Asiakkaan ulkonäkö, vaikuttaa siihen millaista asiakaspalvelua saa?
Rumuudesta on ollut täällä keskustelua. Oletteko huomanneet tai kokeneet, että epäviehättävämmät ihmiset saavat huonompaa asiakaspalvelua? Esimerkiksi kampaajalla, vaateliikkeessä, ruokakaupassa?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen vaikuttaa enemmän asiakkaan olemus, onko jämerän itsevarman oloinen vai sellainen "anteeksi, että olen olemassa" (monet voi olla myös jotain tältä väliltä). Ehkä niin, että jos asiakas itsekin kokee olevansa hyvännäköinen, se paistaa olemuksesta ja on helppo olla ystävällinen. Kyllä se asiakkaan koko lähestyminen vaikuttaa myös, ei hyvännäköinenkään asiakas saa ystävällisintä palvelua, jos hän on itse koppava ja töykeä.
Tarkoitatko että asiakas joka vaikuttaa heikkoitsetuntoiselta (mutta ei käyttäydy huonosti) tai pitää itseään vähemmän viehättävänä ja jotenkin sen huomaat saa huonoa kohtelua asiakaspalvelijpoilta?
Kauniit, itsevarmat kohteliaat saavat hyvää, epävarmat vähemmän viehättävät kohteliaat huonompaa?
Jo on erikoista. En tiennytkään että kaupoissa ja kampaamoissa yms mennään missikisameiningillä.
En usko, että edelliset saavat nimenomaan huonoa, mutta hyvännäköiset, hyvätapaiset ja itsevarmat saavat arveluni mukaan useammin hyvää palvelua useammin. On myös helpompi palvella hyvin hyvätapaista asiakasta, joka ilmaisee selvästi, mitä haluaa ja on kohtelias.
Et sitten varmaan itse tee töitä ihmisten kanssa tai ole paljon ihmisten kanssa tekemisissä, jos et ole huomannut, että hyvätapaisten ihmisten kanssa on helpompi tulla toimeen ja heidän kanssaan asiat sujuvat paremmin? Koskee siis muitakin ympäristöjä kuin vain kaupassa asiointia.
Et tainnut ymmärtää. Minähän ihmettelin miksi hyvännäköiset hyvätapaiset saavat parempaa kohtelua kuin einiinhyvännäköiset mutta hyvätapaiset ihmiset. Siihen viittasin missikisoilla.
Miten perustellaan näkemys että hyvännäköiset ovat kohteliaita, vähemmän viehättävän näköiset huonokäytöksisempiä?
Kaikki eivät ole jämäkän itsevarmoja mutta voivat olla silti hyvätapaisia, eivätkö ujot tai epävarmat ole ansainneet hyvää palvelua jos eivät ole myyjän jne mielestä tarpeeksi hyvännäköisiä?
Vierailija kirjoitti:
Rumuudesta on ollut täällä keskustelua. Oletteko huomanneet tai kokeneet, että epäviehättävämmät ihmiset saavat huonompaa asiakaspalvelua? Esimerkiksi kampaajalla, vaateliikkeessä, ruokakaupassa?
Vehossa ei aina saa nuorena kunnon palvelua.. vaikka olet yli 100k€ autoa ostamassa.
Joskus tuntuu että saan parempaa asiakaspalvelua jos myyjä luulee minua varakkaaksi tai vaikuttaa siltä että olen ostoaikeissa liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vehossa ei aina saa nuorena kunnon palvelua.. vaikka olet yli 100k€ autoa ostamassa.
Autoliikkeet yleensäkin ovat kuuluisia huonosta palvelusta, autokauppa käy ilmeisesti sen verran hyvin että automyyjillä on varaa olla koppavia ja valita asiakkaansa. Naisille ei esimerkiksi haluta myydä autoa, tuttuni joutui lähtemään toiselle paikkakunnalle auton ostoon kun sai niin huonoa palvelua oman paikkakuntansa autoliikkeessä. Myös miehet saattavat saada huonoa palvelua jos eivät ole viimeisen päälle pukeutuneita auton ostoa varten. Kuulin eräästä vanhemmasta miehestä jonka tarkoituksena oli ostaa useampikin kalliimpi auto mutta hänelle ei suostuttu myymään autoja kun hänen maksukykyään epäiltiin. Miehellä oli hieman kulahtaneet vaatteet päällä. Meni sitten toiseen liikkeeseen jossa sai parempaa palvelua ja teki kaupat. Usein huijarit ja sellaiset jotka haluavat esittää varakasta liikkuvat puku päällä. Oikeasti varakas voi kulkea vaikka tuulipuvussa. Myyjän ei pitäisi luokitella asiakkaita ulkonäön perusteella.
