Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystävä on aivan käsittämättömän nirso, paitsi että hän ei omasta mielestään ole nirso vaan allerginen. On totta että hänellä on monia allergioita. Kukaan tuskin voi kuitenkaan olla allerginen pähkinälle ja syödä kuitenkin geisha suklaata, limppareista käy vain the original coca-cola, ketsuppi on oltava felixiä, ainoa liha mikä käy syötäväksi on naudan jauheliha, ei oikein mitään kasviksia, mausteita jne. Hän myös tekee äärettömän suuren ja kovaäänisen (nolon..) numeron "rajoitteistaan" jos mennään ulos syömään, luettelee uskomattoman listan mitä ei voi syödä ja julistaa suureen ääneen että helpompi kertoa vaan mitä voi syödä. Ihana ystävä, mutta mieluummin näen muuten kuin mitenkään ruokailuun liittyvissä merkeissä nykyisin.
Muuhun en ota kantaa, mutta hyvin voi olla allerginen pähkinälle, jos sillä tarkoitetaan maapähkinää, joka ei ole oikeastaan pähkinä ollenkaan, vaan hernekasvi. Hasselpähkinää, mitä geisha suklaa sisältää, voi sitten vedellä kourakaupalla, samoin kuin muita oikeita pähkinöitä.
Itse yritän olla tekemättä kovaäänistä numeroa allergioistani, mutta kyllä se on monesti helpompi luetella mitä voin syödä kuin yrittää muistaa varsinkin siitepölyn kanssa kulkevat ristiallergiat, saati ne, kun jotain pystyn syömään kuumentamisen jälkeen, mutta tuoreena en. Minä tästä paljon enemmän kärsin ja olisi niin ihanaa vain kävellä uuteen ruokapaikkaan ja tilata syötävä kuvan perusteella, kun näyttää herkulliselta. Onneksi hyvällä osalla tutuista on myös jotain ruokarajotteita, joten ne ulkona syömiset unohdetaan suosiolla. Niin ja minulla pitää olla ketsuppi Felixiä, muuten suupielet yrittävät tehdä Jokeri-huulimeikin ihan omia aikojaan. Ei mitään käsitystä, mitä muihin ketsuppeihin laitetaan, että aiheuttavat tuon.
Ystäväni on kertonut olevansa alleginen kaikille palkokasveille ja pähkinöille ja ketsupista sen verran, että tuskin ulkoimailla random ruokapaikassa on felixin ketsuppia, silloin ei koskaan ole kysellyt ketsupin tuoteselosteen perään. Enkä todellakaan vähättele kenenkään oikeita allergioita, turhaa draamailua ja nirsoilua vaan on hankala jaksaa etenkään matkoilla, missä itse joutuu välikätenä tulkkaamaan ja juoksemaan jonkun tietyn tuotteen perässä koko lomakohteen kaupat kun muu ei kelpaa.
Olen pahoillani että olet joutunut tulkin rooliin ja juoksutettavaksi matkoillanne. Ne harvat kerrat mitä olen ulkomaille mennyt, ovat olleet itselle ja seurueelle aika tuskaisia, näiden ruokapaikkojen etsimisten vuoksi. Pizzeria yleensä pelastanut nälältä meidät lopulta. Mutta tuo oikeiden pähkinöiden allergia, itselläni sekin tuntuu tulevan ja menevän välillä, jotkut siitepölyt vissiin siinäkin vaikkuttaa, samoin se, olenko siedättänyt itseäni vai onko ollut pidempi tauko. Välillä voin syödä ja välillä tekee mieli repiä kurkku auki kun kutiaa ja polttelee.
Kun saisikin sellaiset tutkimukset, joista saisi yhteenvedon, miksi jotkut ruuat aiheuttaa jotain ja välillä ei aiheuta ja mitkä olisi mille pystyisi siedättämään itseään, helpottaisi omaa ja läheisten elämää. Sitten jos joku vielä keksisi ihmelääkkeen, joka mahdollistaisi kaikkiruokaisuuden, olisin todella, todella onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ystävä on aivan käsittämättömän nirso, paitsi että hän ei omasta mielestään ole nirso vaan allerginen. On totta että hänellä on monia allergioita. Kukaan tuskin voi kuitenkaan olla allerginen pähkinälle ja syödä kuitenkin geisha suklaata, limppareista käy vain the original coca-cola, ketsuppi on oltava felixiä, ainoa liha mikä käy syötäväksi on naudan jauheliha, ei oikein mitään kasviksia, mausteita jne. Hän myös tekee äärettömän suuren ja kovaäänisen (nolon..) numeron "rajoitteistaan" jos mennään ulos syömään, luettelee uskomattoman listan mitä ei voi syödä ja julistaa suureen ääneen että helpompi kertoa vaan mitä voi syödä. Ihana ystävä, mutta mieluummin näen muuten kuin mitenkään ruokailuun liittyvissä merkeissä nykyisin.
Muuhun en ota kantaa, mutta hyvin voi olla allerginen pähkinälle, jos sillä tarkoitetaan maapähkinää, joka ei ole oikeastaan pähkinä ollenkaan, vaan hernekasvi. Hasselpähkinää, mitä geisha suklaa sisältää, voi sitten vedellä kourakaupalla, samoin kuin muita oikeita pähkinöitä.
Itse yritän olla tekemättä kovaäänistä numeroa allergioistani, mutta kyllä se on monesti helpompi luetella mitä voin syödä kuin yrittää muistaa varsinkin siitepölyn kanssa kulkevat ristiallergiat, saati ne, kun jotain pystyn syömään kuumentamisen jälkeen, mutta tuoreena en. Minä tästä paljon enemmän kärsin ja olisi niin ihanaa vain kävellä uuteen ruokapaikkaan ja tilata syötävä kuvan perusteella, kun näyttää herkulliselta. Onneksi hyvällä osalla tutuista on myös jotain ruokarajotteita, joten ne ulkona syömiset unohdetaan suosiolla. Niin ja minulla pitää olla ketsuppi Felixiä, muuten suupielet yrittävät tehdä Jokeri-huulimeikin ihan omia aikojaan. Ei mitään käsitystä, mitä muihin ketsuppeihin laitetaan, että aiheuttavat tuon.
Ystäväni on kertonut olevansa alleginen kaikille palkokasveille ja pähkinöille ja ketsupista sen verran, että tuskin ulkoimailla random ruokapaikassa on felixin ketsuppia, silloin ei koskaan ole kysellyt ketsupin tuoteselosteen perään. Enkä todellakaan vähättele kenenkään oikeita allergioita, turhaa draamailua ja nirsoilua vaan on hankala jaksaa etenkään matkoilla, missä itse joutuu välikätenä tulkkaamaan ja juoksemaan jonkun tietyn tuotteen perässä koko lomakohteen kaupat kun muu ei kelpaa.
Olen pahoillani että olet joutunut tulkin rooliin ja juoksutettavaksi matkoillanne. Ne harvat kerrat mitä olen ulkomaille mennyt, ovat olleet itselle ja seurueelle aika tuskaisia, näiden ruokapaikkojen etsimisten vuoksi. Pizzeria yleensä pelastanut nälältä meidät lopulta. Mutta tuo oikeiden pähkinöiden allergia, itselläni sekin tuntuu tulevan ja menevän välillä, jotkut siitepölyt vissiin siinäkin vaikkuttaa, samoin se, olenko siedättänyt itseäni vai onko ollut pidempi tauko. Välillä voin syödä ja välillä tekee mieli repiä kurkku auki kun kutiaa ja polttelee.
Kun saisikin sellaiset tutkimukset, joista saisi yhteenvedon, miksi jotkut ruuat aiheuttaa jotain ja välillä ei aiheuta ja mitkä olisi mille pystyisi siedättämään itseään, helpottaisi omaa ja läheisten elämää. Sitten jos joku vielä keksisi ihmelääkkeen, joka mahdollistaisi kaikkiruokaisuuden, olisin todella, todella onnellinen.
Ymmärrän kyllä oikein hyvin nuo ongelmat, perheessäni on monenlaista allergikkoa, paha laktoosi-intoleranssi, täysin maidoton ja monta muuta..ja niiden kanssa matkoilla tulee monesti ongelmia. Kun ongelma on että juostaan juuri sen oikean tuotemerkin tuotteen perässä, ei allergiaa aiheuttavan, niin se turhauttaa. Pitää olla pringles sipsit, oikea coca-cola, liptonin tee, ilman niitäkin voisi ihmisen kuvitella viikon pärjäävän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysimme kerran kavereitamme syömään ja valmistelimme hyvät grilliruoat tarjottavaksi. Eri vaihtoehtoja oli paljon, lihaa, kanaa, kasviksia, sieniä, salaattia, perunoita yms. Mieheni on oikeasti hyvä kokki. Kaverit tulivat ja eivät halunneet syödä muuta kuin jauhomakkaraa, mitä oli valmistettu lapsille. Sen jälkeen olemme nauttineet ruokamme muussa seurasta. :)
Mitä on jauhomakkara? Olen yrittänyt löytää sitä kaupasta, kun täällä moista mainostetaan, mutta ei ole löytynyt. Esim. lauantaimakkarassa on vain näitä aineita, ei jauhoja lainkaan :Sian- ja broilerinliha, vesi, kamara, perunatärkkelys, koneellisesti erotettu broilerinliha, silava, suola, broilerinrasva, stabilointiaine (E 450), kasvikuitu, lihaproteiini, aromit (mm. chili, korianteri, mustapippuri), hapettumisenestoaine (E 300), glukoosi, säilöntäaine (E 250).
Se on tuo perunatärkkelys, joka on siis perunajauhoja. Sitä on siinä neljänneksi eniten, koska on neljäntenä valmistusluettelossa. Mikä on muuten kyseisen tuotteen hiilihydraattien osuus? Se kertoo paljon. Jos sitä on alle 5, niin silloin lihaa ja lihaan verrattavia aineita on tuotteessa melko hyvästi, lähellä nollaa niin puhutaan jo aika lailla kokolihamakkarasta. Mitä enemmän on hiilihydraattia, sitä isompi on siis jauhon määrä.
Esim lauantaimakkaran ja halvempien grillimakkaroiden valmistukseen jauhetaan kanan ja sian nahat ym, mikä ei kelpaa jalosteisiin tai muihin tuotteisiin. Olin harjoittelijana einestehtaassa ja jouduin käymään makkaratehtaan puolella ja teurastamossa. En syö makkaraa enkä eineksiä.
Pistäkää paremmaksi :D
Miehen vaari ei voi syödä Kouvolan lakua, koska kouvolalaiset ovat pa skasakkia (hänen sanansa, ei minun) ja perustaa tämän siihen, että hävisivät armeija-aikaan pesäpallossa kouvolalaisille joskus 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysimme kerran kavereitamme syömään ja valmistelimme hyvät grilliruoat tarjottavaksi. Eri vaihtoehtoja oli paljon, lihaa, kanaa, kasviksia, sieniä, salaattia, perunoita yms. Mieheni on oikeasti hyvä kokki. Kaverit tulivat ja eivät halunneet syödä muuta kuin jauhomakkaraa, mitä oli valmistettu lapsille. Sen jälkeen olemme nauttineet ruokamme muussa seurasta. :)
Mitä on jauhomakkara? Olen yrittänyt löytää sitä kaupasta, kun täällä moista mainostetaan, mutta ei ole löytynyt. Esim. lauantaimakkarassa on vain näitä aineita, ei jauhoja lainkaan :Sian- ja broilerinliha, vesi, kamara, perunatärkkelys, koneellisesti erotettu broilerinliha, silava, suola, broilerinrasva, stabilointiaine (E 450), kasvikuitu, lihaproteiini, aromit (mm. chili, korianteri, mustapippuri), hapettumisenestoaine (E 300), glukoosi, säilöntäaine (E 250).
Se on tuo perunatärkkelys, joka on siis perunajauhoja. Sitä on siinä neljänneksi eniten, koska on neljäntenä valmistusluettelossa. Mikä on muuten kyseisen tuotteen hiilihydraattien osuus? Se kertoo paljon. Jos sitä on alle 5, niin silloin lihaa ja lihaan verrattavia aineita on tuotteessa melko hyvästi, lähellä nollaa niin puhutaan jo aika lailla kokolihamakkarasta. Mitä enemmän on hiilihydraattia, sitä isompi on siis jauhon määrä.
Esim lauantaimakkaran ja halvempien grillimakkaroiden valmistukseen jauhetaan kanan ja sian nahat ym, mikä ei kelpaa jalosteisiin tai muihin tuotteisiin. Olin harjoittelijana einestehtaassa ja jouduin käymään makkaratehtaan puolella ja teurastamossa. En syö makkaraa enkä eineksiä.
Tämä on urbaanilegendaa. Makkaroihin ei käytetä "sian nahkaa" vaan kamaraa, joka on ihon alla oleva kerros, eli puhtaasti vettä ja proteiinia, ja sitä käytetään ihan yleisesti makkaroissa ja leikkeleissä. Ei siksi että se olisi halpaa tai huonoa, vaan koska se on se, millä makkara tai leikkele kiinteytyy. Kamara sisältää myös paljon kollageenia! Kaikki alle 63% lihaa sisältävät makkarat ovat "jauhomakkaroita" mutta makkaroissa ei ole jauhoa, vaan perunaa.
Terveisin makkaratehtaan työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Pidän todella huonotapaisena ja sivistymättömänä ihmistä, joka sanoo ruuasta hyi/yäk/pahaa/paskaa tms. Ei kaikesta tarvitse tykätä, mutta sen voi ilmaista vähän kunnioittavamminkin. On myös hyvin kapeakatseista ja itsekeskeistä moittia ruokaa itseään huonoksi ja pahaksi, kun kyse on vain siitä, että ei itse henkilökohtaisesti tykkää siitä. Ymmärtäväinen ihminen tajuaa, että joku muu siitä kuitenkin pitää, ja ettei kaikkien tarvitsekaan pitää samoista asioista.
Tein työurani ruoan parissa, niin valmistuksen, suunnittelun kuin johtamisen saroilla. 43-vuoden aikana asiakaskunta koostui aikuisväestöstä, työikäisistä duunareista ja konttorityöntekijöistä eläkeläisiin sekä monisairaisiin, osana firman asiakaskuntaa ulkomaita myöden. Uskonnot piti ottaa tarkkaan huomioon, esim hindut jne. Koko uran tein yksityisellä puolella, sain luoda suhteet asiakkaisiin toimikuntien yms perustamisella. Kaikenlaista, hyvin hämmentävääkin, tuli koettua, mutta antoisaa oli, pääsääntöisesti ratkaisut löytyi. Asiakkaat antoi suurta arvoa sille, että ruoka tehtiin omassa keittiössä, puolivalmisteita käytin harvoin.
Syön vegaanisesti, ja usein vanhemmillani vieraillessani pakkaan omat ruuat mukaan tai otan ainekset, että kokkaan siellä omat ruokani. Äitini monesti haluaa maistaa ruokiani ja kehuukin niitä, mutta ihmettelee ”tosi voimakkaita makuja”.
Äitini perusmausteet ovat siis pippuri ja runsas suola, kun taas itse käytän yrttejä, mausteita, maustetahnoja, chilejä ja monenlaisia kasviksia makujen luomiseen. Etenkin yrteistä äitini aina huomauttaa, että onpas jotenkin vahvaa ruokaa :D Ihan perusruokaa se usein on, monesti tehty vaikkapa jollain nettiohjeella (jotka eivät todellakaan ole liian mausteisia), meillä on vaik eri maku.
Olen tämän ketjun perusteella oppinut että olen nirso.
En syö hillosipulia (maku hyvä mutta koostumus inhottaa), broileria, lipeäkalaa tai hernekeittoa. Kaikkea muuta syön, hyvällä ruokahalulla ja innoissani kokeilen eri kulttuurien reseptejä.
Olenpa jopa maistanut hapanhaitakin😅 En ennen tätä ketjua osannut ajatellakaan että olen oikein nirso, vaikka pari ruokaa/ainesta on mistä en pidä. Täytyykö tosiaan syödä ihan kaikkea?
Ex melkein tap poi minut "näpäytyksellään" Asia eteni ihan rikosilmoituksen saakka. Kesällä mökillämme söin oman kasvamaan tomaatteja kuorittuna. Niitä pystyn syömään ilman oireita. Ulkomaisista ja kuorellisia en, niistä kurkku ja kitalaki turpaan ja koko naama. Ex teki lasagnea josta erottui punainen väri. Varmistin ettei siinä ole tomaattia. No ei kuulemma, punertava väri oli "paprikaa" Ehdin syödä melkein puoli annosta kun huolissaan tuntui kihelmöintiä. Sitten kurkku alkoi turvota. Haukoin henkeä ja lopulta heräsin sairaalasta. Kun olin exän kanssa puheissa hän myönsi, että halusi näpäyttää kun en ole oikeasti allerginen. Söinhän siellä mökilläkin ja hänen tekonsa oli vaan "testi"
Oma sisko on opettanut lapsensa tahallaan nirsoiksi. Häissäni 4-ja 5v halusivat maistaa mm. graavilohta ja salaattia jossa oli oliiveja. Sisko ärähti lapsille "ette te tuollaisesta tykkää kuitenkaan" Ja kauhoi lasten lautaselle nakkeja ja lohkoperunoita. No ei ihme, että lapset eivät uskalla maistaa mitään uutta.
Exän piti saada poronkäristykseen sinappia. Jätti aina ruokaa lautaselle ja juotavaa lasiin, paitsi jos lasissa oli alkoholia, sen kyllä ryysti pillillä viimeiseen pisaraan asti. Syystäkin siis exä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän ketjun perusteella oppinut että olen nirso.
En syö hillosipulia (maku hyvä mutta koostumus inhottaa), broileria, lipeäkalaa tai hernekeittoa. Kaikkea muuta syön, hyvällä ruokahalulla ja innoissani kokeilen eri kulttuurien reseptejä.
Olenpa jopa maistanut hapanhaitakin😅 En ennen tätä ketjua osannut ajatellakaan että olen oikein nirso, vaikka pari ruokaa/ainesta on mistä en pidä. Täytyykö tosiaan syödä ihan kaikkea?
Ei tarvitse, mutta älä pliis tee noista numeroa, kuten et vissiin teekään.
Olin joskus työpaikassa, jossa viikosta toiseen yksi tyyppi selitti miten nirso hän on, eikä syö just jotain hillosipulia ja rucolaa. Hänellä oli muutama yksittäinen juttu, joita ei syönyt, muuten näytti menevän kaikenlainen ruoka.
Kuuntelin juttuja ja tajusin, että olen häntä paljon, paljon nirsompi. En vaan siitä koskaan mitään sano. Otan noutopöydästä sitä mitä syön ja lopuista en sano yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Exän piti saada poronkäristykseen sinappia. Jätti aina ruokaa lautaselle ja juotavaa lasiin, paitsi jos lasissa oli alkoholia, sen kyllä ryysti pillillä viimeiseen pisaraan asti. Syystäkin siis exä.
Olenkohan exäsi kanssa? Sapettaa hirveästi tuo ruoan jättäminen lautaselle melkein aina. Harmitti kun oli pakastepizza meille puoliksi, en ollut syönyt mitään koko päivänä, ja tämä heittää osan roskiin, ja kun sanoin että olisinhan voinut sen syödä, niin totesi vain että kyllähän se loppu minulle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan exäsi kanssa? Sapettaa hirveästi tuo ruoan jättäminen lautaselle melkein aina. Harmitti kun oli pakastepizza meille puoliksi, en ollut syönyt mitään koko päivänä, ja tämä heittää osan roskiin, ja kun sanoin että olisinhan voinut sen syödä, niin totesi vain että kyllähän se loppu minulle riittää.
Täysin mahdollista... heivaa se pihalle, niin pääset helpommalla :-)
Mulla on sama kalakeiton kanssa. Muistan kun opettaja tuli oikein katsomaan, että syön, kun olin jättänyt edellisellä kerralla syömättä. Hetken katsottuaan sitä mun touhua anto luvan heittää pois. Aikuisena ei kyllä ole ollut mitään mitä ei maistais ja harvaa mikä ei maistuis, kiitos varmaan isovanhempien <3 jotka vei reissuille ja opetti aina kokeilemaan edes. Kalakeittokin menee, kun kerran matkalla otin Chef's Choice annoksen ja mikäs sieltä tuli kun jäätävä kattila eri mereneläviä keitossa, pakko oli syödä ja todeta lopuks et ihan okei.. :D
Olen ammattini puolesta ruokkinut vähintään kymmeniätuhansia ihmisiä ja olemme kollegoidenkin kanssa keskustellut useasti, siitä että ilmeisesti opettajiksi ja hoitajiksi hakeutuu, vain allergisia tai sitten nuo ammatit saa allergiat puhkeamaan.
Mä oon todennut että suurin osa nirsoiluista katoaa ihan sillä, että keksii ruuille omat nimet.
Esim. ikinä ei kannata kertoa tarjoavansa pizzaa tai pitsaa. Jonkun mielestä "sen kuuluu olla ohutta ja vähätäytteistä!!" Toisen mielestä "paljon reunaa kuuluu olla!! Tämä ei ole pitsa!!". Taas jos kerron tarjoavani piirakkaa tai tirskahdosta, niin kaikille maistuu hyvin.
Lapsuuden uusioperheessä ei voitu syödä sipulia tai valkosipulia ikinä, koska nuorin lapsi "ei tykännyt" siitä. Eli syötiin sitten mauttomia ruokia koko lapsuus
Olen joskus aiemminkin kertonut ex-miehestä, joka ei syönyt muuta kuin roskaruokaa, eli ranskiksia, hampurilaisia tai pizzaa.
Sain peuranlihaa tuttavalta, tein siitä kunnon murkinaa ja kutsuin kaverit syömään.
Kaikki muut söi hyvällä ruokahalulla isot annokset ja kehuivat ruokaa tosi paljon.
Miesystävä, maistoi haarukallisen, kun ei hän tykkää tällaisesta. Laittoi pakastimesta ranskanperunoita lautaselle ja mikroon, ketsuppia päälle ja kyllä kelpasi!
Päätin, että nyt lähtee vaihtoon tuo ukko.
Ex kaapi paistetusta lohesta tummat kohdat, nyppi joka stn ruokaa muutenkin. Hän oli myös varma että syö terveellisesti. Lähinnä sokeroitua mysliä, maustettuja jogurtteja ja tolkuttomasti mehuja ja juustoja. Kolesteroli yli 8 ja piereskeli jatkuvasti. Eikä tietenkään mennyt lääkäriin.
Vanhempi rouva kailottaa aina kovaan ääneen ettei voi syödä sitä ja tätä koska on keliakiaa ja ties mitä. Laiha kuin mikä mutta tupakkaa vetää ja keksejä rouskuttaa. Vika korvien välissä. Viinakin taitaa maistua.