Mitä kouluruokaan laitetaan??
Pojalla on tutkittu keliakia,laktoosi-intoleranssi jne. eikä mitään ole.
Koulun jälkeen koskee aina mahaan, pierut haisevat kamalille ja istuu pitkään vessassa. Kesälomalla EI MITÄÄN oireita. Kotona meillä aina itsetehdyt, monipuoliset ja terveelliset ruuat, että on tottunut kyllä kaikkiin kasviksiin ja sipuleihin jne.
Laitetaanko niihin säilöntäaineita tms? Vai mikä voi olla syynä. Harmittaa kovasti pojan puolesta. Reippaasti aina koulussa syö ja ruokaa kehuu.
Kommentit (59)
Ehkä olisi parempi, että ilmainen, ravitsemuksellisesti ihan ok kouluruoka lopetetaan. Aiheuttaa vain turhaa valitusta. Kersoille omat eväät tai saavat ostaa koulun kahviosta hampurilaisia ja pizzanpaloja. Näinhän se on muuallakin maailmassa. Loppuis valitus tästä(kin) aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olisi parempi, että ilmainen, ravitsemuksellisesti ihan ok kouluruoka lopetetaan. Aiheuttaa vain turhaa valitusta. Kersoille omat eväät tai saavat ostaa koulun kahviosta hampurilaisia ja pizzanpaloja. Näinhän se on muuallakin maailmassa. Loppuis valitus tästä(kin) aiheesta.
Sopii. Verot sitten myös pois.
Minulla oli myös lapsena aina maha ruikulilla koulussa ja tutkittiin kaikki taudit läpi eikä mitään löytynyt. Jännittämisestä jne stressistähän se johtui, edelleenkin tuntuu kaikki negatiiviset tunteet psykosomaattisesti mahassa.
Onko homekoulu? Home aiheuttaa usein suolisto-oireita, vatsakipua, ripulia ja ilmavaivoja.
Hiivauute, metyyliselluloosa..?
Itse saan niin kauheat vatsan turvotukset laitosruoista, etten voi syödä niitä...
Tuleeko kylmävalmistettuna keittiölle? Säilymisen ja koostumuksen vuoksi laitetaan jotain... Itse jouduin lopettamaan ko.ruokien syömisen tämän muutoksen tultua kouluumme, olen kouluruokaa syönyt vuosikymmeniä. Turvotus ja vatsakivut loppuivat heti kun siirryin omiin eväisiin.
Mulla tuli yläkoulussa ja lukioaikoina hirveet ilmavaivat liiasta istumisesta ja pierujen pidättämisestä. Vapaa-ajalla kotona (ja pienempänä koululaisena koulussakin kun en ollut niin häveliäs, ja alakoulussahan oli enemmän liikkumistakin) sai paukutella ja tuhnutella pitkin päivää, joten suolistoon ei kertynyt sellaisia valtavia kaasupommeja.
Nyt työelämässä ollessani pyrin välttämään liiallista istumista ja lisäksi käyn välillä wc:ssä ja ulkona päästelemässä kaasuja.
Piereskelyhän ei ole mikään sairaus tai sen oire, vaan merkki siitä, että suoliston bakteerit ovat ahkeria työssään. Mutta pidättäminen on haitallista!
Sun poikas on Ap vain oppinut, ettei ole hyvä tapa paukutella koulussa muiden seurassa, ja säästää pierunsa kotiin. Ihan totta. Neuvo hänelle, että paukuttelee välitunnilla ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No verorahoille kyllä löytyy muutakin käyttöä.
Minä olin opetusharjoittelussa, enkä kyennyt syömään sitä kouluruokaa. Varsinkin perunat ja se kaali sai aikaan oksentelua ja vatsanväänteitä ja turvotudta.
Miten lääkäri tutkii johtuuko koulun (rikki)perunasta? 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No verorahoille kyllä löytyy muutakin käyttöä.
No maksa sinä ne muut sitten.
mulla ei ole allergioita mutta kouluruoka pierettää oisko ne säilöntäaineet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja veikkaan että moni vanhempi mielellään jopa maksaisi laadukkaasta kouluruuasta. Nyt pitää olla halpaa ja tehokasta, ja laatu on sitten sen mukaista. 😒
Kiva että veikkaat, mutta veikkaminen ei paljon lohduta kun kysytään laskunmaksajaa. Ja entäpä pienituloiset? Kuka maksaa heidän lastensa ruoat? Vai jaetaanko kahteen: Niihin jotka syövät ilmaista ja niihin, jotka maksamalla saavat laadukkaampaa lähiluomuruokaa?
