Rattaiden kanssa ruuhka-aikaan matkustaminen on yhtä helvettiä
Ensinnäkin, todennäköisesti et pääse ensimmäiseen, toiseen tai välttämättä edes kolmanteen pysäkille tulevaan bussiin, koska ne ovat jo valmiiksi täynnä. Usein tässä vaiheessa alkaa sataa vettä, räntää, rakeita tai vanhoja mummoja.
Toisekseen, bussiin nouseminen ja keskikäytävän tukkiminen on todella vaivaannuttavaa, eikä kukaan vanhempi nauti siitä rattaiden kanssa venkslaamisesta ja muiden tiellä olemisesta yhtään. Ja jos bussissa on tilaa laittaa rattaat pitkittäin kyytiin (lapsen kasvot kuskiin päin), työntöaisa ei ole kenenkään tiellä mutta rattaista joutuu koko matkan pitämään rattaista tiukasti kiinni, etteivät ne keikkaa nurin jarrutuksessa.
Jos rattaita ja vanhempia on taas useammat vierekkäin, kaikki vaunut ja rattaat täytyy pitää bussissa työntöaisa keskikäytävälle päin, jolloin ne ovat kaikkien bussissa kulkijoiden tiellä. Oman kaupungin bussiyhtiö ohjeistaa tosin pitämään rattaita näin, koska ne pysyvät turvallisemmin ja tukevammin pystyssä.
Kolmannekseen, saat koko matkan jutella lapselle mahdollisimman hiljaa ja nolostella, jos tämä esimerkiksi lauleskelee tai nauraa - Suomessa bussissa tulee matkustaa ehdottoman hiljaa.
Lopulta pääset perille, mutta tästä lysti vasta alkaakin: saatat tukkia tien bussin etu- tai takaosasta pois nousevilta henkilöiltä ja yrität vaan päästä nopeasti kaikkien alta pois, mutta muut matkustajat änkeävät väkisin ulos jostain ahtaasta raosta ennen rattaita, koska toki tämä on aina ehdottomasta nopeampaa kuin päästää ne vaunut sopivalla hetkellä ulos ja helpottaa siten kaikkien elämää.
Palstalla elää iloinen harhaluulo siitä, että bussiin ruuhka-aikaisin tuppautuvat vaunumammat tulevat kyytiin ihan muita kiusatakseen ja ilmaisten matkojen perässä. Minä kuljen pienen 1,5-vuotiaan lapsen kanssa bussilla aamuisin ja iltapäivisin ruuhka-aikaan, koska käyn töissä 8-16 aivan kuten moni muu matkustaja. Ilman rattaita matkustaminen ei onnistu, sillä päiväkotiin on pysäkiltä noin puolen kilometrin kävelymatka ja sen kävelemiseen menisi kohtuuttomasti aikaa taaperon kanssa.
Vaihtaisin ilmaisen* bussimatkani milloin tahansa päiväkotiin, joka olisi kävelymatkan päässä kotoa. Ja bussilla kulkeminen on meille pakko arkisin, vaikka perheessä on auto, koska taloyhtiössämme ei ole autopaikkoja ja autoa säilytetään syrjemmässä. Bussilla sen sijaan pääsee lähes kotiovelta päiväkodin lähelle.
* Paitsi että minulla on kuukausikortti mukanani koko ajan. Kuljen ilman rattaita töistä päiväkodille ja päiväkodilta töihin.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ap ehkä tajuaa itsekin, että joukkoliikennettä ei voida mitoittaa siten, että ruuhka-aikaan busseihin mahtuvat kaikki lastenvaunujen kanssa liikkuvatkin. Samaan tilaan kuin vaunu mahtuu kaksi seisovaa matkustajaa. Käytät ilmaiseksi palvelua, josta muut maksavat, joten ymmärrystä muilta matkustajilta saattaa ruuhka-aikaan olla vaikea löytää.
AP vastaa: Pointti oli se, että SE MATKUSTAMINEN EI OLE MITÄÄN HERKKUA enkä ole siellä bussissa huvikseni muiden elämää häiritsemässä.
Mutta ethän sä lukenut edes aloitusta, minulla on aina kuukausikortti koska käytän bussia päiväkodin, kodin ja työpaikan välisiin matkoihin = kuljen myös ilman rattaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kasaan menevät pienet matkarattaat)
Joo, ap voisi mennä taitettujen rattaiden, lapsen tarharepun, oman työsalkkunsa tai reppunsa sekä pikkutaaperon kanssa etuovesta sisään tosi näppärästi :DD
Ja minähän tästä tekee vaikeaa? Minulla itsellä käytössä yhdellä kädellä kasaan laitettavat rattaat ka samasta lenksusta kannetaan rattaita (kts.baby jogger). Muksu kainaloon tai tuon ikäinen jo kävelee. Yksi iso reppu selkään, jossa kaikki tavarat. En näe tuossa mitään ongelmaa!
Kuvittelin itseni tuohon tilanteeseen ja nousemassa ruuhkabussiin, jossa vielä mahdollisesti kaikki istumapaikat varattu. Survot lapsen ja ne taitetut rattaat etuovesta ja johonkin sopivaan rakoon, huolehdit etteivät taitetut rattaat estä muiden kulkua ym. Hmm, minä näen ongelman ja sain melkein hermoromahduksen jo pelkästä mielikuvasts. :D Aika lailla saman verran menee tilaa niiden matkarattaiden kanssa joissa lapsi istuu,muille jää istumatilat.
Ihan yhtä lailla ne lapsettomat ihmiset tukkii ne käytävät ja kulkuväylät ruuhka-aikoina. On välillä myös polkupyörää,matkalaukkua ym. Mutta mitäpä niistä mieltään pahoittamaan,mietin vaan että onneksi ite pääsee helpolla pikkulaukun kanssa. En oleta että kaupungin linja-auto on mikään yksityinen limusiinikyyti vain Minua varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kantoreppu tai kasaan menevät pienet matkarattaat ja talvella sitten pulkka, jos lunta metreittäin. Näin minä asian ratkaisisin ;)
Miten muuten kantorepun kanssa matkustetaan bussissa, jos lapsi on selkäpuolella (kuten isommat yleensä ovat)? Seisominen lapsi selässä kuulostaa aika vaaralliselta, kun näin isommassa kaupungissa kuskit jarruttelevat ja kaahaavat surutta.
Lapsi reppuun, kun pääsette pois bussista! Tuon ikäinen osaa jo itse mennä reppuselkään ja sitten vain reppu kiinni. Helppoa! Esim manduca toimii hyvin tuon ikäiselle. Bussissa istutte tietysti penkeillä :)
Mihin tarhareppu? Omat tavarat? Samalla pitäisi kantaa lapsi bussiin, nostella penkkiin istumaan, omat tavarat jälleen keskikäytävää tukkimassa. Miten käytetään bussikorttia, kun kädet ovat täynnä?
No nyt tehdään kyllä väkisin vaikeammaksi kuin on. Kantorepussa on vaikka mitä lenksuja, niihin saa vähintään sen tarharepun kiinni. Oman kassin voi kantaa kädessä. Taapero repussa leimaat bussikortin, kävelet paikallesi, laitat tavarat penkille, otat taaperon repusta istumaan penkille ja istut itse.
Tai vaihtoehtoisesti voit jatkaa niillä rattailla matkustamista, mutta älä valita jos et vaivaudu kokeilemaan muita keinoja.
Miten mahtuu tavarat ja taapero siihen penkille yhtä aikaa? Sitten itse seistään siinä tukkimassa käytävä kantoreppu selässä, bussi nytkähtää jo liikkeelle, välttämättä ei saa edes istumapaikkaa. Mä en haluaisi vängätä, mutta ihan kuin kaikki tässä ketjussa ei olisi ikinä olleet ruuhkabussissa...
