Miksi kukaan tekee enää ruokaa kun kympillä saa lounaan?
Näitä lounasruokaloita kasvaa kuin sieniä sateella. Melkein missä vaan on kävelymatkan päässä lounasruokala. Miksi siis tehdä kotona safkaa, jos saat useimmiten alle kympillä usean ruokalajin, leivän, salaatin mehun ja kahvin? Mut auta armias jos sanon tutuille että käyn safkaamassa siellä. "Laiska!" "Kyllä ruoka pitää ite laittaa!" "Oma ruoka on halpaa!"
Onko oman ruoan laittaminen tulevaisuudessa historiaa, kun joka kulmasta saa kotiruokaa halvalla?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan itse tehty ruoka halvempaa kuin lounaspaikoissa.
Mieti nyt itse...
Paketti vähärasvaista nauta-sika jauhelihaa 400gr n. 2,70e
perunoita 1kg n.0,80e
tomaattipyrettä n. 250gr n.0,80e
ruokakermaa 2dl n.0,70e
sipulia 2kpl n.0,30e
valkosipulia oman maun mukaan n.0,50 - 1,00e
chiliä oman maun mukaan 0,50 - 1,00e
Lisukkeeksi minitomaatteja ja tuorekurkkua.
Hinta n. 7 - 9 euroa
Ja siitä syö useammin kuin kerran.
Laskelma ei ole vertailukelpoinen, lounaspaikassa tulee salaatit, leivät, ruokajuomat ja kahvit kanssa samaan hintaan.
+ saa noroviiruksen buffettipöydästä
Ei tarvi paljon lisätä tuohon edellisen lisaan niin siinä on sitten salaattikin mukana.
Mitään viruksiahan ei saa siitä useasti lämmitetystä kotiruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Okei, 5-henkinen perhe, vanhemmille 2 ruokaa päivässä, eli 14 ruokaa viikossa ja lapsille 5 ruokaa vähemmän kun syövät koulussa. Se tekee 55 ruokaa viikossa ja noin 236 ruokaa kuukaudessa.
Eli sellainen 2360 euroa kuukaudessa 5-henkisen perheen ruokiin. On joo, tosi halpaa!
Minä naisena en mitenkään pysty syömään kuin yhden lämpimän ravintolaruuan päivässä. Toki teillä voi olla suuriruokaisempaa porukkaa. Ravintolaruuan ongelma on se, että kun ei ole vitosen annoksia, yksi annos on kotiruoka-annoksia suurempi.
Kympillä tekee AINAKIN 3 kiloa perusruokaa tyyliin jauhelikiusaus pakastekasviksilla. Siitä saa 7 isoa annosta.
Lisäksi siivu leipää, tomaatti ja palakurkkua niin on ateria kasassa.
Hinta noin 2,5€/annos.
No eikö suurin osa syö lounaan jossain muualla kuin kotona? Ainakin työssäkäyvistä. Itse syön useimmiten työpaikalla 6,50, kyllähän sitä syö, ihan ok-ruokaa, mutta ei mitään herkkua.
Päivällinenhän se on mikä syödään kotona ja kyllä mä ainakin haluan laittaa sen itse, mieskin tietysti välillä kokkaa ja isot lapset auttaa myös. Joka päivä tehdään ja aterian hinta viidelle vaihtelee 5-15 euron välillä ja ihan hyvin syödään. Viikonloppuna kokataan jotain kalliimpaa ja parempaa, käydään joskus ulkonakin syömässä, mutta yleensä todetaan, ihan hyvää oli, mutta kotona saa parempaa. Juu, olen huippukokki. Siinä mieli ihan leipää ja ajatuksen irtoaa päivän töistä, kun kokkailee. Ja se ruuanlaittokin on kivaa perheen yhteistä aikaa, kukin tekee mitä osaa ja sitten yhdessä syödään ja puhutaan päivä läpi.
Saa myös tehdä ruuasta sellaista kuin haluaa ja on varmasti tuoretta ja hyvät raaka-aineet. Samaa ei varmasti voi sanoa kaikista ravintoloiden raaka-aineista. En usko, että monessakaan ravintolassa on esim. suomalaista broileria, ei kiitos thaimaalaiselle broilerille! Kotimaista luomubroileria ostin 5 kpl, oli päiväys just menossa umpeen, mutta eihän ne pakastimessa mene miksikään, hintaa oli 3,90 / kg ja kyllä oli hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Älkää turhaan menkö lounasravintoloihin, mää otan mielelläni teiltä kympin ja vastineeksi saatte meille tulla syömään terveellistä, itsetehtyä kotiruokaa, vaikka joka päivä.
Määrittele se terveellinen kotiruoka ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää turhaan menkö lounasravintoloihin, mää otan mielelläni teiltä kympin ja vastineeksi saatte meille tulla syömään terveellistä, itsetehtyä kotiruokaa, vaikka joka päivä.
Määrittele se terveellinen kotiruoka ensin.
Makaronilaatikkoa, nakkikastiketta, makkarakeittoa, marinoituja broilerisuikaleita makukermalla, yms herkullista kotiruokaa :D
Mä tykkään ruuanlaitosta ja kun teen itse, ei tarvitse arvuutella sisältöä. Arvostan hyvän maun lisäksi myös aitoa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun kannattaa mieluummin syödä lounasravintolan ruokaa kuin alkaa itse valmistamaan sitä itse. Sama aika töitä tehden tuottaa minulle paljon paremmin kuin ruokaa laittaen.
Sama mulla. Aika on rahaa. Ei mua kiinnosta lämmitellä työpaikan mikrossa jotain eilistä makaronilaatikkoa, mieluummin otan lounastauosta kaikki tehot irti ja nautin hyvästä ruuasta, luen päivän lehden ja valmistaudun iltapäivän työrupeamaan. Töissä menee iltaisin helposti 18-19 asti, illalla sitten voi kotona vielä syödä jotain pientä.
🇺🇦🇮🇱
No kyllä itse tehty ruoka on vielä reilusti halvempaa kuin lounaspaikoissa käyminen. Lisäksi en tykkää käydä lounaspaikoissa, joissa on sen seitsemään sorttia tarjolla alkukeittoineen, salaatteineen ja jälkiruokineen. Tulee olo, että pakko ottaa kaikkea kun on kerran kaikesta maksanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Sopii hyvin, jos asut viiden minuutin matkan päässä meidän konttorilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii hyvin, jos asut viiden minuutin matkan päässä meidän konttorilta.
Myös mulle, mutta jos ei ole hyvää salaattipöytää hedelmineen, hinta olisi parasta olla vitosen paikkeilla, itse lämmin ruoka kuulosti aika kevyeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan itse tehty ruoka halvempaa kuin lounaspaikoissa.
Mieti nyt itse...
Paketti vähärasvaista nauta-sika jauhelihaa 400gr n. 2,70e
perunoita 1kg n.0,80e
tomaattipyrettä n. 250gr n.0,80e
ruokakermaa 2dl n.0,70e
sipulia 2kpl n.0,30e
valkosipulia oman maun mukaan n.0,50 - 1,00e
chiliä oman maun mukaan 0,50 - 1,00e
Lisukkeeksi minitomaatteja ja tuorekurkkua.
Hinta n. 7 - 9 euroa
Ja siitä syö useammin kuin kerran.
Laskelma ei ole vertailukelpoinen, lounaspaikassa tulee salaatit, leivät, ruokajuomat ja kahvit kanssa samaan hintaan.
+ saa noroviiruksen buffettipöydästä
Ei tarvi paljon lisätä tuohon edellisen lisaan niin siinä on sitten salaattikin mukana.
Mitään viruksiahan ei saa siitä useasti lämmitetystä kotiruuasta.
Lämpimästä ruoasta ei saa mitään viruksia, koska lämpöhän tappaa ne. Varsinkin useasti lämmitetty on moneen kertaa sitten tapettu. Eikä sen puoleen bakteerejakaan. Bakteerien myrkkyjä ruoasta kyllä voi merkityksellisiä määriä löytyä, jos ruokaa on pidetty huoneenlämmössä/kylmänä tarpeeksi pitkään lämmitysten/tekemisen/syömisen välillä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kannattaa mieluummin syödä lounasravintolan ruokaa kuin alkaa itse valmistamaan sitä itse. Sama aika töitä tehden tuottaa minulle paljon paremmin kuin ruokaa laittaen.
Sama mulla. Aika on rahaa. Ei mua kiinnosta lämmitellä työpaikan mikrossa jotain eilistä makaronilaatikkoa, mieluummin otan lounastauosta kaikki tehot irti ja nautin hyvästä ruuasta, luen päivän lehden ja valmistaudun iltapäivän työrupeamaan. Töissä menee iltaisin helposti 18-19 asti, illalla sitten voi kotona vielä syödä jotain pientä.
Miten aika on rahaa jos luet lehtiäkin ja "valmistaudut" johonkin erikseen. Tee töitä älä veny ja vanu, pääset pois tuntia aiemmin.
Paraskin ruoka jää työkiireiden jalkoihin. Mieluummin syön jotakin "mitälie"-jämäruokaa tai eilisistä tähteistä tehtyä salaattia kuin ostan sen kympin (liian pienen) lounaan. Ja tuskailen samalla, että tää duuni pitäis olla tehty heti lounaan jälkeen tai hei, tässä on nyt 10 minuuttia syömisaikaa ennen seuraavaa puhelua.
Kotona sitten nautiskellaan, annettakoon hyvälle ruoalle tämä arvo.
Eli Reissumiehiä täytteillä ja eilistä pastaa vihanneksilla, siinä meikäläisen parin euron lounas.
Ruoka kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Paraskin ruoka jää työkiireiden jalkoihin. Mieluummin syön jotakin "mitälie"-jämäruokaa tai eilisistä tähteistä tehtyä salaattia kuin ostan sen kympin (liian pienen) lounaan. Ja tuskailen samalla, että tää duuni pitäis olla tehty heti lounaan jälkeen tai hei, tässä on nyt 10 minuuttia syömisaikaa ennen seuraavaa puhelua.
Kotona sitten nautiskellaan, annettakoon hyvälle ruoalle tämä arvo.
Eli Reissumiehiä täytteillä ja eilistä pastaa vihanneksilla, siinä meikäläisen parin euron lounas.
Ruoka kunniaan.
"Ruoka kunniaan" :D Reissumiestä ja pastaa :)
Kyllä nyt yksineläjä tai parisuhteessa olevat voivat käydä työpäivän aikana lounaalla, jos siihen varaa. Mäkin aikoinaan yksineläjänä söin ulkona usein ja kävin kahviloissa. Useinhan se riitti koko päiväksi ja illalla jotain pientä. Nykyään perheellisenä on pakko pitää budjettia. Kotona saa tehtyä laadukasta ja maukasta kotiruokaa. Lounaspaikoissa suurimmaksi osaksi kuitenkin perussettiä päivästä toiseen tarjolla kuten keittoja, laatikoita yms. mitkä tekee kotonakin vaivattomasti. Jotenkin tuntuisi hölmöltä lähteä syömään spagetti bolognesea tai nakkikeittoa lounaspaikkaan. Tosin joskus käyn ystävien tai perheen kesken lounaalla kiinalaisessa tai muualla. Kahvittelen taas mielelläni kotona, koska suurimmaksi osaksi paikoissa on vaaleapaahtoista tarjolla tai kalliita erikoiskahveja, joista en nyt vaan ala maksamaan jatkuvasti. Kotona meillä saa tummistapavuista vastajauhettua kahvia. Kyllä meillä nyt varmaan vaihtelevasti lähemmäs parisataa kuukaudessa silti menee ulkonasyömisiin/kahvitteluihin/pubiin. Ja kerran pari vuodessa sitä lähtee miehen kanssa ravintolaan syömään pitkän kaavan mukaan viinien kera, niin siinähän se sitten olikin. Sekin tulee edullisemmaksi, kun vaivautuu kotona tekemään ja viinit hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aika on rahaa jos luet lehtiäkin ja "valmistaudut" johonkin erikseen. Tee töitä älä veny ja vanu, pääset pois tuntia aiemmin.
Sinulla ei varmaan koskaan ole ollut stressiä, koska osaat pitää kaiken niin hyvin ruodussa. Tai sitten vaan sinulla ei ole ollut elämässäsi liikaa kuormitusta. Minä taas ymmärrän oikein hyvin, että tietyissä ajanjakoissa on pakko ottaa välillä aikalisä, jotta jaksaa. Eikä maratonia voi juosta pikamatkan taktiikalla tai ei jaksa maaliin.
Mitä te sitten syötte lounaalla, jos ette käy ravintolassa? Meillä töissä kaikki käyvät lounaalla niin herrat kuin narrit?
Ei kukaan ehdi kotiin syömään.
Olen opiskelija ja syön lounaan koululla (2,60 euroa ja kahvista maksu erikseen). Tuo 2,60 euroa on aika kallista opiskelijalle enkä todellakaan voi syödä päivittäin mitään 10 euron lounaita. Kesällä onkin ollut vaikeaa kun kouluruokailut ovat olleet suljettuina. Lounaan lisäksi syön usein toisen aterian kotona, en aina jaksa kokata ja usein tulen myöhään kotiin joten valmisruokaa käytän myös (pyrin hyödyntämään tarjoustuotteet). Olisihan se tietenkin mukavaa ja helppoa että voisi syödä molemmat pääateriat ravintoloissa mutta opiskelijalle mahdotonta.
Sama juttu. Ja myös siivouksen kanssa.
Halvinta olisi toki mikrottaa einesateria, mutta sille tielle en halua.