Kerro hauskin/huvittavin/pahin kokemuksesi NIRSOILUSTA!
Kommentit (1118)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.
Liha, kastike, perunat, kaikki omille alueilleen.
Tuoreet vihanneksetkaan eivät oikein kelpaa, etenkään salaatissa.
30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.
Olen 40+, ei mielenterveysongelmia, ja silti haluan syödä ruokani niin, että se ei ole yhtenäinen mössö vaan liha on lautasen toisella reunalla kuin peruna ja salaatti on omalla lautasellaan. En ole koskaan tajunnut, että tämä on nirsoilua.
Vierailija kirjoitti:
Pyysimme kerran kavereitamme syömään ja valmistelimme hyvät grilliruoat tarjottavaksi. Eri vaihtoehtoja oli paljon, lihaa, kanaa, kasviksia, sieniä, salaattia, perunoita yms. Mieheni on oikeasti hyvä kokki. Kaverit tulivat ja eivät halunneet syödä muuta kuin jauhomakkaraa, mitä oli valmistettu lapsille. Sen jälkeen olemme nauttineet ruokamme muussa seurasta. :)
Mitä on jauhomakkara? Olen yrittänyt löytää sitä kaupasta, kun täällä moista mainostetaan, mutta ei ole löytynyt. Esim. lauantaimakkarassa on vain näitä aineita, ei jauhoja lainkaan :Sian- ja broilerinliha, vesi, kamara, perunatärkkelys, koneellisesti erotettu broilerinliha, silava, suola, broilerinrasva, stabilointiaine (E 450), kasvikuitu, lihaproteiini, aromit (mm. chili, korianteri, mustapippuri), hapettumisenestoaine (E 300), glukoosi, säilöntäaine (E 250).
Menin hakemaan lastani päiväkodista ja ostin tuokkosen mansikoita mennessäni. Lapseni sitten iloisena alkoi tarjota mansikkaa myös eräälle tytölle, joka jo tyytyväisenä otti yhden. Niin eiköhän tytön äiti sännännyt kiljumaan, että hyi, heitä se pois! Kuulemma kanta pitää poistaa lusikalla, eikä puraisemalla, muuten ei saa syödä.
Kumpikin lapsi säikähti niin, että näki ihan, kuinka nielivät kyyneleitä. Teki mieli motata tuota naista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tuttava, jolla on vaikeuksia syödä ruokaa, jossa eri ruoka-aineet ovat sekaisin.
30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.Olen 40+, ei mielenterveysongelmia, ja silti haluan syödä ruokani niin, että se ei ole yhtenäinen mössö vaan liha on lautasen toisella reunalla kuin peruna ja salaatti on omalla lautasellaan. En ole koskaan tajunnut, että tämä on nirsoilua.
Siis vedätkö pelkkää paljasta lihaa ja paljasta perunaa?
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.
Aika vähän on ruokia, joissa on pakko olla sipulia tai tomaattia. Lapsiperheelle ei kannata tarjota sipulipiirakkaa, se tuskin on suuri suosikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30+ on ikää, käy töissä, mutta kärsii ylipainosta ja muista mt-ongelmista.Olen 40+, ei mielenterveysongelmia, ja silti haluan syödä ruokani niin, että se ei ole yhtenäinen mössö vaan liha on lautasen toisella reunalla kuin peruna ja salaatti on omalla lautasellaan. En ole koskaan tajunnut, että tämä on nirsoilua.
Toki lautaselle mahtuu myös uunijuureksia tms., mutta kastike on aika lailla turhaa. Salaatti on toisella lautasella, sitä en sotke perunan sekaan.
Olin pyytänyt muutamia kavereita käymään. Tarjolle laitoin vesirinkeleitä ja erilaisia täytteitä, joista voisi siis koota itselleen täytetyn bagelin. Yhden kaverin tyttökaveri tuli etuajassa ja kävi heti pöytään. Katselin sitä bagelin laittoa vierestä, ja mikään muu ei kelvannut kuin levite ja kalliilla ostettu palvikinkku. Kinkkua ei sitten jäänyt juuri lainkaan meille muille. En kyllä osaa sanoa, mikä tässä oli hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä x monilla lapsilla on ongelmia sipulin ja tomaatin kanssa. Sitten vanhemmat eivät kerro mitä niiden tilalle voi ruokaan tai piiraaseen laittaa. Ja näiden lisäksi joissakin perheissä myös vanhemmilla on omat inhokkinsa. Yritä siinä sitten tarjota jotain, mikä käy kaikille.
Moni lapsi on allerginen tomaatille, se ärsyttää suun limakalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki lautaselle mahtuu myös uunijuureksia tms., mutta kastike on aika lailla turhaa. Salaatti on toisella lautasella, sitä en sotke perunan sekaan.
Mutta syöt siis aivan aikuisten oikeasti noi ruoat paljaina? Sano edes että laitat jotain mausteita sekaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin pyytänyt muutamia kavereita käymään. Tarjolle laitoin vesirinkeleitä ja erilaisia täytteitä, joista voisi siis koota itselleen täytetyn bagelin. Yhden kaverin tyttökaveri tuli etuajassa ja kävi heti pöytään. Katselin sitä bagelin laittoa vierestä, ja mikään muu ei kelvannut kuin levite ja kalliilla ostettu palvikinkku. Kinkkua ei sitten jäänyt juuri lainkaan meille muille. En kyllä osaa sanoa, mikä tässä oli hauskaa.
Siis missä on ongelma? Olisit laittanut siihen vierelle ohjeen, että täytetty bageli pitää koota seuraavasti: ensin levitettä max 10 g, sitten puolikas siivu kinkkua jne.
Yleensä on tapana ostaa täytteitä niin paljon, että kaikille riittää, vaikka jokainen ottaisi vain sitä kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän kertonutkin toisessa ketjussa, mutta sukulaislapset siis halusivat tietää, että mitä mehua olisin tarjoamassa. Kun vastasin, että Mehukattia, niin seuraava kysymys oli, että mitä makua. Onnekseni sekamehu-maku kelpasi, jotkut muut maut eivät olisi kelvanneet.
Meidän lapset varmaan. Ovat allergisia sitrushedelmille ja siinä appelsiininmakuisessa on appelsiinitäysmehua. Onhan se harmillista, että lapset eivät ehdoin tahdoin halua suupieliä rikki ja kutisevaa ihoa, vaan mieluummin varmistavat, mitä mehua on tarjolla. On jo opittu sanomaan kaikelle mehulle kiitos ei ja esitämään toive, että juomaksi olisi vettä. Siitä ei tule niin paljon sanomista kuin mehun laadun kyselystä.
On aivan eri asia, jos lapsi/vanhempi kertoo, että tälle ja tälle olemme allergisia. Ko. tapauksessa sellaista tietoa ei annettu eli allergiasta ei ollut kyse vaan nirsoudesta.
Yks kaveri ei voi syödä leipää, ellei saa sen kanssa kahvia. Vain yksi ruisleipämerkki kelpaa. Leivällä pitää aina olla kurkkua ja kurkun pitkä ja ohut, vain tietyn tilan kurkku kelpaa. Uudesta juustokimpaleesta höylää aina ensimmäisen kerroksen roskiin, kun sitä kuorta (?) ei voi syödä. Ruuassa ei saa olla sipulia, se on pahaa, mutta kuitenkin maustaa sipulijauheella tai -keitolla. Tällä kaverilla on paljon ruokapareja, joita ei voi syödä ilman toista ja paljon ruokia tai merkkejä, joita ei suostu syömään. Syö myös itselleni selkeät sormiruuat (esim grillatut siivet ja maissi) aina haarukalla ja veitsellä vaikka miten vaikeaa olisi.
Toiselle kaverille ajattelin tarjota terveellistä ruokaa (on aika läski) ja tein wokkia. Ei suostunut syömään kun ei tykkää kasviksista :D. Kävi sitten kaupasta hakemassa paketin makkaraa ja söi sen eilisen perunamuusin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämä mun kaveri ei siis pysty syömään esim. makaronilaatikkoa, koska siinähän on lihat ja makaronit ja munat jne sekaisin!
Tosin hän ei ole tässä täysin johdonmukainen tai ehdoton, mutta kyllä suurin osa muiden tekemistä ruoista jää häneltä syömättä.
Tuo jos mikä on nirsoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta syöt siis aivan aikuisten oikeasti noi ruoat paljaina? Sano edes että laitat jotain mausteita sekaan.
Haluat varmaan tarkentaa, mitä tarkoitat "laitat jotain mausteita sekaan" -ajatuksella. Kyllä ruoka minusta pitää maustaa jo siinä vaiheessa, kun sitä tehdään, en lisäile enää pöydässä suolaa tai pippuria tai ketsuppia tms. En pidä kastikkeista, ne on usein pelkkää maustettua kermaa (esim. lounasruokaloissa, kotona en tee kastiketta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tämän kertonutkin toisessa ketjussa, mutta sukulaislapset siis halusivat tietää, että mitä mehua olisin tarjoamassa. Kun vastasin, että Mehukattia, niin seuraava kysymys oli, että mitä makua. Onnekseni sekamehu-maku kelpasi, jotkut muut maut eivät olisi kelvanneet.
Meidän lapset varmaan. Ovat allergisia sitrushedelmille ja siinä appelsiininmakuisessa on appelsiinitäysmehua. Onhan se harmillista, että lapset eivät ehdoin tahdoin halua suupieliä rikki ja kutisevaa ihoa, vaan mieluummin varmistavat, mitä mehua on tarjolla. On jo opittu sanomaan kaikelle mehulle kiitos ei ja esitämään toive, että juomaksi olisi vettä. Siitä ei tule niin paljon sanomista kuin mehun laadun kyselystä.
On aivan eri asia, jos lapsi/vanhempi kertoo, että tälle ja tälle olemme allergisia. Ko. tapauksessa sellaista tietoa ei annettu eli allergiasta ei ollut kyse vaan nirsoudesta.
Oletko varma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän on ruokia, joissa on pakko olla sipulia tai tomaattia. Lapsiperheelle ei kannata tarjota sipulipiirakkaa, se tuskin on suuri suosikki.
Elävästä elämästä: ei tomaattia, paprikaa, mitään väkevää, sipulia, sieniä eikä juustoa eräälle perheelle. Mitä jää jäljelle suolaiseen piiraaseen laitettavaksi? Parsat ja pinaatit tuskin innostaa ketään. Niin, no tietysti voi laittaa pekonia, siitähän tuliskin hyvä.
Huvitti kun kaveri kertoi veljensä häistä.. Että miten kamalaa ruokaa oli tarjolla, ja miten häntä loukkasi.. Ettei HÄNTÄ ja hänen lapsiaan oltu huomioitu ruokailussa. Oli kuulemma pitänyt häiden jälkeen käydä abc:lla syömässä hampparia.. Kun ei ollut voinut syödä muuta kun leipää ja kakkua häissä..
Hänen veljensä vaimo, kun sattuu olemaan aattellinen pescokasvissyöjä (syö siis kalaa, mutta ei lihaa. Kalaakin harvoin) Niin ruokana ei sitten ollut lihaa ymmärrettävästä syystä. Eikä minun mielestä kenenkään ole pakko tarjoilla sellaista ruokaa omissa juhlissaan mitä ei syö itse aattellisesta syystä tai edes tykkää siitä.
Ruokalista menussa oli mm. kasvisgratiinia, täytettyjä kasviksia ja sieniä, erilaisia salaatteja ja erilaisilla tavoilla valmistettuja kaloja esim graavattua, savustettua yms.
Kaverini kun on nirsoin tuntemani henkilö.. Ruokavalio koostuu kananugeteista ja nakeista ranskalaisialla.. Niin ymmärrän hänen järkytyksen.. :DDD
Tarjosin hedelmämehua, joka ei ollut sitä perinteisintä Vippiä mutta ostettu kuitenkin ihan suomalaisesta kaupasta jne. Kaveri EI USKALTANUT maistaa!! Ja ihan aikuisia ollaan, 30 ikävuoden molemmin puolin.
Meillä oli pojan ylppärit. Niiden jälkeen muutama sukulainen oli mennyt kylään ja olleet tyytyväisiä pullakahviin. Siellä olivat puhuneet, että kun meidän tarjoiluissa ei ollut mitään kunnollista syötävää - tää kyläpaikan väki pääsi meidän juhliin vasta myöhemmin kun perheen isällä oli töitä ja nuo kauempaa tulleet sukulaiset tulivat jo etuajassa. Meillä oli karjalanpiirakoita, kahta erilaista voileipäkakkua, leipäjuustoa, savulohipiirakkaa, kasvispiirakakkaa vihersalaattia, mansikkakermakakkua, valkosuklaajuustokakkua, pikkuleipiä sekä lajitelma karkkeja, ehkä jotain muutakin, en välttämättä kaikkea muista. Mutta kun makeaa oli ollut niin huonosti tarjolla kuulemma. No tämä kyläpaikan emäntä tämän kertoi, lähinnä ihmetteli sitä, että olihan meillä vaikka mitä sitten kun illemmalla tulivat käymään. Ei nyt ehkä olisi tarvinnut kertoa. Ehkä se oli tapa ilmaista, että alueella on tapana tarjota juhlissa pullaa. Mutta ei sitä kyllä kukaan ota.