Kertookahan kotiäidit/-isät
Miten tulette toimeen taloudellisesti? Mistä saatte elantonne?
Elättekö täysin puolison tulojen varassa, saaden vain "taskurahaa" Kelalta nimikkeellä kotiohoidontuki? Sillä sehän on aivan naurettavan pieni summa, jolla ei perhettä elätetä. (Onneksi valtion viisaat miehet ja naiset osaavat leikata juuri niiltä, jotka eniten tukia kaipaisivat...) Vai miten ihmeessä on mahdollista pysyä kotona lapsen kanssa ja silti osallistua perheen menoihin?
Vaikka raha ei tee onnelliseksi, on sitä ilman aika pirun vaikea elää.
En voi laittaa 9kk vanhaa vauvaa hoitoon ja mennä töihin, mutten myöskään voi elää Kelan tarjoamalla 250€:llä kuukaudessa, kun jo ruokakauppaan perusostoksiin menee 800€/kk. Pattitilanne siis.. Kertokaahan muut miten olette toimineet vanhempainvapaan päätyttyä.
Kommentit (38)
Säästöillä. Tiesin et haluan lapsen, tiesin että haluan olla kotona, niin aloin säästämään etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?
Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...
No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella.
Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.
Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät.
Näin.
Me saamme asumislisää hoitorahan lisäksi.
Te voitte saada ihan omaa tukea asumiseen tai kotihoidontukeen hoitolisää, mutta ette asumislisää kotihoidontukeen.
Voisiko ap nyt avata paljon saa rahaa kuussa ja paljon miehensä saa rahaa kuussa? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?
Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...
No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella.
Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.
Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät.
Näin.
Me saamme asumislisää hoitorahan lisäksi.
Äh niin, menin sekaisin, siis tosiaan asumisTUKEA saadaan, hoitorahan ja hoitoLISÄN lisäksi. Mutta tätä tämä vastaaja taisi tarkoittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ap nyt avata paljon saa rahaa kuussa ja paljon miehensä saa rahaa kuussa? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin.
Ap kertoo jo aloituksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?
Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...
No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella.
Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.
Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät.
Näin.
Me saamme asumislisää hoitorahan lisäksi.Te voitte saada ihan omaa tukea asumiseen tai kotihoidontukeen hoitolisää, mutta ette asumislisää kotihoidontukeen.
Ei kukaa, edes alkuperäinen kysyjä, sanonut, että saataisiin mitään asumislisää kotihoidontukeen :D Tuo oli ihan oma kysymyksensä: "Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?" Kauhea saivartelija-Sirpa tähänkin ketjuun eksynyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ap nyt avata paljon saa rahaa kuussa ja paljon miehensä saa rahaa kuussa? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin.
Ap kertoo jo aloituksessa...
Ei kertonut paljon miehensä saa, eikä kertonut paljon lapsilisä yhdestä lapsesta on, eikä kertonut että saavatko asumislisää vuokraan. Nyt trolli voisit häipyä.
Miehen rahoilla elellään. Kelalta saan kotihoidontuen ja sen helsinkilisän, eli nettona vähän päälle 500€. Ei sillä juhlita, mutta toimeen tullaan hyvin näin.
On jouduttu vähän karsimaan omia mukavuuksia pois ja tietty vähän katella hintoja kaupassa. Mutta tää opettaa. En saakaan enää aina sitä mitä haluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?
Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...
No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella.
Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.
Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät.
Näin.
Me saamme asumislisää hoitorahan lisäksi.Te voitte saada ihan omaa tukea asumiseen tai kotihoidontukeen hoitolisää, mutta ette asumislisää kotihoidontukeen.
Ei kukaa, edes alkuperäinen kysyjä, sanonut, että saataisiin mitään asumislisää kotihoidontukeen :D Tuo oli ihan oma kysymyksensä: "Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?" Kauhea saivartelija-Sirpa tähänkin ketjuun eksynyt :D
"Paljonko saatte kodinhoidontukea? Paljonko saatte asumislisää?" Kumpaakaan tukea ei ole edes olemassa...
Säästöillä eletään. Kodinhoidontuki on niin pieni. Mutta en voi laittaa vauvaa vielä 9kk ikäisenä hoitoon. Onneksi on säästöjä, miehen palkalla pelkästään ei pärjättäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ap nyt avata paljon saa rahaa kuussa ja paljon miehensä saa rahaa kuussa? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin.
Ap kertoo jo aloituksessa...
Ei kertonut paljon miehensä saa, eikä kertonut paljon lapsilisä yhdestä lapsesta on, eikä kertonut että saavatko asumislisää vuokraan. Nyt trolli voisit häipyä.
No kai nyt jokainen äiti tietää paljonko lapsilisä on. Ja usko jo että sellaista tukea ei ole olemassakaan kuin asumislisä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?
Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...
No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella.
Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.
Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät.
Näin.
Me saamme asumislisää hoitorahan lisäksi.Te voitte saada ihan omaa tukea asumiseen tai kotihoidontukeen hoitolisää, mutta ette asumislisää kotihoidontukeen.
Ei kukaa, edes alkuperäinen kysyjä, sanonut, että saataisiin mitään asumislisää kotihoidontukeen :D Tuo oli ihan oma kysymyksensä: "Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?" Kauhea saivartelija-Sirpa tähänkin ketjuun eksynyt :D
"Paljonko saatte kodinhoidontukea? Paljonko saatte asumislisää?" Kumpaakaan tukea ei ole edes olemassa...
Itseasiassa opiskelijat saavat asumislisää, olen opiskelija, siksi lipsasti. Yleinen asumistuki sitten. Ja ei ole juu mulla nuo lapsiperheen tukimuotojen termit ihan hallussa, sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko ap nyt avata paljon saa rahaa kuussa ja paljon miehensä saa rahaa kuussa? Auttaisi hahmottamaan tilannetta paremmin.
