Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Eräs tuntemani nainen on todella nirso. Hän on jo pian 60-vuotias ja yhä valittaa ruoasta koko ajan todella lapsellisesti kuinka aina kaikki hänelle tarjottu ruokaa on todella pahaa tai muuten sellaista että hän ei voi sitä syödä. Oli tarjolla melkein mitä tahansa niin hän aina alkaa valittamaan kuinka se on pahaa, miten hän ei voi syödä sitä, tätä tai tuota milloin minkäkin tekosyyn perusteella ja luettelee koko ajan kaikenlaisia ruokarajoituksia mitä hänellä on minkä takia tarjolla olevaan ruokaan ei olisi saanut laittaa milloin mitäkin ruoka-ainetta koska juuri HÄN ei voi jotain ruokaa tai ruoka-ainetta syödä. Jossainkin juhlissa jossa tämä nainen(joka siis on sukulaiseni) hän aina valittaa kovaan ääneen kuinka tarjolla ei ole mitään mitä hän voi syödä, pitää todella kovaa meteliä siitä mitä hän voi syödä tai ei voi syödä, ottaa eri ruokia mutta toteaa että ei voikaan niitä syödä, kyselee todella tarkkaan mitä aineita ruoassa on ja että eikö tarjolla ole mitään mitä hän voi syödä. Vaikka paikalla olisi kymmeniä muitakin vieraita niin tarjolla pitäisi olla aina vain sitä mitä hän itse voisi syödä ja kaikkien pitäisi syödä juuri sitä mistä hän tykkää koska hän nyt vain ei voi syödä omasta mielestään vain suunnilleen maksalaatikkoa, makaronia, kalapuikkoja, ketsuppia, suklaata ja juoda kaakaota ja limsaa. Jos tarjolla ei siis ole niitä vaan jotain muuta niin hän suuttuu ja alkaa huutamaan sekä mahdollisesti myös itkemään koska kaikki mitä on tarjolla on pahaa, raakaa, liian mausteista tai muuten sopimatonta hänen ylhäisyydelleen.
Käytiin työporukalla syömässä pizzeriassa. Siellä eräs porukasta julisti, että pizzassa on oltava "ainoastaan valkoisia ainesosia", muuten se ei ole oikea pizza eikä hän sellaista ikinä söisi. Eikä siinä vielä mitään, se oli hänen mielipiteensä. Mutta kun kaikkien tilaukset tulivat pöytään, hän mulkoili pizzojamme inhoten ja mutisi mm. "yäk, tomaattikastiketta" ja "pepperonia, hyi".
Vanhempani olivat Tallinnassa ja halusivat kahville mutta löysivät vain "erikoiskahviloita".
Olen varma että niistäkin olisi tavallista suodatinkahvi saanut,mutta näkivät jonkun lattemainoksen ja pelästyivät. Lopulta löysivät jonkun turkkilaisen ukon ruokapaikan ja saivat vahvaa,mustaa kahvia. Mahtanut tyyppi ihmetellä kun yhdet tulevat vain kahville 😆
Pidättelin naurua,kun äiti kuvaili puhelimessa miten "jalat kippeenä " oli etsitty kahvipaikkaa.
Minä sanon että minulla on keliakia,se on helpompaa kuin selittää ettå on ibs ja normaalit viljat ärsyttää isoina annoksina mahaa.
Mutta pystyn huuhtelemaan gluteenittomat tortillat alas normioluella. Kun taas jos tortillan eivät olisi gluteenittomat,paskoisin myöhemmin housuuni.
En nyt tiedä onko tämä hauskaa tai pahinta tai mitään muutakaan mutta tämä on jäänyt minulle itselleni elävästi mieleen: Äitini sisar eli tätini oli käymässä äitini luona lapsenlapsensa kanssa, 6-7 vuotias poika. Me olimme ruokapöydässä ja poika alkoi osoitella eri ruokalajeja ja hoki että en mä tota syö enkä mä tota syö.... Äitiltäni paloi pinna totaalisesti ja hän karjaisi että ole sitten syömättä!
Pojan ilme! :D Ei ollut ilmeisesti tottunut ettei saa tahtoaa periksi ja jotain muuta kuin mitä oli tarjolla.
Hiljaa istui ja söi nätisti. Täti oli hieman nolo.
Täti tilasi etelässä katkarapupastaa ravintolassa. Eteen tulikin nättiannos, jossa kokonaiset katkaravut olivat siistissä rivissä. "Minähän en noita ala kuorimaan" täti totesi. Eno sitten kuori ne ja heitteli lihat lautaselle.
Puoliso ei suostu syömään silakkapihvejä, kun niissä on (naurettavan pieniä) ruotoja.
Vierailija kirjoitti:
Tää on ehkä hauskin mitä muistan. Mua muutaman vuoden nuorempi serkku lapsena ei suostunut syömään ananasta. No, minä tahallaan piilotin pizzaan ananasta. Sitten tää serkku ne huomasi, kun oli jo monta palaa syönyt, ja alkoi huutamalla huutamaan, että yök, hirveää, täällä on ananaita ja ei voi syödä kun ananait kasvaa kanalassa kanan kakasta😂 Ei vieläkään ole selvinnyt tämä mysteeri...😃
Heh, äitini ei koskaan syönyt kanaa missään muodossa, koska lapsena heidän kanat tykkäsivät napostella ulkohuussin takana kakkaa.
Oliskohan tässä joku sama, mielikuva kakasta lannoitteena. :D
Olen itse kaikkiruokainen ja kyllähän aikuisten nirsoilu ärsyttää. Enemmän kuitenkin ihmetyttää ja ärsyttää se että jotkut ”piilottavat” ruokaan jotain vaikka tietävät ettei toinen halua sitä syödä. Se jolle ruokaa tarjotaan ei voi vaatia että ruoka pitäisi oman mieltymyksen mukaan tehdä, mutta jokaisella on oikeus halutessaan jättää tarjottava syömättä.
Meillä puoliso ei syö sipulia. Ei pidä mausta ja ei sovi varsalle. Ei ole varsinaisesti allerginen ja pieni määrä meneekin, mutta vatsa on useamman päivän sekaisin jos syö isompia määriä. Useamman kerran joku on sipulia kuitenkin piilottanut ruokaan, vaikka hän sanookin ettei sipuli sovi. Ja eihän sitä kehtaa jälkikäteen käydä sanomassa kokille että olit sitten kuitenkin päättänyt sipulia laittaa ja nyt paskon housuihini. Siinä varmaan kokki sitten myhäilee ”höhö höhö siinäpä nirso söi hyvällä halulla sipulia” tosi turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso ei suostu syömään silakkapihvejä, kun niissä on (naurettavan pieniä) ruotoja.
Tätä nyt ei kannata nirsoilun piikkiin välttämättä pistää, sillä osa ihmisistä on oikeasti ns. sihtikurkkuja eivätkä pysty yksinkertaisesti syömään edes naurettavan pieniruotoista kalaa.
Yksi sukulaismies. On vielä niin törkeä, että juhlissa/kutsuilla kertoo mitä hän ei syö ja mikä kaikki on hyi, yök ja joskus jopa hyi s***ana. Lapsetkin saattavat kuulla vieressä. Kaikki juustot, sienet, kalat, jopa kinkkusuikaleet, hedelmä- ja marjakoristeet kakussa jne. Syö kuulemma ainoastaan kaupasta ostettuja keksejä ja kinuskikakkua ja suolaisista hänelle kelpasi pelkät tyhjät ruisnapit. Muuten kyllä syö innolla roskaruokaa ja esim. kalapuikkoja ja perunamuusia. En välittäisi häntä kutsua/nähdä, mutta sattuu olemaan sen verran läheistä sukua ja hänen perheensä on ihana...
Ah, minäkin olen varmasti jonkun mielestä se rasittava nirsoilija :) Olen ovolakto-vege, ja harmikseni en ole koskaan oikein oppinut syömään sieniä, joku siinä suutuntumassa vaan tökkää niin pahasti, että meinaa potkaista takaisin. Ja sieniähän monesti kasvisvaihtoehdoista löytyy, todettu esim. erinäisissä juhlissa. Olen kuitenkin muutamaan kertaan onnistunut nielemään kammotukseni. Kerran kaverin häissä, siellä oli oikeastaan ainoa lihaton lämmin ruoka metsäsienikeittoa. Onneksi sienet oli silputtu aika pieniksi, joten ne sai hyvin nieltyä ja maku oli muuten ihan ok. Toisen kerran sattui anoppilassa ensimmäisillä vierailuilla, että oli kasvissyöjää muistettu sienipiirakalla :D Hatunnosto itselleni, sain pureskeltua ja nieltyäkin. Viimeksi kavereiden kanssa mökkeillessä käytiin metsässä kävelyllä ja sienimaanikot keräsivät kanttarelleja. Ne toki paistettiin sitten muun ruuan höysteeksi, suunnilleen hurraahuutojen saattelemana sain minäkin muutaman siipaleen mahaan asti. Tästä on siis suunta vain ylös, ehkä jonain päivänä vielä alan pitää sienistä itsekin :D
Noista "ruuat ei saa koskea toisiinsa" -henkilöistä, yhdellä perheenjäsenelläni on suht voimakas pakko-oireinen häiriö, ja hän kuuluu juuri tuohon kategoriaan. Rasittavaa se voi muille olla, mutta ei se lopulta auta kuin ymmärtää, parempi niin että syö, kuin että "väärin aseteltu" ruoka jää kokonaan syömättä.
Omien lasten kohdalla olen pyrkinyt tarjoamaan kaikkea mahdollisimman monipuolisesti, myös niitä raaka-aineita joita en itse syö. Alle kouluikäisiksi syövät mielestäni suht monipuolisesti, ja esim. monien lasten inhokit, kypsennetyt vihannekset niin uunissa paistettuina kuin keittojen/wokkien tms. seassa uppoavat hyvin, samoin kaalilaatikko on herkkua ainakin kotitekoisena. Nyt tosin tuntuu olevan molemmilla "hyi sipulia" -vaihe meneillään, ja pavut jää lautaselle. En ole kuitenkaan halunnut tehdä asiasta numeroa, syövät minkä syövät, pääasia on että syövät tasaisesti "joka sorttia". En myöskään ala tekemään ruuista mitään erillisiä lasten versioita, jättävät sitten lautasen reunalle sen, mikä ei mene alas. Päivähoidosta on tullut kehuja kaikkiruokaisista lapsista, eli ilmeisesti sielläkin ruoka pääosin maistuu hyvin. Itselle on jäänyt esim. säilykepunajuuresta ikuinen kammo, kun kouluaikana piti joko syödä tai itkeä ja syödä, aika lailla kirjaimellisesti. Punajuurta olen kyennyt syömään vasta nyt aikuisena yökkimättä, uunissa paahdettuna ihanaa, etikassa liotettuna en kykene syömään nyt enkä varmaan koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon että minulla on keliakia,se on helpompaa kuin selittää ettå on ibs ja normaalit viljat ärsyttää isoina annoksina mahaa.
Mutta pystyn huuhtelemaan gluteenittomat tortillat alas normioluella. Kun taas jos tortillan eivät olisi gluteenittomat,paskoisin myöhemmin housuuni.
Minulla on keliakia, autoimmuunisairaus ja moni kuvittelee, että voin syödä vehnää, kun tuttava, jolla on keliakia voi syödä tai juoda olutta. Ymmärrän, miksi teet niin, mutta keliakia on vakavasti otettava sairaus ja teet meille hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että laktovammaisilla on usein vaikeuksia sienten kanssa. Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta lakkasin sietämästä maitoa murrosiässä. Sitä ennen join suuriakin määriä ongelmitta, sitten yhtäkkiä maha meni sekaisin puoli tuntia lasillisen jälkeen eikä pahimpina aikoina kestänyt edes voita. Nyt aikuisiällä syön ainoastaan kypsytettyjä juustoja, mitä tulee maitotuotteisiin.
Sienille taas olen ollut yliherkkä aina. Ei pelkästään se maku, mutta niistä on tullut kummallinen tunne kurkkuun ja jotenkin sellainen olo, että päässä heittäisi? Perheessäni on noin muuten syöty paljon sieniä, että ei johdu nirsoilustakaan. Ja kun tosiaan syön melkein mitä vaan muuta.
-ohis-[/quote
Kaikkien elimistö ei kestä sieniä. Syynä on trehaloosi-intoleranssi eli puuttuu entsyymi, joka pilkkoo sienten sisältämää sokeria.
Tämä on muuten jännä, voi iskeä ilmeisesti vähän kuin salama kirkkaalta taivaalta. Yksi kaveri oli aiemmin syönyt sieniä säännöllisen epäsäännöllisesti, tykkäsi niistä ja sienesti mielellään. Kerran oli taas kerännyt vahveroita, oliko nyt suppiksia vai keltavahveroita, en muista, ja tehnyt niistä ruokaa. Jostain syystä tällä kertaa sienet olivat aiheuttaneet aika rajun reaktion, mahakipua, huonovointisuutta ja yleistä heikotusta, huippaamista kuten joku tuossa ylempänä kuvasi. Mitään muutakaan selitystä ei ololle ollut kuin ne sienet, ja kyllähän nuo oireet kuvaukseen sopivat. Eipä ole kaveri sen koommin tohtinut sieniä syödä, sen verran kamala vuorokausi oli kuulemma ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini oli meillä kylässä ja tarjosin ruuaksi kana-kookos keittoa. Siinä syödessään hän sitten äkkiä kysyi että mitä nämä oranssit palat ovat. Kerroin niiden olevan porkkanoita ja siinä samassa kaverini alkoi marmattaa ja onkia porkkanoita. Sanoin että äskenkin söit ihan tyytyväisenä vailla ongelmaa, johon hän vastasi: "niin mutta nyt mä tiedän syöväni keitettyä porkkanaa!".
Molemmat ollaan 23v.
Ymmärrän kyllä kaveriasi.
Kuka muutenkaan tekee jotain kookos-keittoa, hyi helv*tti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysimme kerran kavereitamme syömään ja valmistelimme hyvät grilliruoat tarjottavaksi. Eri vaihtoehtoja oli paljon, lihaa, kanaa, kasviksia, sieniä, salaattia, perunoita yms. Mieheni on oikeasti hyvä kokki. Kaverit tulivat ja eivät halunneet syödä muuta kuin jauhomakkaraa, mitä oli valmistettu lapsille. Sen jälkeen olemme nauttineet ruokamme muussa seurasta. :)
Mitä on jauhomakkara? Olen yrittänyt löytää sitä kaupasta, kun täällä moista mainostetaan, mutta ei ole löytynyt. Esim. lauantaimakkarassa on vain näitä aineita, ei jauhoja lainkaan :Sian- ja broilerinliha, vesi, kamara, perunatärkkelys, koneellisesti erotettu broilerinliha, silava, suola, broilerinrasva, stabilointiaine (E 450), kasvikuitu, lihaproteiini, aromit (mm. chili, korianteri, mustapippuri), hapettumisenestoaine (E 300), glukoosi, säilöntäaine (E 250).
Jauhomakkaraksi luokitellaan esim. Camping makkara.
Kunnollisessa makkarassa on lihaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Huvitti kun kaveri kertoi veljensä häistä.. Että miten kamalaa ruokaa oli tarjolla, ja miten häntä loukkasi.. Ettei HÄNTÄ ja hänen lapsiaan oltu huomioitu ruokailussa. Oli kuulemma pitänyt häiden jälkeen käydä abc:lla syömässä hampparia.. Kun ei ollut voinut syödä muuta kun leipää ja kakkua häissä..
Hänen veljensä vaimo, kun sattuu olemaan aattellinen pescokasvissyöjä (syö siis kalaa, mutta ei lihaa. Kalaakin harvoin) Niin ruokana ei sitten ollut lihaa ymmärrettävästä syystä. Eikä minun mielestä kenenkään ole pakko tarjoilla sellaista ruokaa omissa juhlissaan mitä ei syö itse aattellisesta syystä tai edes tykkää siitä.
Ruokalista menussa oli mm. kasvisgratiinia, täytettyjä kasviksia ja sieniä, erilaisia salaatteja ja erilaisilla tavoilla valmistettuja kaloja esim graavattua, savustettua yms.
Kaverini kun on nirsoin tuntemani henkilö.. Ruokavalio koostuu kananugeteista ja nakeista ranskalaisialla.. Niin ymmärrän hänen järkytyksen.. :DDD
No onhan toi aivan järkyttävä menu häihin.
Vaikka sattuisikin olemaan viherpiipertäjä, niin kyllä nyt silti voisi ajatella vähän muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvitti kun kaveri kertoi veljensä häistä.. Että miten kamalaa ruokaa oli tarjolla, ja miten häntä loukkasi.. Ettei HÄNTÄ ja hänen lapsiaan oltu huomioitu ruokailussa. Oli kuulemma pitänyt häiden jälkeen käydä abc:lla syömässä hampparia.. Kun ei ollut voinut syödä muuta kun leipää ja kakkua häissä..
Hänen veljensä vaimo, kun sattuu olemaan aattellinen pescokasvissyöjä (syö siis kalaa, mutta ei lihaa. Kalaakin harvoin) Niin ruokana ei sitten ollut lihaa ymmärrettävästä syystä. Eikä minun mielestä kenenkään ole pakko tarjoilla sellaista ruokaa omissa juhlissaan mitä ei syö itse aattellisesta syystä tai edes tykkää siitä.
Ruokalista menussa oli mm. kasvisgratiinia, täytettyjä kasviksia ja sieniä, erilaisia salaatteja ja erilaisilla tavoilla valmistettuja kaloja esim graavattua, savustettua yms.
Kaverini kun on nirsoin tuntemani henkilö.. Ruokavalio koostuu kananugeteista ja nakeista ranskalaisialla.. Niin ymmärrän hänen järkytyksen.. :DDD
No onhan toi aivan järkyttävä menu häihin.
Vaikka sattuisikin olemaan viherpiipertäjä, niin kyllä nyt silti voisi ajatella vähän muitakin.
Eikä ollut. Juhlissa syödään mitä annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli mielenkiintoinen tieto, että laktovammaisilla on usein vaikeuksia sienten kanssa. Minulla ei ole virallista diagnoosia, mutta lakkasin sietämästä maitoa murrosiässä. Sitä ennen join suuriakin määriä ongelmitta, sitten yhtäkkiä maha meni sekaisin puoli tuntia lasillisen jälkeen eikä pahimpina aikoina kestänyt edes voita. Nyt aikuisiällä syön ainoastaan kypsytettyjä juustoja, mitä tulee maitotuotteisiin.
Sienille taas olen ollut yliherkkä aina. Ei pelkästään se maku, mutta niistä on tullut kummallinen tunne kurkkuun ja jotenkin sellainen olo, että päässä heittäisi? Perheessäni on noin muuten syöty paljon sieniä, että ei johdu nirsoilustakaan. Ja kun tosiaan syön melkein mitä vaan muuta.
-ohis-[/quote
Kaikkien elimistö ei kestä sieniä. Syynä on trehaloosi-intoleranssi eli puuttuu entsyymi, joka pilkkoo sienten sisältämää sokeria.
Tämä on muuten jännä, voi iskeä ilmeisesti vähän kuin salama kirkkaalta taivaalta. Yksi kaveri oli aiemmin syönyt sieniä säännöllisen epäsäännöllisesti, tykkäsi niistä ja sienesti mielellään. Kerran oli taas kerännyt vahveroita, oliko nyt suppiksia vai keltavahveroita, en muista, ja tehnyt niistä ruokaa. Jostain syystä tällä kertaa sienet olivat aiheuttaneet aika rajun reaktion, mahakipua, huonovointisuutta ja yleistä heikotusta, huippaamista kuten joku tuossa ylempänä kuvasi. Mitään muutakaan selitystä ei ololle ollut kuin ne sienet, ja kyllähän nuo oireet kuvaukseen sopivat. Eipä ole kaveri sen koommin tohtinut sieniä syödä, sen verran kamala vuorokausi oli kuulemma ollut.
Kanttarellitkin pitää paistaa kunnolla, samoin punikkitatit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en syö kaaleja, salaattia (paitsi jäävuorisalaattia), tomaattia, sieniä, juustoja (paitsi lämmitettynä), ketsuppia, sinappia, suolakurkkua, kahvia, piimää, järvikalaa jne..jne. Sanomattakin selvää että en kavereiden kanssa juuri ravintoloissa käy. Syömisen hoidan muutenkin mieluiten kotona.
Mitä sä sitten syöt?
Jäähän siihen vielä kaikki ruoka, mitä voi syödä.
Eihän noi rajoita kuin hampurilaiset käytännössä pois (juusto, ketsuppi, sinappi, suolakurkku).
autocorrect taas loistaa, siis...kalan hajunkin...