Asiakkaan ulkonäkö, vaikuttaa siihen millaista asiakaspalvelua saa?
Rumuudesta on ollut täällä keskustelua. Oletteko huomanneet tai kokeneet, että epäviehättävämmät ihmiset saavat huonompaa asiakaspalvelua? Esimerkiksi kampaajalla, vaateliikkeessä, ruokakaupassa?
Kommentit (38)
Kyllä se vaan niin menee. Kauniit naiset hyödyntävät sitä hyvin paljon.
Mun kassalla ei kukaan saa erikoiskohtelua vaan kaikille heitän läppää ihan yhtälailla, oli asiakas sitten kaunis tai ruma, vammainen tai vaikka alkkis. Enkä ole huomannut mitään eri tasoista kohtelua itsekään, olin sitten meikannut tai ihan naturaalina liikenteessä.
Olen rikas ja komea alfamies ja naiset tykkäävät palvella minua. Myyjättäret, kassat ja tarjoilijattaret oikein kehräävät olessaan tekemisissä kanssani. Olen toki myös hyväkäytöksinen ja kohtelias.
Olen vaatimattoman näköinen, ja asiakaspalvelu on yleensä asiallista ja ihan ok tasolla. Eron olen kyllä huomannut, kun olen kauniiden ystävien kanssa ostoksilla.
Itse olen sellainen neutraali miinus ulkonäköasteikolla, en nyt varsinaisesti ruma mutten missään tapauksessa erityisen viehättäväkään. Tunnen oloni vapautuneemmaksi suht samalla ulkonäkötasolla olevien kanssa, eli ei pidä paikkaansa että olisin kassana ollessani jotenkin syrjinyt rumia ja suosinut kauniita - ei toki päinvastoinkaan, mutta usein pelkäsin, että ne kauniit ajattelevat minun olevan jotenkin ällöttävä ja se tietysti vaikuttaa käytökseenkin.
Mä olen asiakaspalvelussa, mulle on ihan se ja sama minkänäköinen ihminen on. Ennemmin se käytös vaikuttaa.
Huonosti pukeutuneena saa vaatekaupassa huonoa palvelua, vaikka luulisi että silloin saisi parempaa palvelua, kun näkee heti, että tuo ihminen tarvitsee uusia vaatteita.
Kampaajalla asioidessa tuntuu välillä, että hommat hoidetaan vähän "sinne päin" ollessani asiakkaana. Etenkin jos on yhtään "anteeksi että olen olemassa"-asenteella liikenteessä. Minua voisi kutsua rumaksi, sen verran kummallisuutta on kasvonpiirteissä
Vierailija kirjoitti:
Mä olen asiakaspalvelussa, mulle on ihan se ja sama minkänäköinen ihminen on. Ennemmin se käytös vaikuttaa.
Ja näinhän sen pitäisi mennäkin. Hyvä Sinä <3
No todellakin vaikuttaa. Se samojen myyjien suhtautuminen on täysin ihan erilaista silloin kun on vapaapäivänä liikenteessä tukka ponnarilla lenkkivaatteissa vs kevyesti meikattuna työpäivän jälkeen. Varsinkin just tietyssä kosmetiikkamyymälässä on ihan selkeästi myyjillä joku ulkoiseen olemukseen perustuva tasoasteikko jonka perusteella asiakkaita palvellaan alkaen ihan siitä tervehdyksestä.
Vierailija kirjoitti:
No todellakin vaikuttaa. Se samojen myyjien suhtautuminen on täysin ihan erilaista silloin kun on vapaapäivänä liikenteessä tukka ponnarilla lenkkivaatteissa vs kevyesti meikattuna työpäivän jälkeen. Varsinkin just tietyssä kosmetiikkamyymälässä on ihan selkeästi myyjillä joku ulkoiseen olemukseen perustuva tasoasteikko jonka perusteella asiakkaita palvellaan alkaen ihan siitä tervehdyksestä.
Käsittämätöntä. Jokaisen asiakkaan tulisi olla samanarvoinen ja saada tasavertaista kohtelua.
Ja kuinka tyhmiä ne "asiakaspalvelijat" ovat jos luulevat että varakkaimpia (eli suurimpia ostoksia tekeviä) ovat ihan varmasti ne jotka siltä näyttävät?
Siihen vaikuttaa enemmän asiakkaan olemus, onko jämerän itsevarman oloinen vai sellainen "anteeksi, että olen olemassa" (monet voi olla myös jotain tältä väliltä). Ehkä niin, että jos asiakas itsekin kokee olevansa hyvännäköinen, se paistaa olemuksesta ja on helppo olla ystävällinen. Kyllä se asiakkaan koko lähestyminen vaikuttaa myös, ei hyvännäköinenkään asiakas saa ystävällisintä palvelua, jos hän on itse koppava ja töykeä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen vaikuttaa enemmän asiakkaan olemus, onko jämerän itsevarman oloinen vai sellainen "anteeksi, että olen olemassa" (monet voi olla myös jotain tältä väliltä). Ehkä niin, että jos asiakas itsekin kokee olevansa hyvännäköinen, se paistaa olemuksesta ja on helppo olla ystävällinen. Kyllä se asiakkaan koko lähestyminen vaikuttaa myös, ei hyvännäköinenkään asiakas saa ystävällisintä palvelua, jos hän on itse koppava ja töykeä.
Tarkoitatko että asiakas joka vaikuttaa heikkoitsetuntoiselta (mutta ei käyttäydy huonosti) tai pitää itseään vähemmän viehättävänä ja jotenkin sen huomaat saa huonoa kohtelua asiakaspalvelijpoilta?
Kauniit, itsevarmat kohteliaat saavat hyvää, epävarmat vähemmän viehättävät kohteliaat huonompaa?
Jo on erikoista. En tiennytkään että kaupoissa ja kampaamoissa yms mennään missikisameiningillä.
Olen ihan tavallisen näköinen, en ruma mutten erityisen kauniskaan. Oma kokemukseni on, että ulkonäköä enemmän palveluun vaikuttaa se, miten itse ottaa kontaktin myyjään/asiakaspalvelijaan. Jos katson silmiin, hymyilen ja tervehdin kohteliaasti sekä kerron asiani selkeästi, olen aina saanut hyvää palvelua. Kampaajien kanssa pitää mennä vielä se "extra mile", eli jutella vähän aikaa niin, että kampaajalle tulee hyvä fiilis persoonastani. Toki samalla hän pystyy paremmin arvioimaan, millainen tukkatyyli minulle sopisi, eikä tee vain joatin liukuhihnajuttua joka sattuu olemaan trendikästä.
Oli niin tai näin, jos en saa arvoisekseni katsomaa palvelua, voin aina ojentaa asiakaspalvelijaa, tarvittaessa vaikka hänen esimiehensä läsnäollessa. Kummasti alkaa se palvelualttius löytymään. Ai niin, olen todella komea sekä muutenkin filmaattinen mies paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko että asiakas joka vaikuttaa heikkoitsetuntoiselta (mutta ei käyttäydy huonosti) tai pitää itseään vähemmän viehättävänä ja jotenkin sen huomaat saa huonoa kohtelua asiakaspalvelijpoilta?
Kauniit, itsevarmat kohteliaat saavat hyvää, epävarmat vähemmän viehättävät kohteliaat huonompaa?
Jo on erikoista. En tiennytkään että kaupoissa ja kampaamoissa yms mennään missikisameiningillä.
En usko, että edelliset saavat nimenomaan huonoa, mutta hyvännäköiset, hyvätapaiset ja itsevarmat saavat arveluni mukaan useammin hyvää palvelua useammin. On myös helpompi palvella hyvin hyvätapaista asiakasta, joka ilmaisee selvästi, mitä haluaa ja on kohtelias.
Et sitten varmaan itse tee töitä ihmisten kanssa tai ole paljon ihmisten kanssa tekemisissä, jos et ole huomannut, että hyvätapaisten ihmisten kanssa on helpompi tulla toimeen ja heidän kanssaan asiat sujuvat paremmin? Koskee siis muitakin ympäristöjä kuin vain kaupassa asiointia.
Vierailija kirjoitti:
Oli niin tai näin, jos en saa arvoisekseni katsomaa palvelua, voin aina ojentaa asiakaspalvelijaa, tarvittaessa vaikka hänen esimiehensä läsnäollessa. Kummasti alkaa se palvelualttius löytymään. Ai niin, olen todella komea sekä muutenkin filmaattinen mies paikallaan.
Tai voit antaa itsestäsi kuvan urpona.
Jos oikeasti haluat hyvää palvelua, niin tämä ei ole se tapa..
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan tavallisen näköinen, en ruma mutten erityisen kauniskaan. Oma kokemukseni on, että ulkonäköä enemmän palveluun vaikuttaa se, miten itse ottaa kontaktin myyjään/asiakaspalvelijaan. Jos katson silmiin, hymyilen ja tervehdin kohteliaasti sekä kerron asiani selkeästi, olen aina saanut hyvää palvelua. Kampaajien kanssa pitää mennä vielä se "extra mile", eli jutella vähän aikaa niin, että kampaajalle tulee hyvä fiilis persoonastani. Toki samalla hän pystyy paremmin arvioimaan, millainen tukkatyyli minulle sopisi, eikä tee vain joatin liukuhihnajuttua joka sattuu olemaan trendikästä.
Tätä oikeastaan ajoin takaa. Ne, jotka ovat liikkeellä "anteeksi että olen olemassa" -asenteella, myös kehonkielellään ilmaisevat, että välttelevät kontaktin ottoa palvelutilanteessa. Eli kyse ei ole siitä, onko nätti naama vaan siitä, kuinka yleensä tuo itsensä esiin.
14
Kassat tuntuu joo tavanomaista nyrpeämmiltä jos on puhjennut finnejä