Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!

Vierailija
13.08.2016 |

Hauskoja tarinoita nirsoilusta tänne, kiitos :)

Kommentit (1118)

Vierailija
781/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.

Liha, kastike, perunat, kaikki omille alueilleen.

Tuoreet vihanneksetkaan eivät oikein kelpaa, etenkään salaatissa.

30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.

Mä olin lapsena / nuorena tuollainen, en halunnut että ruoat sekoittuu.

Vielä nuorena aikuisena otin esim. salaatin aina omalle salaattilautaselleen.

Ei ollut ylipainoa eikä mt-ongelmaa.

Nyt vanhemmiten oppinut sietämään sitä että ruoat menee sotkuun, ja ylipainoa on tullut.

Yleensä salatti syödäänkin erilliseltä salattilautaselta, taitaa olla aika suomalainen juttu että tuoresalaatti sotketaan samalla lautasella sekaisin jonkun lihakastikkeen kanssa.

Vierailija
782/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuntemani nainen on todella nirso. Hän on jo pian 60-vuotias ja yhä valittaa ruoasta koko ajan todella lapsellisesti kuinka aina kaikki hänelle tarjottu ruokaa on todella pahaa tai muuten sellaista että hän ei voi sitä syödä. Oli tarjolla melkein mitä tahansa niin hän aina alkaa valittamaan kuinka se on pahaa, miten hän ei voi syödä sitä, tätä tai tuota milloin minkäkin tekosyyn perusteella ja luettelee koko ajan kaikenlaisia ruokarajoituksia mitä hänellä on minkä takia tarjolla olevaan ruokaan ei olisi saanut laittaa milloin mitäkin ruoka-ainetta koska juuri HÄN ei voi jotain ruokaa tai ruoka-ainetta syödä. Jossainkin juhlissa jossa tämä nainen(joka siis on sukulaiseni) hän aina valittaa kovaan ääneen kuinka tarjolla ei ole mitään mitä hän voi syödä, pitää todella kovaa meteliä siitä mitä hän voi syödä tai ei voi syödä, ottaa eri ruokia mutta toteaa että ei voikaan niitä syödä, kyselee todella tarkkaan mitä aineita ruoassa on ja että eikö tarjolla ole mitään mitä hän voi syödä. Vaikka paikalla olisi kymmeniä muitakin vieraita niin tarjolla pitäisi olla aina vain sitä mitä hän itse voisi syödä ja kaikkien pitäisi syödä juuri sitä mistä hän tykkää koska hän nyt vain ei voi syödä omasta mielestään vain suunnilleen maksalaatikkoa, makaronia, kalapuikkoja, ketsuppia, suklaata ja juoda kaakaota ja limsaa. Jos tarjolla ei siis ole niitä vaan jotain muuta niin hän suuttuu ja alkaa huutamaan sekä mahdollisesti myös itkemään koska kaikki mitä on tarjolla on pahaa, raakaa, liian mausteista tai muuten sopimatonta hänen ylhäisyydelleen.

Tämä ei ole kyllä vain nirsoilua, vaan jokin isompi mielenterveysongelma jos aikuinen ihminen huutaa ja itkee kun ei saa juhlissa kaakaota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvitti kun kaveri kertoi veljensä häistä.. Että miten kamalaa ruokaa oli tarjolla, ja miten häntä loukkasi.. Ettei HÄNTÄ ja hänen lapsiaan oltu huomioitu ruokailussa. Oli kuulemma pitänyt häiden jälkeen käydä abc:lla syömässä hampparia.. Kun ei ollut voinut syödä muuta kun leipää ja kakkua häissä..

Hänen veljensä vaimo, kun sattuu olemaan aattellinen pescokasvissyöjä (syö siis kalaa, mutta ei lihaa. Kalaakin harvoin) Niin ruokana ei sitten ollut lihaa ymmärrettävästä syystä. Eikä minun mielestä kenenkään ole pakko tarjoilla sellaista ruokaa omissa juhlissaan mitä ei syö itse aattellisesta syystä tai edes tykkää siitä.

Ruokalista menussa oli mm. kasvisgratiinia, täytettyjä kasviksia ja sieniä, erilaisia salaatteja ja erilaisilla tavoilla valmistettuja kaloja esim graavattua, savustettua yms. 

Kaverini kun on nirsoin tuntemani henkilö.. Ruokavalio koostuu kananugeteista ja nakeista ranskalaisialla.. Niin ymmärrän hänen järkytyksen.. :DDD

No onhan toi aivan järkyttävä menu häihin.

Vaikka sattuisikin olemaan viherpiipertäjä, niin kyllä nyt silti voisi ajatella vähän muitakin.

Järkyttävä? Savustettu kala maistuisi ainakin itselleni paremmin hääruokana kuin ne iänikuiset karjalanpaistit.

Vierailija
784/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä oli tuollainen nirsoilija. Esimerkiksi ei kelvannut mikään kala ruotojen takia eikä uskonut jos sanoin että kyseisessä ruoassa ei ole ruotoja. Paistelin sitten joskus itselleni lohimedaljongit ja muut. Mikään liian erikoinen ei käynyt, söi lähinnä makaronilaatikkoa, kalapuikkoja, uunimakkaraa ym perusruokia. Itse taas tykkään syödä vähän monipuolisemmin.

Laitoin välillä miehen mieliksi noita "jouluruokia" ja välillä tein muutakin että sai tarpeeksi kasviksia ja ravinteita. Joskus olin taas erehtynyt tekemään ruokaa joka oli herran mielestä liian erikoista ja muka-yökki vieressä kuin viisivuotias kakara. Ei kovin viehättävää kolmikymppiseltä mieheltä. Kaadoin ruoat roskiin ja lähdin yksin ulos syömään. Tämä tehosi, jatkossa mies haki hiljaa itselleen pizzan jos kerroin laittavani jotakin liian eksoottista ruokaa, kuten uunilohta tai vaikkapa kasvisgratiinia lisukkeeksi.

Vierailija
785/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruokia eikä jouluruokia.. kadun vaihtoa iPhoneen.

Vierailija
786/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että laktovammaisilla on usein vaikeuksia sienten kanssa. Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta lakkasin sietämästä maitoa murrosiässä. Sitä ennen join suuriakin määriä ongelmitta, sitten yhtäkkiä maha meni sekaisin puoli tuntia lasillisen jälkeen eikä pahimpina aikoina kestänyt edes voita. Nyt aikuisiällä syön ainoastaan kypsytettyjä juustoja, mitä tulee maitotuotteisiin.

Sienille taas olen ollut yliherkkä aina. Ei pelkästään se maku, mutta niistä on tullut kummallinen tunne kurkkuun ja jotenkin sellainen olo, että päässä heittäisi? Perheessäni on noin muuten syöty paljon sieniä, että ei johdu nirsoilustakaan. Ja kun tosiaan syön melkein mitä vaan muuta.

-ohis-[/quote

Kaikkien elimistö ei kestä sieniä. Syynä on trehaloosi-intoleranssi eli puuttuu entsyymi, joka pilkkoo sienten sisältämää sokeria.

Tämä on muuten jännä, voi iskeä ilmeisesti vähän kuin salama kirkkaalta taivaalta. Yksi kaveri oli aiemmin syönyt sieniä säännöllisen epäsäännöllisesti, tykkäsi niistä ja sienesti mielellään. Kerran oli taas kerännyt vahveroita, oliko nyt suppiksia vai keltavahveroita, en muista, ja tehnyt niistä ruokaa. Jostain syystä tällä kertaa sienet olivat aiheuttaneet aika rajun reaktion, mahakipua, huonovointisuutta ja yleistä heikotusta, huippaamista kuten joku tuossa ylempänä kuvasi. Mitään muutakaan selitystä ei ololle ollut kuin ne sienet, ja kyllähän nuo oireet kuvaukseen sopivat. Eipä ole kaveri sen koommin tohtinut sieniä syödä, sen verran kamala vuorokausi oli kuulemma ollut.

Kanttarellitkin pitää paistaa kunnolla, samoin punikkitatit.

Kyseessä oli siis hlö, joka oli vuosikaudet sieniruokia laitellut, tuskin oli väärästä valmistustavasta kyse :)

Vierailija
787/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorettomien nakkien kuoriminen on huippua. Eräs suvun jäsen teki niin.

Vierailija
788/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieras ei ottanut ruokaa, koska luuli sen olevan kasvisruokaa. Ei tiennyt, että perunakuoren alla on palvikinkkua.

Et sitten voinut kertoa sisältöä ?

