Mitä et tekisi lapsen puolesta
Pystytkö olemaan sekaantumatta lapsen velvollisuuteen myydä kalentereja, arpoja ym. koulun luokkaretken tai urheiluseuran hyväksi?
Vai myytkö tavarat sukulaisille tai työkavereille.
Itse ostin kerran kaikki arvat, mitä lapsen piti myydä. Ei mukamas ehtinyt ja jaksanut myydä!
Kommentit (28)
En tekisi tuota lapsen puolesta.
Auttaisin kyllä antamalla ohjeita, mutta ite sais hoitaa itse työn.
En kyllä ikinä kehtais työkavereille yms. myydä lapsen puolesta :D johan ne naurais!
Mä muuten olen ostanut työkaverilta joulukalenterin. Ihmettelin, miten viitti myydä työpaikalla..
Mä olen lapsena kiertänyt ovelta ovelle myymässä mitä milloinkin. Ei onnistuisi nykylapsilta, eikä varmaan olisi edes turvallista? Eli siis joka kerta ne samat sukulaiset ja työkaverit saa kaivella kuvettaan.
Paha on tilanne, kun lapsi ei uskalla.
Mitäs sitten teet? Olisi noloa palauttaa tavarat ja sepostaa jotain selityksiä.
Menisin mukaan myymään ja sitten jos lopussa näyttäisi siltä että jää paljon yli niin auttaisin jotenkin. Ostaisin itse tai myisin työkavereille :)
Miksi noita keräyksiä yhä tehdään? Ne on jotenkin tosi kiusallisia kaikille. Ja sitten on vielä harrastusseurojen keräykset päälle.
Nämä myyntiruljanssit on ahdistavia!
Helpointa olisi maksaa rahana luokkaretkikassaan. Pelätään turhaan, että jollain on raha tiukassa ja sitten koko luokka kärsii kaikenmaailman roskan myyntivelvoitteesta.
Yhdessä South Park-jaksossa teema oli "Would you have sex with your son to save his life".....
Meillä lapsi 10v kyllä myi sukkia ja keksejä ihan itse ja innokkaana tässä asuntoalueella. Tänäänkin meni kaverin kanssa kahvioon joka on kaverin veljen jalkapalloiluun liittyvä.
Otan usein lapsen ja joskus lapsen kavereitakin mukaan erilaisiin vapaaehtoishommiin. Pidän tärkeänä että lapsi oppii hoitamaan omia asioita ja ottamaan vastuuta, koska on ainokainen eikä ole edes serkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi maksaa rahana luokkaretkikassaan. Pelätään turhaan, että jollain on raha tiukassa ja sitten koko luokka kärsii kaikenmaailman roskan myyntivelvoitteesta.
Niin, kai tuossa on sitten joku oppimisajatus taustalla myös. Jos vanhemmat vaan maksaa rahat luokkaretkikassaan, niin lapsilta jää jotain oppimatta? Mutta voisivat kyllä keksiä jotain muuta kuin sitä ainaista sukulaiaille kaupittelua.
Kyllä lapsia täytyy opettaa kantamaan itse omat velvollisuutensa jo pienestä pitäen. Vain poikkeuksellisesti annetaan apua.😍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kai tuossa on sitten joku oppimisajatus taustalla myös. Jos vanhemmat vaan maksaa rahat luokkaretkikassaan, niin lapsilta jää jotain oppimatta? Mutta voisivat kyllä keksiä jotain muuta kuin sitä ainaista sukulaiaille kaupittelua.
Just näin. Jotain muuta kuin kaupittelua pitäisi keksiä. Ei se sovi kaikille lapsille. Eivät kaikki aikuisetkaan pysty myymään. Kaikki eivät ole myyntimiehiä.
On se sukulaisille myyminen myös ihan myymistä! Kunhan lapset itse sen tekevät. Partiokalentereista osan myyvät aina sukulaisille.
Vierailija kirjoitti:
Paha on tilanne, kun lapsi ei uskalla.
Mitäs sitten teet? Olisi noloa palauttaa tavarat ja sepostaa jotain selityksiä.
Uskallusta yrittää pidän tärkeänä ominaisuutena ja siihen kannustan. Mitä siitä jos ei saa myytyä mitään tai muuten epäonnistuu yrityksessä. On ainakin yrittänyt.
Olen ylpeä esim. että lapsi uskalsi osallistua yhtenäiskoulun näytelmään ja pääsi jopa yhteen päärooleista ja vastikää kävi elokuvan koekuvaksissa. Mitä siitä jos ei pääse tuohon elokuvaan, on ainakin yhtä kokemusta rikkaampi ja tietää miltä koe-esiintyminen tuntuu ja miten siihen valmistaudutaan. Ja sekin on kasvattavaa, että kaikki toiveet eivät aina touteudu. Eniten ihmisiä harmittaa, että ei tullut yritettyä, koska silloin jää se jossittelu vara.
T 11
Jos ei lapsi viitsinyt ja jaksanut, niin miksi mahdollistit sen. Ei tee mitään seuraavallakaan kerralla, kun tietää ettei tarvitse..
Teette lapsellenne karhunpalveluksen kun teette asioita lasten puolesta, jotka heidän kuuluisi tehdä itse.
Ei kai näitä enää ole?! Eihän.
Vihasin lapsena, kun yleisurheilujoukkueelle piti myydä joulukalentereita. Se oli ihan hirveetä. Joskus kierrettiin ovelta ovelle ja toisinaan meillä oli ostoskeskuksessa sovittu myyntipaikka. Olin kateellinen kavereille, joiden vanhemmat myi heidän osuutensa työpaikoillaan.
Partiokalenterit oli paljon inhimillisempiä, kun niistä kysyttiin monta haluaa ottaa ja pystyi laskemaam yhden joka mummolle eikä tullut syyllistäviä katseita, vaikka sanoi myyvänsä vain kaksi...
Omaa lastani en kyseiseen touhuun pakottaisi. Ostaisin vaikka kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Teette lapsellenne karhunpalveluksen kun teette asioita lasten puolesta, jotka heidän kuuluisi tehdä itse.
Tuolla huoneessaan laiska kuorsaa. Likaisia astioita työpöydällä, viikon vaatekerta lattialla. En aio koskea. Aion seurata, miten pitkälle antaa mennä. Joskus loppuu pesemäni ja silittämäni vaatteet kaapista. (Muuten kotona on siistiä)
Myyn kaiken työkavereille. Eivät viitsi olla ostamatta ;)