Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!

Vierailija
13.08.2016 |

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Kommentit (1118)

Vierailija
121/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poika oppi karsastamaan värikkäitä ruokia. En tajunnut tarpeeksi ajoissa, että oli osalle allerginen ja luultavasti kirveli suuta. Joten hän oppi yhdistämäään kirkkaat värit sellaiseksi, mikä tuo huonon olon. Syö vain vihreitä vihanneksia eikä syö oikeastaan mitään punaista tai oranssia. Porkkaanaa jostain syystä syö, mutta sitäkään ei voi siitepölyaikaan syödä. En osaa sanoa, miksi juuri porkkana menee. 

Vierailija
122/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveriporukalla tehtiin ruokaa, jonne yksi kavereista oli hommannut hunajasiipiä. Ehdotin nätisti, että jos joskus hankitaan siipiä niin olisi tulisiakin yksi paketti. Tähän kaveri tuumasi, ettei tulisia missään nimessä, ainoastaan niitä, joista hän pitää. Muuten kuulemma kamalan vaikeaa alkaa paistamaan uunissa, kun ei voi samalle pellille laittaa, ettei kastikkeet sekoitu. Eli kaikkien muiden pitää kärvistellä ja syödä hänen makunsa mukaisia. Itse kyllä, jos wingsejä tuon, tuon molempia tai sitten maustamattomia, niin jokainen saa maustaa, millaisella kastikkeella tykkää.

Huh, vai ei voi eri mausteisia siipiä paistaa samalla kertaa! Aika hankala tyyppi. Vinkiksi kerron, että Siipiweikoilla on eri tulisuusasteisia kastikkeita. Eli kun ostaa maustamattomia siipiä, niin voi laittaa kastikkeen/mausteet omaan annokseensa. Kastiketta saa s-kaupasta ja netistä.

Joissakin ei voi ostaa erikseen. Jos vaihtoehtoina on hunajakana ja tulinen, niin minä en paista lapsilleni samalla pellillä, koska eivät söisi niitä. Testattu on. Se tulinen kastike leviää niihin hunajiin, vaikka välissä olisi valli. Muuten syövät ihan tyytyväisinä kaiken minkä tarjoan. Tulinen vain tekee kipeää pienten suussa.

Ai vaikka laittaisi omiin uunivuokiinsa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttava, joka ei syö lihaa koska se ällöttää, mutta mäkkärin hampurilaiset, just ne joissa on jauhelihapihvi, ei tuota ongelmaa

Vierailija
124/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten minulla oli ystävätär, joka ilmoitti inhoavansa sieniä. Ilkeyttäni tein piirakan, jonka täytteenä oli jauhelihaa, sipulia, riisiä ja sieniä. Hyvin maistui! Ahmittuaan puolikkaan piirakasta sanoin, että siinä on muuten sieniäkin. Oli hiljaa.

Juu, tiedän olevani ilkeä.

Alkeellinen teko.

Mummini teki vastaavan teon minulle, koska en pidä valkosipulista. Minulla oli todella paha olo ruoan jälkeen ja suussani oli kuvottava maku. Hän kertoi hihitellen minulle, että ruoassa oli valkosipulia.

Enpä todellakaan yllättynyt, koska voin huonosti.

Toivon, että joku ystäväsi tekee sinulle jotain vastaavaa, mitä teit ystävällesi. Pian.  

Vierailija
125/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan sitten minulla oli ystävätär, joka ilmoitti inhoavansa sieniä. Ilkeyttäni tein piirakan, jonka täytteenä oli jauhelihaa, sipulia, riisiä ja sieniä. Hyvin maistui! Ahmittuaan puolikkaan piirakasta sanoin, että siinä on muuten sieniäkin. Oli hiljaa.

Juu, tiedän olevani ilkeä.

Se että ystäväsi söi piirakkaa, ei todellakaan tarkoita sitä, että hän todellisuudessa pitää sienistä, mutta on nirsoilun vuoksi muuta sanonut. Itse en pysty syömään sieniä, niiden maku on etova. Mutta olen syönyt tietoisesti vastaavanlaista piirakkaa, koska sienet eivät siinä maistuneet läpi. Onneksi minun ystävilläni ei ole mitään tarvetta tehdä ilkeitä temppuja tällaisissa asioissa. Ja eiväthän he mitään ystäviä olisikaan, jos olisi.

Vierailija
126/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaikainen kaverini laittoi jauhelihan kypsentamisen jalkeen siivilaan ja huuhtoi siita vesihanan alla "rasvat pois". 

Asuin lapsena maatilalla ja meillä oli lypsykarjaa. Kerran-pari vuoteen jos joutui nuoremman naudan teurastamaan niin isä tilasi teurastamolta "takavartin" eli fileet, paistit ja 20-30 kiloajauhelihaa (+ pitkät luut koirille).

Kerran olikin lihat niin rasvaisesta hiehosta että jauheliha pannulla oikeasti ui siinä rasvassa joten minä ja äiti myöskin käytettiin lihat siivilässä paiston aikana :)

Vierailija
127/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomoni ei voi sietää tomaattia. Jos esim. hampurilaisessa on tomaattia, se on syömäkelvoton koska jos tomaatin onkii pois niin siitä jää kuulemma silti se maku kaikkialle minne se on koskenut. 

Mutta vaikka hampurilainen jäi tomaatin takia syömättä, ketsuppi maistui ranskalaisten kanssa. :)

Vierailija
128/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en syö sieniä. En näe mitään syytä, miksi minun niitä olisi pakko syödä tai miksi tarvitsisi tätä muille selitellä. Voin vain jättää syömättä. Jostain syystä tämä vain ei kaikille käy. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä? Mikä oikeus on yrittää pakottaa aikuista tai lasta syömään jotain joka inhottaa?

Jossain vaiheessa propagandan seurauksena yritin opetella niitä sieniä syömään. Ei ne aina pahanmakuisia ole, aina makua ei edes erottanut ruuasta. Mutta se etova tunne, paha olo ja loppuillan miettiminen oksettaako niin paljon että menee tutustumaan vessan pöntön kaulailuun - ei kiitos.

En kuitenkaan jaksa tätä aina selittää, miksi edes pitäisi? Vaikka selittäisin, silti joku saa siitä idean kiekua sivistymättömästä sieninirsosta. Huokaus. Se on oikeastaan ihan yksi ja sama, johtuuko oksettava tunne psykologisesta vai fyysisestä reaktiosta. Täällä ei kukaan ole kuolemassa nälkään. Nälissään varmaan söisi puun kuortakin, se ei tarkoita sitä että hyvinvointivaltiossa ylilyöntejä kansakunnan keskuudessa ei voisi jostain ruoka-aineesta kieltäytyä.

Vierailija
129/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli eilen illalla 6 ruokavierasta: 2 laktoosi-intoleranttia (diagnosoituja), 1 gluteiiniton (ei diagnoosia, mutta terveydelliset syyt), kaksi kasvissyöjää, joista toinen syö kalaa, katkarapuja ja kananmunia ja toinen ei, yksi vieras syö ihan kaikkea muuta, mutta jos on tarjolla lihaa, sen on oltava kanaa. Kaksi vieraista ovat kaikkiruokaisia, mutta he eivät pidä kalaruuista.  

Tälle porukalle on aina kovin haasteellista kokata :)

Vierailija
130/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks kaveri ei voi syödä leipää, ellei saa sen kanssa kahvia. Vain yksi ruisleipämerkki kelpaa. Leivällä pitää aina olla kurkkua ja kurkun pitkä ja ohut, vain tietyn tilan kurkku kelpaa. Uudesta juustokimpaleesta höylää aina ensimmäisen kerroksen roskiin, kun sitä kuorta (?) ei voi syödä. Ruuassa ei saa olla sipulia, se on pahaa, mutta kuitenkin maustaa sipulijauheella tai -keitolla. Tällä kaverilla on paljon ruokapareja, joita ei voi syödä ilman toista ja paljon ruokia tai merkkejä, joita ei suostu syömään. Syö myös itselleni selkeät sormiruuat (esim grillatut siivet ja maissi) aina haarukalla ja veitsellä vaikka miten vaikeaa olisi.

Toiselle kaverille ajattelin tarjota terveellistä ruokaa (on aika läski) ja tein wokkia. Ei suostunut syömään kun ei tykkää kasviksista :D. Kävi sitten kaupasta hakemassa paketin makkaraa ja söi sen eilisen perunamuusin kanssa.