Vierailija
789/1118 |
14.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

byali kirjoitti:

Ystäväni inhoaa sipulia ja valkosipulia - mutta rakastaa minun tekemääni pitsaa ja bolognesea. Aina riemussa suin tulee meille syömään kun on bolognesea tarjolla. Näiden kummankin ruoan salaisuus on nimenomaan ne sipulit ja valkosipulit, mitä olen kuullottelen öljyssä aina ikuisuuden. Aika hupaisaa, olen hänelle näitä sipuliruokia jo tarjonnut useamman vuoden, eikä hän vieläkään tiedä rakastavansa juuri sitä sipulin makua. Joku henkinen juttu se on, eikä  niinkään etteikö tykkäisi niistä. Pilkon sipulit todella mikroskooppiseksi silpuksi, niin ne ei erotu sieltä kastikkeen seasta. Luonnollisesti aina sanon, etten laittanut sipulia sinun takiasi ja ohh kyllä aina maistuu. Joku päivä kun hän on oikein syönyt itsensä pulleaksi, paljastan tämän likaisen salaisuuteni. Voisi melkein kuvata tämän reaktion kun hän käy oksentamaan ja itkemään tätä kauheaa sipulia

Minun ex anoppi sanoi minulle kun ruokaa tein anopilla että toiselle pannulle ei sipulia. Kysyin syytä, hän sanoi ettei  Pekka ( Ex) syö sipulia. Sanoin että  on se aina syönyt ennenkin kun olen kotona laittanut ruokaa.  Kysyin sitten myöhemmn ex.ltä, hän sanoi että äitinsä jätti sipulin isoksi paloiksi ja puoliraaksi. Minä olin  hienontanut ja kypsentänyt kunnolla sen

Vierailija
790/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystävä on aivan käsittämättömän nirso, paitsi että hän ei omasta mielestään ole nirso vaan allerginen. On totta että hänellä on monia allergioita. Kukaan tuskin voi kuitenkaan olla allerginen pähkinälle ja syödä kuitenkin geisha suklaata, limppareista käy vain  the original coca-cola, ketsuppi on oltava felixiä, ainoa liha mikä käy syötäväksi on naudan jauheliha, ei oikein mitään kasviksia, mausteita jne.  Hän myös tekee äärettömän suuren ja kovaäänisen (nolon..) numeron "rajoitteistaan" jos mennään ulos syömään, luettelee uskomattoman listan mitä ei voi syödä ja julistaa suureen ääneen että helpompi kertoa vaan mitä voi syödä. Ihana ystävä, mutta mieluummin näen muuten kuin mitenkään ruokailuun liittyvissä merkeissä nykyisin.

Vierailija
791/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

byali kirjoitti:

Ystäväni inhoaa sipulia ja valkosipulia - mutta rakastaa minun tekemääni pitsaa ja bolognesea. Aina riemussa suin tulee meille syömään kun on bolognesea tarjolla. Näiden kummankin ruoan salaisuus on nimenomaan ne sipulit ja valkosipulit, mitä olen kuullottelen öljyssä aina ikuisuuden. Aika hupaisaa, olen hänelle näitä sipuliruokia jo tarjonnut useamman vuoden, eikä hän vieläkään tiedä rakastavansa juuri sitä sipulin makua. Joku henkinen juttu se on, eikä  niinkään etteikö tykkäisi niistä. Pilkon sipulit todella mikroskooppiseksi silpuksi, niin ne ei erotu sieltä kastikkeen seasta. Luonnollisesti aina sanon, etten laittanut sipulia sinun takiasi ja ohh kyllä aina maistuu. Joku päivä kun hän on oikein syönyt itsensä pulleaksi, paljastan tämän likaisen salaisuuteni. Voisi melkein kuvata tämän reaktion kun hän käy oksentamaan ja itkemään tätä kauheaa sipulia

Minun ex anoppi sanoi minulle kun ruokaa tein anopilla että toiselle pannulle ei sipulia. Kysyin syytä, hän sanoi ettei  Pekka ( Ex) syö sipulia. Sanoin että  on se aina syönyt ennenkin kun olen kotona laittanut ruokaa.  Kysyin sitten myöhemmn ex.ltä, hän sanoi että äitinsä jätti sipulin isoksi paloiksi ja puoliraaksi. Minä olin  hienontanut ja kypsentänyt kunnolla sen

Ymmärrän Pekkaa, mulla oli lapsena suorastaan trauma sipulista, äiti tunki lähes joka ruokaan sipulia mitä ei todellakaan ollut hienonnettu tai edes pilkottu kunnolla, saati kuullotettu. Ällöttää vieläkin edes ajatus niistä isoista limaisista sipuli klönteistä.. Nyt aikuisena syön sipulia ihan sujuvasti, menee raakanakin, mutta ei koskaan mulle enää niitä limaklönttejä..

Vierailija
792/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni ollessa 3v. aterialla oli kanaa. Hän tuijotti lautastaan ja kieltäytyi syömästä. 

Syyksi sanoi, ettei syö, kun se kana oli jo kuollut. 

Osoittiko hän empatiaa kanaa kohtaan vai olisiko pitänyt tuoda elävä kana ruoaksi, tätä muistan pähkäilleeni.

Vierailija
793/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei suostu syömään spagettia tai nuudeleita, koska ne kuulemma takertuvat hänen kurkkuunsa ja hän voi vaikka tukehtua :D

Vierailija
794/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ystävä on aivan käsittämättömän nirso, paitsi että hän ei omasta mielestään ole nirso vaan allerginen. On totta että hänellä on monia allergioita. Kukaan tuskin voi kuitenkaan olla allerginen pähkinälle ja syödä kuitenkin geisha suklaata, limppareista käy vain  the original coca-cola, ketsuppi on oltava felixiä, ainoa liha mikä käy syötäväksi on naudan jauheliha, ei oikein mitään kasviksia, mausteita jne.  Hän myös tekee äärettömän suuren ja kovaäänisen (nolon..) numeron "rajoitteistaan" jos mennään ulos syömään, luettelee uskomattoman listan mitä ei voi syödä ja julistaa suureen ääneen että helpompi kertoa vaan mitä voi syödä. Ihana ystävä, mutta mieluummin näen muuten kuin mitenkään ruokailuun liittyvissä merkeissä nykyisin.

Muuhun en ota kantaa, mutta hyvin voi olla allerginen pähkinälle, jos sillä tarkoitetaan maapähkinää, joka ei ole oikeastaan pähkinä ollenkaan, vaan hernekasvi. Hasselpähkinää, mitä geisha suklaa sisältää, voi sitten vedellä kourakaupalla, samoin kuin muita oikeita pähkinöitä.

Itse yritän olla tekemättä kovaäänistä numeroa allergioistani, mutta kyllä se on monesti helpompi luetella mitä voin syödä kuin yrittää muistaa varsinkin siitepölyn kanssa kulkevat ristiallergiat, saati ne, kun jotain pystyn syömään kuumentamisen jälkeen, mutta tuoreena en. Minä tästä paljon enemmän kärsin ja olisi niin ihanaa vain kävellä uuteen ruokapaikkaan ja tilata syötävä kuvan perusteella, kun näyttää herkulliselta. Onneksi hyvällä osalla tutuista on myös jotain ruokarajotteita, joten ne ulkona syömiset unohdetaan suosiolla. Niin ja minulla pitää olla ketsuppi Felixiä, muuten suupielet yrittävät tehdä Jokeri-huulimeikin ihan omia aikojaan. Ei mitään käsitystä, mitä muihin ketsuppeihin laitetaan, että aiheuttavat tuon.

Vierailija
795/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.

Liha, kastike, perunat, kaikki omille alueilleen.

Tuoreet vihanneksetkaan eivät oikein kelpaa, etenkään salaatissa.

30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.

Mä olin lapsena / nuorena tuollainen, en halunnut että ruoat sekoittuu.

Vielä nuorena aikuisena otin esim. salaatin aina omalle salaattilautaselleen.

Ei ollut ylipainoa eikä mt-ongelmaa.

Nyt vanhemmiten oppinut sietämään sitä että ruoat menee sotkuun, ja ylipainoa on tullut.

Yleensä salatti syödäänkin erilliseltä salattilautaselta, taitaa olla aika suomalainen juttu että tuoresalaatti sotketaan samalla lautasella sekaisin jonkun lihakastikkeen kanssa.

Joo, yök. Kun joudun syömään opiskelupaikani ruokalassa, niin näen just noita (usein nuoria miehiä), jotka sotkevat kaikki ruoat keskenään ja lappovat sitten lähes lautasella maaten sitä mössöä suuhunsa kuin lapiolla hirveää vauhtia. Meikäläiseltä menee ruokahalut sillä sekunnille, hyi.

Vierailija
796/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksä oli tuollainen nirsoilija. Esimerkiksi ei kelvannut mikään kala ruotojen takia eikä uskonut jos sanoin että kyseisessä ruoassa ei ole ruotoja. Paistelin sitten joskus itselleni lohimedaljongit ja muut. Mikään liian erikoinen ei käynyt, söi lähinnä makaronilaatikkoa, kalapuikkoja, uunimakkaraa ym perusruokia. Itse taas tykkään syödä vähän monipuolisemmin.

