Onko oikein, että teinin palkka pienentää perheen toimeentulotukea?
Vanhin lapsemme, 15-vuotias poika, aloitti työt koulun ohella vaikka perheemme toimeentulotuki pienenee koko tienatulla summalla. Poika tahtoo kovasti työkokemusta ja merkinnän CV:hen, koska aikoo alalle jolla työvoimasta ei todellakaan ole pulaa.
Tilanne on siinä mielessä erityisen ikävä, että poika tienaa enemmän kuin on tähän asti saanut viikkorahoja yms. Vaikka pojan viikkorahat lopetetaan, perheemme ei pärjää ilman että käytetään pojan palkkaa perheen yhteisiin menoihin: ruokiin, asumiskuluihin jne. Poika ymmärtää tilanteen mutta pitää sitä epäreiluna, koska hänen töissä käyvät kaverinsa saa pitää palkkansa itse. Eihän se hänen vikansa ole, että me vanhemmat ollaan työttömiä ja joudutaan turvautumaan toimeentulotukeen, mutta nyt töissä käydessään hän joutuu kärsimään siitä entistäkin enemmän.
Mitä mieltä te av-palstalaiset olette, onko tällainen systeemi oikein?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole oikein. Kuulostaa karmealta, että jo tuossa iässä valtio opettaa nuorelle, että työstä ei ole mitään rahallista hyötyä. Mitali siitä, että saa nyt vähemmän valtion tukea ei oikein lämmitä.
Tuon nyt oppii jokainen viimeistään aikuisena.
Ei ole oikein. Opettaa vain nuorille, että töitä ei kannata tehdä koska siitä ei hyödy yhtään mitään taloudellisesti. Jotain rajaa silläkin, miten paljon lapset joutuvat kärsimään vanhempiensa huono-osaisuudesta. Eihän nuorelle anneta tuossa tilanteessa mahdollisuutta esim. itse rahoittaa toisen asteen opintojaan tai ajokorttia, jota tarvitaan monissa töissä, ja vanhemmillakaan tuskin on noihin varaa.
Olen kyllä käynyt töissä ja useammassakin eri firmassa. Kerran tehtiin työnantajan kanssa niin, että koska hänellä oli huomattavasti suurempi veroprosentti kuin itselläni, niin pyöräytettiin hänen rahojaan minun tilini kautta "palkkana", jonka kävin sitten antamassa tälle työnantajalleni ja sain muutaman satasen korvausta tästä. Nämä kuviot ovat kyllä tuttuja.