No ajattelin lähinnä näin, että kyse olisi hyvin pienestä summasta (nythän kouluruoka ei maksa) eli sellaisesta, että pienituloinenkin perhe sen pystyisi kustantamaan, kun oppilaita on paljon, niin kertyisi kuitenkin jo sellainen summa, että pystyttäisiin käyttämään tuoreita raaka-aineita ja vähentämään reilusti lisäainemössöjen ja puolivalmisteitten käyttöä. Esim. 10e/lukukausi/lapsi tekisi jo isossa koulussa monta tonnia. Vai olisiko kymppi/puoli vuotta sinulle liikaa siitä että lapsesi saisi einesmössön sijasta puhtaampaa ja tuoreempaa ruokaa? Minä olen pienituloinen, mutta mielellään maksaisin tuon, tai vaikka parikymppiäkin. En puhu nyt mistään luomuhifistelystä tai superfoodista, vaan siitä, että vaikka jauhelihakastikkeenkin voi tehdä oikeasta jauhelihasta ja tuoreesta sipulista sen sijaan että pursotellaan jostain pakasteista ja ämpäreistä puolivalmiit lisäainemössöt sekaisin ja lämmitetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kouluruuassa mitään sen kummempia ainesosia ole kuin kotiruuassakaan.
Ettei olisi jotain psyykkistä? Jännittää vatsallaan koulussa.
eli teillä syödään eineksia ja jauheesta tehtyjä kastikkeita
Minä kyllä maksaisin ilomielin esim. 10e kuussa jos lapset saisivat terveellistä ruokaa koulussa, niinkuin sinisilmäisesti aiemmin luulin, että saavat. Terveydenhoitajalle soitto mahakivuista ja sanot että luulet johtuvan perunoista. Omat potut mukaan joka aamu....heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja veikkaan että moni vanhempi mielellään jopa maksaisi laadukkaasta kouluruuasta. Nyt pitää olla halpaa ja tehokasta, ja laatu on sitten sen mukaista. 😒
Kiva että veikkaat, mutta veikkaminen ei paljon lohduta kun kysytään laskunmaksajaa. Ja entäpä pienituloiset? Kuka maksaa heidän lastensa ruoat? Vai jaetaanko kahteen: Niihin jotka syövät ilmaista ja niihin, jotka maksamalla saavat laadukkaampaa lähiluomuruokaa?
No ajattelin lähinnä näin, että kyse olisi hyvin pienestä summasta (nythän kouluruoka ei maksa) eli sellaisesta, että pienituloinenkin perhe sen pystyisi kustantamaan, kun oppilaita on paljon, niin kertyisi kuitenkin jo sellainen summa, että pystyttäisiin käyttämään tuoreita raaka-aineita ja vähentämään reilusti lisäainemössöjen ja puolivalmisteitten käyttöä. Esim. 10e/lukukausi/lapsi tekisi jo isossa koulussa monta tonnia. Vai olisiko kymppi/puoli vuotta sinulle liikaa siitä että lapsesi saisi einesmössön sijasta puhtaampaa ja tuoreempaa ruokaa? Minä olen pienituloinen, mutta mielellään maksaisin tuon, tai vaikka parikymppiäkin. En puhu nyt mistään luomuhifistelystä tai superfoodista, vaan siitä, että vaikka jauhelihakastikkeenkin voi tehdä oikeasta jauhelihasta ja tuoreesta sipulista sen sijaan että pursotellaan jostain pakasteista ja ämpäreistä puolivalmiit lisäainemössöt sekaisin ja lämmitetään.
Kyllä se kouluruoka nytkik maksaa. Maltaita. Pois vasn, vero pois ja jokainen järjestää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kouluruuassa mitään sen kummempia ainesosia ole kuin kotiruuassakaan.
Ettei olisi jotain psyykkistä? Jännittää vatsallaan koulussa.
eli teillä syödään eineksia ja jauheesta tehtyjä kastikkeita
Jotka kylmävalmistetaan.
Puolivalmisteissa ja varsinkaan pakasteissa ei ole juurikaan mitään säilöntä- tai lisäaineita. Naurettavaa puhua "lisäainemössöstä".
Toinen juttu on monen hehkuttama "tuore" ruoka. Pakasteet eivät siis kelpaa?
Useimmat lisäaineet ovat sitäpaitsi samoja aineita, joita esim. kasviksissa esiintyy luontaisestikin. Pahimpia "lisäainemössöjä" ovat makeiset ja erilaiset pitkään säilyvät leivonnaiset, mutta eihän kouluissa näitä tarjota.
Ettekö käytä kotona ruuanlaitossa KOSKAAN esim. juustoraastetta, liemikuutioita, pakastevihanneksia, ketsuppia, säilykkeitä? Laivotte leivät itse ja kirnuatte voin oman lehmän maidosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää monta kysymystä tuollaisenkin toiminnasta, mutta annan sinun ratkaista ne tekemässäsi kansalaisaloitteessa, jonka lukuisat vanhemmat allekirjoittavat mielellään.
Ja mitä se jauhlihapötkö muka on, jos ei jauhelihaa?
Ilmavaivoja aiheutuu silloin kun ruoka-aineita jää sulamatta. Sellaisia ovat mm. kuidut, ja bakteerikannasta riippuu paljonko kaasua muodostuu. Itsellä auttaa paljon kun rajoitan/vältän täysjyväviljaa, palkokasveja ja pähkinöitä. Myös sakeuttamis-/stabilointiaineet kuuluvat joukkoon. Ks. myös fodmap-dieetti.