Asperger? Oma poika pitää sipulin mausta, mutta ei siitä, miltä sipuli tuntuu suussa. Eli hän käyttää mausteena mielellään sipulijauhetta, jopa -rouhetta, mutta ei  suussa tuntuvaa sipulia. 

Ei ole asperger :). Niin, en tiedä tuosta suutuntumasta, kun pieneksi silputtu sipuli on ruuassa ihan ok. Samoin hänelle kelpaa sipulikastike ja esimerkiksi grillatut sipulit. Tomaatista syö vain yhden ainoan siivun, joka pitää olla oikeasta kohdasta leikattu.

Samainen rouva on kyllä kertonut nirsoilevansa miehelleen jos mistäkin, nähdäkseen paljonko mies on valmis hänen onnensa eteen uhraamaan. Tai jotain tuollaista.

Vierailija
131/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en syö sieniä. En näe mitään syytä, miksi minun niitä olisi pakko syödä tai miksi tarvitsisi tätä muille selitellä. Voin vain jättää syömättä. Jostain syystä tämä vain ei kaikille käy. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä? Mikä oikeus on yrittää pakottaa aikuista tai lasta syömään jotain joka inhottaa?

Jossain vaiheessa propagandan seurauksena yritin opetella niitä sieniä syömään. Ei ne aina pahanmakuisia ole, aina makua ei edes erottanut ruuasta. Mutta se etova tunne, paha olo ja loppuillan miettiminen oksettaako niin paljon että menee tutustumaan vessan pöntön kaulailuun - ei kiitos.

En kuitenkaan jaksa tätä aina selittää, miksi edes pitäisi? Vaikka selittäisin, silti joku saa siitä idean kiekua sivistymättömästä sieninirsosta. Huokaus. Se on oikeastaan ihan yksi ja sama, johtuuko oksettava tunne psykologisesta vai fyysisestä reaktiosta. Täällä ei kukaan ole kuolemassa nälkään. Nälissään varmaan söisi puun kuortakin, se ei tarkoita sitä että hyvinvointivaltiossa ylilyöntejä kansakunnan keskuudessa ei voisi jostain ruoka-aineesta kieltäytyä.

...ylisyöneen kansakunnan keskuudessa ei voisi jostain ruoka-aineesta kieltäytyä.

Vierailija
132/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirso kaverini meillä viettämässä iltaa. Tiesin siis etukäteen, että hän on nirso. Tarjosin tortilleita ja yritin huomioida kaverini. Valmistin jauhelihatäytteen ilman sipulia ja laitoin sen omaan astiaan. Sipulin valmistin omaan astiaan. Kaikki vihannekset ym. pilkoin erilleen, jotta niistä olisi helppo ottaa mieleisiä. Kaverini katseli tarjoiluja nenän vartta pitkin. Tortilloista ihmetteli "mitä nämä on". Hän ei löytänyt pöydästä mitään syötävää. Annoin hänelle paahtoleipäpaketin ja margariinia. Palan leipää sitten söi. Tämän jälkeen päätin, että hänen nirsoilujaan en huomioi tulevaisuudessa mitenkään!

Vierailija
133/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks kaveri ei voi syödä leipää, ellei saa sen kanssa kahvia. Vain yksi ruisleipämerkki kelpaa. Leivällä pitää aina olla kurkkua ja kurkun pitkä ja ohut, vain tietyn tilan kurkku kelpaa. Uudesta juustokimpaleesta höylää aina ensimmäisen kerroksen roskiin, kun sitä kuorta (?) ei voi syödä. Ruuassa ei saa olla sipulia, se on pahaa, mutta kuitenkin maustaa sipulijauheella tai -keitolla. Tällä kaverilla on paljon ruokapareja, joita ei voi syödä ilman toista ja paljon ruokia tai merkkejä, joita ei suostu syömään. Syö myös itselleni selkeät sormiruuat (esim grillatut siivet ja maissi) aina haarukalla ja veitsellä vaikka miten vaikeaa olisi.

Toiselle kaverille ajattelin tarjota terveellistä ruokaa (on aika läski) ja tein wokkia. Ei suostunut syömään kun ei tykkää kasviksista :D. Kävi sitten kaupasta hakemassa paketin makkaraa ja söi sen eilisen perunamuusin kanssa.

