Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!

Vierailija
13.08.2016 |

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Kommentit (1118)

Vierailija
81/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyysimme kerran kavereitamme syömään ja valmistelimme hyvät grilliruoat tarjottavaksi. Eri vaihtoehtoja oli paljon, lihaa, kanaa, kasviksia, sieniä, salaattia, perunoita yms. Mieheni on oikeasti hyvä kokki. Kaverit tulivat ja eivät halunneet syödä muuta kuin jauhomakkaraa, mitä oli valmistettu lapsille. Sen jälkeen olemme nauttineet ruokamme muussa seurasta. :)

Mitä on jauhomakkara? Olen yrittänyt löytää sitä kaupasta, kun täällä moista mainostetaan, mutta ei ole löytynyt. Esim. lauantaimakkarassa on vain näitä aineita, ei jauhoja lainkaan :Sian- ja broilerinliha, vesi, kamara, perunatärkkelys, koneellisesti erotettu broilerinliha, silava, suola, broilerinrasva, stabilointiaine (E 450), kasvikuitu, lihaproteiini, aromit (mm. chili, korianteri, mustapippuri), hapettumisenestoaine (E 300), glukoosi, säilöntäaine (E 250).

Se on tuo perunatärkkelys, joka on siis perunajauhoja. Sitä on siinä neljänneksi eniten, koska on neljäntenä valmistusluettelossa. Mikä on muuten kyseisen tuotteen hiilihydraattien osuus? Se kertoo paljon. Jos sitä on alle 5, niin silloin lihaa ja lihaan verrattavia aineita on tuotteessa melko hyvästi, lähellä nollaa niin puhutaan jo aika lailla kokolihamakkarasta. Mitä enemmän on hiilihydraattia, sitä isompi on siis jauhon määrä.

Vierailija
82/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästelen suunnattomasti, kun kohtaan aikuisen ihmisen, jolla on ruokarajoitteita. Ok, ymmärrä hengenvaarilliset allergita, analyfaktiset shokit - mutta pelkän mieltymyksen ja lapsena opintun tavan vuoksi aikuiset nirsoilijat ovat yksiselitteisesti  - keskenkasvuisia ja lapsellisia. Tosiasiassa todellinen kypsä aikuinen ihminen syö mitä vaan, tarvittaessa - eikä tee numeroa. Nirsoilijat ovat tottuneet yksipuoliseen ruokavalioon=yksipuoliseen ajatteluun. Saavat syyttää itseään kapea-alaisuudestaan ja kuutioajattelusta itseään. Itse olen nautiskelija. Innovatiivinen kokeilija, perinneruuan ystävä, kaiken syövä - etenkin nälkäisenä.

Pidän ruokanirsoilua junttimaisena. Kehittymätön maku. Näkyy elämäntavassa monin tavoin.

Mutta - tiedän taistelevani tuulimyllyjä vastaan. Nigellan ex-mies Nigellan mukaan tykkäsi ainoastaan muroista - vaimona huippukokki...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvitti kun kaveri kertoi veljensä häistä.. Että miten kamalaa ruokaa oli tarjolla, ja miten häntä loukkasi.. Ettei HÄNTÄ ja hänen lapsiaan oltu huomioitu ruokailussa. Oli kuulemma pitänyt häiden jälkeen käydä abc:lla syömässä hampparia.. Kun ei ollut voinut syödä muuta kun leipää ja kakkua häissä..

Hänen veljensä vaimo, kun sattuu olemaan aattellinen pescokasvissyöjä (syö siis kalaa, mutta ei lihaa. Kalaakin harvoin) Niin ruokana ei sitten ollut lihaa ymmärrettävästä syystä. Eikä minun mielestä kenenkään ole pakko tarjoilla sellaista ruokaa omissa juhlissaan mitä ei syö itse aattellisesta syystä tai edes tykkää siitä.

Ruokalista menussa oli mm. kasvisgratiinia, täytettyjä kasviksia ja sieniä, erilaisia salaatteja ja erilaisilla tavoilla valmistettuja kaloja esim graavattua, savustettua yms. 

Kaverini kun on nirsoin tuntemani henkilö.. Ruokavalio koostuu kananugeteista ja nakeista ranskalaisialla.. Niin ymmärrän hänen järkytyksen.. :DDD

Tuliko se kaikki ruoka hänen veljensä vaimolle vai niille vieraille? Vai olisiko pitänyt kutsua vain aatteellisen kasvissyöjiä niihin häihin?

Mietipä sitä.

Niin, sitä kasvis/kalaruokaa kun ei voi lihansyöjät syödäkkään....

Vierailija
84/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset eivät syö mitään muuta kuin todella muutamia ruoka-aineita ja jos tuotteella on merkki, vain yhtä tiettyä merkkiä. Punainen liha pannulla tai uunissa kypsennettnä. Ruskea kastike. Keitetyt tai paistetut perunat. Oululaisen jälkiuunileipä. Valion Edam. Valion maito, en tiedä mikä rasvaisuus tällä hetkellä. Valion kuohu- tai kahvikerma. Valion voi, suolaisuutta en muista. Pullava-pulla. Kotona leivotut pullat, ainesten tarkkuudesta en tiedä. Valion mansikkajogurtti. Pauligin kahvi, Presidentti tai Juhla-Mokka. Makkara maistuu leivän päällä, ruokana ja grillattuna, merkkejä en muista.En kaikkea muista, mutta saatte varmaan käsityksen tyylistä.

Vierailija
85/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan sitten minulla oli ystävätär, joka ilmoitti inhoavansa sieniä. Ilkeyttäni tein piirakan, jonka täytteenä oli jauhelihaa, sipulia, riisiä ja sieniä. Hyvin maistui! Ahmittuaan puolikkaan piirakasta sanoin, että siinä on muuten sieniäkin. Oli hiljaa.

Juu, tiedän olevani ilkeä.

Vierailija
86/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästelen suunnattomasti, kun kohtaan aikuisen ihmisen, jolla on ruokarajoitteita. Ok, ymmärrä hengenvaarilliset allergita, analyfaktiset shokit - mutta pelkän mieltymyksen ja lapsena opintun tavan vuoksi aikuiset nirsoilijat ovat yksiselitteisesti  - keskenkasvuisia ja lapsellisia. Tosiasiassa todellinen kypsä aikuinen ihminen syö mitä vaan, tarvittaessa - eikä tee numeroa. Nirsoilijat ovat tottuneet yksipuoliseen ruokavalioon=yksipuoliseen ajatteluun. Saavat syyttää itseään kapea-alaisuudestaan ja kuutioajattelusta itseään. Itse olen nautiskelija. Innovatiivinen kokeilija, perinneruuan ystävä, kaiken syövä - etenkin nälkäisenä.

Pidän ruokanirsoilua junttimaisena. Kehittymätön maku. Näkyy elämäntavassa monin tavoin.

Mutta - tiedän taistelevani tuulimyllyjä vastaan. Nigellan ex-mies Nigellan mukaan tykkäsi ainoastaan muroista - vaimona huippukokki...

Entä muut ruokarajoitteet, jotka eivät ole allergiaa ja aiheuta anafylaksiaa? Laktoosi-intoleranssista tai keliakiasta kärsivät, ibs, Crohn jne. Itse en nirsoile, söisin mielelläni ihan kaikkea, olen sekasyöjä, mutta en voi ja syynä ei ole allergia, vaan muu suolistovaiva. En harrasta hypedieettejä myöskään, eli paleo, karppaus jne.

Vierailija
87/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Oltiin pitsalla lasten ja miehen veljen lasten kanssa.

Serkut tilasivat quattro stagionet ja sitten kun ne tulivat, siivosivat pitsoistaan kaikki tonnikala-, katkarapu-, kinkkupalat ja herkkusienet sivuun pitsan päältä ja söivät vaan pohjan juuston ja tomaattikastikkeen.

Vierailija
88/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikainen kaverini laittoi jauhelihan kypsentamisen jalkeen siivilaan ja huuhtoi siita vesihanan alla "rasvat pois". 

Vierailija
89/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetty kananmuna aiheuttaa minulle oksettavan olon. Paistetut maistuvat hyvin. Janssonin kiusaus on myös ällöttävän makuista. Silli on oksettavaa. Rosolli on paskaa. Ruispuuro myös melko ällöä.

Kaikki lempiruokiani. Tulee vesi kielelle, kun luen listaasi. Ja ihan oikeasti, ei ole provo.

Vierailija
90/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0.

Vierailija
91/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi kova nälkä maustaa syömiskuntoon ruoan kuin ruoan.

