Mikä ihmeen TIPPALUKKO
Voisiko joku selittää minulle, miksi kahvinkeittimien tippalukot ovat edelleen vuonna 2026 täyttä huijausta?
Siinä seisot vaanimassa. Tuijotat pannua. Odotat. Et koske keittimeen sekuntiakaan liian aikaisin. Kahvi on käytännössä valmis. Viimeisetkin tipat ovat jo pudonneet. Ajattelet, että nyt. Nyt varmasti voi ottaa pannun pois ilman katastrofia. Varmuuden vuoksi odotat vielä minuutin, pari. Otat.
Ja mitä tapahtuu?
TIRS.
Yksi tippa levylle.
Ei paljon, mutta juuri sen verran, että koko keittiö haisee palaneelta kahvilta seuraavat kolme tuntia.
Olet kokeillut kaikkea. Nopea tempaus, hidas kierreliike, suppilon koputtelu ja itämainen joogahetki keittimen edessä. Ei auta lahjonta, kiristys eikä uhkailu. Toivotonta.
Eikä ole merkitystä sillä, onko kyseessä kympin halpiskeitin vai satasia maksava DeLuxe Sufée Master. Ei väliä pesuilla, huolloilla, kahvilaaduilla, käyttömäärillä eikä yhtään millään muullakaan.
Miten tämä on mahdollista? Tippalukon koko tarkoitus on estää tippuminen. Sen nimi on kirjaimellisesti TIPPALUKKO. Ei "lähes tippalukko". Ei "95-prosenttisesti tippalukko". Eikä edes "tippalukko 24/7 paitsi tarvittaessa". TIPPALUKKO!
Aina se löytää jostain universumin pienimmästä kolosta vielä yhden viimeisen pisaran. Sellaisen mikroskooppisen kahvitipan, joka uhmaa fysiikan lakeja, valmistajan lupauksia ja ihmiskunnan teknologista kehitystä. Tiputtajan henkistä tasapainoa säälimättä.
Olemme lähettäneet luotaimia aurinkokunnan reunalle. Uraani halkeaa. Rakennamme tekoälyä. Mutta kahvinkeitin, joka ei tirauta yhtä ainoaa tippaa levylle? Ilmeisesti liian kunnianhimoinen tavoite. Vai onko tämä joku pannutehtailijoiden ja psykiatrien salaliitto?
Taidan mennä nyt laittamaan kahvit.
Ähäs, luulit että menen kahvinkeittimen viereen, mutta enpä menekään. Keitän kahvit isoisän sentrifugilla. No maku siitä tuskin paranee mutta sakka tietää paikkansa. Eikä ole mukatippalukkoa.
Korkki kiinni.
Tussista meinaan.
Älä selitä.
Samoja kokemuksia kaikista keittimistäni. Ollut myös Mocca Master. Muut halvempia. Ei vakavaa silti. Rätti käden ulottuvilla. Nopea pyhkäisy ja taas puhdas.