Onko täällä ollut siitä 13-v pojasta, joka hirtti itsensä?
Olen syvästi järkyttynyt. Kiusaamiseen täytyy ottaa uudet keinot käyttöön! Ehdoton ei kiusaamiselle!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa tapauksessa oli erityistä? Näitä itsemurhan tehneitä yläkouluikäisiä kiusattuja on Suomessakin.
Mun mielestä on erittäin tärkeää tuoda esiin mihin kiusaaminen voi pahimmillaan johtaa. Varmasti Suomi on täynnä kiusattuja.
Itseäni kiusattiin ala-asteella. Kiusaajat tulivat myös samalle ylä-asteelle ja yrittivät jatkaa kiusaamista. Mutta olin jo niin väsynyt tähän, että rupesin lyömään kaikkia jotka ivailivat jotain. Opettajista ei ollut koskaan mitään apua.
Kyllä se kiusaaminen siihen loppui, kun tiesivät että tulen päälle. Joskus mietin jopa puukon viemistä kouluun.
Ikuiset arvet kiusaaminen jätti itsetuntoon. Onneksi aina ollut ystäviä, ilman heitä uskon että jotain kamalaa olisi tapahtunut.
Itselläni lähes sama kokemus. Noin 8-10 -vuotiaana kuvittelin iltaisin sängyssä unta odotellessa kuinka leikkaan veitsellä kurkun auki kiusaajiltani. Vähän vanhempana löin yhtä kiusaajalani turpaan koulussa kun mitta täyttyi. Olen varma, että koulusurmat tulee lisääntymään kun media on täynnä esimerkkejä kiusatuille kuinka ongelma ratkaistaan ominvoimin kun vanhemmat ja opettajat sulkevat silmänsä kiusaamiselta.
Kiusaajat ovat usein oman pahoinvointinsa takia kiusaajia. Lähes aina kiusaajan taustoista paljastuu traagista perhedraamaa/päihteitä/väkivaltaa. Terapiaan koko kiusaajakööri pitäisi laittaa suljetulle osastolle.
Kummallinen juttu, miksi vanhemmat eivät puolustaneet poikaansa? Ymmärtääkseni poika selvästi ilmaisi, että kiusataan ja pahasti. Halusi vaihtaa kouluakin, miksi sitten ei vaihdettu?
No mitä olisi pitänyt olla? Kuviako vielä oikein?
Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä on kyse?
Samaa mietin. Näitä tapahtuu myös Suomessa, mutta ketään ei kiinnosta.
Tämä aihe koskettaa minua henkilökohtaisesti, sillä itsekin yritin kiusaamisen takia tappaa itseni 13-vuotiaana.
Sen seurauksena sain vaihtaa luokkaa ja pääsin terapiaan käsittelemään kiusaamisen aiheuttamia traumoja.
Opettajat koulussa olivat kuitenkin edelleen sitä mieltä että kiusaaminen oli jotenkin oma vikani. Olivat avoimesti sitä mieltä, että minä olin itse tehnyt jotain sellaista mikä aiheutti kiusaamisen.
Olin arka ja pelokas enkä uskaltanut puolustautua. Olin siis helppo kohde kiusaajille. Sehän riittääkin syyksi. Ehkä opettajat tarkoittivatkin juuri sitä.