Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokeririippuvuus. Miten tästä ulos?

Vierailija
16.08.2016 |

Vuorotyö, pieniä lapsia ja harrastuksia.
Aina on sokeri kelvannut ja raskausaikana olen käynyt ravitsemusohjaajallakin. Nyt vaan kamala olo ja keho huutaa sokeria. En tahdo tätä. Onko joku kokenut tämän? Ja erityisesti päässyt yli?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut karppausta?

Vierailija
2/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kokonaan. Eka viikko vaikein, jouduin yrittämään monta kertaa. Vähän kuin tupakasta tms. vierottautuminen. Nyt varon syömästä liikaa edes hedelmiä etten joudu takaisin koukkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kokeillut joskus karppausta.

Tuntuu kamalalta olla kokonaan ilman!

Ap

Vierailija
4/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ajattelin kysyä kuin nro 1. Muistelen, että takavuosina joku sokeririippuvainen olisi kirjoittanut asiasta kirjankin vai olikohan hänellä joku blogi? Karppaus.info-sivuilta varmaan löytyy aiheesta tietoa. Joka tapauksessa ravintoasiat kuntoon, niin sokeririippuvuus todennäköisesti helpottaa. Eikö ravitsemusneuvoja osannut tuuppia asiassa eteenpäin?

Vierailija
5/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kokeillut joskus karppausta.i

Tuntuu kamalalta olla kokonaan ilman!

Ap

Parin viikon jälkeen voit yrittää kohtuukäyttöä. Siis leipää tai hedelmiä vähän, mutta karkit ja makeat pitää jättää vain special tulaisuuksiin.

Onhan se vierottiminen aina kamalaa, mutta sinä päätät.

Vierailija
6/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesko avaus tästä samasta aiheesta tänään?

Kunnon ruokaa riittävän tihein ateriavälein. Kunnon ruoka tarkoittaa, että ei eineksiä vaan kunnon aineksista tehtyä kotiruokaa. Piilosokeri pois, eli ei salaatinkastikkeita, ketsuppia, niitä eineksiä, ravintolaruokaa toistaiseksi. Ja ne herkut pois. Tilalle joku muu mielihyvän lähde.

Vieroitusoireet kestävät aikansa, mutta ihminen pystyy kyllä olemaan muutaman päivän vähän heikommassakin hapessa. Kahdessa viikossa helpottaa ihan varmasti. Jossain vaiheessa voit jo alkaa taas käydä ravintoloissa, sen sijaan eineksiä en suosittele palauttamaan ruokavalioon missään vaiheessa.

Ilman piilosokerin poistamista et tule onnistumaan. Et myöskään käyttämällä muita makeutusaineita, koska silloin käytät edelleen makeaa palkitsemis- ja nautintoaineena, vaikka siitä nimenomaan pitää luopua.

Vierailija
7/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiesin ne asiat joita se puhui. Tsemppasi etten söisi juhlissa joka sorttia yms. Mutta tehdä nämä valinnat on mun heikkous.

Oon tänään syöny pelkästään keksejä, spagettia ja jauhelihakastiketta. Nyt omenaa.

On lihaksia myöten kamala olo. Ap

Vierailija
8/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ajattelin kysyä kuin nro 1. Muistelen, että takavuosina joku sokeririippuvainen olisi kirjoittanut asiasta kirjankin vai olikohan hänellä joku blogi? Karppaus.info-sivuilta varmaan löytyy aiheesta tietoa. Joka tapauksessa ravintoasiat kuntoon, niin sokeririippuvuus todennäköisesti helpottaa. Eikö ravitsemusneuvoja osannut tuuppia asiassa eteenpäin?

http://www.adlibris.com/fi/kirja/irti-sokerista-9789522940704 Tässä yksi kirja aiheesta. Itse en kokenut sitä kovin hyödylliseksi. Hakusanoilla 'irti sokerista' löytyy myös mm. valmennus. Kannattaa aina kuitenkin perehtyä kunnolla valmentajien taustaan. Vain ravitsemusterapeutti on suojattu nimike, jota saa käyttää vain yliopistokoulutuksen saanut ihminen, sen sijaan ihan kuka tahansa voi esiintyä ravintoterapeuttina tai muilla vastaavilla nimikkeillä.

Vierailija
9/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vedin aikaisemmin paljon sokeria, olisin voinut elää karkeilla, jäätelöllä, kakuilla ja oikeastaan millä vaan makealla.

Päätin tehdä kuukauden sokerilakon (söin silti hedelmiä) ja yllätyin kuinka helppoa se lakko oli. Vaikeinta oli varmaankin vaihtaa se idea että sokerihampaan kolottaessa ei ota suklaapatukkaa vaan porkkanan. Mutta kun opin pitämään kaapissa omenoita, porkkanoita, riisikakkuja, rahkaa ja vetämään niitä kun kun mielitekoja tuli niin vähän ajan kuluttua ei enää tehnytkään mieli sokeria.

Kokeile ihmeessä vaikka tuota kuukautta, saatat yllättyä! Mulla lähti kiloja ja energiaa tuli tilalle.

Vierailija
10/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesko avaus tästä samasta aiheesta tänään?

Kunnon ruokaa riittävän tihein ateriavälein. Kunnon ruoka tarkoittaa, että ei eineksiä vaan kunnon aineksista tehtyä kotiruokaa. Piilosokeri pois, eli ei salaatinkastikkeita, ketsuppia, niitä eineksiä, ravintolaruokaa toistaiseksi. Ja ne herkut pois. Tilalle joku muu mielihyvän lähd

Vieroitusoireet kestävät aikansa, mutta ihminen pystyy kyllä olemaan muutaman päivän vähän heikommassakin hapessa. Kahdessa viikossa helpottaa ihan varmasti. Jossain vaiheessa voit jo alkaa taas käydä ravintoloissa, sen sijaan eineksiä en suosittele palauttamaan ruokavalioon missään vaiheessa.

Ilman piilosokerin poistamista et tule onnistumaan. Et myöskään käyttämällä muita makeutusaineita, koska silloin käytät edelleen makeaa palkitsemis- ja nautintoaineena, vaikka siitä nimenomaan pitää luopua.

Ei mitään uutta sinultakaan. Jokainen noi tietää. Enkä ole ollut täällä koko päivää vaan just tulin...

En syö eineksiä. On toi perhe niinku kirjoitin. Teen ruuan -ja sorrun sokeriin-

Ap

Vierailija
11/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt neljättä päivää ilman sokeria ja leipää ja ylipäätään kaikkea viljaa. Perunaa ja täysjyväriisiä saan vähän syödä. Viime perjantain järkyttävä migreenikohtaus sai mut viimein tajuamaan, että jotainhan tässä on tehtävä. Eukko vaan lihoo (en oo ylipainoinen vielä, mutta muutaman vuoden aikana on tullut 8 kg lisää ja nyt alan olla ylärajoilla), on koko ajan väsynyt ja kaikki v-tuttaa jatkuvasti. Uskomatonta, mutta nyt on jo parempi olo, vähemmän turvotusta, eikä pieretä ollenkaan! Vielä ei oo ollut hirveää sokerinhimoa, eikä leipäkään oo hirveesti huudellut. Oon myös opettelemassa pois jatkuvasta mussuttamisesta, eli syön kolme kertaa päivässä, en mitään välipaloja tms. Paino on tippunut 1,5 kg, varmaan ylimääräisiä nesteitä on lähtenyt.

Tsemppiä ap, kyllä säkin pystyt!

Vierailija
12/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaan ilman toimii, kohtuukäyttö ei. Itsellä nyt 2,5 v ilman, ja hyvin menee.

Vierailija
13/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa sellaista kuin sokeririippuvuus! Ihmisellä on vain erittäin huono ruokarytmi ja huonot ruokatavat, ja huono ruoka. Kun syö monipuolisesti ravinteikasta ruokaa säännöllisin välein, niin näin pääsee helposti eroon huonoista ruokatavoista, kuten makean syönnistä. Tämä on fakta!

Vierailija
14/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole olemassa sellaista kuin sokeririippuvuus! Ihmisellä on vain erittäin huono ruokarytmi ja huonot ruokatavat, ja huono ruoka. Kun syö monipuolisesti ravinteikasta ruokaa säännöllisin välein, niin näin pääsee helposti eroon huonoista ruokatavoista, kuten makean syönnistä. Tämä on fakta!

Joo, ja tupakkaankaan ei voi olla riippuvuutta, sen kuin on vain polttamatta! Et taida ymmärtää riippuvuutta ollenkaan.

Vierailija
15/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en missään vaiheessa jättänyt hedelmiä pois kun vierottauduin sokerista. Päin vastoin, tein oikein nätin ja ruokahalua herättävän hedelmäasetelman jälkiruoakseni suklaan/pullan sijaan. Join makeita teelaatuja (esim. vaniljateetä) himon iskiessä. Täysstoppi ei olisi toiminut, mutta vaihdoin sokeripommit terveellisempiin ja ei-lisättyä-sokeria sisältäviin ruokalajeihin. Sitten muutaman päivää kärvisteltyäni alkoi helpottaa ja parin viikon kuluttua ei oikeastaan edes tehnyt mieli jokapäiväistä sokeriherkkua.

Nykyisin syön makeaa aina silloin tällöin kohtuudella ja vaikka välillä lipsuukin sellaiseksi, että tulee mussutettua suklaata tai leivoksia useampana päivänä viikossa, niin pystyn irrottautumaan siitä ihan helposti. Tuo ensimmäinen vierottautuminen otti koville, mutta kun siitä selvisin, niin olen ollut vapaa.

Minulla auttoi myös se, ettei kodissani yksinkertaisesti ollut mitään makeaa, mihin langeta ja kaupassakin kiersin päättäväisesti karkkihyllyt ja jäätelölaarit, niin ei uutta makeaa päässyt myöskään kertymään.

Tsemppiä sinulle, ap, sinäkin pystyt kyllä siihen! Jos makeanhimo iskee, niin kuuntele vaikka jokin musiikkikappale ennen kuin menet syömään, yleensä ehdit rauhoittumaan sen pyöriessä :)

Vierailija
16/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin itse juuri sokerikoukusta eroon, mutta kas nyt mässäilen tässä herkkuja. Paska olo oli ennen herkkuja ja paska olo on nyt, kun oon niin pettynyt itteeni. Elämä on paskaa :D

Vierailija
17/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistan. Ei ole olemassa sellaista kuin sokeririippuvuus.Tämä on fakta. Sokeririippuvuushöpötyksen suojiin on helppo piiloutua, kun on vain ja ainoastaan kysymys huonosta ravitsemuksesta ja huonoista elintavoista.

Vierailija
18/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei kannata pitää keksejä, makeisia, jäätelöä...varalta. Ainakin minulla itsehillintä on silloin mitätön, enkä voi vastustaa kutsua.

Ravintorikas ruoka hillitsee makean himoa. Runsaasti ja monipuolisesti kasviksia, marjoja, kohtuudella hedelmiä, manteleita, siemeniä, pähkinöitä, avokadoja, hyviä rasvoja...

Riittävä uni on myös todella tärkeää kamppailussa makean himon kanssa.

Vierailija
19/33 |
16.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus:

Tarpeeksi kunnon ruokaa niin pystyt pienellä tahdonvoimalla skippaamaan houkutukset. Mulla ainakin jos syön huonosti niin melkein kuola valuu ja kädet tärisee kun näen herkkuja. Ja silloin ei mikään määrä tahdonvoimaa riitä.

Kunnon ruoka= proteiinia runsaasti, kasviksia runsaasti , rasvaa kohtuullisesti ja hiilareita (leipä, riisi, pasta, puuro, peruna,) hyvin vähän. Sokeri totaalikiellossa alkuun.

Aamupala mulla kananmuna, ruisleipä( voita, kasviksia/ juusto tms) ja itsetehty smoothie ( avokado, marjat, banaani, pinaatti esim).

Lounas: lihaa / kalaa/ kanaa iso annos ja kasviksia . Voi olla vaikka jauheliha keitto jossa paljon kasviksia eikä perunaa. Ei missään tapauksessa mitään pelkkää kasvissalaattia pienellä kananpalalla.

Näiden jälkeen loppupäivä sujuu ilman himoja. Välipala vaikka viili ja pähkinöitä, hedelmiä . Ilta- aterian voin korvata vaikka ruisleivällä.

Herkkuna turkkilainen jogurTti ja hunaja ja raakasuklaa lähes joka päivä.

Pari kertaa viikossa voi syödä jotain ihan sokeriherkkuakin kunhan ei jätä kunnon ruokia syömättä.

Vierailija
20/33 |
18.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kanssa tuskailee sokeri riippuvainen. huono olo ja pään särky iskee tunnissa jos olen ilman sokeria. :(