Mulla oli pyörä syksyllä rikki ja siihen varaosan tilaaminen kesti useamman päivän. Oli pakko kulkea parina päivänä päiväkotiin vaunuilla ja bussilla. Aamulla menin kävellen (tai no puolijuoksua että kerkeän myös kouluun) Iltapäivällä käytin sitten bussia ja juuri ruuhka-aikaan. Ja ei, ei ollut mahdollista kulkea ilman vaunuja. Kotiin oli vielä bussipysäkiltä matkaa 2km, sitä ei villin 2-vuotiaan kanssa voinut kuvitellakkaan. Mulla oli myös oma reppu täynnä tavaraa mukana ja vaihtovaatteet.
Voi kauhea mikä show. Tyyppien piti tietty jäädä kans siihen keskiosaan seisomaan (vaikka oli penkkejä vapaana), ja kun olit jäämässä pois kyydistä niin piti sitä "anteeksi anteeksi anteeksi". Siinä sitten kuunnella sitä tuhahtelua ja huokailua.
Onneksi meillä vaihtui nyt päiväkoti, ja matkaa päiväkotiin on 500m. Menisin vaikka konttaamalla tuon matkan ennemmin kuin enää ruuhkabussiin vaunujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taksi kulkee myös
Anna rahaa,menen mielelläni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ap voisi mennä taitettujen rattaiden, lapsen tarharepun, oman työsalkkunsa tai reppunsa sekä pikkutaaperon kanssa etuovesta sisään tosi näppärästi :DD
Ja minähän tästä tekee vaikeaa? Minulla itsellä käytössä yhdellä kädellä kasaan laitettavat rattaat ka samasta lenksusta kannetaan rattaita (kts.baby jogger). Muksu kainaloon tai tuon ikäinen jo kävelee. Yksi iso reppu selkään, jossa kaikki tavarat. En näe tuossa mitään ongelmaa!
Mihin sä laitat ne rattaat siellä ruuhkabussissa? Entä kun ette mahdu sen taaperon kanssa istumaan saati saa niitä rattaita mihinkään? Mä näen aika monta ongelmaa.
Lapsi syliin, mutta omalla kokemuksella olen aina saanut paikan lapselle. Ei ihmiset idiootteja ole. Reppu selässä ja rattaat kädessä/lattialla. Näin minä olen mennyt lukuisia kertoja. Nuo rattaat mahtuu jopa penkkien jalkatilaan :) Mutta joo. Menkööt autolla, kävellen tai pyörällä, jos bussi +rattaat ongelma.
Miten saa nostettua taaperon ja rattaat kyytiin sekä leimattua bussikortin nopeasti ja reippaasti, kuten siellä täydessä bussissa pitäisi? Ehkä mä oon poikkeuksellinen sähläri, mutta kuulostaa vielä kamalammalta kuin rattaiden kanssa keskiosassa matkustaminen!
Ja helppoahan se yhden lapsen kanssa mutta ottakaapa siihen vaikka se alle 2v. kantorepussa oleva lapsi, omat kamat, matkarattaat ja villi isompi lapsi. Yritä siinä pitää matkakorttia kädessä samalla kun huolehdit ettei 4v. lähde karkuun tai saa jotain "en halua mennä bussiin" uhmaa. Vettä sataa, hiki valuu ja taapero kiskoo sun hiuksia ja heittää oman pipon juuri ennen kuin astut bussiin jonnekkin ojaan. Siinä sitten tyylikkäänä aspahommiin.
Vaihtoehtona on se että käytät vaunuja.