Vierailija
92/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks kaveri ei voi syödä leipää, ellei saa sen kanssa kahvia. Vain yksi ruisleipämerkki kelpaa. Leivällä pitää aina olla kurkkua ja kurkun pitkä ja ohut, vain tietyn tilan kurkku kelpaa. Uudesta juustokimpaleesta höylää aina ensimmäisen kerroksen roskiin, kun sitä kuorta (?) ei voi syödä. Ruuassa ei saa olla sipulia, se on pahaa, mutta kuitenkin maustaa sipulijauheella tai -keitolla. Tällä kaverilla on paljon ruokapareja, joita ei voi syödä ilman toista ja paljon ruokia tai merkkejä, joita ei suostu syömään. Syö myös itselleni selkeät sormiruuat (esim grillatut siivet ja maissi) aina haarukalla ja veitsellä vaikka miten vaikeaa olisi.

Toiselle kaverille ajattelin tarjota terveellistä ruokaa (on aika läski) ja tein wokkia. Ei suostunut syömään kun ei tykkää kasviksista :D. Kävi sitten kaupasta hakemassa paketin makkaraa ja söi sen eilisen perunamuusin kanssa.

Minäkään en syö juustosta ensimmäistä kerrosta. Siinä on sivumaku, olisiko muovista tarttunut jotain.

Vierailija
93/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän kuin puhdas nirsoilu minua ärsyttää se, että monet ihmiset - tälläkin palstalla - eivät osaa erottaa nirsoilua ja ruokarajoitteita toisistaan. Meillä on monella useita ruoka-aineita, joita emme pysty syömään, koska sairastumme niistä, joku lievemmin, joku vakavammin. Lapsena sain minäkin kokea olevani vain huonosti kasvatettu ja kiittämätön kakara, kun en pystynyt esim. syömään sieniä, vaikka tosissani yritin. Tulin niistä huonovointiseksi. Vasta paljon myöhemmin selvisi, että monet laktoosi-intolerantit eivät siedä sieniä. Siinä oli selitys, mutta vieläkin on niitä, jotka kuvittelevat minun keksineen koko jutun. Minulla ei ole mitään sellaista vakaumusta, joka kieltäsi jotkin ruoka-aineet, mutta kaikkea en vaan pysty syömään, esim. äyriäisiä ja sisäelimiä + veriruokia. En vain saa niitä menemään alas. Mutta en minä nosta niistä mitään äläkkää, jätän vain syömättä.

Täh?! Laktoosi-intolerantti ei voi syödä sieniä?? Itsellä sama vaiva ja sienet ovat herkkuani, ei mitään oireita; eihän niissä laktoosia ole! 

En itsekään pidä kalasta tai äyriäisistä, mutta syön kyllä, jos muuta ei ole tarjolla. Sisäelin- ja veriruoat jäävät kyllä syömättä. Onneksi niitä ei täällä olekaan.

Vierailija
94/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että laktovammaisilla on usein vaikeuksia sienten kanssa. Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta lakkasin sietämästä maitoa murrosiässä. Sitä ennen join suuriakin määriä ongelmitta, sitten yhtäkkiä maha meni sekaisin puoli tuntia lasillisen jälkeen eikä pahimpina aikoina kestänyt edes voita. Nyt aikuisiällä syön ainoastaan kypsytettyjä juustoja, mitä tulee maitotuotteisiin.

Sienille taas olen ollut yliherkkä aina. Ei pelkästään se maku, mutta niistä on tullut kummallinen tunne kurkkuun ja jotenkin sellainen olo, että päässä heittäisi? Perheessäni on noin muuten syöty paljon sieniä, että ei johdu nirsoilustakaan. Ja kun tosiaan syön melkein mitä vaan muuta.

-ohis-

Vierailija
95/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.

Liha, kastike, perunat, kaikki omille alueilleen.

Tuoreet vihanneksetkaan eivät oikein kelpaa, etenkään salaatissa.

30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.

Isäni on 70 vuotias ihan tervepäinen eläkeläinen.

MUTTA hyvä hemmetti sitä nirsoilua ruuan kanssa.

Kyllä kaikki ruuat pitää olla omilla alueillaan lautasella mikään ei saa koskettaa toista! JA kastike on aina ehdoton EI!

Salaatti EI, kurkkua voi ottaa voileivän päällä kunhan se ei näy juuston alta, samoin tomaatti. JA juusto on pakko olla aina leivän kanssa! Ihan perus edamia. Mutta ruokaan EI saa laittaa juustoa ja voileipä pitää voidella ohuesti aivan laitojen mukaan!

Ihan oikeasti itkua väännän kun isäni on käymässä luonani. No olen luovuttanut ja isäni syö vaikka useamman päivän uunissa valmistettuja eineslihapullia ja lohkoperunoita.

Vierailija
96/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereiden poika tuli meille ex tempore-hoitoon kerran. Pitkä lista ruoista, jota ei suostu syömään. Kun varoitusaikaa meille tuloon oli se 15min, enkä kaupaan ehtinyt, tarjosin sitä mitä meillä oli tarjolla eli erilaisista tähteistä tehtyä sosekeittoa. 

Oli kuulemma "parasta ruokaa ikinä". Poika ei vieläkään tiedä, että se sisälsi mm. lampaanlihaa, papuja, homejuustoa, paprikaa, sipulia, sulatejuustoa ja yrttejä, joita hän ei kuulemma syö missään ruoassa. 

Vierailija
97/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ruokarajoitteista tuli mieleen tuttu, jolla on pippuri- ja sitrushedelmäallergia. Tästä on jo aikaa ja olen kyllä kertonut tämän aiemminkin täällä, kauan kauan sitten. Hän oli menossa kylään ja emäntä kysyi ruoka-allergioista yms. Tuttu kertoi omistaan. Vieraisilla oli pöydässä kakkua, joka näytti sitruunakakulta ja tuttu kysyi, oliko se. Ei, vastasi emäntä. Tuttu söi kakkua ja sai pahan astmakohtauksen, koska se oli sitruunakakku. Emäntä oli pitänyt allergiaa nirsoiluna ja siksi valehteli. Pahimmassa tapauksessa tuttu olisi voinut saada anafylaktisen shokin ja kuollut, jos apua ei olisi saatu nopeasti.

Vierailija
98/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvailla itseäni nirsoksi. En syö mm.riistalihoja, lammasta, verisiä pihvejä, äyriäisiä, homejuustoja, vuohenjuustoa ym. Mutta en tee asiasta numeroa. Antakaa minun olla mikä olen ja syödä mitä syön. Aikuisena lienee itsemääräämisoikeus omiin ruokiinsa kunhan käyttäytyy seurassa. Yleensä asiasta suuremman numeron tekevät ne muut ihmiset kuin asianomainen itse.

Vierailija
99/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ihmisiä jotka eivät uskalla maistaa mitään uutta. Esimerkiksi eri maiden ruokia ei uskalleta edes kokeilla. Ravintoloista kelpaa vain mäkkäri tai joku sellainen missä saa tilattua pizzaa. Ihme tylsimyksiä!

Vierailija
100/1118 |
13.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yks kaveri ei voi syödä leipää, ellei saa sen kanssa kahvia. Vain yksi ruisleipämerkki kelpaa. Leivällä pitää aina olla kurkkua ja kurkun pitkä ja ohut, vain tietyn tilan kurkku kelpaa. Uudesta juustokimpaleesta höylää aina ensimmäisen kerroksen roskiin, kun sitä kuorta (?) ei voi syödä. Ruuassa ei saa olla sipulia, se on pahaa, mutta kuitenkin maustaa sipulijauheella tai -keitolla. Tällä kaverilla on paljon ruokapareja, joita ei voi syödä ilman toista ja paljon ruokia tai merkkejä, joita ei suostu syömään. Syö myös itselleni selkeät sormiruuat (esim grillatut siivet ja maissi) aina haarukalla ja veitsellä vaikka miten vaikeaa olisi.

Toiselle kaverille ajattelin tarjota terveellistä ruokaa (on aika läski) ja tein wokkia. Ei suostunut syömään kun ei tykkää kasviksista :D. Kävi sitten kaupasta hakemassa paketin makkaraa ja söi sen eilisen perunamuusin kanssa.

Minäkään en syö juustosta ensimmäistä kerrosta. Siinä on sivumaku, olisiko muovista tarttunut jotain.

Joskus on, ei aina. Itsekin epäilen muovikelmua, jos on sellainen kaupassa pienitty pala.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi