Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rattaiden kanssa ruuhka-aikaan matkustaminen on yhtä helvettiä

Vierailija
12.08.2016 |

Ensinnäkin, todennäköisesti et pääse ensimmäiseen, toiseen tai välttämättä edes kolmanteen pysäkille tulevaan bussiin, koska ne ovat jo valmiiksi täynnä. Usein tässä vaiheessa alkaa sataa vettä, räntää, rakeita tai vanhoja mummoja.

Toisekseen, bussiin nouseminen ja keskikäytävän tukkiminen on todella vaivaannuttavaa, eikä kukaan vanhempi nauti siitä rattaiden kanssa venkslaamisesta ja muiden tiellä olemisesta yhtään. Ja jos bussissa on tilaa laittaa rattaat pitkittäin kyytiin (lapsen kasvot kuskiin päin), työntöaisa ei ole kenenkään tiellä mutta rattaista joutuu koko matkan pitämään rattaista tiukasti kiinni, etteivät ne keikkaa nurin jarrutuksessa.

Jos rattaita ja vanhempia on taas useammat vierekkäin, kaikki vaunut ja rattaat täytyy pitää bussissa työntöaisa keskikäytävälle päin, jolloin ne ovat kaikkien bussissa kulkijoiden tiellä. Oman kaupungin bussiyhtiö ohjeistaa tosin pitämään rattaita näin, koska ne pysyvät turvallisemmin ja tukevammin pystyssä.

Kolmannekseen, saat koko matkan jutella lapselle mahdollisimman hiljaa ja nolostella, jos tämä esimerkiksi lauleskelee tai nauraa - Suomessa bussissa tulee matkustaa ehdottoman hiljaa.

Lopulta pääset perille, mutta tästä lysti vasta alkaakin: saatat tukkia tien bussin etu- tai takaosasta pois nousevilta henkilöiltä ja yrität vaan päästä nopeasti kaikkien alta pois, mutta muut matkustajat änkeävät väkisin ulos jostain ahtaasta raosta ennen rattaita, koska toki tämä on aina ehdottomasta nopeampaa kuin päästää ne vaunut sopivalla hetkellä ulos ja helpottaa siten kaikkien elämää.

Palstalla elää iloinen harhaluulo siitä, että bussiin ruuhka-aikaisin tuppautuvat vaunumammat tulevat kyytiin ihan muita kiusatakseen ja ilmaisten matkojen perässä. Minä kuljen pienen 1,5-vuotiaan lapsen kanssa bussilla aamuisin ja iltapäivisin ruuhka-aikaan, koska käyn töissä 8-16 aivan kuten moni muu matkustaja. Ilman rattaita matkustaminen ei onnistu, sillä päiväkotiin on pysäkiltä noin puolen kilometrin kävelymatka ja sen kävelemiseen menisi kohtuuttomasti aikaa taaperon kanssa.

Vaihtaisin ilmaisen* bussimatkani milloin tahansa päiväkotiin, joka olisi kävelymatkan päässä kotoa. Ja bussilla kulkeminen on meille pakko arkisin, vaikka perheessä on auto, koska taloyhtiössämme ei ole autopaikkoja ja autoa säilytetään syrjemmässä. Bussilla sen sijaan pääsee lähes kotiovelta päiväkodin lähelle.

* Paitsi että minulla on kuukausikortti mukanani koko ajan. Kuljen ilman rattaita töistä päiväkodille ja päiväkodilta töihin.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen lämmöllä sitä ihmisten vihamielisyyttä, kun piti matkustaa bussissa rattaiden kanssa. Kerran kun täydessä bussissa (ei muuten ollut edes ruuhka-aika) väistin ulosmenevää matkustajaa niin paljon kuin tilassa vain kykeni, iski tämä luomakunnan kruunu minua nyrkillä vatsaan. Ilmeisesti en olisi saanut samalla rupatella iloisesti toisen äidin kanssa vaan nöyränä ja anteeksipyytävänä olemassaolostani vajota polvilleni lattialle.

Tilaakin poistua bussista oli miehellä reilusti, hyvin mahtui vielä kehontilan lisäksi käsivarsi ja nyrkki minun ja miehen väliin.

No, minua ja kahta isoa koiraani mulkoili eräs ratasmamma murhaavasti, kun olimme "vieneet" hänen paikkansa. Hän työnsi rattaat toisen koiran naamaan kiinni ja rupesi valittamaan, kun koira nuuskii ja varmaan vielä pureekin Kirmokyyneltä, jonka nassu  oli sopivasti lipaisukorkeudella. Lähtiessä hän olisi vielä jyrännyt kärryillään koirien häntien yli, ellen olisi itse ollut valpas.

Tiedoksi, että kun kuski on jonkun koirien, fiikuksen tai bassoviulun kanssa keskiovivälikköön hyväksynyt, siinä ei ole nokan koputtamista myöhemmin matkaan yrittäville. 

No, (etenkään isot) koirat ei bussiin kuulu. Bussissa kuljetetaan ihmisiä, osa koira-allergikoista ei voi nousta samaan bussiin lemmikkiesi kanssa. Kerran iso koira pissasi ison lätäkön lapseni rattaiden viereen ja neste valui renkaisiin ja kengilleni bussin liikkuessa. Meilläpäin välikkö on varattu lastevaunuille ja pyörätuoleille erillisin ilmoituksin.

Vierailija
42/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ruuhka-aikaan bussissa vaunujen kanssa matkustaminen olisi mukavaa, niitä vaunujahan tunkisi sinne vielä enemmän, ilmaista hupia kun se on. Epämukavuus tuossa auttaa siihen, että ne jotka suinkin voivat aikataulunsa muuten järjestää, eivät mene lastenvaunujen kanssa ruuhkabussiin.

Joten sanoisin, että asia on yleisesti ottaen järjestyksessä. Se, että ap kokee epämukavuutta, on hänen elämänvalinnoistaan seuraava väistämätön seuraus, jota ei voi ratkaista muu kuin aika tai ap:n elämäntilanteen tai asenteen muuttuminen.

Ensimmäisen maailman ongelma parhaasta päästä. Saat ilmaista palvelua, mutta ongelmasi on, ettei se ole sinun kannaltasi vielä parempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisen maailman ongelma parhaasta päästä. Saat ilmaista palvelua, mutta ongelmasi on, ettei se ole sinun kannaltasi vielä parempaa.

Ensimmäisen maailman ongelma on muuten sekin, että kadehditaan niitä kanssamatkustajia ja tuhahdellaan, kun joudutaan - herraisä sentään! - väistämään toisia ihmisiä.

Vierailija
44/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kasaan menevät pienet matkarattaat)

Joo, ap voisi mennä taitettujen rattaiden, lapsen tarharepun, oman työsalkkunsa tai reppunsa sekä pikkutaaperon kanssa etuovesta sisään tosi näppärästi :DD

Ja minähän tästä tekee vaikeaa? Minulla itsellä käytössä yhdellä kädellä kasaan laitettavat rattaat ka samasta lenksusta kannetaan rattaita (kts.baby jogger). Muksu kainaloon tai tuon ikäinen jo kävelee. Yksi iso reppu selkään, jossa kaikki tavarat. En näe tuossa mitään ongelmaa!

Mihin sä laitat ne rattaat siellä ruuhkabussissa? Entä kun ette mahdu sen taaperon kanssa istumaan saati saa niitä rattaita mihinkään? Mä näen aika monta ongelmaa.

Kyllä pyytämällä aina saa lapselle paikan, itse seisoo vieressä. Tietysti on saatava se suunsa auki..

Ja seuraavaksi on AV:lla avaus siitä, kuinka

"Itsekäs WT-mamma vaati Jessica-Janicalleen istumapaikkaa bussissa ja tukki käytävän tavaroillaan!!"

Vierailija
45/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ruuhka-aikaan bussissa vaunujen kanssa matkustaminen olisi mukavaa, niitä vaunujahan tunkisi sinne vielä enemmän, ilmaista hupia kun se on. Epämukavuus tuossa auttaa siihen, että ne jotka suinkin voivat aikataulunsa muuten järjestää, eivät mene lastenvaunujen kanssa ruuhkabussiin.

Joten sanoisin, että asia on yleisesti ottaen järjestyksessä. Se, että ap kokee epämukavuutta, on hänen elämänvalinnoistaan seuraava väistämätön seuraus, jota ei voi ratkaista muu kuin aika tai ap:n elämäntilanteen tai asenteen muuttuminen.

Voisiko ajatella asian myös niinpäin, että ne, joita ilmaiseksi vaunuilla matkustavat ihmiset häiritsevät, voivat joko a) hankkia oman lapsen ja sille vaunut tai b) matkustaa omalla autolla? Kun on kerran valinnut kulkea bussilla, täytyy myös hyväksyä se epämukavuus, että joskus joutuu antamaan keskiosasta tilaa rattaille, sellolle tai vaikka pyörätuolille.

Vierailija
46/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lapsi kantorepussa. SItten on pieni työlaukku ja tarhakassi. Ei ongelmaa.

Välillä ihmiset luo itselleen näitä ongelmia. Ymmärrän että rattaat vie tilaa, mutta kantoreppu ei, ja matkatkin ap:lla on tosi lyhyet. Ja tarhakassista voi jättää kaikki turhat pois, eikö teillä oo päiväkodissa lokerikkoa, jonne voi jättää esim vaippoja?

Vierailija
47/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nämä lastenvaunuista valittajat on jotakin maalaisia jotka matkustavat ehkä kerran vuodessa julkisilla.

Vierailija
48/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen lämmöllä sitä ihmisten vihamielisyyttä, kun piti matkustaa bussissa rattaiden kanssa. Kerran kun täydessä bussissa (ei muuten ollut edes ruuhka-aika) väistin ulosmenevää matkustajaa niin paljon kuin tilassa vain kykeni, iski tämä luomakunnan kruunu minua nyrkillä vatsaan. Ilmeisesti en olisi saanut samalla rupatella iloisesti toisen äidin kanssa vaan nöyränä ja anteeksipyytävänä olemassaolostani vajota polvilleni lattialle.

Tilaakin poistua bussista oli miehellä reilusti, hyvin mahtui vielä kehontilan lisäksi käsivarsi ja nyrkki minun ja miehen väliin.

No, minua ja kahta isoa koiraani mulkoili eräs ratasmamma murhaavasti, kun olimme "vieneet" hänen paikkansa. Hän työnsi rattaat toisen koiran naamaan kiinni ja rupesi valittamaan, kun koira nuuskii ja varmaan vielä pureekin Kirmokyyneltä, jonka nassu  oli sopivasti lipaisukorkeudella. Lähtiessä hän olisi vielä jyrännyt kärryillään koirien häntien yli, ellen olisi itse ollut valpas.

Tiedoksi, että kun kuski on jonkun koirien, fiikuksen tai bassoviulun kanssa keskiovivälikköön hyväksynyt, siinä ei ole nokan koputtamista myöhemmin matkaan yrittäville. 

No, (etenkään isot) koirat ei bussiin kuulu. Bussissa kuljetetaan ihmisiä, osa koira-allergikoista ei voi nousta samaan bussiin lemmikkiesi kanssa. Kerran iso koira pissasi ison lätäkön lapseni rattaiden viereen ja neste valui renkaisiin ja kengilleni bussin liikkuessa. Meilläpäin välikkö on varattu lastevaunuille ja pyörätuoleille erillisin ilmoituksin.

Koiranomistajienkin voi joskus olla ihan yhtä lailla pakko matkustaa julkisilla kuin lastenvaunujenkin kanssa.  Ja niiden kanssa myös saa niin tehdä.  Lastenvaunun ja pyörätuolin kuva siinä välikössä EI tarkoita, etteikö siinä voisi kulkea mikä hyvänsä muukin sellainen, joka ei normipenkeille mahdu. Siihen nyt vaan ei voi ihan kaikista mahdollisista kuljetettavista kuvasymbolia laittaa.

Vierailija
49/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mulkoileminen on sama asia kuin nyrkillä lyöminen.

(Oikeasti tuolta mammalta kyllä törkeää käytöstä, mutta ihmettelen vain, miksi vastasit juuri tuohon kommenttiin, jossa joku satunnainen muu matkustaja oli käyttäytynyt törkeästi - rikollisesti - ilman syytä.)

Koska ihan yhtä rikollista olisi ollut katkoa koirien hännät, ja rouva yritti sitä ihan tahallaan. Ihmiset osaavat käyttäytyä sikamaisesti. 

Vierailija
50/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lapsi kantorepussa. SItten on pieni työlaukku ja tarhakassi. Ei ongelmaa.

Välillä ihmiset luo itselleen näitä ongelmia. Ymmärrän että rattaat vie tilaa, mutta kantoreppu ei, ja matkatkin ap:lla on tosi lyhyet. Ja tarhakassista voi jättää kaikki turhat pois, eikö teillä oo päiväkodissa lokerikkoa, jonne voi jättää esim vaippoja?

Mun mielestä kantorepun ja pussukoiden/reppujen kanssa säätäminen siellä bussissa kuulostaa vaaralliselta ja entistä vaivalloisemmalta.

Vierailija
51/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu: hae siirto kodin lähellä olevaan päiväkotiin. Meille kaupunki tarjosi paikkaa päiväkodista johon monen kilometrin matka. Sanoin, ettei käy vaan tulemme oman alueemme päiväkotiin ja nämä virikelapset saavat puolestani mennä sinne kauimmaiseen päiväkotiin.

Vierailija
52/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ajatella asian myös niinpäin, että ne, joita ilmaiseksi vaunuilla matkustavat ihmiset häiritsevät, voivat joko a) hankkia oman lapsen ja sille vaunut tai b) matkustaa omalla autolla? Kun on kerran valinnut kulkea bussilla, täytyy myös hyväksyä se epämukavuus, että joskus joutuu antamaan keskiosasta tilaa rattaille, sellolle tai vaikka pyörätuolille.

Molemmat ratkaisuehdotuksesi ovat päättömyydessään mainioita.

Jos ruuhkabussissa lastenvaunut häiritsevät, niin ongelmahan ratkeaa tuomalla sinne lisää lastenvaunuja! Oman auton hankkimisargumentti on yhtä päätön. Joukkoliikennejärjestelmien etu on nimenomaan se, että ne vähentävät yksityisautoliikennettä, ja esität, että sen sijaan pitäisi lisätä yksityisautoilua.

Useimmat ihmiset tajuavat, että elämässä ja ruuhkabussissa on esteitä. Kaikki ihmiset eivät aina siihen pysty. Ne jotka vihaavat ruuhkabussien ahtautta kovin paljon, eivät niissä matkustakaan.

Vierailija
53/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman samaa mietin. Siis että tekeekö ap nyt kärpäsestä härkäsen ja osoittelee muita sormella turhaan? Minua henk.koht. ei häiritse julkisissa kulkuneuvoissa vaunut, rattaat, rollaattorit tai edes matkalaukut. Möykkäävät ja lähentelevät spurgut joskus häiritsee. 

Jos ruuhka-aikaan ihmisillä on nyrpeitä ilmeitä, se ei välttämättä johdu SINUSTA ja sinun rattaistasi, vaan ihmiset ovat muutoin kireitä/väsyneitä työmatkallaan. En minä ainakaan istuskele bussissa klo 8 tai klo 17 kovin hymyssä suin ja varmaan saatan näyttää vihaiselta varsinkin, jos on kuuma ja tukala olo ruuhkassa. Älkää aina ottako kaikkea itseenne, eikä kenenkään tarvitse alkaa uhriutua. Kyllä me ap sinne samaan bussiin sovitaan.

Vierailija
54/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman samaa mietin. Siis että tekeekö ap nyt kärpäsestä härkäsen ja osoittelee muita sormella turhaan? Minua henk.koht. ei häiritse julkisissa kulkuneuvoissa vaunut, rattaat, rollaattorit tai edes matkalaukut. Möykkäävät ja lähentelevät spurgut joskus häiritsee. 

Jos ruuhka-aikaan ihmisillä on nyrpeitä ilmeitä, se ei välttämättä johdu SINUSTA ja sinun rattaistasi, vaan ihmiset ovat muutoin kireitä/väsyneitä työmatkallaan. En minä ainakaan istuskele bussissa klo 8 tai klo 17 kovin hymyssä suin ja varmaan saatan näyttää vihaiselta varsinkin, jos on kuuma ja tukala olo ruuhkassa. Älkää aina ottako kaikkea itseenne, eikä kenenkään tarvitse alkaa uhriutua. Kyllä me ap sinne samaan bussiin sovitaan.

Juurihan täällä on ollut kaksi ketjua, joissa haukutaan itsekkäitä mammoja (huom! vain naiset) jotka matkustavat pummilla ja vievät tilaa jne. jne. Ehkä tämä aloitus oli nyt se toinen näkökulma...

Vierailija
55/55 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman samaa mietin. Siis että tekeekö ap nyt kärpäsestä härkäsen ja osoittelee muita sormella turhaan? Minua henk.koht. ei häiritse julkisissa kulkuneuvoissa vaunut, rattaat, rollaattorit tai edes matkalaukut.[...]Älkää aina ottako kaikkea itseenne, eikä kenenkään tarvitse alkaa uhriutua. Kyllä me ap sinne samaan bussiin sovitaan.

AP vastaa: No juuri tätä minä hain, en osoitellut ketään sormella. Jos luet aloituksen ajatuksella, ymmärrät, että minä en itsekään nauti siitä matkasta mutta minun on pakko kulkea julkisilla - en ole tahallani bussissa viemässä tilaa. Ja koskaan minulle ei ole kukaan sanonut bussissa rumasti, mutta aloitus oli vastine näille palstan äitienhaukkumisketjuille. Mielestäni ihmisten tulisi olla ymmärtäväisempiä ja huomaavaisempia muita kohtaan, en itsekään tosiaan väkisin tunge täyteen bussiin vaikka näkisin, että keskiosassa ei ole lainkaan rattaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme