Mitä kouluruokaan laitetaan??
Pojalla on tutkittu keliakia,laktoosi-intoleranssi jne. eikä mitään ole.
Koulun jälkeen koskee aina mahaan, pierut haisevat kamalille ja istuu pitkään vessassa. Kesälomalla EI MITÄÄN oireita. Kotona meillä aina itsetehdyt, monipuoliset ja terveelliset ruuat, että on tottunut kyllä kaikkiin kasviksiin ja sipuleihin jne.
Laitetaanko niihin säilöntäaineita tms? Vai mikä voi olla syynä. Harmittaa kovasti pojan puolesta. Reippaasti aina koulussa syö ja ruokaa kehuu.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Puolivalmisteissa ja varsinkaan pakasteissa ei ole juurikaan mitään säilöntä- tai lisäaineita. Naurettavaa puhua "lisäainemössöstä".
Toinen juttu on monen hehkuttama "tuore" ruoka. Pakasteet eivät siis kelpaa?
Useimmat lisäaineet ovat sitäpaitsi samoja aineita, joita esim. kasviksissa esiintyy luontaisestikin. Pahimpia "lisäainemössöjä" ovat makeiset ja erilaiset pitkään säilyvät leivonnaiset, mutta eihän kouluissa näitä tarjota.
Ettekö käytä kotona ruuanlaitossa KOSKAAN esim. juustoraastetta, liemikuutioita, pakastevihanneksia, ketsuppia, säilykkeitä? Laivotte leivät itse ja kirnuatte voin oman lehmän maidosta?
Itse asiassa en. Ketsuppia joskus.
Vierailija kirjoitti:
Puolivalmisteissa ja varsinkaan pakasteissa ei ole juurikaan mitään säilöntä- tai lisäaineita. Naurettavaa puhua "lisäainemössöstä".
Toinen juttu on monen hehkuttama "tuore" ruoka. Pakasteet eivät siis kelpaa?
Useimmat lisäaineet ovat sitäpaitsi samoja aineita, joita esim. kasviksissa esiintyy luontaisestikin. Pahimpia "lisäainemössöjä" ovat makeiset ja erilaiset pitkään säilyvät leivonnaiset, mutta eihän kouluissa näitä tarjota.
Ettekö käytä kotona ruuanlaitossa KOSKAAN esim. juustoraastetta, liemikuutioita, pakastevihanneksia, ketsuppia, säilykkeitä? Laivotte leivät itse ja kirnuatte voin oman lehmän maidosta?
Voi yhden kerran tätä tyhmyyttä!!
Ne laitosruokakriteerit... mahdollisimman halvalla mautonta safkaa mahdollisimman monelle. Lähinnä tärkkelystä, vähän proteiinia ja se vähäkin rasva luokattoman huonoa teollisuussontaa suoraan kanisterista. Ihan kaikissa laitoksissa, päiväkodeista sairaaloihin.
usien esim. koulujen ja päiväkotien käyttämissä EINESlihapullissa / EINESjauhelihapihvissä / EINESjauhelihamurekkeessa on......... HERNEKUITUA. ja myös puuvillakuitua löytyy tuoteselosteesta.
se ainakin saa minun vatsani möyryämään, se hernekuitu, ja pierut haisevat ihan sille EINESlihapullalle pari seuraavaa päivää.
t. koulun keittäjä
Vierailija kirjoitti:
usien esim. koulujen ja päiväkotien käyttämissä EINESlihapullissa / EINESjauhelihapihvissä / EINESjauhelihamurekkeessa on......... HERNEKUITUA. ja myös puuvillakuitua löytyy tuoteselosteesta.
se ainakin saa minun vatsani möyryämään, se hernekuitu, ja pierut haisevat ihan sille EINESlihapullalle pari seuraavaa päivää.
t. koulun keittäjä
Hernekuitua on niissä oikeasti todella vähän. Mutta edulliset lihapyörykät on rasvapaistettu ja niissä on runsaasti soijakonsentraatteja. Tämä yhdistelmä tekee ne ilmavaivat. Se aiheuttaa myös sen hajunkin jonka huomaat kun avaat dynon.
Kouluruoka on kyllä valmitettavasti sellainen yhdistelmä, että ei ole ihme että herkkävatsaiset oireilevat. Käsitellyt perunat, erilaiset tärkkelysvalmisteet, tumma leipä, runsas raakojen kaalien käyttö, runsas soijan käyttö ja se rasvapaisto. Sattuu mahaan jo ajatuskin...
Millaista maitoa käytätte kotona? Maito voi aheuttaa vatsavaivoja, vaikka ei olisikaan laktoosi-intoleranssia.
Miten tutkitaan mistä kouluruuasta johtuu? Eihän siihen ole allergiatestiä. Luulevat varmaan, että joku hysteerikko olen kun huomenna soitan terkkarille. Ap
Vierailija kirjoitti:
Piereskelyhän ei ole mikään sairaus tai sen oire, vaan merkki siitä, että suoliston bakteerit ovat ahkeria työssään. Mutta pidättäminen on haitallista!
Vatsalleen sopivaa ravintoa syövä ihminen ei todellakaan piereskele. Ilmavaivoja tulee sokerista, perunasta ja viljatuotteista eli tärkkelyksestä, josta eineskouluruoka pääasiassa koostuu. Myös maitotuotteet ärsyttävät hyvin monien vatsaa. Poikasi voisi ehkä kokeilla juoda koululounaalla vettä maidon sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tutkitaan mistä kouluruuasta johtuu? Eihän siihen ole allergiatestiä. Luulevat varmaan, että joku hysteerikko olen kun huomenna soitan terkkarille. Ap
Mitä hyödyt terkkarille soittamisesta? Ei se kouluruoka siitä parane.
Viljat voivat aiheuttaa vatsaoireita myös ilman keliakiaa. Lue tämä HS:n artikkeli: http://www.hs.fi/ruoka/a1470364969519?jako=7ce5cdf06b13cd5de503d52dfe57…
Ongelmallista onkin sitten se, miten saat tuossa tapauksessa lääkäriltä kouluruokalaa varten todistuksen siitä, että lapsesi tarvitsee viljatonta ruokaa :(
Vierailija kirjoitti:
Viljat voivat aiheuttaa vatsaoireita myös ilman keliakiaa. Lue tämä HS:n artikkeli: http://www.hs.fi/ruoka/a1470364969519?jako=7ce5cdf06b13cd5de503d52dfe57…
Ongelmallista onkin sitten se, miten saat tuossa tapauksessa lääkäriltä kouluruokalaa varten todistuksen siitä, että lapsesi tarvitsee viljatonta ruokaa :(
Ei tule saamaan. Lääkäri käskee vaan syömään enemmän täysjyvää :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja muistathan ison maitolasillisen palanpainikkeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja muistathan ison maitolasillisen palanpainikkeeksi!
Ja mikä tärkeää: RASVATONTA :D
Koulussa myös usein syödään hotkimalla. Tähän liian vähän nestettä, hiivauute, hernekuitu, tärkkelykset ym, niin äkkiä tulee maha kipeäksi.
Kouluruoka on laitosruokaa ja siihen laitetaan kaikkia sallittuja lisäaineita.
Itse allergisoin kun ruokaan laitetaan Quornia. Se on punahomesienestä tehtyä lihan korviketta joka on erittäin vaarallista home allergikoille. Aina on outo olo jos koulussa oon syöny jotain Quorn ruokaa eli sieniproteiinia.
Jauhelihan kaltaista elintarvikevalmidtetta?