Kaikilla meillä ei valitettavasti ole varaa autoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ehkä tajuaa itsekin, että joukkoliikennettä ei voida mitoittaa siten, että ruuhka-aikaan busseihin mahtuvat kaikki lastenvaunujen kanssa liikkuvatkin. Samaan tilaan kuin vaunu mahtuu kaksi seisovaa matkustajaa. Käytät ilmaiseksi palvelua, josta muut maksavat, joten ymmärrystä muilta matkustajilta saattaa ruuhka-aikaan olla vaikea löytää.
AP vastaa: Pointti oli se, että SE MATKUSTAMINEN EI OLE MITÄÄN HERKKUA enkä ole siellä bussissa huvikseni muiden elämää häiritsemässä.
Mutta ethän sä lukenut edes aloitusta, minulla on aina kuukausikortti koska käytän bussia päiväkodin, kodin ja työpaikan välisiin matkoihin = kuljen myös ilman rattaita.
Hetkinen... siis pitäisikö mielestäsi yhteiskunnan jollain tavalla ratkaista tuo lastenvaunujenkuljetusongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä laitat ne rattaat siellä ruuhkabussissa? Entä kun ette mahdu sen taaperon kanssa istumaan saati saa niitä rattaita mihinkään? Mä näen aika monta ongelmaa.
Kyllä pyytämällä aina saa lapselle paikan, itse seisoo vieressä. Tietysti on saatava se suunsa auki..
Muistelen lämmöllä sitä ihmisten vihamielisyyttä, kun piti matkustaa bussissa rattaiden kanssa. Kerran kun täydessä bussissa (ei muuten ollut edes ruuhka-aika) väistin ulosmenevää matkustajaa niin paljon kuin tilassa vain kykeni, iski tämä luomakunnan kruunu minua nyrkillä vatsaan. Ilmeisesti en olisi saanut samalla rupatella iloisesti toisen äidin kanssa vaan nöyränä ja anteeksipyytävänä olemassaolostani vajota polvilleni lattialle.
Tilaakin poistua bussista oli miehellä reilusti, hyvin mahtui vielä kehontilan lisäksi käsivarsi ja nyrkki minun ja miehen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen... siis pitäisikö mielestäsi yhteiskunnan jollain tavalla ratkaista tuo lastenvaunujenkuljetusongelmasi?
Ei, vaan toivon että kanssamatkustajat koettaisivat edes sietää minun ja rattaiden sekä lapsen läsnäoloa siellä bussissa, koska olen siellä samasta syystä kuin hekin - käyn töissä, on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lämmöllä sitä ihmisten vihamielisyyttä, kun piti matkustaa bussissa rattaiden kanssa. Kerran kun täydessä bussissa (ei muuten ollut edes ruuhka-aika) väistin ulosmenevää matkustajaa niin paljon kuin tilassa vain kykeni, iski tämä luomakunnan kruunu minua nyrkillä vatsaan. Ilmeisesti en olisi saanut samalla rupatella iloisesti toisen äidin kanssa vaan nöyränä ja anteeksipyytävänä olemassaolostani vajota polvilleni lattialle.
Tilaakin poistua bussista oli miehellä reilusti, hyvin mahtui vielä kehontilan lisäksi käsivarsi ja nyrkki minun ja miehen väliin.
Tuostahan olisi voinut nostaa syytteen! Kamala ajatella, että joku pahoinpitelisi ihan vaan sen vuoksi, että kuljen lapsen kanssa....
Siinä toisessa keskustelussa ei ollut mistään työ- tai neuvolamatkalaisesta kysymys vaan parin pysäkinvälin verran ruuhkabussiin välttämättä änkeevä lomalainen. Onko muutaman sadan metrin matka tosiaan ihan ylivoimaista kävellä, kun on itsellä terveet jalat ja lapsille pyörätkin alla?
Vierailija kirjoitti:
Siinä toisessa keskustelussa ei ollut mistään työ- tai neuvolamatkalaisesta kysymys vaan parin pysäkinvälin verran ruuhkabussiin välttämättä änkeevä lomalainen. Onko muutaman sadan metrin matka tosiaan ihan ylivoimaista kävellä, kun on itsellä terveet jalat ja lapsille pyörätkin alla?
Menepä sitten sinne kertomaan mielipiteesi, kun ei kerran samasta asiasta puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan toivon että kanssamatkustajat koettaisivat edes sietää minun ja rattaiden sekä lapsen läsnäoloa siellä bussissa, koska olen siellä samasta syystä kuin hekin - käyn töissä, on pakko.
Eiköhän suurin osa matkustajista osaa ohittaa teidät vaunumammat ihan vain elämään kuuluvina välttämättöminä asioina. Ne, joilla on pinna kireällä taas näkevät sinut tien tukkona. Et sinä voi heidän ajatuksiinsa vaikuttaa, niin kuin hekään tuskin voivat vaikuttaa siihen, että sinun pitää liikkua vaunujen kanssa ruuhkabussissa.
Vierailija kirjoitti:
No, minua ja kahta isoa koiraani mulkoili eräs ratasmamma murhaavasti, kun olimme "vieneet" hänen paikkansa. Hän työnsi rattaat toisen koiran naamaan kiinni ja rupesi valittamaan, kun koira nuuskii ja varmaan vielä pureekin Kirmokyyneltä, jonka nassu oli sopivasti lipaisukorkeudella. Lähtiessä hän olisi vielä jyrännyt kärryillään koirien häntien yli, ellen olisi itse ollut valpas.
Tiedoksi, että kun kuski on jonkun koirien, fiikuksen tai bassoviulun kanssa keskiovivälikköön hyväksynyt, siinä ei ole nokan koputtamista myöhemmin matkaan yrittäville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minua ja kahta isoa koiraani mulkoili eräs ratasmamma murhaavasti, kun olimme "vieneet" hänen paikkansa. Hän työnsi rattaat toisen koiran naamaan kiinni ja rupesi valittamaan, kun koira nuuskii ja varmaan vielä pureekin Kirmokyyneltä, jonka nassu oli sopivasti lipaisukorkeudella. Lähtiessä hän olisi vielä jyrännyt kärryillään koirien häntien yli, ellen olisi itse ollut valpas.
Tiedoksi, että kun kuski on jonkun koirien, fiikuksen tai bassoviulun kanssa keskiovivälikköön hyväksynyt, siinä ei ole nokan koputtamista myöhemmin matkaan yrittäville.
Niin, mulkoileminen on sama asia kuin nyrkillä lyöminen.
(Oikeasti tuolta mammalta kyllä törkeää käytöstä, mutta ihmettelen vain, miksi vastasit juuri tuohon kommenttiin, jossa joku satunnainen muu matkustaja oli käyttäytynyt törkeästi - rikollisesti - ilman syytä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä sitten sinne kertomaan mielipiteesi, kun ei kerran samasta asiasta puhuta.
Ap kyllä kirjoitti, että "Palstalla elää iloinen harhaluulo siitä, että bussiin ruuhka-aikaisin tuppautuvat vaunumammat tulevat kyytiin ihan muita kiusatakseen ja ilmaisten matkojen perässä". Huvikseen ruuhka-aikana kyytiin tunkeminen vain kivenheiton matkan takia on muiden kiusaamista. Työssäkävijät on erikseen.
No nyt tehdään kyllä väkisin vaikeammaksi kuin on. Kantorepussa on vaikka mitä lenksuja, niihin saa vähintään sen tarharepun kiinni. Oman kassin voi kantaa kädessä. Taapero repussa leimaat bussikortin, kävelet paikallesi, laitat tavarat penkille, otat taaperon repusta istumaan penkille ja istut itse.
Tai vaihtoehtoisesti voit jatkaa niillä rattailla matkustamista, mutta älä valita jos et vaivaudu kokeilemaan muita keinoja.