Gallupin omaisesti: Mitä olet uskaltanut tehdä raskaana ollessasi?
Lasketella? Luistella? (kaatumisriski, itse olen luistellut, ja laskettelemaankin tekisi mieli, mutten oikein tiedä onko järkevää) Entä kylpyläreissut? Matka Viroon? Onko tullut turhan varovaiseksi, kun epäröi niin monen asian kohdalla...
Kommentit (17)
Minä olen lasketellut, käynyt uimassa ja spinningissä, jumpassa ja salilla. Ehkä sitten kun maha alkaa olla kunnolla " edessä" niin pitää ottaa varovasti raisumpien lajien kanssa, mutta muuten en ajatellut hirveästi menojani rajoittaa, riippuen tietysti miltä tuntuu ja järki pitää myös olla mukana. Ulkomaanreissukin on harkinnassa kesällä, mutta sitä nyt ei ole vielä päätetty, riippuu niin paljon voinnista. Ja eihän se olisi mukavaa joutua jossain ulkomailla sairaalaan!
Kyllä mä uskallan ihan normaalia elämää elää, laskettelu ei kuulu mun harrastuksiin ja ulkomaille en ihan perhesyistä voi lähteä mutta muuten kyllä teen kaikkea mikä ei tunnu pahalta.
olen uskaltautunut matkustamaan viroonkin. Ruokaa syynäilin kyllä siellä et en ihan mitä tahansa syöny.
Ja masukaan ei ollut silloin vielä järin iso että liikkuminen oli sujuvaa.
Paukku rv.36+5
Eli lusitelu, ratsastus ja laskettelu kuuluu mun elämään mutta ei silloin kun raskauden ensimmäinen kolmannes on takanapäin.
Ulkomaille matkaan toki, olenkin ollut joka raskaudessani ulkomailla ->
Esikoista oottaessa olin Kanarian saarilla
Toisessa raskaudessa olin Italiassa Riccionessa
Kolmannessa/Kuopuksen raksuadessa olin Thaimaan Phuketissa
Ja nyt tästä neljännestä raskaudesta/kolmannesta lapsesta mennään Italiaan Roomaan seuraavalla vkolla -> rv 26.
Hygieniasta huolehdin tarkemmin ulkomailla ja rukoiakin kts sillai yleisesti.
Muuten elän kuten eläisin ilman raskauttakin =)
Viikko Arabiemiraateissa meni loistavasti ja vauva voi hyvin, äidistä puhumattakaan;). Olen myös mm. uinut, vesijuossut, lenkkeillyt, käynyt salilla, crossingissa, spinnigissä, pacessa, pulkkailemassa jne.
Syön lähes normaalisti, juon kahvia normaalisti, elän taaperon äitinä täysin normaalisti. En pidä raskautta sairautena vaan luonnollisena olotilana- uskon, että kroppa kertoo kyllä, jos joku mättää eikä tee hyvää pienokaiselle.
Ainoat asiat, jotka muutin plussattunai oli tupakanpoltto ja alkon käyttö. :) Niitäkin käytin tosin melko kohtuudella.
sitruska rv 21+4
Ajattelin kysyä kun olet pljon reissannut että mitä ruokia ja asioita välttelit reissuillasi? Otitko jotain ruokaa kotoa mukaan? Entä jouduitko ottamaan a-hepatiitti rokotuksen raskaus aikana ennen kuin lähdit ulkomaan matkalle? Itse ajattelin olla rohkea ja lähteä Egyptiin (odotan esikoistani ja siksi kait hössötän ehkä pikkuisen liikaa) ja rokotetta en vielä ole ottanut mutta ajattelin että parempi on ottaa kuin katua jälkikäteen. Neuvolassa arvioitiin että voin jo sen ottaa,nyt on rv19 täynnä.
Matkustan niin pitkään lentokoneessa kun huolivat kyytiin.
Mutta... En viitsi mennä jumpaan, tulee paha olo. En laskettele enkä kyllä luistelekkaan kun oon niissä muutenkin huono niin vois kaatua pahasti.
Olis tarkotus kesäkuussa (silloin n. rv25) lähtä Viroon ja juuri tuota ruokapuolta oon miettiny. Entä mites maito sellaisenaan, kunnehän eivät sitä siellä pastöroi, eikö? Onko aivan turhaa ajattelua ottaa 2dl:n maitotetroja mukaan? (On siis vain kolmen päivän reissu) Matkan hintaan sisältyvät aamiaiset ja yksi lounaat,joten ruokapaikkaa ei voi itse valita. Hotellit/motellit ovat kolmen tähden.
Toisaalta olenhan minä ennenkin Virossa käynyt, enkä ole saanut edes vatsaa sekaisin niistä ruoista.
Mutta kertokaahan, matkustelleet, mielipiteenne.
Mulla oli aikomus lähteä juuri ulkomaille, mutta vaikka matka oli maksettu niin en sitten voinutkaan lähteä :( eli niinkin voi käydä, kun ei ikinä tiedä miten nämä raskaudet aina etenevät.
Pia
Eli siis reissulla olen kts vain hygienia tasoa, etenkin käsienpesussa, paremmin. Ruokien kohdalla olen järkeillyt niin että en syö/osta ruokaa mistään katukojuista mutta siisteistä ravintolista voin sitte syödä ja tilata miltei kaikkea, mitä muutenkin siis söisin.
Rokotteista sen verran että itse matkasin Thaimaaseen kuopusta odottaessa ja kaikki rokotteet olivat siis vanhentuneet. Menin Suomen rokotepalvelun lääkärille joka antoi mulle A-hepatiitti gammagluboliinin, eli A-hepatiittia vastaan noin 3 kk suoja-aineen, minkä voi ottaa raskaana ollessa, mutta varsinaisia rokotteita hän ei suostunut antamaan koska sikiölle mahdollisia haittoja ei ole tutkittu mistään rokotteesta. JA lääkärin mielestä rokotteita annteana mieluiten VAIN jos riski on suuri jokin teitty sairaus saada matkalla -> turistikohteissa harvoin on vakavaia sairauksia jne. Mutta ns. viidakko/savanni-matkoille suositellaan rokotteita.
Kirsikka, mun mielestä virosta saa kyllä ihan pastöroituakin maitoa!!! JA sinne matkatessa mun mielestä voit olla ihan kuten olisit SUomessakin.
Mulla oli Dubain matkaa varten otettuna jo jokune vuosi sitten kaikki mahdolliset rokotukset, sillä asuin 3kk Sri Lankassa. Ei ole siis tarvinnut uusi mitään lähiaokoina. Mutta kuten edellä sanottiinkin, ei raskaana ollessa suositella otettavaksi mitään rokotteita, ellei riski ole todella suuri ja matka pitkä (yli 3vkoa). Suurimmalla osalla meistä on voimassa tetenus sekä polio, joiden voimassaoloaika on 10 vuotta, poliolla joitakin poikkeuksia kuten Bulgaria (5v).
Kanarialle tms. matkatessa ei a-hepatiittirokote ole pakollinen eikä sitä välttämättä tarviata, jos vähän seurailee ravintoloiden tasoa ja katsoo, mitä suuhunsa laittaa.
Itse söin nyt Dubaissa lähinnä hotellien tasokkaissa ravintoloissa, joissa hygieniataso on korkea. En ostaisi raskaana katukojuista tai esim. rannalla kaupustelevilta myyjiltä mitään, varsinkaan maitotuotteita. Mutta söin siis mm. Intialaista, Arabialaista, Italialaista, kiinalaista, mexicolaista, libanonilaista jne. Eihän niistä pöperöistä aina tiedä, mitä niissä loppupeleissä on, mutta kun ne on kuumennettu hyvin ja siis paistamalla tai uunissa valmistettu, niin uskalsin syötä. Raakoja majonesipohjaisia salaatteja kannattaa välttää, kuten tietty homejuustoja yms.mitä nyt Suomessakin.
Muuten matkalle mukaan kannattaa ottaa ripulilääkettä, ummetuslääkettä, kipulääkettä, desinfiointiainetta (käteviä uudet savetit, joissa antibakteerisia aineita) ja gefilus-pillereitä. Kannattaa aloittaa maitohappobakteerit jo viikkoa ennen matkaa niin tod.näk. säästyy mahavaivoilta- minä ainakin!
Lentokoneessa kannattaa pyytää käytäväpaikka, jotta saa suoristella jalkoja ja käppäillä käytävällä. Vettä pitää muistaa litkiä ja laittaa tukisukat jalkaan lennolle. Jos olet huolissasi turvatarkatuksen aiheuttamasta säteilystä, useissa Euroopan khteissa raskaanaolijat päästetään kiertotietä pois. kannattaa kysyä.
Hauskaa matkaa!
kävin Kanarialla sekä Tallinnassa ja söin samoja ruokia mitä Suomessakin. Uskalsin muuten myös (ihan Suomessa siis) käydä meressä uimassa vielä pari päivää ennen kuin poika viime heinäkuussa syntyi. Olin ilemisesti melkoinen näky vatsani kanssa uimarannalla sillä eräskin mies tuli minulta kysymään että enhän vielä ala synnyttämään.
Hei sitruska ja muut! Hyvä, kun tuli luettua tämä ketju. Minulla pian taas lento edessä ja tietenkin turvatarkastukset monella kentällä. Onko tosiaan niin, että turvaporttejen säteily on vaarallista sikiölle? Olen jo lentänyt raskauden alussa, enkä tajunnut kysyä olisiko portin voinut kiertää... Harmi, mutta pitää olla viisaampi jatkossa.
Mitenköhän on lentojen säteilyn laita, jos joutuu monta kertaa raskauden aikana lentämään?
Minä laskettelin raskauden ihan alussa, viikolle 5-6, olin Itävallassa Alpeilla töissä, joten olisi ollut vähän harmi jättää lippu käyttämättä. Kyllä myös rupesi pelottamaan kaatuminen. Oli tarkoitus myös lautailla, mutta sen jätin ihan suosiolla, kun en ole lautaillut kuin muutaman vuoden. Laskettelu oli vähän varmempaa, kun sitä on tullut tehtyä jo koko pieni ikä.
Mutta sitten alkoi niin hirveät pahoinvoinnit, että muu kuin oma sänky ei kiinnostanut vapaalla.
Itse mietin Meksikoon lähtöä huhtikuussa. Kyseessä olisi turistikohde, eikä reppumatka (sen verran on raskauden myötä jo suunnitelmat muuttuneet), mutta vähän kyllä askarruttaa lähtö maailman toiselle laidalle ja miten hygienian laita siellä...
Hyviä matkoja ja odotuksia teille kaikille!
Morena 10+3
Laskettelemaan en uskalla lähteä, koska olen elämäni aikana kokeillut sitä vain kerran :D En kyllä lähtisi vaikka osaisin hyvinkin lasketella, koska siinä on helppo kaatua kokeneemmankin. Luistella uskallan, koska ainakin minun luistelu on sellaista hissukseen potkiskelua eteenpäin, siis ei mitään pikaluistelumeininkiä :D Salille en uskalla lähteä tuosta noin vaan, koska en ole pariin vuoteen käynyt aktiivisesti, ajattelin että voisin käydä pyytämässä ohjaajaa suunnittelemaan raskaana olevalle kunto-ohjelman, niin menisi varmasti painot ym oikein. En myöskään lenkkeile enää hölkäten tai juosten, koska se ei ole suositeltua. En enää kanna 20kg kissanhiekkasäkkejä, lähde lentokoneeseen (ei mikään pakollinen reissu, sen kerkiämme tehdä myöhemmin) koska en ole ikinä ollut - pelkästään jännitys saisi olon varmaan tosi tukalaksi, joten en halua stressata masuasukkia. Tulevassa muutossakin aion jättää muuttolaatikoitten kannon miesten hommaksi. Rokkikeikalla kävin pari viikkoa sitten, mutta enää en millekään klubille lähde, sellanen jyske ja jytinä että kun vauva alkaa kuulla äänet, en halua stressata metelillä ja olo oli itselläänkin tukala, kun ei jaksanut seistä ja tuli todella huono olo huonosta ilmasta. Kyllä minä kylpylään uskaltaisin lähteä, juuri eilen suunniteltiinkin ja risteilyille toki myös (joskaan ei yöelämään laivalla). Niin ja jos jotain ajattelee vielä, joka jollain tavoin vaikuttaa elämään, niin noudatan neuvolan vaikealta olla ilman tuorejuustoja jne. Olen nyt siis rv14+5.
Eli tohon loppuun; noudatan neuvolan ruoka-aine suosituksia eikä tunnu vaikealta. Heh, joko se lause katosi jonnekin tai jäi kirjoittamatta väliin :D
kävin Tallinnassa koulutusreissulla (yhden yön ajan perillä). Maitoa oli muistaakseni tarjolla, mutta en juonut sitä kaiken varalta. Kahviin laitoin maitoa kyllä. Illallisella hotellissa meille oli tarjolla lihaa ja jotain paistettua kaalijuttua, joka ei maistunut monellekaan (tosi raskasta ruokaa siihen aikaan illasta). Kyllä sinne mielestäni voi matkustaa, kunhan vaan katsoo maalaisjärjen kanssa mitä syö.
Laskettelu ja luistelu eivät kuulu varsinaisesti harrastuksiini, joten niiden kanssa ei ole tullut ongelmaa. Ehkä välttäisin kaatumisriskin takia ellei ole vankka harrastuspohja takana. Muuten olen elänyt normaalia elämää, vain alkoholia en juo ja tupakkaa en polta muutenkaan.
Luistelemaan voisin lähteä rauhalliseen paikkaan, ettei kukaan törmää.
Laskettelemaan en lähtisi, koska olen useasti saanut jonkun rinteessä niskaani ja jalkanikin olen telonut sillä konstilla.
Hiihtämään voisin lähteä ihan hyvin ja yksi reissu onkin suunnitteilla. Eihän niitä isoja mäkiä ole pakko laskea, jos pelkää kaatumista?
Jos kohdunsuu on kunnolla kiinni eikä pehmentynyt, niin tottahan uimaan voi mennä ihan hyvin. Itse en tykkää uimahalleista, lähinnä sen takia on jäänyt väliin.
Mutta sen verran arkajalka olen, etten ulkomaille uskaltaisi lähteä.