Mitä tehdä ihmisille , joka jatkuvasti on tekemässä ilmoituksia lastensuojeluun? Ja ovat vielä aivan turhanpäiväsiä
Olen joutunut erään miehen silmätikuksi. Hän toimii rapussamme eräänä kodinhoitajana. Välillä ravaa täällä katsomassa vanhusta jne.. Sama kyseinen henkilö on nytten kolmannen kerran soittanut lastensuojeluun. Alkaa olemaan tosi vaikeeta asua itse täällä. Minulla on 2-vuotias tyttö. Kasvatan hänet yksin. Tietynlaista uhmaa on havaittavissa. Asiasta toiseen tässäpä muutamia selityksiä joista hän on ilmoituksia tehnyt. Meillä kotona oli ruoka-aika .. lapsi heittäyty hankalaksi. Alko paiskaamaan tavaroita sun muuta huutamista. Itse olin korottanut ääntä, että nytten syömään. Meillä ei ruoka hetki silloin onnistunut. Nousin penkiltä ja vein lapsen huoneeseen. Siitä hän oli keksinyt että lyön lastani. Kun kuului huutamista ja lapsen itkua. Toinen ilmoitus oli myös kun asunnossamme kuului lapsen itkua. öööh ok? eikö ole normaalia lapsiperheiden arkea, että lapsi saa raivokohtauksia ties aina mistä. Nytten hän keksi uusimman aiheen. Olin kuulema paiskannut itkevän lapsen väkisin vaunuun, jonka seurauksena vaunut heilui hurjasti ja olin kurkkusuorana huutanut pihalla. Oikeasti siinä kävi niin , että kun en päästänyt lastanu juoksentelemaan oman mielensä mukaan sinne sun tänne. Siitä lapsi suuttui, Oltiin sisälle menossa. Joten laitoin hänet vaunuun vaikka hän itki ja raivosi. Mitä olisi pitänyt tehdä? päästää lapsi raivospäissään juoksentelemaan autotielle? Nyt väitti, että olen väsynyt ja tartteisin apua. Mulle alkaa riittämään tämä tämmöinen jonninjoutava paska. Tää on niin naurettavaa. Oon niin vihanen tätäki kirjoittaessa, että en ole edes varma muistinko kaikki kirjottaa! Saako tuosta tehtyä kunnianloukkaus syytteen tai jotn .. Miten pystyn ulkona liikkumaan saatikka kotona olemaan , kun saa pelätä että jos lapsi hermostuu / suuttuu/ alkaa raivoomaan ja tämä kyseinen henkilö sen kuulee ja on taas soittamassa lastensuojeluun. Sossusta on käynyt tekemässä tarkistuskäynnin ja totesi että meillä ei ole mikää hätä. Normaalia uhmaikää. Välillä on korotettava ääntä jne..
Kommentit (41)
Jos toistuvasti tehdään aiheettomia lastensuojeluilmoituksia, niin asian voi viedä eteenpäin. Ystävälleni kävi joskus samalla tavalla, tosin päiväkodin johtajan toimesta. Sossu kävi muutamaan kertaan ja lopulta he veivät jutun eteenpäin. Muistaakseni kyseinen johtaja sai varoituksen aiheettomista ilmoituksista.
Ja ei, ystäväni ei ole mikään narkkariongelmainen lapsenhakkaaja. Lopulta lapsen käyttäytymiseen saatiin syy neurologilla selväksi. Ja tätä selvitystä tehtiin jo ennen lasuja. Ilmeisesti kyseinen johtaja oli ennenkin tehnyt ahkeraan lasuja, jotka on osoittautuneet turhiksi, mutta näistä minulla ei ole faktatietoja.
Ensimmäisillä kerroilla, kun alko ilmotuksia tulemaan niin ne soskut kävi paikan päällä juttelemassa. Niin siinä yhteydessä sain kirjallisena ne jutut, jossa oli sen tyypin nimi ja puh. numero. Silloin kertoivat että sama tyyppi. Ja tänään puhelimessa juttelin lastensuojelutyypin kanssa asiasta niin kertoi , että kyseessä sama henkilö joka toimii kodinhoitajana. Tunnistin sen tyypin nimestä. Oon joskus nuorempana liikkunu samoissa porukoissa. Tiedän sen ulkonäöltä.
Tämä on provo. Ei se sosiaalitoimisto saa paljastaa ilmoituksen tekijää.
Ja koko tuo tarina vieraasta vainoojasta on täysin posketon. Miksi joku tuntematon bongaisi tuolla lailla ketään? Ja vielä toistuvasti?
No miksi minulle sitten oon niin tehty? Pystyykai niitä ilmoituksia ilmoittamaan ihan nimellisenä? No sepä se tässä onki jutun ideana, että mitä hittoo. Ihan on koko sukuki ihmeissään, kun heille oon kertonu asiasta. Sen takia alotinki tänne juttua kun en jaksa yksinään pähkiä tätä älytöntä p*skaa.
Vierailija kirjoitti:
No miksi minulle sitten oon niin tehty? Pystyykai niitä ilmoituksia ilmoittamaan ihan nimellisenä? No sepä se tässä onki jutun ideana, että mitä hittoo. Ihan on koko sukuki ihmeissään, kun heille oon kertonu asiasta. Sen takia alotinki tänne juttua kun en jaksa yksinään pähkiä tätä älytöntä p*skaa.
Ilmoitus kannattaakin tehdä nimellisenä mutta sossu ei saa paljastaa ilmoittajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä tiiä. Jos se on nyt päässy tuon ilmotuksen makuun ja se nauttii siitä.. onkai näitä ihmisiä moneen lähtöön.
No on kyllä todella kaukaa haettua.
Ei todellakaan ole.
Niin tai näin. Minä en ole se joka on väärin tehny. En ole sossun akka. Ne tyypit ketkä kävi ,nii kysy lopuksi haluanko minä nämä ilmoitukset kirjallisena pitää.. no olin et voinkai minä ne ottaa.. Eka luki sen ääneen. Jos se on se ilmoituksen tekijä antanut luvan kertoa ? en tiedä. Mutta jokatapauksessa itsellä on tiedossa nimi ja puh. numero. Ensimmäistä kertaa puhelimessaki ku puhuttiin nii jo siinä mainihti ilmoittajan nimen. Ja silloin sanoin että mitä v*ittua semmonen tyyppi asu ees täällä. Sitten kerto että toimii kodinhoitajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en minä tiiä. Jos se on nyt päässy tuon ilmotuksen makuun ja se nauttii siitä.. onkai näitä ihmisiä moneen lähtöön.
Ei todellakaan ole.
No on. Tuntematon töissä oleva ihminen bongaa tuntemattoman äidin silmätikukseen toistuvasti työpaikallaan? Päätön väite.
Ja minusta on aika päätöntä tuntemattoman ihmisen puuttua toisen elämään ja koittaa pilata sitä aiheettomilla väitteillä.
Ap, kuulostaa siltä, että olet tekemisissä katkeran lapsivihaaja-sekopään kanssa. Tsemppiä. Itse muuttaisin pois, jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole.
No on. Tuntematon töissä oleva ihminen bongaa tuntemattoman äidin silmätikukseen toistuvasti työpaikallaan? Päätön väite.
Tämä maa on täynnä hysteerisiä kyyliä. Ja varsinkin nykyään, kun on mahdollista tehdä ilmoitus anonyymisti.
Työssä olo ei ole tae terveestä mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Ja minusta on aika päätöntä tuntemattoman ihmisen puuttua toisen elämään ja koittaa pilata sitä aiheettomilla väitteillä.
Aika naiivia kuvitella, ettei kukaan ala tuntemattomia ihmisiä vainoamaan. Toki yleensä ihmiset yksinkertaisesti huolestuvat turhan vähästä, ja ylireagoivat. On silti syytä muistaa, että tuolla kaduilla tallaa tapauksia, jotka ovat yksinkertaisesti ilkeitä ja pahantahtoisia.
Kyllä se ilmoittajan nimi pitää kertoa. Sen verran kaikkien pitää pystyä sanojensa takana seisomaan, ettei mistään puskista huutele. Tulisi vähemmän niitä asiattomia ilmoituksia. Tässä muuten säästövinkki myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole.
Tämä maa on täynnä hysteerisiä kyyliä. Ja varsinkin nykyään, kun on mahdollista tehdä ilmoitus anonyymisti.
Työssä olo ei ole tae terveestä mielestä.
Sehän nimenomaan on antanut kaikki tietonsa. Kyllä paljon todennäköisemppä on se että ap on mokaillut että tuntematon nimellään alkaa viatonta vainoilla.
Te, jotka väännätte lasu-ilmoituksen nimettömyydestä jne:
Lasun voi tehdä nimettömänä ja laittaa ruksi ruutuun, että ei halua tietojaan julki. Silloin ei kyllä kannata laittaa niitä omia tietojaan siihen lappuun ollenkaan, ehkä oma puh.nro jos kokee että sossut kaipaa lisää tietoja. Ei myöskään kannata kirjoittaa ilmoitustaan siten, että tekstistä voi päätellä ja tunnistaa ilmon tekijän. Kaikilla on oikeus pyytää nähtäväksi itseään koskevat asiakirjat, lasu-ilmo mukaanlukien. Usein sossut lukeekin sen ilmon ääneen huoltajille ensimmäisessä arviointitapaamisessa. Tässä kohtaa myös lähes aina kerrotaankin, mistä ilmoitus on peräisin. Ja yleensä ilmoittajat ovatkin antaneet luvan kertoa oman nimensä. Juuri tällä pyritään siihen, että turhilta kiusailmoituksilta vältyttäisiin. Lisäksi asian selvittely on aina helpompaa, kun ilmoittaja perustelee asian kunnolla ja häneltä voi kysyä tarkennusta tarvittaessa. Fakta on kuitenkin se, että kaikilla lasu-ilmojen kohteilla on oikeus pyytää asiakirjat luettavakseen, joten siinä ne ilmoittajan tiedot tulee viim. esiin - ellei sitten erikseen kielletä julkistamista, jolloin ilmoittajan antamat yht.tiedot pyyhitään ja kirjausjärjestelmän ilmoitus muokataan ennen itse ilmoituksen tulostamista asiakkaan nähtäväksi.
T. Sossun täti
Onhan noita lapsia. Mutta eivät ole raivonneet eivätkä muuten lähipiirinkään muksut eli taitaa olla kyse vähän kasvatuskulttuurista.
Oletko harkinnut lapsesi antamista adoptioon? Tasapainoisin kasvatusympäristö on miehen ja naisen väliseen avioliittoon perustuva perhe, jossa on resursseja huolehtia myös erityislapsen tarpeista eri tavalla kuin "yh-perheessä".
no huhhuh mikä tilanne...otan osaa ja todella toivon että jaksat pysyä itse rauhallisena ja muistat, että voit ottaa vastuun vain omista tunteistasi ja teoistasi ja aiheettomien lasu-ilmoitusten tekijä saa tilaisuuden opetella olemaan aikuinen, vastuullinen ihminen eli toisen rajojen rikkoja maksaa omista valinnoistaan.
Luin ketjun läpi ja onneksi oletkin saanut jo hyviä ehdotuksia eli minustakin keskustelu lastensuojelutyöntekijöiden kanssa ja lisäksi poliisille meno eli rikosilmoitusta tekemään - pysyt asiassa ja faktat pöytään, et suostu "kiltin tytön" rooliin, eli kun saat vähättelyä tai muuta asiatonta "yritäymmärtää" tms "parempilaihasopukuinlihavariita" tai "kukaaneiyksinriitele" siis vetoomuksia, joilla yritetään päästä vähällä viranomaistaholla.
Kerrot miten pahalta tilanne tuntuu eli varot jo menemistä ulos lapsesi kanssa ja olet huolissasi kun lapsesi käy normaaliin kehitysvaiheeseen kuuluvia "minäminä-vaihettaan " ja harjoittelee tunnistamaan tunteitaan ja ilmaisutapoja, joita harjoitellaan loppuelämä jokainen meistä.
Vetoat ihmisoikeuksiisi - Yk:n ihmisoikeusjulistus, jotka Suomikin on allekirjoittanut ja jotka ovat se punainen lanka kaikessa viranomaistyössä eli sosiaali- ja oikeustyössäkin, mitä ko. aiheeton lastensuojeluilmoitus ( kunnianloukkaus ja vainoaminen ) on.
Ja ei ole huono idea lainkaan, että kysyt miten mahdollisesti viranomaisten omat yritykset keskustelun tavoin opettaa käytöstapoja ihmiselle, jolla tuntuu olevan pahoja ongelmia itsensä ja toisten kanssa...ja hän on vain itse vastuussa omista tunteistaan ja teoistaan.
Tsemppiä sinulle, joka jaksat tehdä omasta ja lapsesi elämästä elämisen arvoista: kunnioitan suuresti yksinhuoltajia, sillä he ovat arjen sankareita ja todellisia "arkienkeleitä".
Ei se ilmoittajakaan mitään väärää ole tehnyt. Jos hän on oikeasti huolissaan. Tavaroiden paiskominen ja huutaminen voi kuulostaa pahalta naapuriin, mikäli kuuluu läpi. Ja kuka tuollaisessa tilanteessa voi tietää, kuka heittää ja ketä? Parempi tehdä varalta lasu kuin saada tietää, että äiti on heittänyt mukin lapsensa päähän ja on itse vain kuitannut sen olevan lapsi.
Eli ei tässä ole mitään hyvää ja pahaa puolta. Äiti yrittää kasvattaa uhmaikäistä, joku on huolissaan ja sossu tarkistaa asian. Kaikki pitävät huolta lapsesta.
Mistä tiedät että lasun tekijä on juuri hän?