Rahat loppu, loppukuuko syömättä?
Kommentit (39)
Koska aloittaja ei avaa tilannettaa yhtään sen enempää, niin sanoisin, että kyllä, loppukuu syömättä.
Pari viikkoa menee ihan hyvin, kunhan muistaa vaan juoda. Paastoendorfiinit saapuu elimistöön viimeistään kolmen päivän jälkeen ja sitten onkin vähän aikaa ihan hyvä olo.
Jos on alkukuusta ollut rahaa käytettävissä, mutta on käyttänyt sen johonkin hupuloiden, niin nälkä on vaihtoehto. Jos tilanteesi on lisäksi väliaikainen, eli rahaa on tulossa, niin sitä jaksaa odottaa. Jos taas olet jatkuvasti samassa, rahattomassa tilanteessa, nälkä auttaa muuttamaan käytöstä.
Itse olen käynyt läpi nälkäkausia ja opetellut kokoamaan kaappeihin hätävaraa. Kerään myös kolikoita säästölippaaseen, johon ei kosketa kuin äärimmäisessä hädässä.
Tässä kuussa saattaa tulla vastaan se, että äärimmäinen hätä on edessä ja kolikkopurkkia kolistellaan. Vielä en kuitenkaan ole hirveän huolissani, tilillä on vielä viiskymppiä ja tilipäivä tulee kuitenkin ensi viikolla. Meitä tosin on kolme, jotka pitää ruokkia.
Mene jonnekin kodittomien yömajaan, eikös siellä saa ruokaa? Vai maksaako sekin jo jotain? :O
Minusta on huolestuttavaa jos kaapissa ei ole mitään. Toki jos tilanne on jo niin huono, että on syönyt ne viimeisetkin hiutaleet, tomaattimurskat ja jauhot, niin sitten vaihtoehtoja on muutama:
- leipäjono tms. jakelu
- tutut, sukulaiset, naapurit
- dyykkaa
- pullojen keräily. Kannattaa olla liikkeellä illalla tai aikaisin aamulla. Kauppaan tienattujen kolikoiden kanssa illalla kun -50 % -tarrat on laitettu. Ostat sellaista, minkä syöt varmasti kokonaan jotta mitään ei mene hukkaan. Tai jos saat riittävästi pulloja kasaan, voi ostaa seuraavalle päivälle vaikka hernekeittopurkin tai päiväysvanhan ranskanleivän muutamalla kymmenellä sentillä
-kierrä kauppojen parkkipaikat ja ostoskärryt sekä kolikoilla toimivat pelikoneet ja lelu-/karkkiautomaatit. Löydetyillä kolikoilla sitten kauppaan kuten yllä.
Kaurahiutaleet ei paljoa maksa, olen itse opiskelija ja ostan varastoon niitä aina. Ankeaahan se on syödä kaurapuuroa viikko putkeen kolmesti päivässä mutta pysyy hengissä ja ihan terveellistäkin apetta tuo on. Aina kun tuet tulee niin kannattaa täydentää varastoja. Ostaa lihaa pakkaseen, riisiä, makaronia, munat säilyy myös yllättävän kauan. Myös tomaattimurska, purkkiherneet, pavut, linssit ja wokkivihannekset ovat halpoja ja riittoisia. Sokeria, suolaa ja pippuria kannattaa olla aina. Perunat säilyvät viikkoja jääkaapissa, samoin porkkanat ja lantut,eivätkä maksa paljoa.
Ennakoi, ennakoi ja ennakoi!
Vokista saisit 4 ateriaa päivässä.
Mulla on kanssa rahat loppu eikä kaapissa mitään. Mutta koska haluan laihduttaa, pidän tätä lahjana. Ei voi syödä, sillä ei varaa. Olen lievästi ylipainoinen, joten kyllä se elimistö sen rasvan hyödyntää.
#kaksikärpästä
Vierailija kirjoitti:
Mies paistoi köyhinä aikoina suola-jauho-vesi-leipää pannulla. Se oli aika hyvää oivariinin kanssa. Nälkäämme tehtiin myös kattilapopcornia, sipuli-lihaliemikeittoa, makaronia mausteilla, lettuja vedestä, puurorieskaa.... Onneksi noi ajat on takana!
Juotiin vaan kaikki rahamme viikonloppuisin, vaikka molemmat tienattiin joku 2500e. Hullua.
Onko sinulla antaa tarkempi ohje tuon leivän tekemiseen?
Jos saat muutaman euronkin, osta Lidlistä kaurahiutaleita ja maitoa. Voit myös ostaa juureksia ja tehdä ruskeankastikkeen niiden kanssa. Paljon sipulia ja vaikka silliä tms. On ihan kelpo ruokaa. Keitettyjä perunalohkoja voi myös paistaa seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa pärjää varmaan vedelläkin. Ja naapureiden puoleenkin voi kääntyä jos kehtaa. Jos joku nälkäinen tulisi meidän ovelle, niin ruokkisin kyllä kotitöitä vastaan.
Sama täällä, varmasti antaisin ruokaa, eikä tarvitsisi mitään tehdä vastineeksi. Mutta on varmasti tosi vaikeaa kertoa tarvitsevansa ruokaa.
Olisi kiva, jos Suomessa voisi pitää ns. ravintolapäiviä milloin itse huvittaa. Voisin esimerkiksi vielä ison kattilallisen keittoa läheiselle torille. Jakaisin sitten siitä lautasellisia ohikulkijoille. Aina välillä joukkoon sattuisi varmaan sellainenkin, joka on ruoantarpeessa. Voisiko tällaista uudistusta saada läpi?
Vierailija kirjoitti:
Jos saat muutaman euronkin, osta Lidlistä kaurahiutaleita ja maitoa. Voit myös ostaa juureksia ja tehdä ruskeankastikkeen niiden kanssa. Paljon sipulia ja vaikka silliä tms. On ihan kelpo ruokaa. Keitettyjä perunalohkoja voi myös paistaa seuraavana päivänä.
Kaurahiutaleet ja pasta ovat tosi halpoja Lidlissä. Siihen tosiaan maitoa ja vaikkapa kananmunia, niin pärjää jo jonkin aikaa. Sitten jos ostaisi vielä hiivaa ja sämpyläjauhoja, niin voisi tehdä sämpylöitä. Ulkoa luonnosta voi just nyt kerätä marjoja ja jos tuntee sieniä, niin niitäkin. Ainakin pihlajanmarjoja on taajamissakin. Niissä on paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Osa on tosi kirpeitä, mutta joissakin puissa marjat ovat aika makeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa pärjää varmaan vedelläkin. Ja naapureiden puoleenkin voi kääntyä jos kehtaa. Jos joku nälkäinen tulisi meidän ovelle, niin ruokkisin kyllä kotitöitä vastaan.
Sama täällä, varmasti antaisin ruokaa, eikä tarvitsisi mitään tehdä vastineeksi. Mutta on varmasti tosi vaikeaa kertoa tarvitsevansa ruokaa.
Olisi kiva, jos Suomessa voisi pitää ns. ravintolapäiviä milloin itse huvittaa. Voisin esimerkiksi vielä ison kattilallisen keittoa läheiselle torille. Jakaisin sitten siitä lautasellisia ohikulkijoille. Aina välillä joukkoon sattuisi varmaan sellainenkin, joka on ruoantarpeessa. Voisiko tällaista uudistusta saada läpi?
Hieno ajatus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno ajatus!
Siitä vaan toteuttamaan! Kukaan ei kiellä antamasta ruokaa toiselle, ainoastaan ravintolan pitäminen ja ruoasta velottaminen ei ole sallittua.
Ravintolapäiviä nimenomaan voi nykyään pitää milloin itse huvittaa, eli siitä vain soppakeittiö Narinkkatorille pystyyn. Satunnainen toiminta on täysin ok.
Mitkään levontaohjeet ei ap:ta auta. Elämänhallinta hukassa.
Kaurapuurosta saa muuten tosi ruokaisan, kun vatkaa siihen valmiiseen (kattilassa keitettyyn) kaurapuuroon kananmunan tai pari sekaan. Voisilmän kanssa ihan parasta köyhän herkkua, jolla saa vatsan täyteen!
Kotonako ei ole mitään?
Ei kauraryyniä? Ei vehnäjauhoja ja suolaa? Ei mitään`?
Katsoin työmatkalla kuinka esim. Helsingin veräjänmäessä kasvaa omenapuita ihan lenkkipolun varrella. Olisiko ap:n lähiympäristössä omenapuita? Ruokaa sekin. Samalla reissulla löytyy varmasti muutama tölkki kerättäväksi?
Marjoillakin elää. Itse olen työttömänä pätkätyöläisenä niiden ja makaronin varassa. Makaroniin vaan halpisketsuppia.
Tuo ajatus vapaaehtoissoppatykistä on kyllä hyvä.
Kerran käännyin nälkäisenä ja rahattomana srk:n puoleen, ja pyysivät minulta tiliotteita jne todusteeksi, että oikeasti tarvitsin ruoka-apua. Että sen verran srk luottaa ihmiseen. Erosin kirkosta pian sen jälkeen. Enkä hakenut sitä apua. Vaikka olin ja olen oikeasti köyhä.
Kotona on tosiaan hyvä pitää säilyviä tarvikkeita varalta. Jotka ovat myös yleensä halpoja. Juuri noita aiemmin mainittuja jauhoja, puurohiutaleita, papuja (jotka taitavat tulla vielä halvemmaksi jos ostaa isoja pusseja kuivattuina), tomaattimurskaa, hernekeittoa, säilyviä juureksia ym. Eli vanhat hyvät keinot.
Pavut ovat muuten oikeasti ihan valtavan hyvä ravintoaine! Tosi terveellisiä, ravitsevia, halpoja ja niissä on proteiiniakin. Vaihtelua saa eri pavulajeista ja erilaisista linsseistä.