Ap kertoo jo aloituksessa...
Ei kertonut paljon miehensä saa, eikä kertonut paljon lapsilisä yhdestä lapsesta on, eikä kertonut että saavatko asumislisää vuokraan. Nyt trolli voisit häipyä.
No kai nyt jokainen äiti tietää paljonko lapsilisä on. Ja usko jo että sellaista tukea ei ole olemassakaan kuin asumislisä.
Ehkä jokainen äiti ei joudu miettimään rahoja pennilleen. ;) Meitä on rikkaampiakin.
Emme todellakaan maksa kaikkea puoliksi. Minun ainoa tehtäväni on hoitaa ruokaostokset (+ oma puhelinlasku, ja muut omat menot tietysti), mies maksaa kaiken muun. Mutta kun olen tähän mennessä saanut pyöreät 800€/kk ja silti joutunut siirtämään säännöllisesti säästötilitäni rahaa, kauhistuttaa miten ihmeessä pärjään vanhempainvapaan jälkeen. Olen viettänyt paljon unettomia öitä tämän takia. Mies on sitä mieltä, että minun täytyy ilmottautua työkkäriin jotta saan ansiosidonnaista, joka olisikin huomattavasti enemmän kuin kotihoidontuki. Mutta minusta se on huijaamista, enhän ole työtön työnhakija, koska minulla ei ole aikomustakaan mennä töihin ainakaan seuraavaan vuoteen. Lisäksi ansiosidonnaista saa rajallisesti, mitä jos tarvitsisin myöhemmin ansiosidonnaista, mutta olen kuluttanut kaikki päiväni jo...
Mitään asumistukia yms. emme kelalta tai sossusta saa miehen "huimien" tulojen ylittäessä kaikki alarajat.
Asuntolaina+asumiskulut ja vakuutukset vievät suurimman osan miehen palkasta.
-Ap
Tällä hetkellä vielä nostan työmarkkinatukea ja asumistukea. Suostun siis hakemaan töitä jos niitä tarjotaan, mutta eivät ole tarjonneet koska aloitan opiskelut ens kuussa jolloin nostan opintotukea ja -lainaa ja asumistukea edelleen. Olin siis työttömänä siitä lähtien kuin vanhempainrahakausi loppui ja nyt lapsi täyttää vuoden. Toimeentulotukea sain kun oli todella tiukka tilanne kun mieheltä oli työt vähissä. Kotihoidontukea sain vanhempainrahakaudella toisesta lapsesta mutta en hakenut enää kun ilmoittauduin työttömäksi. Nyt mies jäi kokonaan ansiosidonnaiselle ja pitää isyyslomiaan kun menen kouluun ja sitten taas ansiosidonnaisellla niin kauan kunnes tulee töihin kutsua ja sitten vain lapsia päivähoitoon jos näin käy. Mutta siihen mennessä nuorempi on jo sen verta iso että uskaltaa päivähoitoon laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vielä nostan työmarkkinatukea ja asumistukea. Suostun siis hakemaan töitä jos niitä tarjotaan, mutta eivät ole tarjonneet koska aloitan opiskelut ens kuussa jolloin nostan opintotukea ja -lainaa ja asumistukea edelleen. Olin siis työttömänä siitä lähtien kuin vanhempainrahakausi loppui ja nyt lapsi täyttää vuoden. Toimeentulotukea sain kun oli todella tiukka tilanne kun mieheltä oli työt vähissä. Kotihoidontukea sain vanhempainrahakaudella toisesta lapsesta mutta en hakenut enää kun ilmoittauduin työttömäksi. Nyt mies jäi kokonaan ansiosidonnaiselle ja pitää isyyslomiaan kun menen kouluun ja sitten taas ansiosidonnaisellla niin kauan kunnes tulee töihin kutsua ja sitten vain lapsia päivähoitoon jos näin käy. Mutta siihen mennessä nuorempi on jo sen verta iso että uskaltaa päivähoitoon laittaa.
Vanhempainrahakaudella ei voi saada kotihoidontukea.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä vielä nostan työmarkkinatukea ja asumistukea. Suostun siis hakemaan töitä jos niitä tarjotaan, mutta eivät ole tarjonneet koska aloitan opiskelut ens kuussa jolloin nostan opintotukea ja -lainaa ja asumistukea edelleen. Olin siis työttömänä siitä lähtien kuin vanhempainrahakausi loppui ja nyt lapsi täyttää vuoden. Toimeentulotukea sain kun oli todella tiukka tilanne kun mieheltä oli työt vähissä. Kotihoidontukea sain vanhempainrahakaudella toisesta lapsesta mutta en hakenut enää kun ilmoittauduin työttömäksi. Nyt mies jäi kokonaan ansiosidonnaiselle ja pitää isyyslomiaan kun menen kouluun ja sitten taas ansiosidonnaisellla niin kauan kunnes tulee töihin kutsua ja sitten vain lapsia päivähoitoon jos näin käy. Mutta siihen mennessä nuorempi on jo sen verta iso että uskaltaa päivähoitoon laittaa.
Niin ja lisään vielä että meillä maksetaan menot sitä mukaan kummalla on rahaa eli lyödään rahat yhteen läjään ja pakolliset menot yhteen ja siitä maksellaan pois ja aina neuvotellaan mitä maksetaan nyt ja mitä sitten kun sulle tulee rahaa jne. Myös pakollisista hankinnoista neuvotellaan ja ei tuhlailla toisen selän takana vaan kerrotaan suoraan jos johonkin rahaa käyttää.
Hoitolisä. Ja sen määrä riippuu koko talouden tuloista. Maksimissaan se taitaa olla jotain 180e/kk.