Laitoin välillä miehen mieliksi noita "jouluruokia" ja välillä tein muutakin että sai tarpeeksi kasviksia ja ravinteita. Joskus olin taas erehtynyt tekemään ruokaa joka oli herran mielestä liian erikoista ja muka-yökki vieressä kuin viisivuotias kakara. Ei kovin viehättävää kolmikymppiseltä mieheltä. Kaadoin ruoat roskiin ja lähdin yksin ulos syömään. Tämä tehosi, jatkossa mies haki hiljaa itselleen pizzan jos kerroin laittavani jotakin liian eksoottista ruokaa, kuten uunilohta tai vaikkapa kasvisgratiinia lisukkeeksi.

Tälle oli pakko nauraa: uunilohi oli "eksoottista" ruokaa 🤣

Vierailija
797/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän todella huonotapaisena ja sivistymättömänä ihmistä, joka sanoo ruuasta hyi/yäk/pahaa/paskaa tms. Ei kaikesta tarvitse tykätä, mutta sen voi ilmaista vähän kunnioittavamminkin. On myös hyvin kapeakatseista ja itsekeskeistä moittia ruokaa itseään huonoksi ja pahaksi, kun kyse on vain siitä, että ei itse henkilökohtaisesti tykkää siitä. Ymmärtäväinen ihminen tajuaa, että joku muu siitä kuitenkin pitää, ja ettei kaikkien tarvitsekaan pitää samoista asioista.

Vierailija
798/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuhun en ota kantaa, mutta hyvin voi olla allerginen pähkinälle, jos sillä tarkoitetaan maapähkinää, joka ei ole oikeastaan pähkinä ollenkaan, vaan hernekasvi. Hasselpähkinää, mitä geisha suklaa sisältää, voi sitten vedellä kourakaupalla, samoin kuin muita oikeita pähkinöitä.

Itse yritän olla tekemättä kovaäänistä numeroa allergioistani, mutta kyllä se on monesti helpompi luetella mitä voin syödä kuin yrittää muistaa varsinkin siitepölyn kanssa kulkevat ristiallergiat, saati ne, kun jotain pystyn syömään kuumentamisen jälkeen, mutta tuoreena en. Minä tästä paljon enemmän kärsin ja olisi niin ihanaa vain kävellä uuteen ruokapaikkaan ja tilata syötävä kuvan perusteella, kun näyttää herkulliselta. Onneksi hyvällä osalla tutuista on myös jotain ruokarajotteita, joten ne ulkona syömiset unohdetaan suosiolla. Niin ja minulla pitää olla ketsuppi Felixiä, muuten suupielet yrittävät tehdä Jokeri-huulimeikin ihan omia aikojaan. Ei mitään käsitystä, mitä muihin ketsuppeihin laitetaan, että aiheuttavat tuon.

Ystäväni on kertonut olevansa alleginen kaikille palkokasveille ja pähkinöille ja ketsupista sen verran, että tuskin ulkoimailla random ruokapaikassa on felixin ketsuppia, silloin ei koskaan ole kysellyt ketsupin tuoteselosteen perään. Enkä todellakaan vähättele kenenkään oikeita allergioita, turhaa draamailua ja nirsoilua vaan on hankala jaksaa etenkään matkoilla, missä itse joutuu välikätenä tulkkaamaan ja juoksemaan jonkun tietyn tuotteen perässä koko lomakohteen kaupat kun muu ei kelpaa.

Vierailija
799/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ulkomaisen tuttavan lapset olivat pieninä todella nirsoja. Mikään ei oikein kelvannut. Kun tapasimme usein Helsingissä kesäisin oli vaikea keksiä minne viedä heidät syömään. Yleensä kelpasi vain kotimaasta tuttu ja turvallinen Pizza Hut. Sielläkin toki piti tilata se yksinkertaisin pizza Margarita, jossa on päällä vain tomaattisosetta ja mozzarellajuustoa. Tietty nirsot lapset tilasivat senkin ilman juustoa 😂

Vierailija
800/1118 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppisenä poikaystäväehdokas etsi minusta suurennuslasin kanssa vikoja, eikä pitänyt yhtään viehättävänä kun kerroin etten juo limua muuten kuin hiilihapot pois ravistettuna :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi