpitelee tyttöä
Opettajat ja muu henkilökunta tietävät nämä asiat, mutta sattuneista syistä niitä ei mainita ja lakaistaan asiat Maton alle. Aina kysymys resursseista tms tekosyy
Suutarilan ala-aste, alimpina luokkina myös oman luokanopettajan toimesta. Tätä en tietenkään lapsena ymmärtänyt vaan luotin "turvalliseen aikuiseen". Taitaa olla yhä siellä opettamassa.
Vartiokylän ala-aste, Helsinki.
Piikkiön kunnallinen keskikoulu, ja kiusaajat olivat niitä, jotka eivät älynlahjoillaan pärjänneet. Osaavampia kiusattiin.
Talvisalon koulu Savonlinna. Olin enimmäkseen sivustaseuraaja (olin niin tylsä hiirulainen ettei minua jaksettu paljoa kiusata), mutta teinityttöjen välinen kiusaamiskuvio tuli kuitenkin tutuksi.
Ns. suositut "pahis"tytöt kiusasivat erityisesti niitä jotka kokivat jotenkin itselleen sosiaaliseksi uhaksi, esim. kauniit ja sosiaaliset mutta tyyliltään erilaiset ja eri piireissä liikkuvat tytöt. Väkivallalla uhkailua, netissä haukkumista, käytävällä huorittelua ja naureskelua se oli lähinnä, eli ei pahinta mahdollista laatua mutta päivittäistä kuitenkin. Itse en ainakaan todistanut väkivaltaa koskaan, eli kiusaaminen oli vain sanallista ja sosiaalista. Pahistyttöjen kaveripojat tietysti naureskelivat mukana.
Stten taas nuo pahisten kohteeksi joutuneet kiusasivat niitä, jotka heitä jotenkin ärsytti, oli syy sitten erilainen murre tai väärän väriset hiukset. Jätettiin ulkopuolelle, halveksittiin, haukuttiin ja naureskeltiin, levitettiin netissä (tai enimmäkseen msn messengerissä) perättömiä juoruja. Eli se oli sellainen hierarkkinen sosiaalinen järjestelmä, jossa kiusaamispaska valui huipulta pohjalle.
Pahinta oli tyttöjen kesken se kaksinaamaisuus. Esitettiin kisatulle kaveria, saatiin kiusattu avautumaan ja sitten käännettiinkin selkä ja leviteltiin uhrin henkilökohtaisia juttuja kaikille ulkopuolisille. Ja tietysti väritettiin valheilla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka vanhempi saa tällaisen kidutuksen lopetettua? Kysyn niiltä jotka ovat asian läpikäyneet en niiltä jotka haluavat näsäillä / jeesustella.
Rikosilmoituksella.
Keskuskoulun ala-aste, Äänekoski. Enkä muuten ollut ainoa. Mm. joka ikisellä rinnakkaisluokalla oli kiusaamisen kanssa ongelmia, yleensä kohde oli yksi ja sama mutta eräällä näistä luokista kiusaajaporukka oli ottanut useamman uhrin hampaisiinsa.
Koulun silloinen rehtori muisti painottaa joka hemmetin kevätjuhlapuheessa, että "meidän koulussamme ei esiinny kiusaamista". Hahahahahaha. Ei kai sitä esiinny silloin, kun pistää silmänsä kiinni ja työntää pään persuukseen.
Eipä tarvinnut paljoa selailla, että tuli vastaan Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu. :D Kymmenen vuotta sitä helvettiä kestin, nyt olen aikuinen ihmisromu.
On suorastaan rikollista opettajalta ja erityisesti rehtorilta väittää, ettei kiusaamista ole, jos sitä kerran on.
Se on selän kääntämistä kiusattujen tuskalle ja lupa kiusaajille jatkaa toimiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kypärämäen koulu
...luinko vähän väärin.
Eikö Kemin Sauvosaaren ja Syväkankaan peruskouluja ole vieläkään mainittu?! Elämäni hirveimmät 9 vuotta...