Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin jätteiden lajittelun

Vierailija
13.08.2016 |

Kokonaan en lajittelua lopettanut, mutta jo pidempään olen viskannut biojätteet sekajätteen sekaan. Ei vain kiinnosta. Ne kuitenkin poltetaan, joten se ja sama. Muutenkin resurssien tuhlausta se, että autot käyvät hakemassa erikseen jokaisen jätteen. Jäteyhtiöt kiskovat kunnon rahat tästä jäterallista. Lobbaavat tietenkin lajittelun suhteen ja me maksamme siitä. Tanskasta voisi tässäkin suhteessa ottaa mallia.

Edelleen toki lajittelen paperin, lehdet, kartongin, lasin ja metallin sekä patterit ym. Mutta muovipurkitkin viskaan sekajätteeseen. Olen ollut aikaisemmin oikea natsi lajittelun suhteen.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaan en lajittelua lopettanut, mutta jo pidempään olen viskannut biojätteet sekajätteen sekaan. Ei vain kiinnosta. Ne kuitenkin poltetaan, joten se ja sama. Muutenkin resurssien tuhlausta se, että autot käyvät hakemassa erikseen jokaisen jätteen. Jäteyhtiöt kiskovat kunnon rahat tästä jäterallista. Lobbaavat tietenkin lajittelun suhteen ja me maksamme siitä. Tanskasta voisi tässäkin suhteessa ottaa mallia.

Edelleen toki lajittelen paperin, lehdet, kartongin, lasin ja metallin sekä patterit ym. Mutta muovipurkitkin viskaan sekajätteeseen. Olen ollut aikaisemmin oikea natsi lajittelun suhteen.

Missä te biojätettä erittelemättä jättävät asutte. Jossain haja-asutusalueellako?

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/03/05/mihin-jatteet-menevat

Ainakin pääkaupunkiseudulla biojätteestä tehdään multaa.

Pahinta on se, jos biojätteet menevät sekajätteen kanssa kaatopaikoille. Siellä ne sitten tuottavat metaania ja maapallo lämpenee lisää.  Riippuu varmaan siis asuinpaikasta kuinka hyvin  jäte loppukäsitellään.  

Asun Turussa, opiskelija-asuntolassa. Pääkaupunkiseudun sekajätteet taitavat nykyään mennä polttolaitokseen, joten ei niistä mitään metaania synny. Pitää myös ajatella, onko todella ekologisesti järkevää Suomen malliin kuskata jokaista jätettä erikseen. Tämä on todellakin jätefirmojen lobbauksen  tulosta, rahan menoa ja järjettömyyttä. 

-ap

Vierailija
22/23 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa lajitella kaikkea ja kyseenalaistan hyödyn siitä. Kellarin, vintin ja autotallin suursiivouksessa lajiteltiin kaikki ja vietiin ecoasemalle. Melkein kaikki lyötiin siellä samaan läjään. Patterit vien kaupan niille kuuluvaan roskiin. Paperit ja pahvit laitan omaansa. Sekajätteisiin laitan surutta kaiken muun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että jos asunto-osakeyhtiöissä (varsinkin vuokrakerrostalot ja opiskelija-asunnot) lajittelu tuntuisi jotenkin suoraan vuokrassa, sitä tehtäisiin enemmän.

Omakotitalossa asuvana minulla on oma jäteastia ja oma biojäteastia. Minä määrittelen kuinka usein ne tyhjennetään. Kun jaksan ja viitsin lajitella lasin, metallin, kartongin, paperin, biojätteen ja nyt uutena muovin, se vaikuttaa aivan suoraan kukkarooni. Nyt muovin tultua kierrätettäväksi kustannus on todella tuntuva.

Kyllä, minä joudun viemään kaiken muun kuin sekajäteen ja biojätteen muualle, eli lähikaupan pihaan. Sinne vietynä ko. jäte on minulle ilmaista, omista jäteastioistani maksan.

Se vaatii toki sen, että keittiössäni on neljän sangon jätesysteemi (sekajäte, biojäte, lasi ja metalli) ja lisäksi kaapissa laatikot muoville ja pahville.