Kukaan ei ota alle 185cm tosissaan. Asiakaspalvelutilanteissa suhtautuminen on "mitä tuo kääpiö turhaan sauhaa siinä, onneksi tänne korkeuksiin asti ne kiehkurat ei nouse, menis jos tappamaan itsensä jos noin lyhyet edes pystyy siihen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen vaikuttaa enemmän asiakkaan olemus, onko jämerän itsevarman oloinen vai sellainen "anteeksi, että olen olemassa" (monet voi olla myös jotain tältä väliltä). Ehkä niin, että jos asiakas itsekin kokee olevansa hyvännäköinen, se paistaa olemuksesta ja on helppo olla ystävällinen. Kyllä se asiakkaan koko lähestyminen vaikuttaa myös, ei hyvännäköinenkään asiakas saa ystävällisintä palvelua, jos hän on itse koppava ja töykeä.
Tarkoitatko että asiakas joka vaikuttaa heikkoitsetuntoiselta (mutta ei käyttäydy huonosti) tai pitää itseään vähemmän viehättävänä ja jotenkin sen huomaat saa huonoa kohtelua asiakaspalvelijpoilta?
Kauniit, itsevarmat kohteliaat saavat hyvää, epävarmat vähemmän viehättävät kohteliaat huonompaa?
Jo on erikoista. En tiennytkään että kaupoissa ja kampaamoissa yms mennään missikisameiningillä.
En usko, että edelliset saavat nimenomaan huonoa, mutta hyvännäköiset, hyvätapaiset ja itsevarmat saavat arveluni mukaan useammin hyvää palvelua useammin. On myös helpompi palvella hyvin hyvätapaista asiakasta, joka ilmaisee selvästi, mitä haluaa ja on kohtelias.
Et sitten varmaan itse tee töitä ihmisten kanssa tai ole paljon ihmisten kanssa tekemisissä, jos et ole huomannut, että hyvätapaisten ihmisten kanssa on helpompi tulla toimeen ja heidän kanssaan asiat sujuvat paremmin? Koskee siis muitakin ympäristöjä kuin vain kaupassa asiointia.
Et tainnut ymmärtää. Minähän ihmettelin miksi hyvännäköiset hyvätapaiset saavat parempaa kohtelua kuin einiinhyvännäköiset mutta hyvätapaiset ihmiset. Siihen viittasin missikisoilla.
Miten perustellaan näkemys että hyvännäköiset ovat kohteliaita, vähemmän viehättävän näköiset huonokäytöksisempiä?
Kaikki eivät ole jämäkän itsevarmoja mutta voivat olla silti hyvätapaisia, eivätkö ujot tai epävarmat ole ansainneet hyvää palvelua jos eivät ole myyjän jne mielestä tarpeeksi hyvännäköisiä?
Ei, hyvännäköiset eivät välttämättä ole hyvätapaisia. Mutta jos on miellyttävän näköinen ja hyvätapainen, tällaiseen tapaukseen kumuloituvat ne piirteet, jolloin mielestäni on todennäköisempää saada hyvää palvelua. Monet tavallisen näköiset tai ei edes hyvännäköiset ovat palvelutilanteessa kohteliaita, itsevarmoja ja hyvätapaisia ja sen vuoksi myös saavat hyvää palvelua.
Arvelen, että ujot ja epävarmat eivät saa kaikilta hyvää palvelua. Ainakin itse turistina olen tällainen ujo ja epävarma asiakas, kun olen vielä puoliksi kielitaidotonkin. Saamani palvelu on ollut ulkomailla tosi vaihtelevaa. En usko, että tämä on asiakaspalvelijoilta valinta vaan ennemmin kuin spontaani reaktio.
Olin hyvin kauniin siskoni kanssa kaupassa, ja minä normaalinnäköinen sain ihan normaalia palvelua, sanottiin hei ja oltiin perusystävällisiä. Mutta siskolleni ei keski-ikäinen lievästi ylipainoinen kassa sanonut "hei" ja näytti siltä, kuin tahalleen olisi ostokset vetänyt todella hitaasti. Ja oli todella nyrpeä. Sitten sanoi MINULLE, että "tosta voi ottaa pienen muovikassin jos tarvii" - miksei sanonut minun siskolle, kun hänen ostokset olivat ja hän maksoi? Eli en tiedä millaista kohtelua "rumat" saavat, mutta ainakin kauniit saattavat saada tylyä kohtelua osakseen. Ärsyttävää käytöstä.
Olen asiakaspalvelussa ja 99 % :sti vaikuttaa asiakkaan oma asenne.
Jos on normaali / ystävällinen asiakas niin on hyvin helppo antaa hyvää palvelua ihan ulkonäöstä riippumatta.
Loppu 1% tulee esim siitä että jos asiakas haisee selvästi pahalta tms niin vähän se vaikuttaa etäännyttävästi.
Ylimielinen asenne saa minulta karvat pystyyn ja joudun taistella itseni kanssa että pysyn silti ystävällisenä.
Kritiikin voi antaa asiallisesti ja myös kuunnella asiakaspalvelijaa kun ei tahallaan aiheuteta harmia.
Jotkut nuoret kauniit naiset saattavat olla aika nirppanokkia ja myös silloin voi olla vaikea pysyä hyvin ystävällisenä.
Jotkut ovat liikkeellä happamalla naamalla ja nyrpeällä mielellä ja kun en ole kone niin joutuu joskus tosissaan yrittää ettei tuo tartu.
Eli ei ulkonäkö vaikuta ainakaan minuun mutta se tapa millä tulet asioimaan vaikuttaa vaikka ei tietenkään saisi.
Mutta niin metsä vastaa jne
Vaimoni on erittäin viehättävä ja muidenkin miesten mielestä aika namun näköinen. Kurvit kohdallaan ja hyvät bosat ja pukeutuu aina seksikkäästi. Kun menemme rautakauppaan, missä tunnetusti on vaikea saada palvelua, menee hän aina ensin. Eipä kestä kauaa kun on miesmyyjät häntä auttamassa. Kerran teimme aitaa talomme ympärille, niin miesmyyjä ystävällisesti sahasi hänelle aitatolpat määrämittaan, muuten olisin itse joutunut ne sahaamaan. Kun myyjä oli ne hikisenä sahannut, lastannut ja sitonut lastin tulin paikalle. Kiitin kaveria kovasti vaivannäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kampaajalla asioidessa tuntuu välillä, että hommat hoidetaan vähän "sinne päin" ollessani asiakkaana. Etenkin jos on yhtään "anteeksi että olen olemassa"-asenteella liikenteessä. Minua voisi kutsua rumaksi, sen verran kummallisuutta on kasvonpiirteissä
Selvä ero kampaajan asenteessa ja lopputuloksessa on siinä menenkö suoraan töistä tyylikkäissä työvaatteissa vai vapaa-ajalta farkku/verkkarilookissa kampaajalle. Asenne ei sinänsä haittaa, mutta kun sen huomaa työn lopputuloksessa. Jälkimmäisessa lookissa kampaaja ilmeisesti ajattelee että hänenkään ei tarvitse hirveästi yrittää kun tämä ihminen ei välitä ulkonäöstään.
Mä sain joskus alennuksen huonekaluliikkeessä vaikka mulla ei ollut alennukseen oikeuttavaa korttia. Kassalla oli nuori mies.
Seuraava, vanhempi nainen ei saanut.
No tämä ei ihan varsinaisesti asiakaspalveluun liity mutta kerron kuitenkin.
Olin joskus sairaalloisen ylipainoinen. Silloin olin ihmisille näkymätön.
Hoikkana sain kaikilta ihmisiltä erittäin hyvää käytöstä. Joku mies saattoi ex tempore maksaa kahvini kassalla, miehet aukoivat ovia edestäni. Ihmisillä oli matala kynnys katsoa minua silmiin ja tulla juttelemaan. Naisten käytöksessä en huomannut juurikaan eroa, ehkä sovituskoppi-tilanteissa tuli jokusen kerran joku sanomaan että näyttääpä hyvältä sun päällä.
Nyt olen lihonut taas näkymättömäksi. Vaikka olen vain lievästi ylipainoinen. Ei aukene ovet edessä jne
Olen kyllä reipas ja puhelias ihmisten kanssa. Myyjien kanssa ei oikein koskaan ole ollut ongelmia, olen aina kohtelias ja ymmärtäväinen.
Tosin nyt kyllä mieleen että olin kerran veljeni kanssa liikkeellä ja olin ostamassa stereoita. Myyjä puhui pelkästään veljelleni.
Kerran olin vielä lihavamman kaverin kanssa eräässä työtilaisuudessa jossa esiteltiin tehdasta vain meille kahdelle. Esittelijä ei kertaakaan katsonut kaveriani päinkään. Puhui pelkästään minulle ja katsoi pelkästään minua silmiin jos kerta. Pahoitimme kyllä molemmat tuosta mielemme, oli se käytös niin selkeän syrjivää.
Koen shoppailun niin vastenmielisenä ja rasittavana, että mielellään lähden collareissa + lenkkareissa liikenteeseen ja hoidan kerralla kaikki hankinnat. On aina ihmetyttänyt se, että vaatteita ostaessa pitäisi ilmeisesti olla jo valmiiksi pukeutunut sellaisiin vaatteisiin, joita aikoo ostaa ja tarvitsee. Kaupanteossa on suomalaisilla vielä paljon opittavaa. Jos mulla ei ole meikkiä naamassa tai koruja päällä, enkös silloin näyttäisi erittäin potentiaaliselta asiakkaalta? Voit myydä isolla rahalla tavaraa, jos haluat. Esimerkkinä kävin viikonloppuna tyhjässä liikkeessä (sijaitsee aivan paraatipaikalla), jonka katutason osastolta en ollut minkään tarpeessa. Minua ei tervehditty, neitoset höpisivät keskenään, katsoivat alta kulmien. Jatkoin suoraan toiselle osastolle, jossa tarvitsemaani tuotetta myydään. Sekin oli tyhjä, mutta mukava ja ammattitaitoinen myyjä tuli palvelemaan. Sain haluamani ja hiukkasen kivaa keskustelua tulevan talven valikoimasta. Poistuessani ensin mainitut neitoset totesivat ylimielisesti "oho" kun näkivät minun ostaneen jotakin. Ei kuulunut "kiitos, näkemiin". Oli hirveän huono keli ja näytin varmasti räjähtäneeltä märissä hiuksissani ja baltsuissani. Silti, silti.
En usko. Aina olen ihan kohtuullista palvelua saanut, mutta nykyään ylu 40v naisena saan ehdottomasti parempaa palvelua kuin nuorena, jolloin olin varmasti nätimpi. Mutta nykyään huomaan, että olen kaupassa kuin kaupassa sen näköinen, että minulla on varaa siihen, mitä haluan, ja minua palvellaan sen mukaan. Kallimmissakaan putiikeissa minuun ei suhtauduta kuin katselijaan. Ja kaikkialla ihmiset ovat erittäin ystävällisiä. Tottakai itsekin kohtelen kaikkia ystävällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen rikas ja komea alfamies ja naiset tykkäävät palvella minua. Myyjättäret, kassat ja tarjoilijattaret oikein kehräävät olessaan tekemisissä kanssani. Olen toki myös hyväkäytöksinen ja kohtelias.
Joskus ihan hiljaa uikuttaen?
Pölkkypäät kirjoitti:
Vaimoni on erittäin viehättävä ja muidenkin miesten mielestä aika namun näköinen. Kurvit kohdallaan ja hyvät bosat ja pukeutuu aina seksikkäästi. Kun menemme rautakauppaan, missä tunnetusti on vaikea saada palvelua, menee hän aina ensin. Eipä kestä kauaa kun on miesmyyjät häntä auttamassa. Kerran teimme aitaa talomme ympärille, niin miesmyyjä ystävällisesti sahasi hänelle aitatolpat määrämittaan, muuten olisin itse joutunut ne sahaamaan. Kun myyjä oli ne hikisenä sahannut, lastannut ja sitonut lastin tulin paikalle. Kiitin kaveria kovasti vaivannäöstä.
:D Mahtavaa! Käykää höynäyttämässä niitä minunkin puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajalla asioidessa tuntuu välillä, että hommat hoidetaan vähän "sinne päin" ollessani asiakkaana. Etenkin jos on yhtään "anteeksi että olen olemassa"-asenteella liikenteessä. Minua voisi kutsua rumaksi, sen verran kummallisuutta on kasvonpiirteissä
Selvä ero kampaajan asenteessa ja lopputuloksessa on siinä menenkö suoraan töistä tyylikkäissä työvaatteissa vai vapaa-ajalta farkku/verkkarilookissa kampaajalle. Asenne ei sinänsä haittaa, mutta kun sen huomaa työn lopputuloksessa. Jälkimmäisessa lookissa kampaaja ilmeisesti ajattelee että hänenkään ei tarvitse hirveästi yrittää kun tämä ihminen ei välitä ulkonäöstään.
Kuitenkin kehtaa veloittaa täyden hinnan hutiloidusta työstä. Pelkkä leikkaus saattaa maksaa 34-55 euroa eikä huolimattomasti tehty leikkaus vie kovin paljon aikaa.
Olen kasvoistani hieman hassun/rumahkon näköinen, saan kummeksuvia katseita nuorilta naisilta, he eivät tiedä miten minuun tulisi suhtautua, miehet ovat yleensä kohtaani vihamielisiä tai vähintäänkin nyrpeitä. Joskus säälistä vanhemmat ihmiset ovat ystävällisiä minua kohtaan, lapset ja nuoret/nuoret aikuiset ei niinkään. Olen siis nainen.