Minäkään en syö juustosta ensimmäistä kerrosta. Siinä on sivumaku, olisiko muovista tarttunut jotain.

Joskus on, ei aina. Itsekin epäilen muovikelmua, jos on sellainen kaupassa pienitty pala.

Joo, minäkään en pidä itseäni nirsona, mutta ensimmäisen siivun juustosta heitän Hukkaan. Koiralle.

Vierailija
134/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli eilen illalla 6 ruokavierasta: 2 laktoosi-intoleranttia (diagnosoituja), 1 gluteiiniton (ei diagnoosia, mutta terveydelliset syyt), kaksi kasvissyöjää, joista toinen syö kalaa, katkarapuja ja kananmunia ja toinen ei, yksi vieras syö ihan kaikkea muuta, mutta jos on tarjolla lihaa, sen on oltava kanaa. Kaksi vieraista ovat kaikkiruokaisia, mutta he eivät pidä kalaruuista.  

Vegaaniruoka kaikille. Ei lainkaan haasteellista.

Vierailija
135/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tällaisia idiootteja oikein kasvaa?

Vierailija
136/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan yksi tuttavani kävi noin kerran vuodessa jossain pitsalla ja halusi aina varmistaa ennen tilaamista, että tomaattikastike on varmasti sokeritonta, kun hänellä oli suvussaan niin paljon 2-tyypin diabetestä.

Vierailija
137/1118 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumuistoja tuli itsellekin mieleen tätä lukiessa. Pinaattikeitosta en ole eläissäni pitänyt, vaikka pinaatti ja maito erikseen ovat olleetkin ok. Tulee huono olo vieläkin jo pelkästä hajusta. Kerran sitten opettaja koulussa pakotti syömään (muuten olisin syönyt vain näkkäriä) lautasen tyhjäksi, jonka seurauksena tahattomasti oksensin keiton nätisti takaisin keittolautaselle. En myöskään pidä kaupan kinkkusuikaleista ja täten suurin osa näistä koulu- ja valmisruokakiusauksista jäi myös syömättä, ainoastaan kanakiusaus maistuu mielestäni hyvältä. Samoin koulun uunimakkarat juustokuorrutteella tai ilman olivat hajunsa puolesta jo aivan uskomattoman kamalia. En myöskään tykkää syödä uunikasviksia (perunaa, kukkakaalia, parsakaalia jne) juustolla tai kermalla kuorrutettuna, minusta se pilaa kasviksen oman kauniin maun.

Toisaalta syön ihan jokaisesta maailman keittiöstä erilaisia ruokia, rakastan mausteiden käyttöä ja eritoten ruoka-ainesten tuoreutta. Itselleni tulee paha olo suurimmasta osasta valmisruoista muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Makkarasta en ole oikein ikinä pitänyt, lapsena söin vain nakkia. Olen nykyään kotivegaani, eli kotioloissa laitan vain vegaanista ruokaa. Tuntuu ihanalta syödä tuoreista kasviksista laitettua ruokaa, kun töissä syön olosuhteiden pakosta lihallista ja maidollista ruokaa ja harvat ravintolat Keski-Suomessa osaavat laittaa maukasta ja hyvälaatuista kasvis-/ vegaaniannoksia. Minulla ei ole mitään laktoosiherkkyyttä, joka selittäisi ällötystäni runsasmaitoisia/-kermaisia ruokia kohtaan, joissain yhdistelmissä se ei vain toimi.

Loppuun vielä, että en yökittele tai ääneen taivastele kenenkään tarjottavia vaan syön ja maistan (lähes) kaikkea.

Vierailija
138/1118 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanisia kasvispihvejä, gluteenittomia korppujauhoja on saatavana, lohkoperunoita ja vihersalaattia sekä veteen leivottuja sämpylöitä, eikä sämpylöihin tarvitse munaa. Käy kaikille. 

Vierailija
139/1118 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, gluteeniton vegaaniruoka.

Käytä luontaisesti gluteenittomia kasviksia, gluteenittomat erikoistuotteet ovat turhia ja kalliita.

Vierailija
140/1118 |
14.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kaikesta nirsoilusta johtuu ruuan arvostuksen puutteesta. "Miksi koira nuolee pallejaan julkisella paikalla? -Koska se voi!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä